• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.619 36 1
@bstok70 A możesz dać jakieś powiększone zdjęcie jak to się zaczepia?
Moduły mam spakowane. Rozpakowane są tylko te, które są w trakcie budowy/przebudowy. Jeżeli się wszystko dobrze ułoży, to w ten weekend spróbuję zawiesić nową sieć nad jednym torem i wtedy od razu wrzucę powiększenie łączenia. Na 50 stronnie tego wątku, widać haczyki na zdjęciu, na którym EU07 ma podaną kształtową tarczę manewrową. Haczyki są nad podziałem modułów.
I jeszcze na 41 stronie jest pokazane jak to robi się w MSMK (czyli tam gdzie pobierałem nauki) :)
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.989 130 86
Moduły mam spakowane. Rozpakowane są tylko te, które są w trakcie budowy/przebudowy. Jeżeli się wszystko dobrze ułoży, to w ten weekend spróbuję zawiesić nową sieć nad jednym torem i wtedy od razu wrzucę powiększenie łączenia. Na 50 stronnie tego wątku, widać haczyki na zdjęciu, na którym EU07 ma podaną kształtową tarczę manewrową. Haczyki są nad podziałem modułów.
I jeszcze na 41 stronie jest pokazane jak to robi się w MSMK (czyli tam gdzie pobierałem nauki) :)
Faktycznie.... tu: 41#post jest pokazane jak wygląda to łączenie. No to poproszę o zdjęcie co się dzieje ze słupem po takim łączeniu. Druty są do niego przylutowane czy jakoś je się zdejmuje (do wysięgników rzecz jasna tego słupa)?
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.619 36 1
Faktycznie.... tu: 41#post jest pokazane jak wygląda to łączenie. No to poproszę o zdjęcie co się dzieje ze słupem po takim łączeniu. Druty są do niego przylutowane czy jakoś je się zdejmuje (do wysięgników rzecz jasna tego słupa)?
Helouł.
Niestety nie jestem zadowolony z tego co przygotowałem. Zabrakło mi czasu aby zawiesić sieć zgodnie z narzuconym sobie standardem (czyli z podwójnym przewodem jezdnym) ale dodatkowo zrobiłem błąd i nie utrzymałem poziomego względem toru przebiegu sieci na granicy modułów (trzecie zdjęcie). Niestety nie zanosi się abym miał w najbliższym czasie wolne chwile, więc pokażę co mam aby nie trzymać w niepewności.
1. Najlepiej aby brzeg modułu był w połowie odległości między słupami. Wtedy końce przewodu są zunifikowane i mniejsze jest ryzyko złego dopasowania haczyków.
Koniec.jpg

Jeżeli chodzi o mocowanie sieci z konstrukcjami wsporczymi (tu bramka firmy Medyka Modellbahn) to jestem zwolennikiem stosowania jak na prawdziwej kolei ramion odciągowych.
Bramka Medyka Modelbahn.jpg

Tego zdjęcie miałem nie pokazywać bo mi wstyd ale z drugiej strony pomyślałem sobie, że:
a) Warto pokazać jak można wszystko sknocić gdy na granicy modułów przebieg przewodu nie jest idealnie równoległy do przebiegu toru
b) Warto potwierdzić, że nie warto na granicy modułów realizować skośnego przebiegu torów (zwłaszcza łuków), bo i "osiowość torów" trudno uzyskać, i słupy trzeba gęściej ustawiać i przez to mieć haczyki na niestandardowej wysokości.
c) Obrazek może zachęcić tych którzy się wahają czy wieszać sieć 0.3mm - wszak gorzej niż na tym zdjęciu być nie może, a mimo to sieć w tym miejscu jest przejezdna :)
d) Przy budowie sieci trakcyjnej należy unikać wykorzystywania ciężkich zdezelowanych dźwigów typu "Manus 55", bo może się "dostać" niewinnym sąsiadom (tu tarczom manewrowym). Zawsze mam problem z odpowiedzią na pytanie: czy sieć pierwsza, a reszta później, czy najpierw reszta, a na końcu sieć.
Haczyki denne.jpg
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
443 17 2
Też się nad tym zastanawiałem. Ale chyba najpierw wszystko np: połączenia, podsypka i wszystko co z torowiskiem a późne sieć. U mnie wszystko będzie zdjęte po zamknięciu całej makietki, szuter, malowanie konstrukcji, składanie ponowne i dopiero sieć. Ale odrazu mówię: nie wiem jak to będzie szło. Bo może będzie dobrze a może się rozczaruje.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.989 130 86
@bstok70 Dziękuję za zdjęcie z listewki. To dużo wyjaśniło mi w technice budowania sieci. Niby prosty myk a działa. Dobra jest też uwaga o odległości słupów od końca modułu.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.619 36 1
Poprawiłem ociupinkę przewody. To, że wieszaki są asymetryczne wynika z planowanych przewodów łączących przewód nośny z jezdnym.
Haczyki poprawione.jpg

Udało się także rozwiesić drugi przewód jezdny (ponieważ staram się aby wszystkie przewody jezdne były podwójne).
Podwójny przewód.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.989 130 86
Screenshot_20250528_200725_Chrome.jpg


Teraz już wiem o co chodzi z "podwójnością" sieci. A mógłbyś jeszcze dać schemat rysunkowy z "falowaniem" sieci - raz krótsze ramię, raz dłuższe.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.596 558 30
schemat rysunkowy z "falowaniem" sieci - raz krótsze ramię, raz dłuższe.
fajnie owo "falowanie" w realu widać
To nie jest "falowanie", a tzw. zygzakowanie przewodu jezdnego w celu bardziej równomiernego zużywania się nakładek pantografu. Poszczególne odcinki przewodu są liniami prostymi, więc trudno tu mówić o falowaniu. Zygzakowanie dotyczy tylko przewodu jezdnego, linka nośna jest prowadzona prosto (oczywiście poza łukami).
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.124 449 99
Oczywiście, chodzi o zygzakowanie sieci trakcyjnej. Słowo "falowanie" zostawiłem w cudzysłowie jak kolega zadający pytanie, ale może rzeczywiście - należy pisać od razu jak jest, a nie stosować dziwne zamienniki używanych i przyjętych do stosowania określeń.
A swoją drogą - ciekawe co jakiś czas wymieniają grafit...
Przy okazji tego zapytania można rozwinąć myśl, o pewnych zmianach jakie dokonano w ślizgowych elementach pantografów na przestrzeni ostatnich lat. Jak można wyczytać TUTAJ nakładki o których piszesz muszą być odporne na nagrzewanie i spełniać wymagania dotyczące obciążalności prądowej. W przypadku stosowania nakładek miedzianych rzeczywiście ślizgacz pokrywało się warstwą smaru grafitowego, który zmniejszał rezystancję i tarcie (środek smarny), ale od 2011 roku na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA został wprowadzony zakaz eksploatacji elektrycznych pojazdów trakcyjnych z odbierakami prądu wyposażonymi w nakładki ślizgowe miedziane, które zastąpiono nakładkami węglowymi (elektrografitowymi). Zmniejszyło to zużycie przewodu jezdnego sieci trakcyjnej o około 20-35% oraz wpłynęło na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych przewoźników kolejowych. Co również ważne redukuje zabrudzenia taboru i infrastruktury.

Czasokres eksploatacji wspomnianych nakładek węglowych na pantografach zależy od wielu czynników, takich jak intensywność eksploatacji, prędkość pojazdu, warunki eksploatacyjne oraz jakość nakładek. Zależy więc to od wielu czynników i należy w związku z tym przestrzegać wytycznych producenta. Jeśli to kogoś interesuje tutaj znaleźć można wytyczne/wymagania ich stosowania. Na str.34 wspomnianego dokumentu wymieniono jakie czynniki wpływają na czas eksploatacji tych elementów.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.619 36 1
Teraz już wiem o co chodzi z "podwójnością" sieci. A mógłbyś jeszcze dać schemat rysunkowy z "falowaniem" sieci - raz krótsze ramię, raz dłuższe.
Uff! Czyli chodziło o zygzakowanie. Falowanie na sieci kolejkowej występuje również i niezależnie od zygzakowania. Niestety jest to powód do zrywania sieci. Wygląda to bardzo nieprofesjonalnie. Wynika ze złego zlutowania przewodów. Przewód jezdny jest zawsze prosty "jak drut" natomiast przewód nośny ma kształt litery "U". Jeżeli podczas lutowania nie zadba się o naprężenie i prosty przebieg przewodu jezdnego wtedy przewód jezdny będzie się unosił, a nośny obniżał. Przypominać to będzie kształtem klepsydrę, a odbierak, jak będzie się na niego patrzyło z boku podczas jazdy lokomotywy, będzie falował. Są jeszcze inne przyczyny drobnego falowania sieci kolejkowej. Zawsze wygląda to kiepsko ale nie zawsze tragicznie :) .
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 91

Podobne wątki