• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
1.102 12 0
Stoi u mnie w Olsztynie taki oto wagon. Jeśli jutro będzie i któremuś koledze zależy na fotografiach jakiegoś detalu, od tej strony co widzimy, to mogę mu zrobić zdjęcie aparatem, aby coś wyraźniej było widać.
Dzień dobry,

Było kilka wagonów rodziny 609A przebudowanych w ten sposób dla DBT Warszawa, ale nie wszystkie udało mi się w pełni zidentyfikować. Miałem okazję dokładniej oglądać tabliczki fabryczne dwóch z nich (w tym tego ze zdjęcia powyżej), które nie były jednak w pełni czytelne jeżeli chodzi o numery. Wagon ze zdjęcia powyżej, tj. 99 51 93-50 001-5 posiada tabliczkę fabryczną HCP z roku 1982, z pięciocyfrowym numerem fabrycznym w którego ciągu, z pewną dozą ostrożności, rozpoznałem dwie kolejne cyfry, mianowicie 4 i 0. Biorąc pod uwagę, że wagony typu 609A produkowano w latach 1981-1981 a ich numery fabryczne nadawano kolejno w zakresie od 17277 do 17376, układ w którym występuje "40" pojawia się tylko raz, mianowicie w przypadku wagonu HCP 17340/1982, czyli 51 51 82-88 063-0 BDwxzd (późniejszy 57 51 82-88 063-4 BDdsu), skreślony z inwentarza PKP w dn. 15 lipca 1999. Byłbym jednak ostrożny co do ostatecznego potwierdzenia tej tezy.

A oto jego nieszczególnej jakości zdjęcie wykonane w dn. 7.05.2016 od strony drugiego boku, na terenie bazy PKP PLK przy stacji Warszawa Zachodnia:

image106694.jpg
99 51 93-50 001-5 / Warszawa Zachodnia / 9.05.2016
 
Ostatnio edytowane:

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
7.020 41 4
@kilanziom, dlatego ubolewam, że kliknąłem miernej jakości zdjęcie telefonem tylko. Nie pierwszy raz. W tym samym miejscu robiłem zdjęcia żółtej "stonki", też PLK, ale nie chciało mi się zmieniać obiektywu bo uznałem, że wyjdzie. Z daleka na tym obiektywie co był na aparacie, niestety zdjęcia poruszone i nieczytelne, do kosza. Teraz wiem, że takich okazji więcej nie przepuszczę i zrobię zdjęcia, które jednak coś będą przedstawiać.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
7.020 41 4
Trafiło mi się takie zdjęcie, dostałem od kolegi trochę zdjęć tego autora, gdzie sporo było z Olsztyna, i pojawił się taki wagon pociągu sieciowego.
Ktoś jest w stanie powiedzieć coś więcej o tym? Co było przyczyną zaspanawnia okienek i zrobienia tych "żaluzji"?
c11624f5-a353-440b-acd6-ec9ce8a75171.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.837 618 30
Co było przyczyną zaspanawnia okienek i zrobienia tych "żaluzji"?
Dlaczego zastosowano okna nie umiem odpowiedzieć.
Najpewniej nie były potrzebne, albo nawet przeszkadzały, bo zrobiono tam magazyn czy warsztat i potrzebna była cała ściana. Takie przeróbki robiono zawsze pod konkretne potrzeby, a szczegółów akurat tej przebudowy pewnie już nie poznamy. Ale jakie to ma teraz znaczenie?
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
7.020 41 4
W sumie nie wiem gdzie by to można umieścić, ale uznałem, że może kolegom z południa (i nie tylko) się ten motyw do czegoś przyda.
Takie oto zasłonki i zagłówki trafiły mi się przy szukaniu lokalnych zdjęć w Olsztynie i okolicach. Myślę, że komuś może się przydać ten motyw.
Link do całej wycieczki:
LINK
2008-09-15 015 Rueckfahrt.jpg

1763961956122.png

Nie wiem czy to się jeszcze mieści w dziale wagonowym, ale chyba nie ma dramatu, o ile pamiętam wzory zasłonek są w zasobach forum, a akurat na podstawie zdjęć można takie opracować. Niekoniecznie do modeli ;)
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.652 60 3
Kadr z filmu
ukazujący przejazd pociągu po lk nr 34 Ostrołęka - Siedlce w 1979 r.
I bardzo przykuła moja uwagę tapicerka kanap za tymi dwoma przystojniakami w min 4:34.
2025-11-25.png

Mam takie pytanie czy taka tapicerka to była często spotykana czy to jakiś wyjątek ?.
Bo na trasie Reda - Hel to takiego koloru tapicerki to nie pamiętam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.837 618 30
Ciekawe do czego służyły te wagony?
W ogłoszeniu jest odpowiedź: "wagon wczasowy" - wagony najwyraźniej służyły jako wagony mieszkalne w ośrodku wczasów wagonowych. Ale ciekawy jest ten pierwszy z numerem 8: czy to nie jest polski przedwojenny "szczupak"? Trochę rozjaśniłem zdjęcie:

wagon.jpg


Pozostałe trzy to powojenne polskie "zwężaki".
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
174 3 0
Kolega zadał mi niedawno bardzo ciekawe pytanie - dlaczego wagony 120A, w przeciwieństwie do reszty polskich igreków, mają drzwi jednoczęściowe, bez siłowników do zamykania? Przez tyle lat, co te wagony były codziennym widokiem na pociągach osobowych, nigdy nie zwracałem na to uwagi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.837 618 30
dlaczego wagony 120A, w przeciwieństwie do reszty polskich igreków, mają drzwi jednoczęściowe, bez siłowników do zamykania
A skąd przypuszczenie, że drzwi są jednoczęściowe? Tak samo jak w Y, są łamano-obrotowe. Co do siłowników, to w Y też początkowo nie było, dopiero po jakimś czasie zaczęto je wprowadzać razem z instalacją systemu centralnego zamykania.
 

Arekmiz

Władza może wszytko
Reakcje
2.265 235 0
No w 120A muszą być jednoczęściowe, czyli przesuwane w jedną stronę, bo po drugiej stronie jest WC. W normalnych Y drzwi są dwuczęściowe, odsuwane na obie strony. No chyba że mówimy o ruskich to tam są jednoczęściowe i otwierane a nie odsuwane. :)
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
174 3 0
No chyba że mówimy o ruskich to tam są jednoczęściowe i otwierane a nie odsuwane. :)
To też dobre pytanie, czemu tam takie stosowano, podobnie jak w naszych wagonach typu 110Ab, przeznaczonych do ruchu przestawczego, choć głównie to wagony budowy NRD kursowały za wschodnią granicę - a te miały drzwi międzywagonowe rozwiązane jak w każdym innym igreku.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
526 5 2
Ano nie w temacie ale za to jedna z podstawowych węglarek na PKP wraz z 3W i później 11W. Od 3W 4W różniła się tylko brakiem hamulca?
Nie wiedziałem, że po wojnie były z przody cyfry 9 w oznaczeniach wagonów. Oprócz 0 były jeszcze dodawane inny cyfry?
Można przenieś do właściwego tematu.;)
 

Podobne wątki