• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
436 17 2
Dziękuję @rprail czyli mam mały wybór bo to epoka druga.poki co zatanie to u mnie bo mam komplet na całą makietę bo podokupywałem jeszcze kilka rzeczy. Makieta moja którą buduje pierwszy raz to wymysł mojej wyobražni także mały miszmasz będzie ale dziękuję za sugestie może pomału będę zbierał co innego i sukcesywnie wymienię. Pozdrawiam
Najważniejsze że sieć trakcyjna będzie na makiecie.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.603 36 1
W związku z gigantycznym niepokojem (a miejscowo nawet zamieszkami) związanymi z pojawieniem się jednosprężynkowych odbieraków połówkowych w lokomotywach serii EP09 od PIKO i lękiem czy takie odbieraki będą współpracować z naprężaną siecią 0.3mm przeprowadziliśmy z Kolegą Gawrylukiem test na jednym z najdłuższych - chodzi o długość przewodu jezdnego między dwoma słupami - fragmentów sieci (42cm). Test wypadł doskonale. Jeszcze tylko będziemy potrzebowali próby na skrzyżowaniu przewodów. Ale to nieco później. Podsumowując. Zastosowana w odbieraku połówkowym pojedyncza sprężynka nie unosi nadmiernie sieci! Dla porównania, w Vectronie ROCO są dwie sprężynki i jedną trzeba było usunąć. Poniżej dwa filmy z przejazdu. To są filmy dla "sieciowców". Proszę nie krytykować za oświetlenie czy otoczenie. Trzeba patrzeć na ślizgacz i przewód.
PS Gawryluk oczywiście nie mógł wytrzymać i musiał sobie potrąbić.
www.youtube.com/watch?v=Uhz1Qd6UKAk
www.youtube.com/watch?v=FDe7fOTFzE0
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.603 36 1
A u nas prace nad elektryfikacją stacji.
Widzę, że Byk ma ufiksowany odbierak - czy to oznacza, że nie przewidujesz jazdy kontaktowej? Szczerze mówiąc nie mogę się doczekać kiedy będziesz zawieszać sieć, bo filigranowość i związany z tym realizm mogą być trudne w utrzymaniu jazd kontaktowych i chciałem poznać Twój pomysł na to.
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
436 17 2
Widzę, że Byk ma ufiksowany odbierak - czy to oznacza, że nie przewidujesz jazdy kontaktowej? Szczerze mówiąc nie mogę się doczekać kiedy będziesz zawieszać sieć, bo filigranowość i związany z tym realizm mogą być trudne w utrzymaniu jazd kontaktowych i chciałem poznać Twój pomysł na to.
Kontaktowo ma być. A byk ma tymczasowo tak skonfigurowany pantograf.
 

Karol Walesieniuk

Moderator Grupy PGM
PGMK
Reakcje
361 3 2
Panowie znawcy tematu. Proszę o odpowiedź na nurtujące mnie pytanie. Jaka jest szansa że na spotkanie makiet modułowych przyjadą makiety z trakcja elektryczną kontaktową i dadzą się połączyć a następnie przez 3 dni będą pracować bez awaryjnie? Ciekawi mnie ta kwestia ponieważ będę kolejne makiety robił z trakcja elektryczną i o ile trakcja 0,3 wygląda realistycznie to obawiam się że transport i potem eksploatacja jest nie do ogarnięcia.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.603 36 1
Jaka jest szansa że na spotkanie makiet modułowych przyjadą makiety z trakcja elektryczną kontaktową i dadzą się połączyć a następnie przez 3 dni będą pracować bez awaryjnie? Ciekawi mnie ta kwestia ponieważ będę kolejne makiety robił z trakcja elektryczną i o ile trakcja 0,3 wygląda realistycznie to obawiam się że transport i potem eksploatacja jest nie do ogarnięcia.
Sieć 0.3 na FREMO, to bezwzględny standard. Pociągi pod nią popylają aż miło patrzeć. Sieć Viessmann`a 0.56mm jest "betonowa". Jeżeli będzie prawidłowa zawieszona względem osi torów, to ryzyko, że coś będzie nie tak jest minimalne.
Zachęcam jednak do sieci 0.3, naprężanej według zasad FREMO. Chociaż moje umiejętności są bardzo daleko w tyle za moimi wyobrażeniami, przypomnę, że na Hobby sieć zawieszona nad stacją postojową Białystok Ciebaczki wytrzymała bez najmniejszych problemów przez wszystkie dni, za co z Kolegą Gawrylukiem przyznaliśmy sobie nagrody i premie (te filmy kilka stron wcześniej, nie były o Hobby, tylko o sieci i współpracy z nią dwóch typów odbieraków).
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.603 36 1
Jest cały dział FREMO na naszym forum. O sieci jest obecnie na drugiej stronie.
Pamiętaj też o jeszcze jednym "poświęceniu się".
Ciekma (którego chyba teraz nie ma na forum), który niósł kaganek oświaty w kwestii elektrycznej sieci trakcyjnej FREMO pisał:
" Z moich spostrzeżeń z Austrii oraz z tego weekendu w Krakowie.
Sieć z drutu 0.3 mm, nie ważne czy fosforobrąz czy mosiądz, byle dobrze naprężone,
bardzo dobrze działa ale z niewielkim naciskiem ślizgacza.
Z pomiarów które zrobiłem w St.Valentin viewtopic.php?f=75&p=150792 wynika, że wszystkie odbieraki składały się całkowicie pod naciskiem ciężarka 5g,
a już 2g zaczynały lekko go uginać. Tenże sam ciężarek 5g zawieszony na drucie jezdnym wychylał go o jakieś 1-2 mm, dopiero ciężarek 10g dawał zauważalną strzałkę ugięcia.
Tymczasem gdy zrobiłem dwu-modułowy model sieci trakcyjnej i zaprezentowałem to w Krakowie,
to okazało się ze wszystkie fabryczne odbieraki podnoszą bardzo tę sieć
- ale nic dziwnego, skoro nawet 10g nie robiło na nich wrażenia !
(z wyjątkiem EU11, która reagowała na 10g).
Po prostu fabryczne odbieraki zgodnie z normami NEM przystosowane są do odbioru prądu z górnej sieci,
co w dobie DCC jest niepotrzebne i niemożliwe przy tak cienkich drutach.
Dodam że moja sieć miała takie parametry jak austriacka, a nawet lepsze (te 10g dawało mniejsza strzałkę ugięcia niż w St. Valentin).
Trzeba zostawić po jednej sprężynce w pantografie, lub podmienić na słabsze."
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.044 448 99
Po prostu fabryczne odbieraki zgodnie z normami NEM przystosowane są do odbioru prądu z górnej sieci,
co w dobie DCC jest niepotrzebne i niemożliwe przy tak cienkich drutach.
Słuszna uwaga. Drut musiał by być przewymiarowany, co w dobie zwracania uwagi na skalowość elementów modelarskich byłoby mocno rażące w oczy. Zastanawiam się też jak długo wytrzymałby ślizgacz modelarskiego pantografu trący na okrągło w taki cienki drut jezdny. Kiedy zacznie się wyżłobienie w nim robić?
Pamiętam jak kiedyś imponowała mi możliwość zasilania z sieci jezdnej. Dzisiaj już mam wątpliwości, aczkolwiek na OnTraXs chyba Francuzi pokazali makietę, gdzie bodajże elektrowozy sunęły pantografami po dość cienkiej sieci jezdnej. Robiło to wrażenie, choć grubość tego drutu (o ile to był drut) sugerowała, że zasilanie z niego to była atrapa, pantograf po nim sunął, ale zasilanie szło chyba z toru.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.816 15 0

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.480 552 30
grubość tego drutu (o ile to był drut) sugerowała, że zasilanie z niego to była atrapa, pantograf po nim sunął, ale zasilanie szło chyba z toru.
Zasilanie z sieci faktycznie nie ma sensu, ale wizualnie to zawsze robi wrażenie na makiecie.
Wizualnie wrażenie robi jazda ze ślizgaczem dotykającym sieci i pantografem uginającym się pod obniżeniami sieci (np. przy wjeździe do tunelu, czy pod niskimi wiaduktami, tak jak w rzeczywistości), a nie fakt zasilania z sieci. Przy sterowaniu cyfrowym zasilanie z sieci nie ma sensu i zwykle się tego nie stosuje (może sa jakieś wyjątki, ale ja takich nie znam).
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 91

Podobne wątki