• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny TILLIG - modele wagonów chłodni typu 5L/2 i 202L

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
#82
W Ostrowie ciepło się zrobiło, dlatego niecierpliwe oczekiwano na zamówiony transport "lodówek" ... No i w końcu dojechały ... ;)

Sesja fotograficzna wykonana "na szybko", stąd mizerna jakość fotek (jednak coś tam widać). Ostatnia fotka przedstawia całą dotychczas wyprodukowaną "gromadkę". Do pełni szczęścia brakuje chłodni 14-to ryflowej i wersji wagonu sprowadzonego z Niemiec. I o ile na drugą wersję jest realna szansa (bo tu wystarczy odpowiednio dobrać wymienne elementy które są już w produkcji) - to pudło 202Lc należy opracować "od zera". TILLIG powinien zastanowić się - czy kontynuować (udany w sumie) projekt chłodni czy opracowywać od podstaw formę nowego polskiego wagonu.
 

Załączniki

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
#83
Jeszcze przydała by się chłodnia 4L. Inne wsady do lodu, pudło kryje ramę i inne wentylatory dachowe. Z grubsza większe różnice pomiędzy 4L i 202L(5L). Na formie 4L chyba dało by się zrobić 201L wagon do przewozu lodu?
Zostaje jeszcze pytanie czy z obecnych form Tilliga da się zrobić wagon 211K?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
#86
Czy to chodzi o te chłodnie N501L z Dessau?
Tak. Mam nadzieję, że AMC zdoła przekonać producenta do wykonania tej wersji wagonu w oznaczeniu PKP.

Co do wagonów typu 211K - różnice pomiędzy pudłem 202L a 211K są znaczące i tak jak napisał Zbyszek, bez zmiany formy nie ma szans na produkcję modeli tych wagonów.

No i na koniec wagon typu 4L. Tu forma na pudło wagonu - też musi być wykonana "od zera". Na "moje oko", promień łuku krokwi dachowych jest inny niż w chłodniach 5L/202L. Choć bez sprawdzenia rysunków konstrukcyjnych detali wagonów - to dalej tylko moje przypuszczenie. Jest też kwestia, którą wersję pudła wagonu 4L opracować, bo ta zmieniała się w trakcie budowy kolejnych wagonów. Dodatkowe, zewnętrzne wyposażenie wagonu również.
Do opracowania modelu wagonu typu 201L, znowu należałoby zmienić element formy wtryskowej ściany czołowej, a otwory montażowe do wentylatorów na dachu - zamaskować. Śmiem twierdzić, że dobry modelarz poradziłby sobie z przeróbką gotowego modelu 4L na 201L ... :)

Ale narazie - to tylko "koncert życzeń" ... Najprostszą (i w zasadzie beznakładową) dla TILLIG-a kolejną wersją modelu PKP, jest chłodnia niemieckiego producenta. Do wykonania potrzeba tylko dobrych chęci ... Tak samo, jak do opracowania i wykonania małego, dodatkowego elementu - pomostu z pokrętłem hamulca postojowego ... ;)
 
Ostatnio edytowane:

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
#88
Swego czasu na necie znalazłem zdjęcie oryginału chłodni z tym samym nr, co wydana przez Tilliga i wynika z niej, że zamiast oczek powinna mieć haki holownicze i odboje/uchwyty do drzwi na środku pudła, a nie na górze.(Elementy wskazane strzałkami) Pozostałe modele chłodni wydane przez Tilliga ma haki holownicze.:) Może to przymiarka do nowego modelu chłodni z Dessau który ma właśnie oczka i odboje/uchwyty na górze pudła:niepewny: Wystarczy dorobić po zawiasie do drzwi i dać sześć ryfli.
1657833039180.png
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
#89
Swego czasu na necie znalazłem zdjęcie oryginału chłodni z tym samym nr, co wydana przez Tilliga i wynika z niej, że zamiast oczek powinna mieć haki holownicze i odboje/uchwyty do drzwi na środku pudła, a nie na górze.(Elementy wskazane strzałkami) Pozostałe modele chłodni wydane przez Tilliga ma haki holownicze.:) Może to przymiarka do nowego modelu chłodni z Dessau który ma właśnie oczka i odboje/uchwyty na górze pudła:niepewny: Wystarczy dorobić po zawiasie do drzwi i dać sześć ryfli.
Na pierwszej stronie tego tematu w czwartym wpisie zamieściłem fotki chłodni z Dessau (w oznaczeniu kolei węgierskich). Ten typ chłodni trafił do zakładu w Ostrowie zapewne jeszcze przed zakupem partii wagonów dla PKP. Ponieważ nie spotkałem zdjęcia tego typu wagonu w oznaczeniu PKP zakładam, że kupiliśmy wagony z takim samym wyposażeniem i w tej samej wersji wykonania - czyli, kupiono to co w danej chwili oferował producent.
Mamy więc drzwi osadzone na trzech zawiasach i dwie tarcze do odczytu termometrów. W modelach chłodni kolei MAV, te elementy są już montowane. Pudło z ryflami też już jest - wystarczy odpowiednio poskładać i mamy gotowy model ... ;)

Co do haków holowniczych - w tym samym moim wpisie, zamieściłem zdjęcie rysunku technicznego chłodni 5L/2. Nie ma na nim haków a są "ucha". Ponieważ TILLIG otrzymał ten rysunek aby opracować dokumentację formy modelu - wykonał ucho a nie hak holowniczy.
Swoją drogą, kolejny raz potwierdziła się diagnoza o mojej postępującej miażdżycy ... ;) Bo jak tu inaczej wytłumaczyć postępowanie gościa który sam dostarcza rysunki, a w chwili ukazania się gotowego modelu poddaje w wątpliwość zastosowane rozwiązanie ...
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
#90
Na pierwszej stronie tego tematu w czwartym wpisie zamieściłem fotki chłodni z Dessau (w oznaczeniu kolei węgierskich). Ten typ chłodni trafił do zakładu w Ostrowie zapewne jeszcze przed zakupem partii wagonów dla PKP. Ponieważ nie spotkałem zdjęcia tego typu wagonu w oznaczeniu PKP zakładam, że kupiliśmy wagony z takim samym wyposażeniem i w tej samej wersji wykonania - czyli, kupiono to co w danej chwili oferował producent.
Mamy więc drzwi osadzone na trzech zawiasach i dwie tarcze do odczytu termometrów. W modelach chłodni kolei MAV, te elementy są już montowane. Pudło z ryflami też już jest - wystarczy odpowiednio poskładać i mamy gotowy model ... ;)

Co do haków holowniczych - w tym samym moim wpisie, zamieściłem zdjęcie rysunku technicznego chłodni 5L/2. Nie ma na nim haków a są "ucha". Ponieważ TILLIG otrzymał ten rysunek aby opracować dokumentację formy modelu - wykonał ucho a nie hak holowniczy.
Swoją drogą, kolejny raz potwierdziła się diagnoza o mojej postępującej miażdżycy ... ;) Bo jak tu inaczej wytłumaczyć postępowanie gościa który sam dostarcza rysunki, a w chwili ukazania się gotowego modelu poddaje w wątpliwość zastosowane rozwiązanie ...
Podsumowując żadna chłodnia typu 5L nie ma ucha holowniczego tylko haki. Przynajmniej na żadnym zdjęciu nie było ich. 5L budowane dla Jugosławii tez posiadały haki. Wynika z tego, ze na chłodniach Tilliga powinny być haki.

Chłodnie z Dessau miały ucha holownicze, drzwi z trzema zawiasami i trochę inny pomost. W sumie po tym można je odróżnić od naszych 202L.
Ze strony kuehlwaggon.de wynika, że kupiliśmy ich 93szt.
Poniżej chłodnia dla Węgier w całej okazałości.
N501L_MAV.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
929 79 5
#92
Do mnie też przyjechała habanina, konkretnie w epoce III gładka IVa ryflowana.
Wyjaśni ktoś Zbyszku, dlaczego akurat te modele nie mają żadnego przydziału do stacji macierzystej?
76777 z epoki III akurat przydział ma.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
#93
Podsumowując żadna chłodnia typu 5L nie ma ucha holowniczego tylko haki. Przynajmniej na żadnym zdjęciu nie było ich. 5L budowane dla Jugosławii tez posiadały haki. Wynika z tego, ze na chłodniach Tilliga powinny być haki ...
Zgadza się, na wszystkich fotkach chłodni 5L które mam - są widoczne haki. Ale nie można mieć pretensji do TILLIG-a, bo producent bazował/wzorował się na przekazanym rysunku technicznym a nie na fotografiach.

... Chłodnie z Dessau ... Ze strony kuehlwaggon.de wynika, że kupiliśmy ich 93szt.
Niestety, nie jest to prawdą. Paweł Terczyński w swoim "Atlasie ..." podaje ilość zakupionych chłodni w liczbie 30 sztuk. Ponadto, znany jest zakres przydzielonych niemieckim chłodniom numerów i było ich 30 a nie 93.

Do mnie też przyjechała habanina, konkretnie w epoce III gładka IVa ryflowana.
Wyjaśni ktoś Zbyszku, dlaczego akurat te modele nie mają żadnego przydziału do stacji macierzystej?
76777 z epoki III akurat przydział ma.
Zbyszku nie odpowiem, bo się na tym nie znam ;) Są tu na forum lepsi spece niż ja ... A może w tych "nowszych epokach" - opis z przydziałem nie był już stosowany ?
Gdzieś mam rysunek ze schematem opisu i malatury wagonów chłodni a na nim nanoszone zmiany z datą od kiedy obowiązywały. Jak znajdę trochę czasu (i oczywiście rysunek) - dam znać.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.722 443 99
#94
Do mnie też dowieźli piwo w 2 lodówkach. :)

Zobacz załącznik 907832
Zdjęcie dwóch spiętych razem takich modeli wagonów w oznaczeniach serii z przed 1980 r (z kropką) i od 1980 r. (z "-x") zrodziło pytanie:

- jak myślicie, czy bywały takie połączenia wagonów w składach w tamtym przejściowym okresie, że jakiś wagon np. miał 'nowe' oznaczenia serii wagonu, a inny w tym samym składzie jeszcze stare oznaczenie serii z przed roku 1980 r.?

Ciekawe czy zna ktoś może jakieś odnośniki do zdjęć, gdzie było by widać tego typu sytuację (mogą być też wagony osobowe).... Próbowałem szukać ale nic nie trafiłem.
 
Ostatnio edytowane:

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.805 37 1
#95
- jak myślicie, czy bywały takie połączenia wagonów w składach w tamtym przejściowym okresie, że jakiś wagon np. miał 'nowe' oznaczenia serii wagonu, a inny w tym samym składzie jeszcze stare oznaczenie serii z przed roku 1980 r.?
no inaczej to nie mogło być.... do ok 1983 w skłdach pociagów widziałem wagony z oznaczeniami z przed 1980, szczególnie dotyczylo to cystern
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.442 486 107
#96
Zdjęcie dwóch spiętych razem takich modeli wagonów w oznaczeniach serii z przed 1980 r (z kropką) i od 1980 r. (z "-x") zrodziło pytanie:

- jak myślicie, czy bywały takie połączenia wagonów w składach w tamtym przejściowym okresie, że jakiś wagon np. miał 'nowe' oznaczenia serii wagonu, a inny w tym samym składzie jeszcze stare oznaczenie serii z przed roku 1980 r.?

Ciekawe czy zna ktoś może jakieś odnośniki do zdjęć, gdzie było by widać tego typu sytuację (mogą być też wagony osobowe).... Próbowałem szukać ale nic nie trafiłem.
Przenumerować dziesiątki lub setki tysięcy wagonów w jeden dzień ?
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
830 46 0
#98
To ja grzecznie odpowiem ... :)

1. Wagon z epoki IIIc - nic o nim nie wiem, znam tylko numer z wizualizacji i nawet nie wiem czy taki sam jest na modelu ... Jak dojedzie do Ostrowa - wszystko się wyjaśni ... ;)
2. Wagon z epoki IVa - serii Ichqrs (Slmsh) o numerze 51 806 4299-6 ważony 26.2.68. REV 28.2.68.
3. Wagon z epoki IVb - serii .Ichs o numerze 51 806 4 077-6 REV 15.10.79.
4. Wagon z epoki IVc - serii Ibhs-x o numerze 51 810 8 028-8 REV 21.03.83.
A czy możecie mi koledzy napisać, które to 5L/2, a które 202L? Bo czytam i już się pogubiłem.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.722 443 99
#99
A czy możecie mi koledzy napisać, które to 5L/2, a które 202L? Bo czytam i już się pogubiłem.
Jeśli chodzi o wagony wydane w modelu, to te z sześcioma liniami ryfli na boku pudła wagonu i z ryflami na dachu są to wagony typu 202L, a te bez ryfli to wagony typu 5L/2.

Wielu modelarzy liczy jeszcze na wagon w wersji z gęściej "upakowanymi" ryflami, które to wagony znane są ze szlaków PKP. Mowa o typie 202Lc ---> KLIK
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
Właśnie odebrałem swoje trzy chłodnie z IV epoki i dopiero teraz zwróciłem uwagę, że tylko ta z epoki IVa (Ichqrs (Slmsh) ma przewód zasilania (ogrzewania) elektrycznego, wagony z epoki IVb i c go nie mają. Zakładam, że tak powinno być i nie jest to błąd producenta. Wszystkie trzy modele mają w podłodze od dołu otwory montażowe na przewód biegnący wzdłuż jednego boku podwozia, ale w ścianach szczytowych wagonów bez przewodu nie ma miejsc montowania końcówki przewodu ze sprzęgiem. Nie jestem specem od oznaczeń wagonów, może któryś z kolegów może potwierdzić, że modele są pod tym względem OK? Przyznam, że liczę tu zwłaszcza na kolegę @Młodzikowski. ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 120
Tabor 9
Tabor 10
Tabor 29
Tabor 10

Podobne wątki