• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

ABP

Aktywny użytkownik
Reakcje
126 0 0
To jeszcze o ES 89. W elektronicznych materiałach załączonych do książki P. Glanert, Th. Scherrans, Th. Borbe, R. Luederitz, Wechselstromzugbetrieb in Deutschland. Band 2, znajduje się informacja, że 7 wagonów ES 89 dostało się w ramach reparacji do ZSRR. Ósmy wagon pozostał na Śląsku, PKP wykorzystywało go po przebudowie jako wagon do montażu trakcji elektrycznej o numerze inwentarzowym 508905/507. Jest też schemat (oczywiście przed przebudową):
upload_2015-8-23_17-20-55.png
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Na początek pozwólcie małe off top ...
Wpisy obserwowałem od dawna, a szczególnie te od wa1aw ...
Początkowo myślałem, że OK, - gość ma dużą wiedzę i chwała mu za to, że zamieszcza sporo zdjęć - choć w większości mi znanych, chyba nabytych niemałym kosztem na Ebay.de.
Potem przyszły wątpliwości, zdjęcia w większości kopiowane, a dodawane opisy wydały mi się jakby sprawdzaniem wiedzy innych piszących pod kątem posiadanej własnej wiedzy.
Od razu zaskoczony byłem ostrymi jego ripostami na jakiekolwiek uwagi pod swym adresem, a to że czytacie nieuważnie,
- bez zrozumienia, a to że nie rozumiecie moich skrótów myślowych, a to że piszecie nie tak itp. itd..
Dodatkowo zbyt często zapominał jaki ma tytuł post, przeskakując na różne inne tematy,
gubiąc się niejednokrotnie we własnych myślach.
Jednocześnie zaprzeczał wszelkim podawanym wyjaśnieniom, sam dopatrując się jakiejś innej odpowiedzi niż te podawane,
vide słupy trakcyjne na WWK, mylone przez niego z latarniami i słupami kolei włoskich bądź francuskich.
Zaprzeczał jakoby tego forum nie śledził, co nie przeszkadzało mu w zamieszczaniu zdjęć z niego - bez podawania źródła.
Zapodał nawet moje zdjęcie znane zapewne Kolegom z dostępnych publikacji i zamieścił je bez stosownego podpisu,
ale ja się za to nie obrażam, a jedynie dziwię, że nie czyta się podpisów pod zdjęciami.
Gdyby jednak z uwagą i zrozumieniem śledził to forum, to znalazłby odpowiedzi na wiele swych pytań i ... nie wyważałby otwartych drzwi. A tak, to na chociażby tę zwracaną mu uwagę tłumaczył się niemożnością ogarnięcia wszystkiego.
W końcu obraził się i pozabierał swe zabawki.
Niewątpliwie szkoda, bo może jakieś nieznane zdjęcie byśmy ujrzeli, ale przynajmniej powrócił ład i spokój rzeczowej dyskusji.

PKP wykorzystywało go po przebudowie jako wagon do montażu trakcji elektrycznej o numerze inwentarzowym 508905/507
No i nie wytrzymałem, bo ... jak długo można !
Nie jestem specjalistą od wagonów, ale co nieco widziałem i chciałbym też coś w temacie dorzucić.
A nie wytrzymałem z powodu tego właśnie wagonu, otóż widziałem go !!! a .... zdjęcia nie zrobiłem :mad: !!!
- dokładniej, jedynie pudło powyższego. Zanotowałem tylko odczytane numery, dokładnie tak :
508905
507
Pudło stało, jako szatnia, w Lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska, a było to w roku 1972, rok później zostało pocięte.
Uratowałem z niego jedynie totalnie skorodowane tabliczki LHW i SSW z 1935 roku.

I tutaj dodatkowa refleksja, bardzo podobne - też drzwi w dwu wnękach bocznych, miały ex holenderskie wagony, które znalazły się po II wojnie na PKP. Nawet jechałem w takim ! i ... znowu bez uwiecznienia na kliszy :mad: !!!
A skład ... do Hajnówki, rok 1970, zestawienie : !!!! SM41 + ten holender i ex doczepa do luxtorped by HCP, wiecie taka ze spiczastymi końcami i zderzakami "na długich ramionach" !!!
- nic tylko dzisiaj zatłuc się własną pięścią ! - ale wtedy tylko parowozy były mi w głowie :(

Na pocieszenie dorzucę takie zdjęcie, może to ten wagon, co z książki
q 001aa.jpg

Wagon ex sieciowy, Lubań Śląski 17.09.1975 fot.T.Suchorolski

Z negatywu mogę odczytać:
20 -
51 PKP
0156017-6 ( prawie jestem pewien )
G ??

I tu od razu zagwożdżka :
- tę fotografię wykonałem ok. trzy lata po pocięciu tego pudła w Warszawie /było na podmurówce, bez wózków/.
Tamto miało w/w oznaczenia niemieckie pasujące do opisu z niemieckich źródeł,
więc co to za wagon przedstawia zdjęcie z Lubania ?
- przypuszczam, że nie wszystkie 7 dotarły do ZSRR.
Pozdrawiam przypuszczająco,
TS
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
636 3 1
Albo któraś cyferka jest inna ale najprawdopodobniej cyfra samokontroli to 0.
A ja myślę, że numer i seria tego wagonu były następujące:
20 -
51 PKP
0150017-5
.Ga (KK)

(nie było na PKP wagonów "prywatnych" o numerach z zakresu 015600 -..., a jedynie: 0150000 - 0150999)
I jeszcze jedno. Otóż oznaczenie serii na tym wagonie brzmiało w rzeczywistości inaczej niż powinno, czyli inaczej niż napisałem wyżej. Było to oznaczenie .G (Kd), co oczywiście było nieprawidłowe...
 
Ostatnio edytowane:

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
636 3 1
No i nie wytrzymałem, bo ... jak długo można ! (...) TS
No nie, zbyt długo nie można, to... niezdrowe :).
A co do wagonów ES89, które jakoby w liczbie 7 miały trafić do ZSRR, to myślę, że większość z tych wagonów (jeżeli nie wszystkie!) pozostały ostatecznie na PKP.
Uważam również, że te z wagonów, które przystosowano do montażu sieci trakcyjnej, nie były nigdy wcześniej na PKP wagonami pasażerskimi używanymi w normalnej eksploatacji handlowej.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
A ja myślę, że numer i seria tego wagonu były następujące:
20 -
51 PKP
0150017-5
.Ga (KK)
.
Ale coś tu nie gra .... przy takim numerze cyfra samokontroli to 6.

A co do wagonów ES89, które jakoby w liczbie 7 miały trafić do ZSRR, to myślę, że większość z tych wagonów (jeżeli nie wszystkie!) pozostały ostatecznie na PKP.
A czy na zdjęciu pociągu sieciowego nie widać z lewej strony drugiego takiego?
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Dziękuję Jarząbkowi i Krzysiowi za sprostowanie w sprawie numeru tego wagonu.
Ostatecznie pasuje:
20 51 0150017-6
i seria:
.G Kd - z zastrzeżeniem Krzysztofa co do nieprawidłowości tego oznaczenia /powinno być .Ga KK/
A chyba widać to na ponownym zeskanowaniu:
Neg264aa.jpg

A ja chyba na tym przykładzie czuję rozczarowanie i niedosyt. ...
Po raz kolejny okazuje się, że coraz piękniejsze i "bogato" wydawane pozycje nie niosą ze sobą pożądanej treści :(. Dlaczego tam nie można przeczytać takich ciekawostek? ...
niby piękne opisy (Wagony motorowe PKP), a jak przyjdzie co do czego to okazuje się że dalej nic nie wiemy (albo inaczej - wiemy, ale o tym nie poczytamy:().
Panie Andrzeju, - ba, każdy by tak chciał ...
ale aby taka książka powstała , to musiałby być ktoś, kto ma pełny komplet materiałów o dziejach, historii i przebiegu służby wszystkich jednostek taboru, czy to wagonów, czy też lokomotyw.
Mało tego, dla wychwycenia ciekawostek wymagane by było, aby osobiście wszystkie te jednostki taboru widział i śledził na przestrzeni lat. A więc powinien by być wszędzie i żyć coś ze 150 lat.

Za jednym zamachem mielibyśmy wtedy komplet wiedzy i zdjęć o wszystkim !
ale chyba wtedy nie potrzeba by było się tym tematem interesować, bo podane by było "na tacy" ...

I jak wyglądałoby wtedy nasze hobby ?

A tak to mamy co drążyć i odkrywać !

Pozdrawiam serdecznie !
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.820 525 30
I tutaj dodatkowa refleksja, bardzo podobne - też drzwi w dwu wnękach bocznych, miały ex holenderskie wagony, które znalazły się po II wojnie na PKP. Nawet jechałem w takim ! i ... znowu bez uwiecznienia na kliszy :mad: !!!
Tadziu, a nie był to belgijski wagon typu M1, jaki jest w Jaworzynie? I chyba właśnie o nim pisał kolega Robert.
Taki wagon ostał sie chyba w Jaworzynie??? albo łudząco podobny...
O tych wagonach pisałem w innym wątku (na dole strony):
http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-francji-i-beneluksu-oraz-ich-modele.18844/page-2
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Koledzy !
"Wagonowy hyde park na PKP sprzed 1945 ... "

Kiedyś nad tym się zastanawiałem, ale ...
- jak mi wczoraj, znany zapewne wszystkim, którzy się interesują wagonami, wielki specjalista od wagonów na PKP,
zwrócił uwagę - temat tego wątka, to wielkie morze, jeśli nie ocean ...
Setki, a może i tysiące typów wagonów przewinęło się przed 1945 i po, jeśli chodzi o budowę sprzed.

Należałoby ten temat jakoś uporządkować, bo potem po kilkuset wpisach, trudno będzie się doszukać jakiejkolwiek informacji o kolejnym typie, chyba że ma się cierpliwość wszystko od początku przeglądać.

Pod uporządkowaniem rozumiem stworzenie przejrzystych tematów dotyczących tylko jednego typu, ale obowiązkowo bez wtrąceń o innych podobnych. Nie chodzi mi o podział na wagony osobowe, towarowe bo to nadal morze.

Chodzi mi o to, aby powstały nowe wątki dotyczące tylko wybranego typu wagonu.
Niech powstaną zatem wątki dotyczące np. wagonów cystern, krytych, platform, specjalnych, itp., osobowych czteroosiowych, dwuosiowych, trzyosiowych, pocztowych dwuosiowych, pocztowych trzyosiowych, bagażowych trzyosiowych, itp..
Odrębny temat, to np. już poruszony - dawne zespoły trakcyjne z Sudet.
Wiem, że trudno byłoby teraz "wyłuskać" te typy z wagonowego hyde parku, ale może jeśli ktoś chce opisać jakiś nowy typ, to niech nie dopisuje już do tego wątka, a otworzy nowy pod tytułem dotyczącym tylko tego konkretnego typu wagonu.

Co sądzicie o tym Koledzy ?

I proponuję od razu zakładać nowe sprecyzowane wątki, np: "Wagony kryte 2-osiowe na PKP przed 1945"
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
339 2 3
To może poniżej tego działu założymy poddziały wagony osobowe przed 1945, po 1945 - tak samo wagony towarowe oraz lokomotywy. Dzięki temu będzie tam można wiedzę uporządkować. Podajcie swoje sugestie jak to ma wyglądać i tak zrobimy.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
To może poniżej tego działu założymy poddziały wagony osobowe przed 1945, po 1945 - tak samo wagony towarowe oraz lokomotywy. Dzięki temu będzie tam można wiedzę uporządkować. Podajcie swoje sugestie jak to ma wyglądać i tak zrobimy.
Część kolegów może mieć problem z rozróżnieniem, czy jakiś wagon był zbudowany przed 1945 czy 1945, lub czy dopiero po 1945 trafił na PKP w przypadku wagonów obcych. Więc może lepiej będzie podkreślić, że chodzi o zdjęcia taboru PKP wykonane przed i po 1945. I dodatkowo napisać wyraźnie rok -"bez czasów współczesnych". Czy to ma być 1990, czy dopiero 2000.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.837 32 2

Podobne wątki