• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny TILLIG - modele wagonów chłodni typu 5L/2 i 202L

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
Drogi Andrzeju, specem od oznaczeń to ja niestety nie jestem ... ;)

Ale żeby nie było - coś tam napiszę ... Generalnie to stwierdzam, że oprócz postępującej miażdżycy jestem też ślepy, gdybyś nie napisał że nie ma przewodów - to bym nie wiedział, że ich nie ma ... Sprawdziłem więc opracowane przez Krzyśka Koja rysunki i faktycznie na modelach chłodni z IVb i IVc gniazd i przewodu WN nie ma. Na wspomnianych modelach, w oznaczeniu serii nie ma też "magicznej" literki "q" oznaczającej przewód ogrzewania elektrycznego - więc wszystko jest OK.
Ale brak przewodu WN zrodził pytanie czy to wyposażenie było demontowane w trakcie napraw okresowych, czy rezygnowano z niego już na etapie budowy nowego wagonu. I znalazłem zdjęcie nowego wagonu w oznaczeniu serii .Ibhs gdzie gniazd i przewodu nie ma (ale jest zamontowany uchwyt do osadzenia gniazda). Wszystko zatem wskazuje na to, że już na etapie budowy w części wagonów zrezygnowano z wyposażania ich w przewód i gniazda WN.

... które to wagony znane są ze szlaków PKP. Mowa o typie 202Lc ---> KLIK
Lepiej, gdyby Kolega tego linku nie podawał ... Oznaczenie naniesione na wagon pozostawia wiele do życzenia. Chyba, że się mylę i ktoś życzliwy wyjaśni mi co to za oznaczenia: "UJC" albo "RJV". W opisie (charakterystyce) wagonu też "ciekawe" informacje - "bloki lodowe", prędkość dopuszczalna zaniżona ...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
jak wagon ma w serii literkę "q" to powinien mieć kabel a jak nie ma tej literki to nie powinien
No to wszystko się zgadza, dziękuję.
Chyba, że się mylę i ktoś życzliwy wyjaśni mi co to za oznaczenia: "UJC" albo "RJV".
Oczywiście, że się nie mylisz, powinno być UIC (Union Internationale des Chemins de fer) i RIV (Regolamento Internazionale dei Veicoli), podobnie zresztą, jak dla wagonów pasażerskich RIC (Regolamento Internazionale delle Carrozze).
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.722 443 99
Lepiej, gdyby Kolega tego linku nie podawał ... Oznaczenie naniesione na wagon pozostawia wiele do życzenia. Chyba, że się mylę i ktoś życzliwy wyjaśni mi co to za oznaczenia: "UJC" albo "RJV". W opisie (charakterystyce) wagonu też "ciekawe" informacje - "bloki lodowe", prędkość dopuszczalna zaniżona ...
Nie przyglądałem się z bliska oznaczeniom, a jedynie chciałem pokazać jak wygląda typ 202Lc... Po wpisie kolegi zbliżyłem zdjęcia i rzeczywiście wygląda jak by ktoś błędnie pooznaczał ten muzealny wagon. Patrząc na fotki z daleka i zakładając, że wagon stoi w jakimś muzeum, więc pod opieką specjalistów (w "Stacji Muzeum" ??) założyłem, że nie ma z nim jakiegoś problemu. Także sorry...
Jak więc widać i obiekty muzealne mają tzw. "babole"...
stwierdzam, że oprócz postępującej miażdżycy jestem też ślepy
...tym bardziej szacun za dostrzeżenie tych błędnych opisów.
Zdrowia życzę.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
... Patrząc na fotki z daleka i zakładając, że wagon stoi w jakimś muzeum, więc pod opieką specjalistów (w "Stacji Muzeum" ??) założyłem, że nie ma z nim jakiegoś problemu. Także sorry...
Nie mam pretensji do Kolegi, bo intencje były dobre. Mam pretensje do osób odpowiedzialnych za eksponaty w Muzeum.
Cóż - "kompetentne" osoby na odpowiednich stanowiskach ...
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
486 5 3
dlaczego akurat te modele nie mają żadnego przydziału do stacji macierzystej?
76777 z epoki III akurat przydział ma.
Po masowych dostawach 202L(c), chłodni (lodowni) było już na tyle dużo, że stanowiły powszechny obrazek. W zasadzie w każdym zakątku sieci. Stąd nie było już potrzeby ich stacjonowania. "Głód" wagonów przeznaczonych do przewozu produktów "łatwopsujących się", został zaspokojony. Nie trzeba było robić planów przewozu "na żyletki", żeby zrealizować "plan" ;).
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.722 443 99
jak wagon ma w serii literkę "q" to powinien mieć kabel a jak nie ma tej literki to nie powinien (dotyczy serii UIC - od IV epoki wzwyż)
Poza tym wagon z przewodem ogrzewania elektrycznego ma na dole narożników pudła żółte oznaczenie z czarnymi paskami. Paski oznaczają rodzaj napięcia, do jakiego przewód jest przystosowany.
Oooo.... ciekawe info. Czyli wygląda na to, że oznaczenia zostały rzetelnie wykonane i wagon z "q" w oznaczeniu serii <ten z epoki IVa o oznaczeniu .lchqrs (Slms) --- oraz ten z III epoki (Slms)> mają to:

wag_por.jpg


...Ciekawych rzeczy można się tu przy okazji dowiedzieć o oznaczeniach na wagonach :)

Tak z ciekawości zapytam...: Kolega @gemol wspomina o "rodzaju" napięcia.
Kolega ma na myśli stałe/zmienne, czy też może chodzi o wielkość napięcia, tzn. na ile [V]?
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.484 31 1
Co prawda moje zakupione modele jeszcze do mnie nie dotarły i nie mogę ich obejrzeć na "żywo" ale mam wątpliwość :niepewny:
Oooo.... ciekawe info. Czyli wygląda na to, że oznaczenia zostały rzetelnie wykonane i wagon z "q" w oznaczeniu serii <ten z epoki IVa o oznaczeniu .lchqrs (Slms) --- oraz ten z III epoki (Slms)> mają to:

Zobacz załącznik 908275

...Ciekawych rzeczy można się tu przy okazji dowiedzieć o oznaczeniach na wagonach :)

Tak z ciekawości zapytam...: Kolega @gemol wspomina o "rodzaju" napięcia.
Kolega ma na myśli stałe/zmienne, czy też może chodzi o wielkość napięcia, tzn. na ile [V]?
Modele wagonu z opisem epoki IVa nie jest rzetelnie opisany niestety.
Wagon z epoki IVa - serii Ichqrs (Slmsh) powinien być oznaczony serią Ichqs (Slmsh) ;)
Jak już wcześniej koledzy napisali w modelu jest odwzorowane gniazdo i przelotowy przewód ogrzewania elektrycznego dlatego w zapisie serii jest litera q ale czy model na belce zderzakowej (lub pod nią ) ma kurek przelotowego przewodu ogrzewania parowego ??
Z zapisu serii powinien mieć literka "r".
Mam wagon z pierwszego wypustu w opisie epoki IVc (Tillig76778) gładkie ściany serii Ibchqss-x i tutaj wszystko jest jak należy. Model ma odwzorowany przelotowy przewód ogrzewania elektrycznego z gniazdami.
Jeszcze słówko na temat tych przewodów nie bez powodu napisałem słowo przelotowy tłustym drukiem, bo to też warto zaznaczyć i wiedzieć.
Można pisać o przewodach ogrzewania parowego i elektrycznego w przypadku odbioru pary i prądu w wagonie na którym są zamontowane.
Ale w wagonach towarowych takich właśnie jak chłodnie ,owocarki, bywały też kryte 23K zawsze był to przelotowy przewód ogrzewania parowego ,lub elektrycznego ( a zazwyczaj obydwa ) umożliwiające włączenie takich wagonów w zestawienie składu osobowego. To zapewniało możliwość przesyłania ogrzewania (pod wagonem towarowym) do wagonów osobowych niezależnie od miejsca w którym taki wagon był włączony do składu. Wyjątkiem było gdy wagon był przyczepiony na końcu składu wówczas podpięcie tych przewodów nie było konieczne.
Pozdrawiam serdecznie
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
Modele wagonu z opisem epoki IVa nie jest rzetelnie opisany niestety.
Wagon z epoki IVa - serii Ichqrs (Slmsh) powinien być oznaczony serią Ichqs (Slmsh) ;)
Jak już wcześniej koledzy napisali w modelu jest odwzorowane gniazdo i przelotowy przewód ogrzewania elektrycznego dlatego w zapisie serii jest litera q ale czy model na belce zderzakowej (lub pod nią ) ma kurek przelotowego przewodu ogrzewania parowego ??
Z zapisu serii powinien mieć literka "r".
Mam wagon z pierwszego wypustu w opisie epoki IVc (Tillig76778) gładkie ściany serii Ibchqss-x i tutaj wszystko jest jak należy. Model ma odwzorowany przelotowy przewód ogrzewania elektrycznego z gniazdami.
Jeszcze słówko na temat tych przewodów nie bez powodu napisałem słowo przelotowy tłustym drukiem, bo to też warto zaznaczyć i wiedzieć.
Można pisać o przewodach ogrzewania parowego i elektrycznego w przypadku odbioru pary i prądu w wagonie na którym są zamontowane.
Ale w wagonach towarowych takich właśnie jak chłodnie ,owocarki, bywały też kryte 23K zawsze był to przelotowy przewód ogrzewania parowego ,lub elektrycznego ( a zazwyczaj obydwa ) umożliwiające włączenie takich wagonów w zestawienie składu osobowego. To zapewniało możliwość przesyłania ogrzewania (pod wagonem towarowym) do wagonów osobowych niezależnie od miejsca w którym taki wagon był włączony do składu. Wyjątkiem było gdy wagon był przyczepiony na końcu składu wówczas podpięcie tych przewodów nie było konieczne.
Z tego nieco skomplikowanego wywodu zrozumiałem tyle, że model chłodni z epoki IVa jest opisany nieprawidłowo, ponieważ w oznaczeniu serii ma literę "r". Litera ta oznacza, że wagon ma, oprócz przewodu ogrzewania elektrycznego, także przewód ogrzewania parowego. Tymczasem w modelu nie odwzorowano ani kurków, ani przewodu parowego - czy o to chodzi? Nie jestem w stanie sprawdzić w tej chwili jak jest w modelu, bo jestem poza domem.

Co do słowa "przelotowy", to rzeczywiście, w wypadku wagonów bez instalacji ogrzewania powinniśmy mówić o przewodach (elektrycznym czy parowym) przelotowych. Jednak stwierdzenie, że wagon taki ma przewód ogrzewania, bez dodania słowa "przelotowy" nie jest błędem, jest po prostu stwierdzeniem nieprecyzyjnym, bo nic nie mówi o tym, czy wagon ma, czy nie ma instalacji ogrzewczej.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.484 31 1
Z tego nieco skomplikowanego wywodu zrozumiałem tyle, że model chłodni z epoki IVa jest opisany nieprawidłowo, ponieważ w oznaczeniu serii ma literę "r". Litera ta oznacza, że wagon ma, oprócz przewodu ogrzewania elektrycznego, także przewód ogrzewania parowego. Tymczasem w modelu nie odwzorowano ani kurków, ani przewodu parowego - czy o to chodzi?
Tak Andrzej dobrze to zrozumiałeś. Choć jak pisałem wyżej nie mam jeszcze tego modelu w domu aby to stwierdzić - wątpię o odwzorowanie tych elementów w modelu. Jeżeli faktycznie tych elementów nie ma to model jak pisał kolega @J1974H0 model nie jest rzetelnie opisany . Ale to jest szczegół ,który nie przekreśla waloru tego modelu więc już się nie czepiajmy ;)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.703 65 3
Inna rzecz to czy opracowanie modelu Tilliga posiada alternatywne detale do odtworzenia instalacji przelotowej ogrzewania parowego. Bo jeśli tego nie ma to trudno tutaj mówić o błędzie, tylko raczej o ograniczeniach wynikających z konstrukcji modelu jako bazy.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
Emocje związane z kolejnymi, nowymi wersjami chłodni TILLIG-a powoli opadają ...

A ja cierpliwie czekałem ... Czekałem aż sam Autor, w wątku dotyczącym chłodni zamieści fotki swoich prac. Ponieważ się nie doczekałem - zamieszczam sam ... ;) Mam nadzieję, że mi "głowy nie urwie" ...

Praca Kolegi @xxx nie ograniczyła się tylko do naniesienia śladów eksploatacji - modele otrzymały dodatkowe elementy i wyglądają super. Dokładny opis zakresu przebudowy można znaleźć na forum, pod zamieszczonym linkiem: https://forum.modelarstwo.info/threads/modele-z-kalisza.35842/page-22

Poniżej kilka fotek Autora.
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 120
Tabor 9
Tabor 10
Tabor 29
Tabor 10

Podobne wątki