Koledzy, proszę o pomoc w postaci informacji dotyczącej rodzajów lokomotyw poruszających się po linii 311 (Jelenia Góra-Szklarska Poręba). Chodzi mi o okres od elektryfikacji linii (bodaj 1987 rok). W sieci jest masa zdjęć EU07, EN57. Mnie jednak najbardziej ciekawi, czy na linii pojawiały się inne lokomotywy elektryczne, jak ET21, ET22. Z góry dziękuję za informacje
Wg artykułu:
Jacek Rutkowski,
Elektrowozy z Jeleniej Góry,
Świat Kolei nr 1/2004,
str. 36 - 38, ET21 były pierwszymi pojazdami elektrycznymi wpisanymi na stan tej lokomotywowni. W II połowie 1985 r. wpisano 3 szt.
ET21 o nr inw.
119,
382,
512; w 1986 r. kolejne 5 szt. (
48,
115,
233,
299,
384, dodatkowo w tym roku 3 szt. oddelegowano do Jeleniej Góry:
122,
165,
189); w I połowie 1987 wpisano dalszych 6 szt. (
189 - po delegacji,
251,
289,
375,
502,
601). Lokomotywy te wykorzystywano w lokalnym ruchu pasażerskim i towarowym, w ruchu dalekobieżnym na krótkich, wybranych odcinkach. Po oddaniu w dniu 30.09.1987 trakcji elektrycznej na linii do Szklarskiej Poręby Górnej, ET21 rozpoczęły obsługiwać także ten kierunek. Autor pisze, że szybko okazało się, że lokomotywy tej serii nie były najodpowiedniejsze dla tej linii (o typowo górskim charakterze), zdarzyło się m.in. kilka wykolejeń, co skutkowało koniecznością zastosowania innego taboru. Ruch przejęły więc EN57 (lokalny, pierwsze ezt tej serii wpisane na stan MD Jelenia Góra w okresie wrzesień - listopad 1987 to
EN57- 679,
687,
709,
890 + oddelegowana w tym czasie
EN57-925) oraz elektrowozy serii
EU07 (nr inw.
454 - wpisana we wrześniu 1987 r. oraz
460,
461 - w listopadzie 1987 r., wszystkie nowe z HCP). EU07 zapewniały obsługę pociągów dalekobieżnych, widywano je także w ruchu lokalnym, gdzie wykorzystywano skład poc. dalekobieżnego przybywającego z Gdyni.
Z powyższych informacji wynika, że przynajmniej w sezonie 1987/1988 (a może także 1988/1989) ET21 zaglądały do Szklarskiej Poręby Górnej, przy czym dość szybko zostały wyparte przez EN57 (w 1988 dołączyły pierwsze
EN71) i EU07. Stan tych serii systematycznie zwiększał się w kolejnych latach, przy czym EN57 ostatecznie wycofano do 1991, zastąpiły je EN71, natomiast pierwsze ET21 zaczęto wycofywać z MD Jelenia Góra już w 1988 (2 szt.), kolejne w 1989 (2 szt.) [choć trzeba zaznaczyć, że w tym samym 1988 przyjęto na stan jeszcze 3 egzemplarze, a w 1990 i 1994 po jednym], kilka szt. odstawiono, skreślając je ostatecznie ze stanów PKP, z inwentarza tej lokomotywowni (1 szt. już w 1988, 7 szt. w 1992, 1 szt. w 1994). Jeleniogórskie ET21 obsługiwały głównie odcinki w stronę Wałbrzycha, Jaworzyny Śląskiej i Węglińca. Bywało też, że zastępowały EU07 na tych trasach.
Wg stanu na
14.07.1995 - ostatni dzień samodzielnego istnienia MD Jelenia Góra, z pojazdów o napędzie elektrycznym stacjonowało tam
10 szt. EU07 (454, 460, 461, 468, 469, 476, 485, 506, 509, 527),
6 szt. ET21 (251, 314, 375, 380, 512, 601)
5 szt. EN71 (026, 027, 030, 032, 034).
Autor nie wspomina o ET22 na linii do Szklarskiej Poręby, nawet w kontekście sporadycznego pojawiania się, a skoro wycofano z niej ET21, seria ET22 tym bardziej nie miała racji bytu na tej trasie. Do szczegółów odsyłam do w/w artykułu.
Natomiast co do innych serii lokomotyw elektrycznych w Szklarskiej gościły np.
EM10 z pociągami pasażerskimi, kiedy były na stanie Zakładu Taboru Wrocław, w latach 2000 - 2001 r. i w moich odczuciach, bardzo fajnie prezentowały się w peronach stacji.