• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.512 19 0
Jeden z ostatnich pociągów, jaki przejechał po moście na rzece Zgłowiączce w Lubrańcu.
Lxd2-262 z pociągiem specjalnym relacji Krośniewice – Lubraniec w dniu 3.06.2005. Tego dnia uruchomiono dla lokalnej społeczności pociągi (lokomotywa + 3x Bhxpi) z okazji X Dni Lubrańca. Foto: Michał Izydorczak
20050603KrKD003!R.jpg
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Michale, powinienem dać "super" pod twoim zdjęciem. Moje przeoczenie. Chyba przez nostalgię, że był to jeden z ostatnich pociągów na tej trasie. Konstrukcja mostu jest bardzo delikatna.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Tabor z kolejki witaszyckiej zgromadzony na terenie Zieleni Miejskiej przy kolejce Maltanka w Poznaniu. 11 stycznia 2009 roku. Można zaobserwować sprzęgi typowe dla tej kolejki, tzn. hak po prawej stronie, a pałąk po lewej. Podobnie było na kolejce żuławskiej.
 

Załączniki

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Czołem Paweł! Kupiłem właśnie w zaprzyjaźnionym sklepie tę książkę. Podoba mi się. Nie jest to dzieło historyczne na miarę księgi o kolejce wrocławskiej ale jak najbardziej zasługuje na uwagę. W środku wiele ciekawej historycznej dokumentacji fotograficznej. Ciekawostką jest fakt pracy parowozu Px48-1752 na kolejce piotrkowskiej. Parowóz przybył na kolejkę tuż przed zamknięciem ruchu osobowego (październik 1986 r.) i, jak można wywnioskować ze zdjęć, wykonywał jazdy pod parą.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Dwa zdjęcia z cyklu "Nostalgia za Zaniemyślem, Środą i Śnieciskami". Rozkład jazdy wiszący "od zawsze" w poczekalni na dworcu w Zaniemyślu oraz czapka nieżyjącej już dyżurnej ruchu na stacji Środa Miasto pani Zosi ze Śniecisk.
 

Załączniki

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2
Zdjęcia z wąskotorówki w Bydgoszczy. Na stronie jest więcej ciekawych fotografii.
Zdjęcia z albumu profesora ... wygląda jakby profesor robił te zdjęcia, a to są tylko reprodukcje z konkretnych źródeł.
Szkoda też, że twórca tego albumu lub dziennikarz nie napisał kto jest autorem tych zdjęć, bo ci są w większości znani z nazwiska.

Z prezentowanych w czasopiśmie zdjęć, to dla mnie osobiście zupełną nowością i absolutnym rarytasem jest zdjęcie składu pociągu na zaporze/śluzie na Brdzie w Smukale Dolnej.
z20431771Q,Zapora-na-Brdzie-w-Smukale-Dolnej--Linia-kolejowa 1915-.jpg

Zapora i śluza na Brdzie, Smukała Dolna, 1915.

Budowla ta wzniesiona została w celu spiętrzenia wody dla potrzeb elektrowni wodnej. Sama ta budowla została we wrześniu 1939 roku wysadzona a po II wś rozebrano jej resztki. Zapora wraz ze śluzą łączyła lewy brzeg Brdy ze sztuczną wyspą powstałą po przekopaniu kanału zasilającego turbiny elektrowni wodnej znajdującej się właśnie na tym kanale. Przed elektrownią wzniesiono dodatkowo most w ciągu drogowo-kolejkowym. Wspaniały ślad po trasie kolejki bydgoskiej można nawet dzisiaj odnaleźć tu w postaci zachowanego na resztkach tego mostka kawałka toru 600mm.
Wielką sensacją dla mnie było zauważenie, że szyny tego kawałka są typu tramwajowego !

Smukała Dolna.jpg

Szyna tramwajowa w resztkach mostu na rz.Brdzie, Smukała Dolna 12.05.2015, fot.T.Suchorolski

Było to zapewne podyktowane koniecznością wspólnego poruszania się pojazdów drogowych po torze kolejki z uwagi na małą szerokość mostka.
Po elektrowni wodnej nie pozostał kamień na kamieniu jak i po całej wyspie, która na wskutek późniejszego spiętrzenia wody zniknęła pod jej powierzchnią.

Wracając do zdjęć zamieszczonych przez Kolegę Szwed1978, pragnę zwrócić uwagę na niezwykle ciekawy parowóz przedstawiony na dolnym zdjęciu. Zapewne czytający ten wątek w większości wiedzą na czym polega jego wyjątkowość, więc niejako tylko z "dziennikarskiego obowiązku" przypomnę, że jest to tendrzak pięcio-osiowy produkcji firmy O&K, który to na kolejce bydgoskiej otrzymał numer wewnętrzny 11. Tabliczkę z tym numerem łatwo rozpoznać obok tabliczki firmowej na bocznej skrzyni.
Swą wyjątkowość natomiast, ten parowóz zawdzięcza zastosowanemu w nim przeniesieniu napędu na skrajne zestawy kołowe za pomocą przekładni zębatych systemu Luttermöller. Po II wś otrzymał on na PKP oznaczenie Tw2-611. Po zużyciu się kół zębatych, rozłączono te przekładnie i do swych ostatnich chwil ten parowóz pracował w układzie osi 1C1, dla którego zmieniono też jego oznaczenie na Tyn4-611.
I to by było na tyle w kwestii tego "obowiązku".
Pozdrawiam "dziennikarsko.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Panie Prezesie. W życiu nie przypuszczałem, że na tym moście zachowały się tory kolejki nawet w wymiarze śladowym. Tabor kolejek bydgosko-wyrzyskich bardzo ładnie opisany jest, łącznie ze schematami pojazdów trakcyjnych, w którymś z numerów czeskiego czasopisma "Draha" w roku 1994 (wydanie jeszcze zeszytowe, mam je na "starych śmieciach", postaram się udostępnić) i w KMiD 2001. Niedawno też wyszła książka o BWKD, której współautorem jest kolega Paweł z Poznania.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2
że jest położona ... odwrotnie. Jak to wytłumaczyć?
nie, nie - nie jest odwrotne.
To co Kolega Jarząbek zaznaczył strzałką, to nie jest ślad po drugiej szynie tylko jakieś pęknięcie lub łączenie betonu.
Zresztą od strzałki do widocznej szyny byłoby chyba z 1000mm.
Druga szyna biegła bliżej poręczy.
Tu posłużę się zdjęciem zaczerpniętym z internetu, np. z tąd:
http://opuszczonebydgoszcz.blogspot.com/2012/07/zniszczony-most-w-smukale-maj-2011.html

Smukała 6aa.jpg

Pozostawione szyny toru 600mm na resztkach mostu w Smukale Dolnej, autor podpisuje się Krajan 2011 (z w/w strony)
Na tej stronie jest jeszcze więcej ujęć tego miejsca.
Ta druga szyna jest na moim zdjęciu pod warstwą ziemi z trawą. Nie mając łopaty - nie miałem czym tego odgarnąć. Jest na w/w stronie ujęcie podobne do mojego pokazujące tą drugą szynę pod odgarniętym piachem.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
nie, nie - nie jest odwrotne.
A teraz to widzę. Dziękuję za wyjaśnienie. :)
Kolega Jarząbek zaznaczył strzałką, to nie jest ślad po drugiej szynie tylko jakieś pęknięcie lub łączenie betonu.
Zresztą od strzałki do widocznej szyny byłoby chyba z 1000mm.
Też mi wyglądało na większą odległość dlatego postawiłem znak zapytania.
Druga szyna biegła bliżej poręczy.
A tu z kolei wydawało mi się, że jest za mało miejsca na ... kolej. Aż sprawdzałem czy niegdyś były poręcze. :)
Na tej stronie jest jeszcze więcej ujęć tego miejsca.
A na tej sądząc z opisów też były ... obrazujące przebieg bocznicy do karbidowni. Niestety ... zniknęły. :(
http://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=95&t=2771
Ale widać, że zdjęcie pociągu na moście (na szczęście nie zniknęło) pochodzi właśnie z tej strony.
A pociąg jest prowadzony jednym z parowozów wyprodukowanych w szczecińskiej firmie Vulcan.
Pozdrawiam acetylenowo i sejsmologicznie.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2
A tu z kolei wydawało mi się, że jest za mało miejsca na ... kolej. Aż sprawdzałem czy niegdyś były poręcze.
Poręcze były, a istotnie ze zdjęcia można było wywnioskować, że coś za bardzo blisko,
ale znalazłem w internecie takie zdjęcie, które może nie wyraźnie ale jednak pokazuje jak to wyglądało:

Smukała, wjazd na most nad kanałem roboczym od strony Smukały, Maksymilianowa.jpg

Smukała, wjazd na most nad kanałem roboczym od strony Smukały (Maksymilianowa), zdjęcie z internetu, autor mi nieznany.

A tu to jeszcze nawet armia na rollbockach jeździ:
Coś niesamowitego !
1. Rollbocki nadal używane współcześnie - widać we Szwajcarii nie są po "korzystnych" restrukturyzacjach na kolei,
2. Transport wojska na wąskotorówce, można ? - jednak można, takie rzeczy u nas - nie do pomyślenia,
3. Stan torowiska - przecie to Szwajcaria, tam tylko bajkowe klimaty,
4. Ekstra zamówione elektrowozy dla prowadzenia ciężkich składów z wojskiem na Rollbockach - ano jak wyżej,
5. Wąskotorowy elektrowóz o mocy 2400 kW - dla porównania, nasze EU07 2000 kW - coś dodać ?
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2

Podobne wątki