• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny TILLIG - modele wagonów chłodni typu 5L/2 i 202L

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.124 277 41
#21
Kolega Młodzikowski wykonał profesorsko naukową robotę ! (y)

Czyli statystycznie w początku lat 70 epoka IVa ..

Na 1 egzemplarz chłodni z gładkim poszyciem typu 5L/2 przypada :
- 5-6 sztuk chłodni z 6-ma ryflami typu 202L i ...
- ca. 17 sztuk ( z szybko rosnącą tendencją ) chłodni z
14-ma ryflami typu 202L/1 i 202Lc ...

Po roku 1977 a więc jeszcze w epoce IVb i IVc statystycznie ...

Na 1 egzemplarz chłodni z gładkim poszyciem typu 5L/2 przypada :
- 5-6 sztuk chłodni z 6-ma ryflami typu 202L i ...
- 48 ! sztuk chłodni z
14-ma ryflami typu 202L/1 i 202Lc ...

W z.z p. biorę tylko 202L z 6-ma ryflami po jednej sztuce w epoce IIIc i IVa ....
I czekam na 202Lc ! Np. 2szt w IIIc i 7szt w IVa-IVb ...
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 14 6
#22
Mam pytanie do kolegi Młodzikowskiego, ile wagonów chłodni typu 5L zostało wyprodukowane oraz w których latach?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 14 6
#24
Kolego Andrzeju. Zdjęcie chłodni 5L zamieszczone przez kolegę Młodzikowskiego w poniedziałek w poście o godz. 22.18 jako pierwsze z 4 zdjęć. Od chłodni 5l/2 różniła się okrągłym otworem załadunkowym do lodu. i była przeznaczona na eksport do Jugosławi. Zdjęcie chłodni 5L/2 jest pokazane w poście w sobotę o godz.23.01 jako ostatnie też z oznaczeniami kolei Jugosławi.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.437 9 0
#25
Kolega Młodzikowski wykonał profesorsko naukową robotę ! (y)
Dziękuję za uznanie :)

Mam pytanie do kolegi Młodzikowskiego, ile wagonów chłodni typu 5L zostało wyprodukowane oraz w których latach?
Tak jak napisał Andrzej - 140 szt. dla PKP (ale typu 5L/2) w latach 1961-62.
Jednak pytanie dotyczy wagonów 5L - tych zbudowano 50 szt. (w 1959 - 10 szt. i w kolejnym roku - 40 szt.) ale tylko dla kolei jugosłowiańskich (PKP chłodni tego typu nie posiadało). Kolejne chłodnie dla JŻD - to już wagony typu 5L/2 i te zbudowano w ilości 150 szt. (w 1960 - 47 szt. w kolejnym roku - 103 szt.)

Dzięki wielkie, naprawdę krynica wiedzy :)
Ale nie masz w swoim zestawieniu wagonów 4L, które wg Katalogu Wagonów Towarowych z 1973, miały gładkie ściany?
Z tą "krynicą", to Kolega przesadził … ;)
Wagonów 4L nie ująłem, bo tak jak poprzednik wspomniał - to zupełnie inna konstrukcja (tak jak i 201L). Chłodnie prototypowe o których wspominałem w tym zestawieniu ilosciowym - ująłem tylko ze względu, że powstały na "bazie" wagonu 202L (choć niektóre były oznaczone innymi odmianami typów).

Chciałbym również wrócić do wątku zmiany przemysłowych oznaczeń typów budowanych wagonów. PKP jako osobny podmiot nigdy nie opracował swojej nomenklatury i do dnia dzisiejszego korzysta z oznaczeń typów nadawanych przez producentów taboru.
Ale do rzeczy, zmianę oznaczeń "wymusiło życie", ponieważ najzwyczajniej zabrakło "cyferek". Wymyślono więc prosty sposób na nowe oznaczanie budowanych i projektowanych wagonów.
Podzielono rodzajowo wagony i nadano oznaczenia literowe:
- wagony węglarki typu normalnego - W, specjalnego - V
- wagony kryte - K
- wagony platformy - Z
- wagony chłodnie - L
- wagony cysterny - R
- wagony specjalne - S
Nadano numerację w zależności od ilości osi wagonu:
- od 201 w górę - dla wagonów dwuosiowych,
- od 401 w górę - dla wagonów czteroosiowych,
- od 601 w górę - dla wagonów sześcioosiowych.
Kolejne odmiany lub podtypy wagonów podstawowych, oznaczano dodatkowo małą literką alfabetu (np. węglarka 401Wb) lub cyfrą (202L/1).

Polecam zakup książki "Wagony towarowe" autorstwa R. Marczewskiego, Z. Płończaka i J. Podemskiego (dwóch z tych Panów, to pracownicy ostrowskiego CBK WT) wydanie WKiŁ z 1975 roku. To taka "Biblia" dla kolejarzy … :)

I tak to, pierwszą chłodnią zbudowaną w/g nowej nomenklatury - był chłodnia 201L.

Odniosę się również do pytania o hamulec ręczny i bezpieczeństwa - zamieszczę ponownie zdjęcie na którym widoczne jest pokrętło (ta korba) hamulca ręcznego oraz dźwignia hamulca bezpieczeństwa (to cięgło z kółkiem na końcu, zamontowane na ścianie czołowej wagonu). Co do ilości pokręteł hamulca ręcznego - było montowane tylko na jednym z pomostów (w załączeniu skany z dokumentacji części zamiennych - można porównać ilości :) ). Rysunek z "Katalogu ..." - jest narysowany z błędem.
Przy okazji, okazało się, że dopuszczano wykonanie wagonu z drzwiami jednoskrzydłowymi (bo miały zdecydowanie lepsze parametry - opisane w załączonych skanach), ale szczerze mówiąc - ja takiej wersji wagonu jakoś sobie nie przypominam. Jednoskrzydłowe drzwi były montowane w budowanych prototypach chłodni (są fotki).

I na koniec wróćmy do modelarstwa. Michał dopytywał o wyposażenie stacji/punktów załadunkowych które trzeba odtworzyć na makietach. Zamieszczam skany z DTR-ki wagonu w której to opisano sposób przygotowania towaru, jego sposób transportu, oraz urządzeń służących do wychłodzenia lub ogrzania wagonu (bo kartofli zmrożonych zimą nie wożono - byłyby słodkie, chyba, że na bimber ... ;) ). Wagony chłodnie, wyeliminowały w zasadzie wagony "owocarki", bo nowymi chłodniami wożono w zasadzie wszystkie produkty spożywcze z wyłączeniem ryb (bo śmierdziały).

Dołączam również fotki wnętrza wagonu, bo może ktoś z tych zdolniejszych modelarzy, pokusi się o "otwarcie" drzwi i wykonanie wnętrza wagonu.

I to na razie "wsio" :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.601 35 0
#28
Dzięki koledze mamy już praktycznie wszystko jasne. Nie spodziewałem się początkowo, że aż tyle zagadnień zostanie rozwiązane.
Pomogło mi to ustalić co i jak robię z każdym wagonem aby doprowadzić do stanu nieco bardziej odpowiadającemu rzeczywistości.
Jeszcze tylko jedno pytanie mi się nasuwa.
Jeśli chłodnia z gładkimi ścianami nie miała pokrętła hamulca ręcznego na pomoście to czy miała pokrętło w postaci koła hamulca ręcznego umiejscowione na ramie czy też zupełnie nie posiadała takiego hamulca?
Polecam zakup książki "Wagony towarowe" autorstwa R. Marczewskiego, Z. Płończaka i J. Podemskiego (dwóch z tych Panów, to pracownicy ostrowskiego CBK WT) wydanie WKiŁ z 1975 roku. To taka "Biblia" dla kolejarzy … :)
Posiadam książkę z pierwszego wydania, jeszcze wiązaną sznurkiem o hamulcach kolejowych, której współautorem był pan Roman Marczewski, tylko ja mam ją z jego wpisem bo był moim nauczycielem przedmiotu tabor kolejowy. Mówiliśmy na niego "dziadek" ale nie prześmiewczo bo był człowiekiem tak serdecznym, że było to określenie wynikające z sympatii. Pasjonat bo kiedy był moim nauczycielem miał dobrze po 70 i mógł być na emeryturze ale on sam mówił, że lubi jeszcze pouczyć :).
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.437 9 0
#29
… Jeśli chłodnia z gładkimi ścianami nie miała pokrętła hamulca ręcznego na pomoście to czy miała pokrętło w postaci koła hamulca ręcznego umiejscowione na ramie czy też zupełnie nie posiadała takiego hamulca?
Ta wersja wagonu (czyli 5L/2) nie miała hamulca ręcznego. Żadnej "korby" na pomoście, czy też "koła" przy ostoi :) Model wykonany przez TILLIG-a - jest prawie zgodny z oryginałem (bo brak haków holowniczych jest w/g mnie kwestią otwartą). Jedynym błędem, jest to usytuowanie gniazda przewodu WN.

Posiadam książkę z pierwszego wydania, jeszcze wiązaną sznurkiem o hamulcach kolejowych, której współautorem był pan Roman Marczewski, tylko ja mam ją z jego wpisem bo był moim nauczycielem przedmiotu tabor kolejowy. Mówiliśmy na niego "dziadek" ale nie prześmiewczo bo był człowiekiem tak serdecznym, że było to określenie wynikające z sympatii. Pasjonat bo kiedy był moim nauczycielem miał dobrze po 70 i mógł być na emeryturze ale on sam mówił, że lubi jeszcze pouczyć :).
Tylko pozazdrościć książki z dedykacją Autora !!!
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.970 447 99
#30
No i się wyjaśniło ... :)

Przeglądając wczoraj DTR-kę wagonu 202Lc - o mało z krzesła nie spadłem. Na samym końcu wspomnianego opracowania wpisano "odmiany konstrukcyjne wagonu". W/g tego zapisu, wagonu typu 202L w wersji "gładkiej" nie było. Tak więc, uważana dotąd za 202L chłodnia bez ryfli - jest wagonem typu 5L/2.
Więc tytuł tego wątku winien być skorygowany na: TILLIG - modele wagonów izotermicznych (chłodni) typu 5L/2 i 202L
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#32
Kolega Młodzikowski wykonał profesorsko naukową robotę ! (y)

Czyli statystycznie w początku lat 70 epoka IVa ..


W z.z p. biorę tylko 202L z 6-ma ryflami po jednej sztuce w epoce IIIc i IVa ....
I czekam na 202Lc ! Np. 2szt w IIIc i 7szt w IVa-IVb ...
Po Twojej prawidłowej charakterystyce firmy Tillig, to że czekasz na wersję 202Lc Tilliga, traktujemy jako żart :ROFL:.
Chyba, że masz nadzieję, że zrobi ją Robo. Bo JanKol, o ile pamiętam już zrobił.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.124 277 41
#33
Po Twojej prawidłowej charakterystyce firmy Tillig, to że czekasz na wersję 202Lc Tilliga, traktujemy jako żart :ROFL:.
Chyba, że masz nadzieję, że zrobi ją Robo. Bo JanKol, o ile pamiętam już zrobił.
Czekam ...
Ale nie chciałbym aby chłodnię 202Lc wykonał ani Tillig ani Robo ani Albert Model...
Exact train/PMR mi się marzy ... :D
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.437 9 0
#34
No i poprawiono :)
Numerek zmieniony i nie widzę gniazda przewodu WN na ścianie czołowej - albo będzie przeniesione niżej (bo to dalej jest tylko wizualizacja) albo trzeba będzie wykonać drobny element samemu. Ale i tak należy się cieszyć, że producent wysłuchuje uwag i argumentów Pana Andrzeja z AMC. Pewnie już Go przestają lubić ... ;)
 

Załączniki

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
11.980 47 0
#36
Jeśli w złym temacie to proszę o przeniesienie, ale przy okazji kupienia dwóch chłodni Tilliga zakupiłem też model w wersji węgierskiej. Mam zatem pytanie do kolegów zorientowanych czy takie chłodnie MAVu pojawiały się u nas w kraju? Wiem że inne wagony tak, ale czy chłodnie też zapuszczały się tak daleko?
 

Załączniki

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.970 447 99
#38
Super, że tak to działa. Pojawia się zatem faktycznie nadzieja na dalsze wersje 202Lc
Znamienite rozwinięcie tematu. Brawo
Ja bym nie wyciągał wniosków, że TILLIG zrobi wersję z 14 ryflami (202Lc). Owszem, wersja 5L/2 z gładkim poszyciem wyszła z epoki IVc, teraz wyjdzie z III.... ale to cały czas ten sam wagon. Może Tillig zaskoczy (z naciskiem na słowo "może") - ale do tej pory raczej nie zaskakiwał polskim taborem....

Z ryflowanych ma wyjść z tego co wiem w I kwartale 2022 pod nr katalogowym 505997 (edycja AMC/opracowanie PMR Modele na bazie Tilliga w epoce IVc) wagon 202L z 6 ryflami serii lbhs-x (ten który teraz wyszedł jako Tillig 76777 w epoce III serii Slms). Będzie pasował do składu z wydanym teraz modelem typu 5L/2 Tillig nr kat. 76778.
Do tej pory nic nie wiadomo oficjalnie o 202Lc poza nadziejami wyrażanymi w tym wątku.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.437 9 0
#39
Z ryflowanych ma wyjść z tego co wiem w I kwartale 2022 pod nr katalogowym 505997 (edycja AMC/opracowanie PMR Modele na bazie Tilliga w epoce IVc) wagon 202L z 6 ryflami serii lbhs-x (ten który teraz wyszedł jako Tillig 76777 w epoce III serii Slms). Będzie pasował do składu z wydanym teraz modelem typu 5L/2 Tillig nr kat. 76778...
We wspomnianej przez Kolegę edycji AMC/PMR, mają ukazać się aż trzy modele ryflowanej chłodni 202L - w IVa, IVb i IVc (wszystkie w I kwartale 2022 r.)
 
Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.124 277 41
#40
Dokładnie tak ! jak Kolega Młodzikowski pisze ...
Poniżej chłodnie zapowiedziane na I kwartał 2022r ze znakomicie opracowanego folderu "Nowości 2021/22" Przystanek Sklep ...


IMG_5171.JPG
IMG_5170.JPG
IMG_5172.JPG


Korekta planów : zakupię nie jedną chłodnię tylko dwie : 1 x IVa i 1 x IVb ....
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 120
Tabor 9
Tabor 10
Tabor 29
Tabor 10

Podobne wątki