Kolega Młodzikowski wykonał profesorsko naukową robotę !
Dziękuję za uznanie
Mam pytanie do kolegi Młodzikowskiego, ile wagonów chłodni typu 5L zostało wyprodukowane oraz w których latach?
Tak jak napisał Andrzej - 140 szt. dla PKP (ale typu 5L/2) w latach 1961-62.
Jednak pytanie dotyczy wagonów 5L - tych zbudowano 50 szt. (w 1959 - 10 szt. i w kolejnym roku - 40 szt.)
ale tylko dla kolei jugosłowiańskich (PKP chłodni tego typu
nie posiadało). Kolejne chłodnie dla JŻD - to już wagony typu 5L/2 i te zbudowano w ilości 150 szt. (w 1960 - 47 szt. w kolejnym roku - 103 szt.)
Dzięki wielkie, naprawdę krynica wiedzy

Ale nie masz w swoim zestawieniu wagonów 4L, które wg Katalogu Wagonów Towarowych z 1973, miały gładkie ściany?
Z tą "krynicą", to Kolega przesadził …

Wagonów 4L nie ująłem, bo tak jak poprzednik wspomniał - to zupełnie inna konstrukcja (tak jak i 201L). Chłodnie prototypowe o których wspominałem w tym zestawieniu ilosciowym - ująłem tylko ze względu, że powstały na "bazie" wagonu 202L (choć niektóre były oznaczone innymi odmianami typów).
Chciałbym również wrócić do wątku zmiany przemysłowych oznaczeń typów budowanych wagonów. PKP jako osobny podmiot nigdy nie opracował swojej nomenklatury i do dnia dzisiejszego korzysta z oznaczeń typów nadawanych przez producentów taboru.
Ale do rzeczy, zmianę oznaczeń "wymusiło życie", ponieważ najzwyczajniej zabrakło "cyferek". Wymyślono więc prosty sposób na nowe oznaczanie budowanych i projektowanych wagonów.
Podzielono rodzajowo wagony i nadano oznaczenia literowe:
- wagony węglarki typu normalnego -
W, specjalnego -
V
- wagony kryte -
K
- wagony platformy -
Z
- wagony chłodnie -
L
- wagony cysterny -
R
- wagony specjalne -
S
Nadano numerację w zależności od ilości osi wagonu:
- od
201 w górę - dla wagonów dwuosiowych,
- od
401 w górę - dla wagonów czteroosiowych,
- od
601 w górę - dla wagonów sześcioosiowych.
Kolejne odmiany lub podtypy wagonów podstawowych, oznaczano dodatkowo małą literką alfabetu (np. węglarka 401Wb) lub cyfrą (202L/1).
Polecam zakup książki "Wagony towarowe" autorstwa R. Marczewskiego, Z. Płończaka i J. Podemskiego (dwóch z tych Panów, to pracownicy ostrowskiego CBK WT) wydanie WKiŁ z 1975 roku. To taka "Biblia" dla kolejarzy …
I tak to, pierwszą chłodnią zbudowaną w/g nowej nomenklatury - był chłodnia 201L.
Odniosę się również do pytania o hamulec ręczny i bezpieczeństwa - zamieszczę ponownie zdjęcie na którym widoczne jest pokrętło (ta korba) hamulca ręcznego oraz dźwignia hamulca bezpieczeństwa (to cięgło z kółkiem na końcu, zamontowane na ścianie czołowej wagonu). Co do ilości pokręteł hamulca ręcznego -
było montowane tylko na jednym z pomostów (w załączeniu skany z dokumentacji części zamiennych - można porównać ilości

). Rysunek z "Katalogu ..." - jest narysowany z błędem.
Przy okazji, okazało się, że dopuszczano wykonanie wagonu z drzwiami jednoskrzydłowymi (bo miały zdecydowanie lepsze parametry - opisane w załączonych skanach), ale szczerze mówiąc - ja takiej wersji wagonu jakoś sobie nie przypominam. Jednoskrzydłowe drzwi były montowane w budowanych prototypach chłodni (są fotki).
I na koniec wróćmy do modelarstwa. Michał dopytywał o wyposażenie stacji/punktów załadunkowych które trzeba odtworzyć na makietach. Zamieszczam skany z DTR-ki wagonu w której to opisano sposób przygotowania towaru, jego sposób transportu, oraz urządzeń służących do wychłodzenia lub ogrzania wagonu (bo kartofli zmrożonych zimą nie wożono - byłyby słodkie, chyba, że na bimber ...

). Wagony chłodnie, wyeliminowały w zasadzie wagony "owocarki", bo nowymi chłodniami wożono w zasadzie wszystkie produkty spożywcze z wyłączeniem ryb (bo śmierdziały).
Dołączam również fotki wnętrza wagonu, bo może ktoś z tych zdolniejszych modelarzy, pokusi się o "otwarcie" drzwi i wykonanie wnętrza wagonu.
I to na razie "wsio"
