• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.713 28 2
W innnym temacie pojawił się taki wpis:
Nawiasem mówiąc to chyba jedyne ujęcia Schürzenów w latach '70 (w ogóle ciężko mi przypomnieć sobie jakieś zdjęcia tych wagonów w służbie PKP)
więc postanowiłem zareagować. :)
Oprócz schürzenów na zdjęciach są inne interesujące rzeczy. :)

Na pewno gdzieś się jeszcze poukrywały, bo na komputerze zdjęć jest od groma i jeszcze trochę, więc gdy mi coś wpadnie w oko, to podzielę się.
Przy okazji znalazłem wagon restauracyjny Orbis serii Jhx czy bagażowe z wieżyczką/budką Pwi31a. ;) Jakby kto chciał.

Cytat powyżej dotyczy wagonów z filmu Bełżec w 1978 roku:

Bełżec.jpg


Ja się dzielę takimi:

SN61-93 pociąg 813 z Nakła wjazd do Witosławia 24.05.1974
Źródło: http://www.tog-billeder.dk/polen_diesel_sp61.htm

1737308028115.png


TKt48-6, Sucha Beskidzka, 1971
Źr. eBay

1737308210290.png


TKt48-6 Sucha Beskidzka 1971.jpg


TKt48-10, Oświęcim, 1971
Źr. eBay

1737308404355.png


TKt48-10 oświęcim 1971.jpg


Pierwszy z lewej przy krawędzi kadru?
Parowóz OKz32 z pociągiem osobowym na torach w okolicy Chabówki, 08.1967
Fot. M. Dahlstrom

Źr. https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zas...owym-na-torach-w-okolicy-chabowki-081967#main

1737308628236.png


Salonki serii Ashx
Poznań, 22.04.1976
Źr. http://tog-billeder.dk/polen_rundrejser_Polen april 1976_22. april_Banegården i Poznan.htm

1737309419082.png


1737309436507.png
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.330 94 9
W innnym temacie pojawił się taki wpis:

więc postanowiłem zareagować. :)
Oprócz schürzenów na zdjęciach są inne interesujące rzeczy. :)

Na pewno gdzieś się jeszcze poukrywały, bo na komputerze zdjęć jest od groma i jeszcze trochę, więc gdy mi coś wpadnie w oko, to podzielę się.
Przy okazji znalazłem wagon restauracyjny Orbis serii Jhx czy bagażowe z wieżyczką/budką Pwi31a. ;) Jakby kto chciał.

Cytat powyżej dotyczy wagonów z filmu Bełżec w 1978 roku:

Zobacz załącznik 1098395

Ja się dzielę takimi:

SN61-93 pociąg 813 z Nakła wjazd do Witosławia 24.05.1974
Źródło: http://www.tog-billeder.dk/polen_diesel_sp61.htm

Zobacz załącznik 1098396

TKt48-6, Sucha Beskidzka, 1971
Źr. eBay

Zobacz załącznik 1098397

Zobacz załącznik 1098399

TKt48-10, Oświęcim, 1971
Źr. eBay

Zobacz załącznik 1098401

Zobacz załącznik 1098402

Pierwszy z lewej przy krawędzi kadru?
Parowóz OKz32 z pociągiem osobowym na torach w okolicy Chabówki, 08.1967
Fot. M. Dahlstrom

Źr. https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zas...owym-na-torach-w-okolicy-chabowki-081967#main

Zobacz załącznik 1098403

Salonki serii Ashx
Poznań, 22.04.1976
Źr. http://tog-billeder.dk/polen_rundrejser_Polen april 1976_22. april_Banegården i Poznan.htm

Zobacz załącznik 1098418

Zobacz załącznik 1098419
Liczę na ten wagon restauracyjny Orbis serii Jhx :love:
Piękne, te aerodynamiczne fartuchy na podwoziu ... chciałoby się więcej - Pozdrawiam
 
Reakcje
86 0 0
Niesamowite zdjęcia!!!

Ganz z Nakła i te Tekatki z całym przekrojem parku wagonów osobowych PKP (w tym i pięknymi szczupakami rodzimej produkcji...) pięknie się komponują z tą do dziś nowoczesną sylwetką Schürzenów z "fartuszkami"... Gdyby sformować takie składy jak te z Suchej i Oświęcimia na makiecie, na pewno od razu odezwały by się głosy, że to nieprawdopodobne zestawienia. Kiedyś przeczytałem gdzieś, że te wagony nie wytrwały długo na naszych kolejach że względu na korozję blach i trudności w ich naprawach - przyjąłem to za pewnik i dlatego teraz tym bardziej się cieszę z pokazanych przez kolegę zdjęć oraz z filmu przynajmniej częściowo udowadniających niesłuszność tej tezy.

Wagon z Suchej chyba jednak bardziej przypomina ten od ES89 (BCPw4ielS-33) - widać zaokrąglenia na bokach, prawie na pewno brak okien w ścianach czołowych i cechę charakterystyczną tych wagonów - różną szerokość drzwi bocznych (jedne jednoskrzydłowe, drugie dwuskrzydłowe) - dla porównania dyskusja sprzed 10 lat wraz ze zdjęciami i schematem w pokrewnym wątku:
Jest też schemat (oczywiście przed przebudową):
Zobacz załącznik 320630
Mnie zastanawia jeszcze wagon jadący na filmie:
Screenshot_2025-01-19-21-55-46-651_com.android.chrome.jpg

Coś mi w nim nie pasuje do typowego Elizuga, ale może to efekt wręcz wstrząsu wywołanego tymi Schürzenami.

P.S. Ale się zamarzyło mieć takiego Schürzena z IV epoki w modelu...
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.156 38 4
@PingwinRico, świetne materiały, szkoda, że na Skyscrapercity (napomknąłem bo to bardzo nieodkryte miejsce, a akurat w wątku o kolejach węgierskich jeden kolega wrzucił interesujące foto drezyny na bazie naszej Warszawy), w większość zdjęć z mojego regionu już nie działa, gdyby kolega dysponował zdjęciami z Warmii i mazur to zapraszam do dzielenia się(y) Z tego co czytam w opisach były tam całe wycieczki fotograficzne w rejony koszar Dragonów, i zapewne były dobre materiały układu torowego bądz nawet owych Gags-ów 401K, które w latach 90 dowoziły towary do hurtowni...
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.713 28 2
Jeszcze taką fotografię znalazłem. :)
...
Koniec wakacji '76...

Był to bardzo ładny miesiąc i również suchy, sumę miesiąca niemal w całości wyrobiła ulewa z 31 VIII, przez większą część miesiąca mieliśmy całkowity zanik gorących dni, przez cały miesiąc było ich 6, wszystkie po 24 VIII, więc tutaj akurat końcówka miesiąca była najcieplejsza.
https://www.lukedirt.com.pl/viewtopic.php?t=564

TKt48-96, Chabówka, 29 sierpień 1976
Źr. eBay

tkt48 96 Chabówka 1976b.jpg


tkt48 96 Chabówka 1976.jpg


Liczę na ten wagon restauracyjny Orbis serii Jhx :love:
Szukałem źródła, a tu się okazało, że to z kolekcji @Andrzej Harassek ;)
Wagon restauracyjny Jhx, WR4ü-34, rok 1955

1737388009422.png


były tam całe wycieczki fotograficzne w rejony koszar Dragonów, i zapewne były dobre materiały układu torowego bądz nawet owych Gags-ów 401K, które w latach 90 dowoziły towary do hurtowni...
Choć lubię, to nie przeszukuję sieci czy książek w pogoni za latami 90. ;) Lubię tabor czasów młodości moich rodziców i dziadków. :D
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
931 10 0
W innnym temacie pojawił się taki wpis:

więc postanowiłem zareagować. :)
Oprócz schürzenów na zdjęciach są inne interesujące rzeczy. :)

Na pewno gdzieś się jeszcze poukrywały, bo na komputerze zdjęć jest od groma i jeszcze trochę, więc gdy mi coś wpadnie w oko, to podzielę się.
Przy okazji znalazłem wagon restauracyjny Orbis serii Jhx czy bagażowe z wieżyczką/budką Pwi31a. ;) Jakby kto chciał.

Cytat powyżej dotyczy wagonów z filmu Bełżec w 1978 roku:
Mili Koledzy, pozwólcie że uzupełnię niniejszy wątek paroma myślami które się pojawiły przy okazji "odkrycia" tego filmu kilka tygodni temu.

Uwagę zwraca oczywiście niezmiernie ciekawe zestawienie składu, który za parowozem współtworzą kolejno:
*Pocztowy typu P-VII serii Pm
*Bagażowy typu 3F serii Dhxt
*Przedziałowy klasy 2 serii Bhxz typu C4ü-38
*Przedziałowy klasy 2 serii Bhxz typu C4ü-38
*Bezprzedziałowy klasy 1 i 2 serii ABhrx lub ABrx typu BC4i-31
*Bezprzedziałowy klasy 2 typu 43A.

...gdzie chyba największy entuzjazm, przynajmniej w moim poczuciu, wzbudzić mogły właśnie znakomicie widoczne "Schürzenwagen", nie tylko z tego względu, że mamy dwa obok siebie, ale głównie z uwagi na to, że rok 1978 to już stosunkowo późna data na spotkanie wagonów tego typu/tej rodziny w czynnej eksploatacji na PKP. Notabene pewną osobliwością jest, że w drugim z nich na filmie ktoś wychyla śledząco głowę ze skrajnego okna w kierunku nagrywającego. Dalszą osobliwość stanowi sposób zawieszenia tablicy rejsowej na przedostatnim w składzie "Eilzugu", raczej nie standardowy.

Mnie natomiast zainteresował inny element tej układanki, mianowicie wagon pocztowy. Szybka analiza filmu jednoznacznie wskazuje, że mamy do czynienia z pociągiem osobowym jadącym w kierunku południowym. Nie mogę być pewien relacji, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa był to pociąg jadący z Zamościa lub być może Hrubieszowa/Rejowca do Przeworska, albo, co mniej prawdopodobne, Przemyśla. Mając to na uwadze, można zakładać, że wagony tworzące składy przypisane były do stacji macierzystej Przeworsk. Pewnym potwierdzeniem tej tezy byłby właśnie wagon pocztowy, gdyż w skali skrajnie południowo-wschodniego fragmentu sieci PKP, jedyną stacją do jakiej przypisane były wagony typu P-VII był właśnie Przeworsk. W okresie obowiązywania dwunastocyfrowych ujednoliconych numerów inwentarzowych zgodnych z UIC (w naszych realiach, ustalmy umownie że od roku 1967) były tam przypisane trzy wagony typu P-VII, z których jeden skreślono z inwentarza już w roku 1975, a więc z całą pewnością nie oglądamy go na załączonym filmie. Pozostałe dwa to:

*50 51 00-24 105-6 Pm, skreślony z inwentarza w roku 1985.
*50 51 00-24 114-5 Pm, skreślony z inwentarza w roku 1980.

...a więc istnieją podstawy by mniemać, że na filmie widzimy któryś z tych konkretnie dwóch wagonów. I dlaczego wydało mi się to ciekawe? Ponieważ jeden z nich, ściślej pierwszy z wymienionych, przetrwał do czasów dzisiejszych, oczekując odbudowy na zapleczu muzeum w Chabówce. Ostatni raz miałem okazję go oglądać we wrześniu 2023 roku. Oczywiście nie mogę być całkowicie pewien, że na filmie nie "zaplątał" się egzemplarz z którejś z ościennych stacji (np. Rzeszów i Dębica też miały po 1967 roku na stanie po 1 wagonie tego typu, a Tarnów nawet 2), co jednak wydaje się mniej prawdopodobne.

DSC05122.JPG
50 51 00-24 105-6 Pm / Chabówka / 15.09.2023

*Natomiast, już tak zupełnie nawiasem mówiąc, nie jestem pewien czy cała dyskusja jest w odpowiednim dziale, ponieważ rozgadaliśmy się o wagonach budowy wojennej i przedwojennej, co zdaje się pasuje do działu Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP) | Strona 51 | Modelarstwo.info
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.016 531 30
To są najprawdopodobniej wagony do przewozu tzw. koncentratu, czyli wzbogaconej rudy miedzi, uzyskanego w procesie flotacji. Dopiero z takiego koncentratu da się w procesie metalurgicznym uzyskać czystą miedź. Wagony należały w tamtych latach do Kombinatu Górniczo-Hutniczego Miedzi w Lubinie (obecnie KGHM Polska Miedź S.A.) i dlatego nie mają oznaczeń PKP (podobnie do ówczesnych Kolei Piaskowych).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.016 531 30
Wagony mają numer UIC i oznakowanie PKP - na zdjęciu jest to rozmyte, ale na filmie widać.
Nie mają i na filmie ich nie widać. Koleje KGHM miały wtedy swój tabor, nie wchodzący w skład taboru oznaczonego jako PKP. To nie były tzw. wagony prywatne, włączone do parku PKP, wagony te były używane tylko na wewnętrznej sieci KGHM z jedynym wyjątkiem: KGHM na podstawie umowy z PKP korzystały z linii PKP na odcinku łączącym tory KGHM w okręgu Lubin/Legnica z hutą miedzi w Głogowie, ponieważ dwie części wewnętrznej sieci kolejowej KGHM nie miały ze sobą połączenia. Dla przykładu, KGHM już wtedy eksploatował lokomotywy TEM2, dużo wcześniej, nim trafiły one na PKP jako SM48.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.016 531 30
Wg mnie to są numery UI6C.
A według mnie nie. KGHM z całą pewnością miały swoje wagony, bez oznaczeń PKP. Czy akurat te do nich należały, nie mogę powiedzieć że 100% pewnością, ale moim zdaniem tak było, a widoczne na filmie oznaczenia to nie jest 12-cyfrowy numer wg UIC.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 19 9
...a widoczne na filmie oznaczenia to nie jest 12-cyfrowy numer wg UIC.
A moim zdaniem Grzesiek ma rację.
Oznaczeń nie da się co prawda odczytać, ale da się w nich wydzielić grupy, łudząco przypominające 12-cyfrowy numer UIC:

X? XXX XX?
X? XXX
XXX X XXX X
.Xx? Xxxxxx??

W dodatku grupa XXX w drugiej linii dość mocno przypomina litery PKP.

To, że KGHM miały wtedy swój tabor, nie wchodzący w skład taboru PKP, nie znaczy, że na filmie nie mogły się akurat załapać jakieś wagony PKP.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.859 37 1
dla mnie ewidentnie widać, że to numery UIC, ten tabor KGHM co jeździł miedzy kopalniami w Lubienie a hutami w Legnicy i w Wróblinie Głogowskim po torach PKP to był prowadzony lokomotywami PKP na normalnych zasadach jak każde inne wagony prywatne, wiec te musiał mieć numery UIC. Oprócz tego były w KGHMie wagony nie mające numerów UIC, ale te używane były tylko na wewnętrznych liniach KGHM czy bocznicach. Podobnie było na liniach piaskowych czy kopalnianych. W przypadku transportu takiego wagonu przez sieć PKP jechał jako przesyłka nadzwyczajna czyli miał zgodę wydaną przez PKP na transport w konkretnym celu np. do ZNTK
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.016 531 30
dla mnie ewidentnie widać, że to numery UIC, ten tabor KGHM co jeździł miedzy kopalniami w Lubienie a hutami w Legnicy i w Wróblinie Głogowskim po torach PKP to był prowadzony lokomotywami PKP na normalnych zasadach jak każde inne wagony prywatne, wiec te musiał mieć numery UIC.
Tak się składa, że w 1977 roku spędziłem miesiąc w Zakładzie Trasnportu KGHM, ponieważ pisałem pracę magisterską dotyczącą koncepcji systemu sterowania ruchem kolejowym na sieci kolejowej KGHM. Dość dokładnie poznałem wtedy sposób pracy transportu kolejwego Kombinatu i stąd wiem, że między główną siecią rejonu Lubin/Legnica a Głogowem ruch był prowadzony po linii PKP, ale lokomotywami KGHM, co odbywało się na specjanych zasadach, zgodnie z odpowiednią umową między KGHM i PKP. Nie upieram się, że akurat te wagony, widoczne na filmie, nie mialy oznaczeń PKP, ale z pewnością takie wagony były i mogły jeździć między Lubinem a Głogowem na zasadach, które opisałem. A co do tych wagonów, to zgadywanie na podstawie tego filmu czy miały numery UIC, czy nie, jest wróżeniem z fusów - ja tam tych numerów nie widzę, ktoś inny będzie się upierał, że numery są, a rozstrzygnąć tego się nie da. Tak że proponuję tej dyskusji nie ciągnąć, bo nikt z nas nie ma możliwości udowodnienia, że ma rację.
 

Podobne wątki