Kolejka średzka w lutym 1997 roku. To ostatni miesiąc w historii kolejki, kiedy sprawne były aż TRZY parowozy: Px48-1902, 1920 (drugi rok po naprawie głównej w Pile, jeździł z tendrem od Px48-1907) oraz 1926 (łabędzi śpiew). Na zdjęciach w roli głównej występuje parowóz Px48-1902. Na ostatniej fotografii parowóz Px48-1726 (w służbie na ŚKD od 1967 r.), w szopie, na swoim ostatnim średzkim wydechu. Pod koniec tego roku parowóz był już bezpowrotnie zimny, a w roku 1999 został zesłany do Zbierska. Rok 1997 był ostatnim, w którym kolejka funkcjonowała "po dawnemu". Czuło się już klimat odchodzącej pary, pani Zosia, dyżurna ruchu wspominała o różnych przymiarkach do ostatecznej likwidacji (telefony "z góry" w stylu "a jak tam u was..."), no i parowozy zaczęły odchodzić na wieczną służbę. Aby ratować sytuację, załoga kolejki dokonała naprawy parowozu Px48-1902. Naprawa ta odbyła się na wiosnę tego roku. Nieżyjący już maszynista p. Zbyszek mówił, że była to praktycznie naprawa średnia. Wykonywano także naprawy bieżące toru i zdarzały się jeszcze pociągi transporterowe do Zaniemyśla (RKS Śnieciska zrezygnował z odbioru towarów w roku 1993). Jak zwykle, podczas przerwy międzysemestralnej pojechałem do Środy i Śniecisk na złapanie oddechu i ucztę parowozowo-duchową.