• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 5 3
Skoro wagon należy do SZD, to nie wiem, czy u nich obowiązywało pozostawienie starej serii. Z drugiej strony numer wskazuje na kryty specjalny 2208, czyli seria powinna zaczynać się od H.
Bardzo mocno wątpię, żeby można było jakąkolwiek analogię (do PKP) stosować w zakresie obowiązującego oznaczania serią (seriami).
Odnośnie numeru (wówczas 220 8, o ile w ogóle), to też zastanawiające - w grupie H (i nie tylko), wagony na wózkach osadzone były zasadniczo w drugiej połówce setki (>250).
Ponadto, wagony typu 401Ka/1 dostarczono do ZSRR w 1978 roku, więc na pewno to nie lata 60-te.
Trochę dużo tu tych znaków zapytania...
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
605 0 0
Ciekawy temat, poszperałem i wynika, że... wszystko się zgadza.

https://www.dansk-jernbanearkiv.dk/u20szd/u20.htm

Najprawdopodobniej zaraz po wprowadzeniu przez UIC karty z 12 cyfrowymi numerami miał miejsce eksperyment gdzie nowo wyprodukowane wagony kryte polskiej i rumuńskiej produkcji na potrzeby ZSRR (20) oznaczono nowym sposobem, ale nie stosując numerów serii odpowiadającego serii literowej.
Tak jak ma to miejsce do dziś, tylko tamte wagony jako jedyne towarowe kraju rad miały pełny 12-cyfrowy numer zapisany w formacie UIC.

Per Topp Nielsen ponadto piszę na swojej stronie, że te wagony później przekazano PKP/CFR.
Do tego jest zdjęcie wagonu rumuńskiej produkcji .Gas, bardzo podobnie oznaczonego, datowane na 1969.

Więc albo mamy złe datowanie, albo ten Gags nie jest Gagsem 401K/1 z dostawy 1978 tylko wcześniejszym zwykłym 401K.

I tak "załącznik 6 część 9" wskazuje, że nigdy nie przyznano numerowi serii 2208 żadnego kodu literowego, ale gdyby to zrobiono byłby to wagon osiowy budowy specjalnej. (Natomiast radziecki .Gas ma numer 2382, który jest zarezerwowany dla serii Hbfhs).
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.829 8 0
Tak jak Koledzy wcześniej napisali, wszystkie wagony typu 401Ka/1 dla ZSRR zbudowano w jednym roku 1978 (razem z prototypem 500 szt.) Wspominam o prototypie nie przypadkowo, ponieważ ten różnił się od pozostałych inną konstrukcją zsypów w drzwiach. I teraz proszę zerknąć na zamieszczone fotki, i porównać czy są takie same ...
Pierwsza fotka wykonana na terenie ZNTK przedstawia wagon prototypowy. Druga ... w/g mnie też. Oczywiście mogę się mylić, ale za moim przypuszczeniem przemawia wagon z czystymi napisami bez oznak "zmęczenia" i śladów intensywnej eksploatacji. Na pierwszym polu przed drzwiami, widoczny napis (cyrylicą) "ZNTK OSTRÓW".
Być może wagon był pokazywany/prezentowany jako nowy wagon kolei ZSRR włączony do parku OPW.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Pudło takiego wagonu pełniącego funkcję jakiegoś magazynu widziałem w 1989 roku na stacji Kostrzyn przy torach ładunkowych, właśnie ten napis cyrylicą "ZNTK Ostrów" utkwił mi w pamięci. Ciekaw jestem czemu po zaledwie po kilku od zbudowania zostało tam umieszczone.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.653 64 3
Być może ten wagon uległ uszkodzeniu na naszym terenie i jak jest ono poważniejsze to wtedy kolej płaci właścicielowi za wagon a rozbitek zostaje i albo idzina złom albo się go przeznacza do celów gospodarczych.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
474 1 0
Pudło takiego wagonu pełniącego funkcję jakiegoś magazynu widziałem w 1989 roku na stacji Kostrzyn przy torach ładunkowych, właśnie ten napis cyrylicą "ZNTK Ostrów" utkwił mi w pamięci. Ciekaw jestem czemu po zaledwie po kilku od zbudowania zostało tam umieszczone.
Prawdopodobnie wagon skasowano w wyniku uszkodzenia i zlomowano na miejscu. Pudło mogło być zwichrowane, nie nadawało się do remontu ale na magazyn było w sam raz.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.939 37 4
@rprail, wczoraj ktoś wrzucił w wątek chyba "Ciekawe filmiki z koleją'. Niesamowita jakość obrazu jak na 1981. No i oczywiście klimat tych lat. Tam się nawet w scenie przez kratkę nagrywaną załapał wagon GBS, o których to dyskutowaliśmy na kontekście wydanych modeli, i to chyba właśnie taka wersja jaką niemiecki producent wydał, oznaczeń na filmie nie idzie dopatrzeć ale biorąc pod uwagę, że kolejny wagon ma chyba węgierskie logo należy przypuszczać, że to mieszanka zagranicznych wagonów jest w składzie. Oby więcej tego typu filmów wypłynęło.(y)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
Koledzy, bardzo proszę o większą uwagę przy wstawianiu postów, a przede wszystkim o wcześniejsze przejrzenie forum, czy ten sam materiał lub informacja nie były już gdzieś pokazane. Pomijając fakt, że film z Małkini był już dawno na forum pokazany, choć nie w takiej jakości, to od wczoraj ta nowa wersja została w kilku różnych wątkach. Ten wpis jest umieszczony wszędzie tam, gdzie to znalazłem i wszędzie zwracam uwagę na jedną z podstawowych zasad forum: nie zamieszczamy tego samego w różnych wątkach i nie zamieszczamy czegoś, co już było przed chwilą pokazane przez kogoś innego.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
878 79 5
Tak na szybko, to na filmie widać węgierski 23K MAV, rumuński blaszany Gags kolei CCCP, rumuńską gondolę CFR, ale starszej budowy niż późniejsza kolei MAV. Widać również wagony DB. Oraz cały klimat ówczesnej PKP.
 

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
206 1 0
Mam pytanie o wagony ochronne. Czym poza oznaczeniem różniły się od innych wagonów swojej serii? Wzmocniona konstrukcja? Na stałe załadowane piaskiem lub czymś innym?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.653 64 3
Jak widać nie wszędzie umiano stosować nowy system oznaczeń literowych. Ewidentnie brakuje litery "a" w oznaczeniu serii. Powinna być jeszcze litera "c" w tym oznaczeniu ale nie wiem czy była ona stosowana od samego początku wprowadzenia nowego systemu oznaczeń UIC. O ile wiem chyba nie były one wymagane na wagonach prywatnych.
 

Podobne wątki