• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
A jak wyglądał ruch towarowy na kolejce mareckiej po przekuciu na tor 750mm w 1951 r.? B. Bokropiński pisze, że ocalały dwie bocznice (przebudowano je podobno na tor 750mm, a ostatecznie zamknięto w latach 60.). Pan Bogdan wspominał jeszcze o ośmiu wagonach dwuosiowych krytych do przewozów gospodarczych.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
Jedyny "ruch towarowy" na Mareckiej jaki pamiętam to tylko przewóz węgla deputatowego do Radzymina. Do tego celu używano czterosiowej węglarki. A ja pamiętam troszkę więcej wagonów towarowych, ale niedużo:
- 2 platformy dwuosiowe,
- 2 platformy czterosiowe,
- 5 węglarek dwuosiowych,
- 1 kryty dwuosiowy
i wspomniana wcześniej węglarka czterosiowa z budką hamulcową.
Oprócz tego były jeszcze:
- czterosiowy wagon pogotowia technicznego,
- czteroosiowy wagon do opryskiwania torów.
- dwuosiowy pług odśnieżny.
A do ruchu osobowego cztery składy składające się z wagonów 1Aw. Przy dwóch były wagony bagażowe, przy jednym wagon bagażowo-osobowy a jeden skład był bez wagonu bagażowego.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Kiedyś dawno (1998) M.Zajfert napisał o nich artykuł w Świecie Kolei. A zupełnie niedawno, w książce Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała znalazły się też rysunki.
Przy czym są to rysunki wagonów na 750mm i niekoniecznie muszą odpowiadać tym na 1000mm (no i na 600 i 785). Trzeba też pamiętać, że były to stare ramy z nowymi pudłami. Ze względu na to ciężko jest znaleźć dwie identyczne sztuki...
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
617 1 0
Wracając do wagonów - wspomniano o tekście M. Zajferta ze Świata Kolei, chodzi o artykuł pt. "Wąskotorowe wagony osobowe ZNTK Opole" z nr 2 z 1998 roku. Poniżej skan rysunków/szkiców wagonu Bxhpi z tegoż opracowania:

Swiat-Kolei-1998-02.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
Trzeba też pamiętać, że były to stare ramy z nowymi pudłami. Ze względu na to ciężko jest znaleźć dwie identyczne sztuki...
I jak to mówią ..."nie ma tego złego ... itd". ;) Teraz się okazuje, że właśnie ta różnorodność może być bardzo pomocna w identyfikacji danej jednostki taborowej. I tak jest w tym przypadku. O ile oczywiście w dokumentacji nic nie pokręcono to na zdjęciu z par. Tyn6-3631 widać wagon 00 36 00-44228-3 Bxhpi, dawny 2633. Wagon przez cały czas związany z WKD.
Wyprodukowany został w Warsztatach WKD na Grochowie w roku 1919 a przebudowano go w roku 1956 w ZNTK Opole.
Pozdrawiam różnorodnie i pomocnie.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Kolejka średzka w lutym 1997 roku. To ostatni miesiąc w historii kolejki, kiedy sprawne były aż TRZY parowozy: Px48-1902, 1920 (drugi rok po naprawie głównej w Pile, jeździł z tendrem od Px48-1907) oraz 1926 (łabędzi śpiew). Na zdjęciach w roli głównej występuje parowóz Px48-1902. Na ostatniej fotografii parowóz Px48-1726 (w służbie na ŚKD od 1967 r.), w szopie, na swoim ostatnim średzkim wydechu. Pod koniec tego roku parowóz był już bezpowrotnie zimny, a w roku 1999 został zesłany do Zbierska. Rok 1997 był ostatnim, w którym kolejka funkcjonowała "po dawnemu". Czuło się już klimat odchodzącej pary, pani Zosia, dyżurna ruchu wspominała o różnych przymiarkach do ostatecznej likwidacji (telefony "z góry" w stylu "a jak tam u was..."), no i parowozy zaczęły odchodzić na wieczną służbę. Aby ratować sytuację, załoga kolejki dokonała naprawy parowozu Px48-1902. Naprawa ta odbyła się na wiosnę tego roku. Nieżyjący już maszynista p. Zbyszek mówił, że była to praktycznie naprawa średnia. Wykonywano także naprawy bieżące toru i zdarzały się jeszcze pociągi transporterowe do Zaniemyśla (RKS Śnieciska zrezygnował z odbioru towarów w roku 1993). Jak zwykle, podczas przerwy międzysemestralnej pojechałem do Środy i Śniecisk na złapanie oddechu i ucztę parowozowo-duchową.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Kolejna odsłona kolejki średzkiej w lutym 1997 roku. Tego dnia pod parą był parowóz Px48-1902. Na drugim i trzecim zdjęciu widać odstawione parowozy Px48-1907 (z dawnym tendrem od Px48-1920) i Px48-1756. Zdjęcia wykonałem aparatem lunetkowym typu Kiev ze szkłami Zeiss. Kupiłem też klasyczny czarno-biały film z dawnych zapasów ORWO. Na żywo zdjęcia wyglądają o wiele lepiej.
 

Załączniki

Podobne wątki