• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Typy lokomotyw na linii nr 311 (JG-Szklarska Poręba).

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.439 481 107
#1
Koledzy, proszę o pomoc w postaci informacji dotyczącej rodzajów lokomotyw poruszających się po linii 311 (Jelenia Góra-Szklarska Poręba).
Chodzi mi o okres od elektryfikacji linii (bodaj 1987 rok).
W sieci jest masa zdjęć EU07, EN57. Mnie jednak najbardziej ciekawi, czy na linii pojawiały się inne lokomotywy elektryczne, jak ET21, ET22.
Z góry dziękuję za informacje :)
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.537 19 9
#2
...czy na linii pojawiały się inne lokomotywy elektryczne, jak ET21, ET22.
Może w okolicach samej JG coś podobnego jeździło (np. do Celwiskozy), ale na odcinek górski takie lokomotywy raczej nie miały potrzeby zapuszczać się.
Jedyny większy zakład na tej linii (kamieniołom Czerwony Potok), który generował cięższy ruch towarowy, zaprzestał wydobycia w latach 80-tych. A pojedyncze wagony z węglem do Szklarskiej Poręby Górnej lub z drewnem ze Szklarskiej Poręby Dolnej to pewnie jakaś manewrówka obsługiwała.
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
#3
Koledzy, proszę o pomoc w postaci informacji dotyczącej rodzajów lokomotyw poruszających się po linii 311 (Jelenia Góra-Szklarska Poręba).
Chodzi mi o okres od elektryfikacji linii (bodaj 1987 rok).
W sieci jest masa zdjęć EU07, EN57. Mnie jednak najbardziej ciekawi, czy na linii pojawiały się inne lokomotywy elektryczne, jak ET21, ET22.
Z góry dziękuję za informacje :)
W 1987 roku w Jeleniej Górze nie widziałem ani jednej ET22. ET21 pracowały na LK274. Czy miały okazję wjechać na LK311 nie wiem.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.537 19 9
#4
Inna kwestia, o której zapomniałem wcześniej, to czy lokomotywy ET21 i ET22 z układem osi Co'Co i naciskiem osi 20T w ogóle miały dopuszczenie na wjazd na tę linię. Pewnie nie, bo by szybko "wyprostowały" wszystkie łuki na niej. :p
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.784 37 1
#5
ET21 (nacisk 19t) jeździły, podobnie jak na trzyosiowych wózkach ST43, SU46 i SP45. ET22 (nacisk 20t) nigdy. ET22 na linii nr 274 odcinek Jaworzyna Sl - Jelenia Góra zostały dopuszczone dopiero na początku lat 2000.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#7
czy lokomotywy ET21 i ET22 z układem osi Co'Co i naciskiem osi 20T w ogóle miały dopuszczenie na wjazd na tę linię. Pewnie nie, bo by szybko "wyprostowały" wszystkie łuki na niej.
Ale ET21 i ET22 to nie to samo. Na "Kryniczance" i "Zakopiance" ET21 regularnie jeździły, a ET22 rzadko, jeśli w ogóle. Nacisk na oś akurat nie miał tu aż takiego znaczenia, EU07 też mają nieco ponad 20 ton na oś.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.784 37 1
#8
Warto jednak zdać sobie sprawę z tego ze planowo z pasażerskimi to na tej linii jeździły EU07 a ET21 to się zdarzały w zastępstwie, podobnie jak obsługą bocznicy Czerwony Potok i Jakuszyce to planowo SM42, ale czasami w zastępstwie zdarzała się inny lok, a np. w zimie z pługiem to ST43.
 
Reakcje
3.668 30 0
#10
Koledzy, proszę o pomoc w postaci informacji dotyczącej rodzajów lokomotyw poruszających się po linii 311 (Jelenia Góra-Szklarska Poręba). Chodzi mi o okres od elektryfikacji linii (bodaj 1987 rok). W sieci jest masa zdjęć EU07, EN57. Mnie jednak najbardziej ciekawi, czy na linii pojawiały się inne lokomotywy elektryczne, jak ET21, ET22. Z góry dziękuję za informacje :)
Wg artykułu: Jacek Rutkowski, Elektrowozy z Jeleniej Góry, Świat Kolei nr 1/2004, str. 36 - 38, ET21 były pierwszymi pojazdami elektrycznymi wpisanymi na stan tej lokomotywowni. W II połowie 1985 r. wpisano 3 szt. ET21 o nr inw. 119, 382, 512; w 1986 r. kolejne 5 szt. (48, 115, 233, 299, 384, dodatkowo w tym roku 3 szt. oddelegowano do Jeleniej Góry: 122, 165, 189); w I połowie 1987 wpisano dalszych 6 szt. (189 - po delegacji, 251, 289, 375, 502, 601). Lokomotywy te wykorzystywano w lokalnym ruchu pasażerskim i towarowym, w ruchu dalekobieżnym na krótkich, wybranych odcinkach. Po oddaniu w dniu 30.09.1987 trakcji elektrycznej na linii do Szklarskiej Poręby Górnej, ET21 rozpoczęły obsługiwać także ten kierunek. Autor pisze, że szybko okazało się, że lokomotywy tej serii nie były najodpowiedniejsze dla tej linii (o typowo górskim charakterze), zdarzyło się m.in. kilka wykolejeń, co skutkowało koniecznością zastosowania innego taboru. Ruch przejęły więc EN57 (lokalny, pierwsze ezt tej serii wpisane na stan MD Jelenia Góra w okresie wrzesień - listopad 1987 to EN57- 679, 687, 709, 890 + oddelegowana w tym czasie EN57-925) oraz elektrowozy serii EU07 (nr inw. 454 - wpisana we wrześniu 1987 r. oraz 460, 461 - w listopadzie 1987 r., wszystkie nowe z HCP). EU07 zapewniały obsługę pociągów dalekobieżnych, widywano je także w ruchu lokalnym, gdzie wykorzystywano skład poc. dalekobieżnego przybywającego z Gdyni.

Z powyższych informacji wynika, że przynajmniej w sezonie 1987/1988 (a może także 1988/1989) ET21 zaglądały do Szklarskiej Poręby Górnej, przy czym dość szybko zostały wyparte przez EN57 (w 1988 dołączyły pierwsze EN71) i EU07. Stan tych serii systematycznie zwiększał się w kolejnych latach, przy czym EN57 ostatecznie wycofano do 1991, zastąpiły je EN71, natomiast pierwsze ET21 zaczęto wycofywać z MD Jelenia Góra już w 1988 (2 szt.), kolejne w 1989 (2 szt.) [choć trzeba zaznaczyć, że w tym samym 1988 przyjęto na stan jeszcze 3 egzemplarze, a w 1990 i 1994 po jednym], kilka szt. odstawiono, skreślając je ostatecznie ze stanów PKP, z inwentarza tej lokomotywowni (1 szt. już w 1988, 7 szt. w 1992, 1 szt. w 1994). Jeleniogórskie ET21 obsługiwały głównie odcinki w stronę Wałbrzycha, Jaworzyny Śląskiej i Węglińca. Bywało też, że zastępowały EU07 na tych trasach.

Wg stanu na 14.07.1995 - ostatni dzień samodzielnego istnienia MD Jelenia Góra, z pojazdów o napędzie elektrycznym stacjonowało tam
10 szt. EU07 (454, 460, 461, 468, 469, 476, 485, 506, 509, 527),
6 szt. ET21 (251, 314, 375, 380, 512, 601)
5 szt. EN71 (026, 027, 030, 032, 034).

Autor nie wspomina o ET22 na linii do Szklarskiej Poręby, nawet w kontekście sporadycznego pojawiania się, a skoro wycofano z niej ET21, seria ET22 tym bardziej nie miała racji bytu na tej trasie. Do szczegółów odsyłam do w/w artykułu.

Natomiast co do innych serii lokomotyw elektrycznych w Szklarskiej gościły np. EM10 z pociągami pasażerskimi, kiedy były na stanie Zakładu Taboru Wrocław, w latach 2000 - 2001 r. i w moich odczuciach, bardzo fajnie prezentowały się w peronach stacji.
 
Ostatnio edytowane:

Piechu

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 0 0
#11
ET22 nigdy nie gościło w Szklarskiej Porębie (przyczyna opisana kilka postów). Podsumowując. Do szklarskiej, po 1987 r dojeżdżały: EN57, EN71, 31WE, 36WEa, EU07, EP07, EM10, czeska seria 163. Sporadycznie zaglądały tam EP08. Z lokomotyw spalinowych były to SU45, SU46, ST43, SM42 i SU42. Gośćmi na tamtejszej stacji były także: SA132, SA134, SA135 i czeski 810. Co do ET21. Nigdy nie widziałem by tam jeździły ani też nie dotarłem do materiałów fotograficznych czy rozkładów jazdy z pociągami ujętymi na tą lokomotywę. Nie oznacza to jednak, że tam nie docierały. Mogła być np. niedostępna EU07 ze względu na awarię i mógł jechać sputnik.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.612 159 0
#12
Szklarska Poręba Górna i moje zdjęcie EM10:

1721294615337.png


ET22 się nie nadają na górskie linie, bo są za długie i prostują łuki. Za to ET21 są krótsze i jeździły na górskich krętych liniach, m.in. do Zakopanego czy Krynicy.
 

Podobne wątki