• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny TILLIG - modele wagonów chłodni typu 5L/2 i 202L

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.081 449 99
Zajrzałem do kupionego kiedyś Tilliga 76778, opisany jako Ibds, jednak wewnątrz jest Ibchqss-x.
To pomyłka w moim, czy tak sprzedawali (chyba to drugie, sądząc po zdjęciach w sieci)?
Wg np. info na TEJ stronie ten model to właśnie powinien być serii Ibchqss-x z epoki IVc.
Modelmania również podaje info że to wagon z epoki IVc z rewizją Rev. 88.5.16.
Wagony towarowe z "-x" w nazwie serii to z reguły epoka IVc (1980-1989).
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.446 39 7
Wg np. info na TEJ stronie ten model to właśnie powinien być serii Ibchqss-x z epoki IVc.
Modelmania również podaje info że to wagon z epoki IVc z rewizją Rev. 88.5.16.
Wagony towarowe z "-x" w nazwie serii to z reguły epoka IVc (1980-1989).
Nie chodzi mi o kwerendę internetową, bo tym nawet napisałem. Nie pytam o x - tu chodzi o to, że inny wagon jest w pudełku, a inny wg etykiety
 

Paździoch

Użytkownik
Reakcje
138 1 0
Ostatnio kupiłem model chłodni typu 202L od firmy Tillig, a konkretnie ten z numerem kat. 502327 [ep. V]. Jedną z rzeczy, jaka mnie w nim zainteresowała, jest data rewizji z końca 1994r., co sugeruje, że ten wagon mógł dotrwać w eksploatacji do przełomu wieków. I o to głównie rozchodzi się moje pytanie, z którym podpinam się pod ten temat. Gdzie w drugiej połowie lat 90. polskie wagony chłodnie znajdowały zastosowanie i co nimi wtedy przewożono? Z tego co wiem, część z nich kursowała jeszcze wtedy przebudowana na wagony do przesyłek ekspresowych, a zwykłe chłodnie coraz częściej odstawiano i zastosowanie prędzej znajdowały przy przewozie towarów już tylko dla określonych klientów i w tych samych relacjach. Nierzadko, choć przez raptem kilka(naście) lat do Polski wjeżdżać zaczęły także zagraniczne chłodnie, choćby względnie nowe do przewozu bananów firmy Interfrigo, włączone do parku DB. My raczej bananów w swoich nie woziliśmy, ale o przypadku przewożenia w nadmiarowych chłodniach tekstyliów również czytałem.
20250206_163156.jpg
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
134 3 0
Pamiętam jeszcze na starej, starej stronie PKP Cargo z przełomu wieków (2002 rok, jak mnie nie myli) w ofercie spółki jeszcze były 2-osiowe chłodnie. Może ta strona uchowała się za pomocą Internet Archive, to się spróbuję dokopać. Albo to już pamięć mi płata figle...
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.911 37 1
pod koniec lat 90tych we Wrocławiu na torach dawnej ekspedycji kolejowej pewna firma dzierżawiła kilkanaście chłodni z PKP do przechowywania piwa :)
 

ET21-435

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
Jeśli w złym miejscu, to proszę przenieść.

Chciałem zapytać odnośnie patentu, który nie został odwzorowany w modelach Tilliga, ale widać go na niektórych zdjęciach wagonów, zarówno 202L, jak i 4L, a także na rysunkach prototypów 203L i 204L w "Atlasie wagonów towarowych".

Mianowicie do wewnętrznych (skierowanych ku środkowi wagonu) koziołków resorowych (wieszaków?) przymocowany jest układ dźwigni połączonych z cięgłami "prowadzącymi" w kierunku środka (osi poprzecznej) pojazdu.

Czy to jest wynalazek dostosowujący siłę hamowania do obciążenia wagonu?

Jeśli Autor wątku dysponuje rysunkiem tego szczegółu na DTRce, czy mógłbym prosić o pokazanie, jak to wyglądało i z czym było połączone...? Z zaworem rozrządczym?
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 120
Tabor 9
Tabor 10
Tabor 29
Tabor 10

Podobne wątki