• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

Reakcje
1.606 19 9
@ffox, chodziło mi o sam drut jezdny, tak ładnie prosto leży na długim odcinku, nie wnikałem w odbierak tylko sam drut.
Ale taka cienka i realistyczna sieć jest możliwa właśnie dlatego, że odbieraki są na sztywno zablokowane i nie mają kontaktu z siecią i nie wywierają na nią żadnego nacisku.

P.S.
Oczywiście znam zdanie ortodoksyjnych maniaków, ale obiektywnie rzecz biorąc, jazda ze stałym kontaktem z siecią (a w szczególności z poborem prądu przez sieć :oops: ) straciła sens wraz z wprowadzeniem DCC. Tworzenie osobnego obwodu zasilenia elektrowozów przez sieć trakcyjną było sensowne w czasach analogowych zasilaczy FZ1, bo pozwalało to sterować osobno elektrowozami, a osobno wszystkimi pozostałymi lokomotywami. Sam 20 lat temu budowałem takie układy zasilania... Ale dziś to tylko źródło problemów i ograniczeń.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.181 542 30
obiektywnie rzecz biorąc, jazda ze stałym kontaktem z siecią (a w szczególności z poborem prądu przez sieć :oops: ) straciła sens wraz z wprowadzeniem DCC
Nie do końca się z tym zgadzam. Czymś innym jest jazda z kontaktem z siecią, a czym innym z poborem prądu. Oczywiście to drugie (pobór prądu) jest możliwy wyłącznie przy jeździe kontaktowej, ale sama jazda z kontaktem pantografu z siecią ma dwa cele: (1) realistyczny wygląd i (2) pobór prądu. O ile ten drugi cel (pobór prądu) faktycznie przy sterowaniu cyfrowym nie ma większego sensu, o tyle ten pierwszy walor, czyli realistyczny wygląd pozostaje jak najbardziej aktualny. Tak że twierdzenie, iż jazda kontaktowa straciła sens z wprowadzeniem DCC uważam za całkowicie nieuzasadnione.
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
420 17 2
Nie do końca się z tym zgadzam. Czymś innym jest jazda z kontaktem z siecią, a czym innym z poborem prądu. Oczywiście to drugie (pobór prądu) jest możliwy wyłącznie przy jeździe kontaktowej, ale sama jazda z kontaktem pantografu z siecią ma dwa cele: (1) realistyczny wygląd i (2) pobór prądu. O ile ten drugi cel (pobór prądu) faktycznie przy sterowaniu cyfrowym nie ma większego sensu, o tyle ten pierwszy walor, czyli realistyczny wygląd pozostaje jak najbardziej aktualny. Tak że twierdzenie, iż jazda kontaktowa straciła sens z wprowadzeniem DCC uważam za całkowicie nieuzasadnione.
Dokładnie.
 
Reakcje
1.606 19 9
Jest pare filmów na YT z tego przedsięwzięcia (Making Tracks). Było ich parę "części",...
Tak, kojarzę.
Część tych filmów oglądałem, kiedy szukałem inspiracji do unormowania zasad budowy sieci trakcyjnej na naszych modułach TT. Zaintrygowały mnie one właśnie ze względu na obecność filigranowej sieci, i to na przenośnych modułach/segmentach.
Ale pamiętam, że trochę mnie one wtedy rozczarowały, bo pojazdy i jednostki elektryczne na tych filmach jeździły przeważnie z całkowicie opuszczonymi pantografami. Nie jestem ortodoksem, ale nawet dla mnie to było słabe.... :rolleyes: Może teraz faktycznie jakoś dostosowali tabor.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.171 117 11
Tak, kojarzę.
Część tych filmów oglądałem, kiedy szukałem inspiracji do unormowania zasad budowy sieci trakcyjnej na naszych modułach TT. Zaintrygowały mnie one właśnie ze względu na obecność filigranowej sieci, i to na przenośnych modułach/segmentach.
Ale pamiętam, że trochę mnie one wtedy rozczarowały, bo pojazdy i jednostki elektryczne na tych filmach jeździły przeważnie z całkowicie opuszczonymi pantografami. Nie jestem ortodoksem, ale nawet dla mnie to było słabe.... :rolleyes: Może teraz faktycznie jakoś dostosowali tabor.
Sprawdzę może wieczorem, bo pamiętam że na jednym z filmików skupiali się no kompresji sieci i jak to rozwiązali. A tak dygresyjnie trochę, to "szefa" tego przedsięwzięcia spotkałem na najważniejszej chyba imprezie roku dla kolejkowiczów tzn Great Electric Train Show 2024 w Milton Keynes w zeszły weekend

20241012_144116_copy_2269x4032.jpg


PS. Tak, wyglądam bardzo młodo :)
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.571 34 1
RAPORT Z HOBBY 2024r
CZĘŚĆ PIERWSZA - WSTĘP

Moje emocje związane z Hobby w tym roku wynikały nie tylko z prowadzenia szkoły maszynistów manewrowych na własnym terenie ale również z tego, że na tym własnym terenie po raz pierwszy zaplanowałem jazdę kontaktową czyli z pełną współpracą odbieraków z siecią. Pełną, oznacza że nie tylko na prostych odcinkach o różnej długości (w tym nawet około 40cm) ale także w miejscu krzyżowania przewodów, w miejscu gdzie zamontowałem atrapy izolatorów sekcyjnych i w hali napraw, gdzie zasilane z sieci jest realizowane przez szynę zawieszoną na izolatorach. Gawryluk emocji nie wytrzymał i został. Gdy go odwiedziłem leżał w łóżku i udawał chorego. Kazał mi wracać z tarczą (a nie na tarczy) i schował się pod kołdrę. Kiedy wróciłem i nie zobaczył w moich rękach tarczy omal nie zemdlał (wiele zastosowanych rozwiązań to były jego projekty). Za plecami miałem jednak schowaną trąbkę do odtrąbienia sukcesu. Zanim zemdlony zdążył upaść, wybudził go głośny dźwięk instrumentu. Ta zmiana symboli, to była moja zemsta, że mnie z tym wszystkim zostawił.
CZĘŚĆ DRUGA - TABOR
Do obsługi składów formowanych na stacji postojowej (docelowo ma być dla EZT-ów i wagonów IC) wyznaczyłem dwie EU07 (Schlesienmodelle - IC, PIKO - w klasycznym malowaniu), Vectrona ROCO, oraz SM42 Cargo (PIKO), do nadzoru nad siecią trakcyjną SM42 Energetyki (PIKO), a do czyszczenia torów SM31 Cargo (PIKO). Z uwagi, że jednak większość uczestników kojarzyła wagony i lokomotywy z najnowszej epoki (zaskoczyło mnie jak dużo wiedzy mieli na temat Vectronów) wjazdach testowych z uniesionymi odbierakami uczestniczyły tylko dwa elektrowozy: EU07 Schlesienmodelle i Vectron. W obu lokomotywach odbieraki pozbawione były jednej sprężynki.
Zdjecia:
EU07 wjeżdża z torów stacyjnych na tory stacji postojowej.
EU07.jpg

A tu Vectron o świcie również czeka na wjazd z torów stacyjnych na tory stacji postojowej.
Vectron.jpg


CZĘŚĆ TRZECIA - WSPARCIE TECHNICZNE
Czyszczenie torów było tym czego obawiałem się nie mniej niż niesprawdzenia się pomysłu zabawy kontaktowej. Pierwsze przejechanie gumką do czyszczenia torów, a następnie ekwilibrystyka związana z czyszczeniem szyn na mokro patyczkami do uszu zajęły mi niemal dwie godziny. Było to w przeddzień otwarcia szkoły maszynistów. Postanowiłem więc zawierzyć wagonom czyszczącym i muszę przyznać, że przez te dwa dni zabawy sprawdziły się całkiem nieźle. Na filmie (który mam nadzieję uda się wgrać, mówię coś o "brudku". Później jednak okazało się, że nie dolegała iglica, co w tym rozjeździe Tilliga wiązało się z utratą w niej napięcia).
Zdjęcie. SM31 z wagonem do czyszczenia torów PLK
SM31.jpg

Tutaj SM42 jako figurant, że w razie czego delegacja Energetyki jest.
SM42.jpg

CZĘŚĆ CZWARTA - PLAN PRACY
Do dyspozycji były dwa pociągi pasażerskie, które albo wróciły ze szlaku albo były przygotowywane do pracy przewozowej. Jeden skład TLK i jeden IC. W pierwszym był wagon sypialny, który trzeba było po przeglądzie w hali, umyciu i uzupełnieniu wody odstawić na tor, przy którym był peron z którego zaopatrywano wagon w pościel i produkty spożywcze. W IC wypiąć w podobnym celu trzeba było wagon restauracyjny. Aby sprawdzić czy sieć jest zawieszona prawidłowo, wszystkie prace manewrowe wykonywały lokomotywy elektryczne.
Na zdjęciu skład Vectron manewruje aby podstawić wagon restauracyjny pod rampę.
Skład IC.jpg

Tu na zdjęciu EU07 podczas mycia składu TLK
Skład TLK.jpg

W dalszej relacji przedstawię wyniki. Cdn.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.571 34 1
Sieci na żywo za bardzo nie lubię, bo bramki psuja zdjęcia, ale za to na modułach pięknie to wygląda, misterna plątanina.(y)
Dziękuję za miłe słowo i za wszystkie miłe słowa, na które nie mogę reagować, ponieważ mam zablokowany dostęp do wydawanie ocen z mojego komputera. Mam świadomość, że ta sieć nie jest ładna, szczególnie łączenie wieszaków między przewodem nośnym i jezdnymi. Te szerokie stopki pozwalają jednak na większą powierzchnię lutowania, co bardzo stabilizuje sieć. Chciałbym przypomnieć, że inaczej niż na prawdziwej kolei wygięty w "U" przewód nośny pcha w dół przewody jezdne, co jest ważnym elementem zapobiegającym unoszeniu się sieci pod naporem odbieraka.

CZĘŚĆ PIĄTA - ELEMENTY INFRASTRUKTURY
Na sieci zawiesiłem dwa typy odłączników sekcyjnych. Jeden fabryczny (Sommerfeldt) będzie widoczny na filmie przed wjazdem do hali przeglądów i drugi własnej roboty, który będzie bardzo słabo widoczny przy wyjeździe z niej. W hali zamontowałem na izolatorach szyny. Widać je na poniższych zdjęciach i na obu filmach. Nie zawiodły mnie.
IMG_20241101_200531.jpg

Tu podczas przeglądu.
IMG_20241029_205655.jpg


CZĘŚĆ SZÓSTA - PODSUMOWANIE
Dwie rzeczy wyszły na jaw, które spowodowały niegroźne ale jednak uszkodzenie jednego z odbieraków Vectrona. Pierwsza, to zastsowaony przeze mnie środek odrdzewiający, który na przewodzie jezdnym stężał w formie drobnych, słabo widocznych kropelek. Wystarczyło to jednak na "wywinięcie" odbieraka połówkowego gdy jego ostry ślizgacz zaczepił o te kropelki. Odbierak połówkowy nie dał rady także przy niezauważonym przeze mnie naddatku cyny na przewodzie jezdnym. Było to akurat w takim miejscu, w którym nie robiłem jazd testowych z powodu niemożności naprężenia sieci, gdy ją zawieszałem. Robiłem to bowiem w pokoju, w którym majsterkuję i w którym mieszczą się maksymalnie dwa połączone ze sobą średnie moduły. Ostatnią rzeczą, której się nie spodziewałem była zmienność długości stalowego drutu w zależności od panującej temperatury. Zawieszałem ją wieczorami latem (a wieczory były gorące). Spowodowało to, że teraz jesienią haczyki na brzegu modułu znacznie się od siebie oddaliły. Dało się je połączyć ale było na styk.
Na koniec dwa filmy pokazujące współpracę dwóch typów odbieraków: pantografu i połówkowego. Przepraszam za jakość i "palec Boży" w pierwszym filmie ale nie było czasu na ustalenie przyczyny przerwy w dopływie prądu, bo już lada moment mieli wchodzić zwiedzający.
EU07 (@Robert Reschka ) sprawiała się wspaniale

A tu Vectron. Był dłuższy i dlatego nie zatrzymał się na tej samej przeszkodzie.

Ogólnie uważam, że sieć pod względem funkcjonalnym wypadła tak, jak oczekiwałem. Dobrze. Może uda mi się kiedyś poprawić jej wygląd bez obniżenia jakości.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.181 542 30
Podziwiam kolegę @bstok70 za jego cierpliwość i konsekwencję w budowie modelowej sieci trakcyjnej. Efekty są, jak dla mnie, rewelacyjne. Mam tylko jedno pytanie: w jakim celu przed samą halą sieć się dość mocno obniża, żeby już w środku hali wrócić do (prawie?) normalnej wysokości? W pierwszej chwili myślałem, że w hali jest po prostu niżej, ale wydaje się, że jednak nie, więc te obniżenia po obu stronach hali wydają mi się zbędne.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.571 34 1
..... w jakim celu przed samą halą sieć się dość mocno obniża, żeby już w środku hali wrócić do (prawie?) normalnej wysokości? W pierwszej chwili myślałem, że w hali jest po prostu niżej, ale wydaje się, że jednak nie, więc te obniżenia po obu stronach hali wydają mi się zbędne.
Ech ci Nauczyciele. Wypatrzą wszystko. Odpowiem w stylu uczniowskim. To tak zwana "skucha". Aby móc zawieszać sieć między modułami moją niedoskonałą metodą muszę mieć połączone ze sobą dwa moduły jeden z zawieszoną siecią drugi z zawieszaną. Tutaj miałem trzy wysokości przewodów jezdnych. Pierwsza klasyczna Viessmanna/Sommefreldta/KLUBY/Madzia w wersji wysokiej, druga bniżona przez wysokość bramy wjazdowej do hali i trzecia - niższa niż klasyczna wysokość słupów "stalowych" Madzi. Rąbnąłem się w przeliczeniach i zrobiłem zbyt niską bramkę Nikodema05 (czyli oficjalnie firmy MedykaBahn) która miała wyrównać różnicę na dwóch ostatnich wysokościach. Niestety była to ostatnia bramka, którą miałem. Mogłem albo czekać na dalsze dostawy, albo brnąć do przodu korzystając z dostępnych slotów w domowych i zawodowych obowiązkach. Postanowiliśmy z Gawrylukiem zrobić w tym miejscu NUDO (Nowatorskie Urządzenie Defektospowe do badania Odbieraków). Za pomocą kamer (będą zamontowane) i tarcz ze wzornikiem będą w sposób dynamiczny oceniały prawidłowość funkcjonowania ruchomych i stałych elementów odbieraków. :X3:
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 87

Podobne wątki