• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.765 39 1
Dzisiaj wybrałem się na stację zobaczyć jak idą prace przy elektryfikacji.
Wiesz na czym polega między innymi Twój profesjonalizm dający niezwykły efekt realizmu? Otóż na tym, że tworzysz wysięgniki zależnie od warunków miejscowych - tak jak na prawdziwej kolei. To jest to, czego brakuje nam wszystkim innym korzystającym z modeli fabrycznych lekko tylko zmienianych. Rewelacja! Szkoda, że to będzie makieta tylko dla Ciebie. Byłaby gwiazdą na imprezie modułowej. Gratuluję i kibicuję.
 

OskarQ90

Nowy użytkownik
Reakcje
33 0 0
Szanowni,

Przez ostatnie dni, wraz z zespołem sieciowców i pracowników ZNTK "Moczary S.A." przejrzałem wszystkie 56 stron wątku.

Po pierwsze, olbrzymie, wręcz nieskończone gratulacje dla MVP tego wątku: kolegi Michała (bstok70) wraz z ekipą: Gawrylukiem, dyrektorem okręgowej (czy regionalnej, nie pamiętam) dyrekcji i reszty ekipy! Kolega rozwiązywał problemy nieznane w innych ustroj(stw)ach, ale też wniósł i wytłumaczył niesamowitą liczbę rozwiązań. Oczywiście wielkie ukłony też dla wielu innych twórców w tym wątku, ale chciałem podkreślić niesamowitą ilość pracy po stronie bstok70 (czy było warto 'monopolizować' wątek kilkanaście lat temu, a nie się zrażać? Tak, warto było!). Dziękuję :love:.

Co ciekawe, przeglądając ponad 15 lat (!) tego wątku widać rozwój nie tylko rzemiosła (sztuki?) oddziałów sieciowców, ale też postęp w dostępie taboru i aparatów cyfrowych ;). Wspaniała sprawa i gratulacje dla Was wszystkich.

Po drugie, chciałbym przedstawić swoje rozważania i naturalnie pytania dot. elektryfikacji. Zabieram się za pierwszy 'prawdziwy' moduł dwutorowy. Chcę zacząć bez wydziwień od prostego odcinka, bez rozjazdów i innych udziwnień (również terenowych - co najwyżej pokuszę się o niewielki przepust). Moim modelarskim marzeniem jest odtworzenie klimatu podwarszawskich linii w stanie sprzed moderny (powiedzmy do 2015 roku), w tym zwłaszcza klimatu linii zelektryfikowanych przed wojną. Aktualnie mieszkam w Holandii, ale 70% życia spędziłem wzdłuż linii 447 (i nr. 1) w Milanówku, Brwinowie i Warszawie-Włochach. Stąd chciałbym odtworzyć m. in. wiatę (wydrukowany model dachu na zachętę poniżej) i inne elementy.
IMG_5637.jpeg
11.Skrzydlata-wiata-w-Józefowie-w-całej-okazałości.-Na-remont-czekają-tory-linii-otwoc...jpg

(zdjęcie za Wiki)

Okazuje się, że fenomenalny Pan Zbigniew Kluba (któremu również składam ukłony, też za cierpliwość podczas naszych rozmów) tworzy też słupy "Otwock" wraz z wysięgnikami do sieci 1300mm (zdjęcie z rzeczywistości Tomasza Zajkowskiego z okolic 2008 roku, mowa oczywiście o torach linii 447 na pierwszym planie). To byłoby dokładnie "to": 100% tego klimatu.
474777712_924969886291867_9143872528924682206_n (1).jpg


Teraz jednak chciałbym zadać kilka pytań i/oraz podsumować konsensus tych 56 stron:
  1. sieć (przewód jezdny) robimy w standardzie 0,3mm
  2. przez bstok70 preferowana jest stal, niektórzy jednak preferują fosforobrąz. @bstok70: lata temu martwiłeś się o korozję. Jak to wygląda z perspektywy 10 lat (biorąć pod uwagę użycie mydła, czytałem też o wazelinach, lakierach itd.)?
  3. łączenie modułów metodą FREMO (haczyki). Jak jednak rozumiem, nie ma pełnego konsensusu dot. odległości słupa od krańca modułu/segmentu.
  4. właśnie: odległość słupów: oczywiście znam odległość słupów 'w realu', jednak na makiecie nie tylko ze względów praktycznych, ale czasem też estetycznego odbioru potrzebne są zmiany. Padały sugestie dot. 45cm: wydaje mi się to dość sporo (tak technicznie jak i estetycznie). Myślałem o odległości troszkę ponad wagon, np. 30-35cm. Chętnie usłyszę za i przeciw.
  5. Zamówiłem jeden dwutorowy moduł FREMO 90cm. Wasze opinie dot. moich pytań 3 i 4 będą naturalnie miały spory wpływ na dalsze kroki.
  6. Czy Waszym zdaniem podejście do sieci 1300mm to dobry pomysł? To, co widziałem do tej pory opierało się na sieci 1700. Również gotowa sieć Sommerfelda jest oparta o ten standard. Realizm tej sieci (odnosząc do warunków) byłby kosmiczny, ale automatycznie pojawiają się różne wyzwania (choćby i z łączeniem modułów innych użytkowników).
  7. Jeśli chodzi o wykonanie, to w moim lokalnym klubie w Veenendaal (NL) również pracowali sieciowcy (niestety teraz już nie - to ukończony projekt) i sieć wygląda bardzo profesjonalnie, więc mam się od kogo nauczyć praktyki 'na gruncie' (słupy w Holandii są zupełnie inne - bramki, ale sieć jest podobna, bo 1,5kV, zob: https://modelspoor.nl/?page_id=43
  8. Pytanie dodatkowe: czy w tym roku również będziecie na targach Hobby? A może ktoś z Was będzie się w dniach 14-21 września rozstawiał gdzieś na Mazowszu (będę akurat w Polsce) - z wielką chęcią zobaczyłbym to wszystko na żywo, jak i porozmawiał z autorami (dopuszczam nawet możliwość przyjechania specjalnie do Poznania w listopadzie).

Serdeczności z ZNTK Moczary
IMG_7357.jpeg

Oskar
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.765 39 1
Bardzo dziękuję za te bardzo miłe słowa, których się nie spodziewałem zupełnie. Z przyjemnością odpowiem na te zagadnienia, z którymi mam jakieś doświadczenie. Bardzo liczę na @Arturro , który opracował haczyki. Ja mam pewne przemyślenia i widzę pewien problem, któremu będę się uważnie przyglądał podczas tegorocznego Hobby w Poznaniu (tam Białystok Ciebaczki będzie miejscem szkolenia maszynistów kolejkowych). Prawdopodobnie popełniam błąd w moich segmentach, który bardzo wyraźnie widać przy zmianie temperatur, kiedy na przestrzeni kilkunastu metrów dochodzi do skrócenia przewodów o kilka milimetrów. Boję się, że nawet pozioma ruchomość wysięgników i naprężanie podmakietowe może tego nie skorygować. Niestety teraz mam trudny czas w pracy, toteż włączę się w dyskusję w przyszły weekend.
Jeżeli chodzi zaś o "poprawę rzemiosła" (to było bardzo miłe - dziękuję), to mam nadzieję, że wiesz, że wstawiam zdjęcia gdy coś jako tako wygląda. Jest to mniej niż 1 procent wszystkich zdjęć. Mogę podesłać zdjęcia z Hobby z miejsc, w których widać raczej regresję rzemiosła :X3:. Mam natomiast pytanie. Ne tej bardzo ładnej holenderskiej industrialnej makiecie modułowej elektrowóz ma opuszczone odbieraki. Czy to oznacza, że z uwagi na filigranowość zrezygnowano z jazd kontaktowych?
Jeszcze raz dziękuję za miłe słowa i trzymam kciuki za Twój projekt. Wiata wygląda jak naturalna (wzięta "z gruntu"). Tylko jeden moduł, to będzie trochę za mało na ustawienie np. EN57 (a kiedyś może EW56, czy EW55).
Pozdrawiam. Michał.
 

OskarQ90

Nowy użytkownik
Reakcje
33 0 0
Dzięki! Chętnie przeczytam więcej, gdy tylko znajdziesz chwilę. Co do Hobby - super. Może skleję 'zupełnie przy okazji' wyjazd do Polski akurat wokół tamtego weekendu .

Co do modułów dachu wiaty - mam ich 10, spokojna głowa . Myślę też o opracowaniu pozostałych elementów (ale już bez dekoracji) w cadzie (wcześniej myslalem już o ręcznej robocie - dach jest zdecydowanie najtrudniejszy, stąd tutaj tak czy owak zdecydowałem się na druk). Przy okazji byłyby dostępne elementy dla innych zainteresowanych.

Co do sieci w moim klubie - jestem członkiem tego klubu dopiero od pół roku, a było to zaraz po przeprowadzce, zarówno mojej jak i klubu. W konsekwencji ta makieta w nowym miejscu cały czas nie jest jeszcze funkcjonalna. Z tego co jednak rozumiem, jazda na podniesionych odbierakach jest możliwa, ale niestosowana, co w realiach klubowych w ktorych mamy kilkadziesiąt osób z wieloma lokami i różnym poziomem wyobraźni ma spory sens. Co ciekawe, w klubie jest też analogowa makieta Märklina ze sprzętem z lat 70 (makieta jest oczywiście nowsza) z działająca siecią na 'rurach kanalizacyjnych' (http://modelspoor.nl/?page_id=1386)

PS : widać, że przez noc zwoje robią swoje (nawet nie czuje, że rymuje) i doszedłem do wniosku, że stację zawsze mogę zrobić w standardzie 1700mm używając tak banalnego argumentu, jak to, że linie do 'Moczar' zelektryfikowano jeszcze przed wojną, ale przy okazji dalszej elektryfikacji (np w latach 60?) rozryto stację i użyto 'nowego' standardu. Chciałbym jednak spróbować dwutorowego kawałka szlaku z siecią 1300. Może też pokusilbym się o przystanek z wiata, ale bez stacji - na kształt dzisiejszego stanu przystanków z linii Otwockiej, np załączony Józefow. Co ciekawe (Oczywiście zauważyłem to dopiero po doktoryzowaniu się z Panem Zbyszkiem Kluba) akurat na zdjęciu wysięgnik jest nowszy- 1700, ale wisi na nim sieć 1300 :D). Na innych zdjęciach (w tym Tomasza Zajchowskiego który przez lata focil w Milanowku i Brwinowie) i street view (linia Otwocka) nie brakuje jednak widoków oryginalnych słupów z wysięgnikami 1300. W Falenicy widać też dobrze oryginalna sieć polskompensowana (dobrze mówię?) 1400.
 
Ostatnio edytowane:

OskarQ90

Nowy użytkownik
Reakcje
33 0 0
@Andrzej Harassek - spróbuję
[pisze niestety bez polskich znakow diakrytycznych]. Niestety nie ma podrecznika pt. 'ABC elektryfikacji WWK i innych linii w Polsce', wiec to wszystko jest troche nieuporzadkowane, a i sam czuje sie amatorem (z elektryka mam niewiele, tj. Prawie nic, wspolnego - z infrastruktura jako taka - owszem). Dziele sie wiec przede wszystkim tym, co powiedzial mi Pan Zbyszek Kluba i co tez sobie sam doczytalem i wydedukowalem.



A wiec tak: od lat 60, a moze i 50 (jesli dobrze pamietam slowa Pana Kluby) na sieci PKP stosuje sie siec ktora ma wysokosc 1700mm. Dotyczy wiec ona wiekszosci elektryfikacji w Polsce, oraz wszystkich zmodernizowanych linii. Jednakze, w poczatkach elektryfikacji (jeszcze przed wojna) stosowano standard 1400mm. Typowe slupy z tego okresu byly widoczne na Warszawie Zachodniej przed przebudowa (pomiedzy tunelem drogowym a peronami byl spory 'las' roznych slupow), czy na Olszynce badz w Falenicy. Potem, z powodu zawirowan wojennych (a moze tuz przed, tego nie rozumiem do konca) az do lat 50/60 stosowano standard 1300mm, widoczny m. in. Na zdjeciu ktore wrzucilem pare postow wyzej z okolic Milanowka (ze zbiorow Tomasza Zajchowskiego). Na tym zdjeciu, jak sie przyjrzec, widac tez roznice wysokosci sieci pomiedzy linia 447 a nr 1 (a nawet slupow - te do sieci 1300/1400 maja 9000mm, zas nowsze, niekoniecznie wspolczesne, sa wyzsze).



Na wycinku z google street view z Falenicy poniżej widzimy (jak ja to rozumiem), kolejno (od lewej)
wysiegniki do sieci 1400mm (najstarsza), 1700mm (jak montowana wspolczesnie - wymieniona z biegiem lat z oryginalnej) i 1300mm (jak wciaz obecna w wielu miejscach na linii Otwockiej i powszechna na 447 do modernizacji - sprzed wojny). Żeby nie było za prosto - z lewej widzimy też inny słup, niż dwa prawe - oba typy były stosowane i z powodu działań wojennych też się trochę pomieszały. Oba slupy Pan Kluba ma też w ofercie. Dwa prawe slupy tez są przedwojenne.
IMG_7436.png


Z tego co rozumiem od Pana Kluby, w tej chwili siec ma tutaj (i miala na 447) 1300mm. Jak wiec rozumiem, wysiegniki maja pewna doze 'elastycznosci' w tym zakresie. Niestety nie wiemy dokladnie jak to wygladalo na linii Minskiej – zachowalo sie bardzo niewiele zdjec linii sprzed przebudowy z lat 90…



Tak wiec, chcac odtworzyc klimat linii 'z wiatami' (Grodziskiej, Otwockiej) fajnie byloby zastosowac siec 1300mm. W epoce ktora mnie interesuje (Vc/VIa, tuz przed modernizacja) mamy wiec przede wszystkim wysiegniki 1300mm, jak najbardziej dostepne u Kluby (ktory mnie na te kwestie uczulil).



PS: bardzo polecam artykul o wiatach, w ktorym jest tez co nieco o samej elektryfikacji i pozniejszych losach linii: https://ochronazabytkow.nid.pl/wp-content/uploads/2019/09/OZ_1-4_2010_06_Skalimowski_Tucholski.pdf
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.197 601 30
na sieci PKP stosuje sie siec ktora ma wysokosc 1700mm
Czy chodzi o odległość w pionie między przewodem jezdnym a linką nośną w miejscu wysięgnika konstrukcji wsporczej? Jeżeli tak, to coś mi się nie zgadza na zdjęciu z Falenicy. Po pierwsze, pierwszy od lewej to słup sieci trakcyjnej półskompensowanej, która ma zupełnie inną konstrukcję, niż stosowana powszechnie sieć skompensowana, więc trudno to porównywać z pozostałymi widocznymi na zdjęciu. A po drugie, na tym zdjęciu nie bardzo widzę jakieś wielkie różnice w wysokości linki nośnej w stosunku do przewodu jezdnego. Tak więc dalej nie bardzo rozumiem, o co chodzi.
 

OskarQ90

Nowy użytkownik
Reakcje
33 0 0
Zgadza się, ponieważ sieć przy obu torach (środkowym i prawym) ma 1300mm. Z tym że na torze 'środkowym' sieć 1300 wisi na nowszym wysięgniku w standardzie 1700mm. Moim zdaniem widać, że ta wystająca część wysięgnika (wysięg pomocniczy) jest też wyżej w 'trójkącie' tego wysiegnika (ukośnika) niż miałoby to miejsce przy sieci 1700mm

Co do 'mierzenia' sieci polskompensowanej, to faktycznie dobra uwaga, ale nie znam odpowiedzi na Twoje pytanie
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.197 601 30
Co do 'mierzenia' sieci polskompensowanej, to faktycznie dobra uwaga, ale nie znam odpowiedzi na Twoje pytanie
Ale ja o nic tu nie pytam, po prostu zwróciłem uwagę na to, że porównywanie sieci trakcyjnej półskompensowanej ze współczesną siecią skompensowaną nie ma większego sensu. Jedyna moja wątpliwość dotyczyła tego, czy chodzi o wysokość sieci w sensie odległości między przewodem jezdnym a linką nośną - jak rozumiem, o to właśnie chodzi. Nie jestem w stanie sprawdzić tego od ręki, ale z tego, co wiem, ta odległość na konkretnym słupie zależy od wielu czynników i nie jestem pewien, czy w ogóle istnieje pojęcie "typ sieci 1300 mm" czy inny. Ale postaram się to sprawdzić. A jeszcze czym innym jest konstrukcja samych słupów trakcyjnych, a zwłaszcza ich wysięgników - jak widać choćby na zdjęciu z Falenicy, niekoniecznie ma to związek w "wysokością" samej sieci. Tak że sprawa tych "typów" sieci wymaga chyba dalszego wyjaśnienia, spróbuję się czegoś na ten temat dowiedzieć od fachowców w tej branży.
 

OskarQ90

Nowy użytkownik
Reakcje
33 0 0
Super, byłbym zobowiązany za jakiekolwiek wskazówki. Dziękuję. Szczegóły terminologii mogłem pomieszać, ale te wysokości bazuje na rozmowie i analizie rysunków od Zbyszka Kluby który (może skrótowo) w mailach używał pojęcia 'sieć 1300' itd.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.765 39 1
Cześć. Tak trochę się zaniepokoiłem wpisami @OskarQ90 ;). Wygląda na to, że będziesz mega ortodoksem jeżeli chodzi o budowę samych przewodów sieci trakcyjnej :). Nigdy nie analizowałem odległości przewodu jezdnego od liny nośnej, ponieważ tę odległość (w najdłuższym wymiarze) wymuszają dostępne na rynku wysięgniki i ramiona odciągowe. Może @jacol_placol bierze to pod uwagę, ponieważ sam wykonuje wysięgniki samodzielnie. Największa odległość przewodu jezdnego od liny nośnej dotyczy sieci Y i jest to sieć dla pociągów dużej prędkości Viessmann ma w ofercie takie przewody ale 0,56mm grubości. Nie odważyłem się robić sieci Y ale jacol_placol tak. Jeżeli jest tak jak mówi Pan Kluba, że sieć lat 50-60 (wtedy raczej pół skompensowana - czyli z ruchomością podłużną przewodu jezdnego ale sztywnym osadzeniem liny nośnej) miała taką wysokość/rozpiętość, to znaczy, że to sprawdził i że tak było, ponieważ budowie infrastruktury niezbędnej do elektryfikacji poświecił ogromną ilość czasu (łącznie z pracą w terenie) i jest w tej dziedzinie ekspertem.
I TU POJAWIA SIĘ KLUCZOWE PYTANIE. @Artur @Arturro jaka ma być rozpiętość/odległość liny nośnej od przewodu jezdnego na granicach modułów - czy wobec omówionego tu przez @OskarQ90 problemu epok nie powinniśmy stworzyć jakiegoś standardu? Jeszcze jest trochę czasu. O ile wiem modułowa sieć 0,3mm to jedynie trzy stacje/posterunki i pojedyncze fragmenty szlaku (ale nie wiem czy dostosowane do naprężania).
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
8.255 150 3
I TU POJAWIA SIĘ KLUCZOWE PYTANIE. @Artur @Arturro jaka ma być rozpiętość/odległość liny nośnej od przewodu jezdnego na granicach modułów
To zależy. Ogólna zasada jest taka że każde okienko sieci ma długość 3cm. Maksymalna długość odcinka od słupa do słupa to 45cm. Należy tak lutować sieć żeby pamiętać o wielokrotności 3cm. Ja najkrótszy odcinek mam na łuku na trójkącie (ten słup co mu się siku chce) ma 9 lub 12 cm musiałbym sprawdzić. Teraz wysokość okienka jest uzależniona od tego, które to jest okienko.

1756805945957.png
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.765 39 1
Cześć. Chciałbym przedstawić moje odpowiedzi na pytania:
1. sieć (przewód jezdny) robimy w standardzie 0,3mmAd1
Ad 1. Uważam, że jeżeli robimy sieć (a nie na przykład same słupy) to najlepiej wygląda naprężana podmakietowo sieć 0.3mm. Natomias sieć 0.56mm (Viessmann) czy 0.4-0.5 (Sommerfeldt) zwłaszcza spatynowana wygląda bardzo dobrze.
2. przez bstok70 preferowana jest stal, niektórzy jednak preferują fosforobrąz. @bstok70: lata temu martwiłeś się o korozję. Jak to wygląda z perspektywy 10 lat (biorąć pod uwagę użycie mydła, czytałem też o wazelinach, lakierach itd.)?
Ad 2 Fosforobrąz jest pwszechnie stosowany na sieci 0.3mm ale dla mnie jest zbyt kruchy, zbyt łatwo się deformuje przy przegrzaniu i wymaga malowania, co bez aerografu powoduje jego pogrubienie. Do stali się bardzo przyzwyczaiłem i lutuje się nią łatwo używając kwasów organicznych (gotowe topniki). Obecnie całą sieć przewieszam bo chcę mieć podwójny przewód jezdny i widzę pry demontażu, że przewody pomalowane korodowały tylko powierzchownie. Natomiast wszystkie nowe przewody po wrzuceniu do roztworu sody i później umyciu mydłem pod bieżącą wodą na razie w ogóle nie korodują.
3. łączenie modułów metodą FREMO (haczyki). Jak jednak rozumiem, nie ma pełnego konsensusu dot. odległości słupa od krańca modułu/segmentu.
Ad 3 Artur już wszystko wyjaśnił jak powinno być. Ja niestety robiłem inaczej. MSMK jest w posiadaniu wzornika do lutowania wieszaków. Ja postanowiłem przyspieszyć procedurę, bo wszystko robię sam i zależy mi na czasie, bo chciałbym się już tym wszystkim pobawić ale i coraz gorzej widzę i coraz bardziej jestem niezdarny. Dlatego nie mam tylu wieszaków ile zaleca Fremo lecz tylko w dwóch długościach. Bardzo to przyspiesza budowę, zwłaszcza że wierząc, że to wzmocni sieć robię te oszpecające "stopki".
4. właśnie: odległość słupów: oczywiście znam odległość słupów 'w realu', jednak na makiecie nie tylko ze względów praktycznych, ale czasem też estetycznego odbioru potrzebne są zmiany. Padały sugestie dot. 45cm: wydaje mi się to dość sporo (tak technicznie jak i estetycznie). Myślałem o odległości troszkę ponad wagon, np. 30-35cm. Chętnie usłyszę za i przeciw.
Ad 4 Wydaje mi się, że odległość 30-35cm odbiera realizm sieci. Tak gęsto nie stawia się słupów. Natomiast kluczowe wydaje mi się tworzenie tak długich odcinków sieci aby po naprężeniu, odbierak lokomotywy pozbawiony sprężynki nie unosił nadmiernie przewodu, bo może to spowodować wyskoczenie ślizgacza spod drutu.
5. Zamówiłem jeden dwutorowy moduł FREMO 90cm. Wasze opinie dot. moich pytań 3 i 4 będą naturalnie miały spory wpływ na dalsze kroki.
6. Czy Waszym zdaniem podejście do sieci 1300mm to dobry pomysł? To, co widziałem do tej pory opierało się na sieci 1700. Również gotowa sieć Sommerfelda jest oparta o ten standard. Realizm tej sieci (odnosząc do warunków) byłby kosmiczny, ale automatycznie pojawiają się różne wyzwania (choćby i z łączeniem modułów innych użytkowników).
Ad 6 Jeżeli Twoim marzeniem jest odtworzenie sieci 1300, to taką rób. Ba! Jeżeli nawet będzie różna wysokość przewodu nad główką szyny, to i tak skoryguje to długość Odcinka sieci.
7. Jeśli chodzi o wykonanie, to w moim lokalnym klubie w Veenendaal (NL) również pracowali sieciowcy (niestety teraz już nie - to ukończony projekt) i sieć wygląda bardzo profesjonalnie, więc mam się od kogo nauczyć praktyki 'na gruncie' (słupy w Holandii są zupełnie inne - bramki, ale sieć jest podobna, bo 1,5kV, zob: https://modelspoor.nl/?page_id=43
8, Pytanie dodatkowe: czy w tym roku również będziecie na targach Hobby? A może ktoś z Was będzie się w dniach 14-21 września rozstawiał gdzieś na Mazowszu (będę akurat w Polsce) - z wielką chęcią zobaczyłbym to wszystko na żywo, jak i porozmawiał z autorami (dopuszczam nawet możliwość przyjechania specjalnie do Poznania w listopadzie).
Ad 8 Jak już pisałem będziemy z Kolegą Gawrylukiem na Hobby. Nie uważam jednak aby warto było oglądać to co zrobiliśmy, bo jednak nie jest to standard i dużo jest błędów i błędzików. Na pewno będę mógł opowiadać jak mi się marzyło, a jak się zrealizowało będzie widać. I to nie kokieteria, bo w zeszłym roku zatrzymał się przy mojej stacji postojowej P. Leszek Lewiński i sprawiał wrażenie nastawionego sceptycznie.
Serdeczności z ZNTK Moczary
Serdeczności z DRKP w Białymstoku Ciebaczkach. :)
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
8.255 150 3
Wieszaki można lutować na 3 sposoby. Najtrwalsze są te zakrzywiane na końcach o 90st. Jednak ona wyglądają najgorzej. Oczywiście z bliska.

Lutując prosty kawałek drutu, robimy z cyny takie mini trójkąty (kątowniki) na łączeniach. Dzięki temu wieszak jest bardziej trwały w użytkowaniu.
W zasadzie mam wrażenie że wtedy nie odbiega bardzo w trwałości od tych z końcówkami pod kątem 90st. Jednak przygotowanie jest bardziej czasochłonne.

Co do wzornika to się zużył. Trwają przygotowania do zrobienia nowych wzorników ;) jako że kolejne metry makiety będą elektryfikowane ;)

lutowanie wieszaków.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 91

Podobne wątki