• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny TILLIG - modele wagonów chłodni typu 5L/2 i 202L

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
#62
Witam.
Dzisiaj jeszcze parę fotek dokumentujących eksploatację wagonów chłodni. Wszystkie wykonane przez Piotrka Bartza. Więc po kolei:
PB 1a - Ty2-820 z Kalisza na wysokości Szczygliczki w Ostrowie (10.04.1974 r.)
PB 2a - ten sam parowóz w tym samym miejscu (8.09.1974 r.)
PB 3a - ET22-? na "ostatniej prostej" przed stacją Ostrów Wlkp (już za Jankowem Przygodzkim). Myślałem, że to chłodnia 5L/2 ale po założeniu okularów okazała się starszą 4L. Fotka o tyle ciekawa, bo zdjęć 4L z eksploatacji nie jest zbyt dużo (10.1974 r.)
PB 4a - Tr202-28 do Kalisza na wysokości Szczygliczki (16.09.1974 r.) Za parowozem wagony z ciekawym ładunkiem - ciekawe czy lokomotywki nowe czy jadą do/z naprawy.
PB 5a - Ty2-? na torze bocznicowym do/z "bazy Janków" ostrowskich ZNTK-ów. Wagony zapewne po rewizji (bo nie widać świeżej farby na pudle).
PB 6a - Stacja Ostrów (rok 1984). W tle widoczne wagony 211K (6-cio i 14-to ryflowy). Wagony ze "świeżą malaturą" sugerują, że tyle co wyjechały z ZNTK-ów.
PB 7a - j/w
PB 8a - Ty2-576 Węgliniec (rok 1984).
 

Załączniki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.704 65 3
#63
Co do zdjęcia PB4a to raczej lokomotywy na platformach są przewożone z naprawy. Po pierwsze w roku 1974 Ls40 już od dawna nie były produkowane. Po drugie czysty wygląd wspomnianych lokomotyw sugeruje transport z naprawy.
Co do zdjęcia PB5a jeśli to tor do bocznicy ZNTK to równie dobrze wagony mogą być do naprawy. Nie wiem jaki wtedy był proces technologiczny poszczególnych rodzajów napraw ale wydaje mi się że nawet po naprawach rewizyjnych wagony były malowane. Dopiero od stosunkowo niedawnych czasów wagony po mniejszych naprawach okresowych nie maluje się w całości tylko tam gdzie jest to niezbędne. Co ciekawe takie oszczędnościowe malowanie stosowano już wcześniej na Zachodzie. Podejrzewam że mogło to wynikać z jakości farb stosowanych dawniej w Polsce które znacznie wcześniej traciły swoje właściwości ochronne.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
#64
… Co do zdjęcia PB5a jeśli to tor do bocznicy ZNTK to równie dobrze wagony mogą być do naprawy. Nie wiem jaki wtedy był proces technologiczny poszczególnych rodzajów napraw ale wydaje mi się że nawet po naprawach rewizyjnych wagony były malowane.
Sądzę, że to jednak wyjazd składu wagonów po naprawie (gościu w budce patrzy raczej w kierunku jazdy, nie wiem czy to obsługa parowozu czy rewident z ZNTK). Zdjęcie wykonano przed wiaduktem na ul. Brzozowej. Wszystkie fotki dokumentujące transport wagonów z naprawy i do naprawy które znam - zawsze przedstawiają lokomotywę ciągnącą skład wagonów (nie pchającą). Przyczyną takiego sposobu manewrów, była zapewne charakterystyka spadków torów dojazdowych do zakładu.

W załączeniu dwie fotki Piotrka Bartza z takich jazd:
PB 9a - Ty2-459 z nowymi węglarkami na ostrowską stację (23.09.1978 r.) Na pierwszym planie widoczny tor dojazdowy do ZNTK-ów (to pierwszy tor dojazdowy wykonany w trakcie budowy fabryki w 1920 roku.) Widoczny skład jedzie po drugim torze dojazdowym do zakładu - bezpośrednio do grupy torów zdawczo-odbiorczych znanych jako "Baza Janków".
PB 10a - Tr203-162 na wiadukcie nad ul. Brzozową ze składem wagonów do naprawy (06.1978 r.) Zdjęcie z chłodniami (PB 5a) Piotrek wykonał w lewo od tego wiaduktu. Czyli idąc w lewo - dojdziemy do "Bazy Janków", w prawo - do stacji ;)

Co do napraw i malowania po każdej rewizji. Sądzę, że skrócony cykl naprawczo/przeglądowy chłodni nie przewidywał wykonywania nowej malatury wagonu po przeglądzie rewizyjnym (to tylko 1,5 roku). Wykonywano zapewne prace przy układzie biegowym wagonu i hamulcu (co nie wyklucza napraw uszkodzonych w trakcie eksploatacji elementów). W DTR-ce określono również zakres prac które każdorazowo należało wykonać przed wysyłką wagonu w trasę. Ten zakres prac określono jako "rewizję okresową".
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
#67
Krótka informacja z wrocławskiego AMC - w tym tygodniu mają dotrzeć do Hamburga modele chłodni TILLIG-a, natomiast do końca czerwca zamówiona partia wagonów do przedstawiciela (czyli AMC).
Tak więc modele chłodni "ryflowanych" (o numerach kat. 502 155, 502 156 i 502 157) z epoki IV opracowane przez Krzyśka Koja (a wykonane na zmówienie AMC) z delikatnym opóźnieniem wreszcie będą do kupienia ... :)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
#68
Sorry, zakręcony jestem. Nie spojrzałem na datę o_O
Kurcze, aż się nie chce wierzyć, że to już minął kolejny rok ...
Tak więc po prawie roku czas poinformować zainteresowanych, że w lipcowym numerze Świata Kolei będzie pierwszy z trzech artykułów o chłodniach. W tym pierwszym będą opisane chłodnie typu 4L i 201L. Mam nadzieję, że wydawcy uda się w numerze "upchnąć" wszystkie archiwalne zdjęcia.
Tym samym, po prawie roku wywiązuję się ze złożonej obietnicy ... ;)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
#71
Rozumiem, że we wszystkich sklepach, bo mam zamówione w jakimś innym modele 502156 i 502157.
Tak sądzę. Wrocławskie AMC jest hurtownią zaopatrującą sklepy w modele TILLIG-a.
Jestem przekonany, że większość sklepów takie zamówienia złożyły. Poprzednie modele cieszyły się dużym zainteresowaniem i zapewne na te wersje chętnych też nie zabraknie. Tym bardziej, że modele z tej edycji są wyprodukowane na wyłączne zamówienie AMC (taka limitowana seria) i tylko AMC będzie je sprzedawało sklepom i indywidualnym klientom. Wznowienia tej edycji - pewnie nie będzie.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.971 8 0
#77
To ja grzecznie odpowiem ... :)

1. Wagon z epoki IIIc - nic o nim nie wiem, znam tylko numer z wizualizacji i nawet nie wiem czy taki sam jest na modelu ... Jak dojedzie do Ostrowa - wszystko się wyjaśni ... ;)
2. Wagon z epoki IVa - serii Ichqrs (Slmsh) o numerze 51 806 4299-6 ważony 26.2.68. REV 28.2.68.
3. Wagon z epoki IVb - serii .Ichs o numerze 51 806 4 077-6 REV 15.10.79.
4. Wagon z epoki IVc - serii Ibhs-x o numerze 51 810 8 028-8 REV 21.03.83.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.418 137 19
#78
1. Wagon z epoki IIIc - nic o nim nie wiem, znam tylko numer z wizualizacji i nawet nie wiem czy taki sam jest na modelu ... Jak dojedzie do Ostrowa - wszystko się wyjaśni ...
W prawdzie wagon do Ostrowa jeszcze nie dojechał ;) , ale ja już wiem co tam na nim widnieje, a mianowicie:

TILLIG 76806:
- numer wagonu: 705 635
- seria: Slms
- ostatnia naprawa rewizyjna: 26 czerwca 1967 r.
- następna naprawa średnia: luty 1971 r.
- następna naprawa główna: luty 1975 r.

tillig_76806_m.jpg


- źródło: tillig.com
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
830 46 0
#79
Modele IV epokowe się tak sprzedają, że sklepy na etapie zapowiedzi piszą, że wyprzedane. W DCC24 załapałem się tylko na IVb.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 120
Tabor 9
Tabor 10
Tabor 29
Tabor 10

Podobne wątki