• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

Karol Walesieniuk

Moderator Grupy PGM
PGMK
Reakcje
340 3 2
@bstok70 to widziałem i czytałem. Konkluzje mam jedną. Skoro drut to tylko ozdoba bo prądu nigdy przewodzić nie będzie to poco go dotykać? Poco przerabiać lokolotyw. Nie wystarczy umówić się że trakcję robimy i naprężamy na wysokości x. Natomiast pantografy blokujemy na wysokości x-2mm. Czasem gdzieś pantograf tylko smyrnie druty ale nie będzie potrzebne ani usuwanie sprężyny ani jakieś trudne w transporcie mega naprężanie. Taki kompromis.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.230 543 30
poco go dotykać? Poco przerabiać lokolotyw.
A nie można pisać trochę uważniej? A po to, żeby wyglądało realistycznie. Wbrew pozorom, taką 2-milimetrową przerwę między ślizgaczem a drutem widać dość wyraźnie i nie robi to dobrego wrażenia. Ale oczywiście da się i niektórzy tak robią.
Ciekawe jak zablokujesz odbieraki żeby jednocześnie był lekko sprężysty?
Np nitką, przywiązaną do ślizgacza i zakotwiczoną w podstawie pantografu lub przepuszczoną przez otworek w dachu. Ale tak czy tak, będzie to widoczne i efekt ostateczny będzie taki sobie. Więc jest to trochę niekonsekwentne: z jednej strony wielki wysiłek, żeby zbudować w miarę realistyczną sieć (z całym balastem problemów, jak naprężenie przewodów, trudności z montażem i łączeniem na granicach segmentów), a z drugiej strony takie uproszczenie w lokomotywach, psujące moim zdaniem cały efekt.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.578 34 1
@bstok70 to widziałem i czytałem. Konkluzje mam jedną. Skoro drut to tylko ozdoba bo prądu nigdy przewodzić nie będzie to poco go dotykać? Poco przerabiać lokolotyw. Nie wystarczy umówić się że trakcję robimy i naprężamy na wysokości x. Natomiast pantografy blokujemy na wysokości x-2mm. Czasem gdzieś pantograf tylko smyrnie druty ale nie będzie potrzebne ani usuwanie sprężyny ani jakieś trudne w transporcie mega naprężanie. Taki kompromis.
Karolu. Nie wycofuj się na początku ;-) Naprężanie w ogóle nie jest problemem. Realizuje się to przez ciężarki zawieszone pod makietą. Jedyne co mnie sprawia problem, to haczyki na końcu segmentów (czyli na znormalizowanym profilu). Haczyki między segmentami robi się po kolei i minimalne przemieszczenie zagięcia drutu względem granicy modułu jest zaniedbywalne. Natomiast na granicy zagięcie drutu powinno być dokładnie na granicy modułu aby było kompatybilne z innymi. Nie wiem jaki defekt we mnie to powoduje ale nigdy nie jest to w tym miejscu, co powinno. Jak na razie jedyną osobą w Polsce budującą sieć 0.3mm, która potrafi to zrobić jest @Arturro , ale swoją stację (Radzymin) sprzedał Piotrowi (@Salsa ). W Nostalgii za Parą nie ma jednak innych modułów z siecią 0.3mm i haczyki wiszą czekając, aż Piotr weźmie Radzymin na jakąś imprezę z innymi modułami pod drutem 0.3mm. O ile pamiętam Artur zastosował inny sposób naprężania ale może znajdzie chwilę i o tym nam napisze.
PS Ja nie umiem zrobić ładnej sieci 0.3mm ale i taka jaką robię wydaje mi się, że cieszy oko. Mogę opisać i pokazać szczegółowo jak ją robię ale może poczekajmy na @jacol_placol, bo to co powstaje na razie, mnie osobiście oszałamia. Jeżeli uda mu się połączyć filigranowość z wytrzymałością to pobije mistrzostwem sieć FREMO
(A ja przestanę się już udzielać w tym wątku, bo mi będzie wstyd).
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
149 13 0
A z innej beczki - robi/robił ktoś sieć w TT (1/120). jakie tam są standardy? Są dostępne jakieś polskie słupy?
Kilka lat temu długo nad tym dyskutowaliśmy, nie dochodząc ostatecznie do wypracowania normy. Testowane były różne rozwiązania - żadne z nich nie było w pełni zadowalające. Poza względami realizmu odwzorowania, problematyczne bywało, zwłaszcza na stacjach, ustawienie wykolejonego taboru - mało miejsca na wsunięcie ręki pod sieć lub między tory.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.181 117 11
Popieram @Karol Walesieniuk. Dla mnie 2mm nie robi aż takiej różnicy a wyglada to o niebo lepiej niz jazda w opuszczonym pantografem. To tego nie trzeba naprężaczy, odpada problemem z "wyskakiwaniem" szlizgaczy itd. Jazda kontaktowa jak dla mnie jest dla "pięknych umysłów" jak mój imiennik Michał (oraz Gawryluk oczywiście!)
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.618 19 9
A z innej beczki - robi/robił ktoś sieć w TT (1/120). jakie tam są standardy? Są dostępne jakieś polskie słupy?
Jak już wspomniał @gemol testowane były różne rozwiązania. W naszych zloTTach brały udział moduły z siecią sztywną, opartą na rozwiązaniach fabrycznych (Viesmann). Ciekawie prezentowała się też sieć ręcznie lutowana z bodajże fosforobrązu. W każdym z tych przypadków możliwa była jazda "kontaktowa".
Niestety, pewnym problemem taboru TT jest to, że pantografy w tej skali są mniej precyzyjne i działają z różną siłą nacisku. Z tego m.in. powodu sieć napinana nie znalazła jak na razie swoich zwolenników, a w przypadku sieci sztywnej trudność stanowi zbudowanie przęseł o realistycznej długości, które by były jednocześnie odporne na wyboczenie. Zaś sieć fabryczna jest po prostu brzydka i za gruba. ;)

W normie sTTandard nie ma jeszcze żadnych zapisów regulujących budowę sieci, ale ja osobiście skłaniałbym się do unormowania tej kwestii w taki sposób, że sieć powinna wisieć na wysokości nie niższej niż X mm, a pantografy albo podwieszone na X-2 mm, albo (jeśli wszyscy uczestnicy danego zloTTu wyrażą taką zgodę) ślizgające się po sieci.
 

Karol Walesieniuk

Moderator Grupy PGM
PGMK
Reakcje
340 3 2
Z tego co zauważyłem u @bstok70 to napinanie itp to są strasznie delikatne do transportu i rozstawiania rzeczy. Pytanie czy sieć 0.3 bez naprężenia będzie odporniejsza na transport i czy zwyczajnie nie będą wisiały łypy.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.813 15 0
Pytanie czy sieć 0.3 bez naprężenia będzie odporniejsza na transport i czy zwyczajnie nie będą wisiały łypy.
Tu trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy montować sieć 0,3 mm ponad wszystko, czy iść na kompromis i montować sieć 0,6 mm wygodną w użytkowaniu. Ja osobiście poszedłem w stronę Viessmanna, bo montaż ich sieci jest stosunkowo szybki i odporny na różne czynniki.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.578 34 1
Z tego co zauważyłem u @bstok70 to napinanie itp to są strasznie delikatne do transportu i rozstawiania rzeczy. Pytanie czy sieć 0.3 bez naprężenia będzie odporniejsza na transport i czy zwyczajnie nie będą wisiały łypy.
W przypadku sieci 0.3mm działa efekt który w duchu nazywam "efektem tektury". Cienki listek tektury jest delikatny i łatwo się rwie, ale odpowiednio ułożony i pofałdowany tworzy mocną konstrukcję odpornych na uraz pudełek. Tak samo tu. Zawieszenie sieci na kilku słupach i wykorzystanie liny nośnej do stabilizacji powodują, że wszystko jest naprawdę sztywne i nie tak łatwe do uszkodzenia.

Popieram @Karol Walesieniuk. Dla mnie 2mm nie robi aż takiej różnicy a wyglada to o niebo lepiej niz jazda w opuszczonym pantografem. To tego nie trzeba naprężaczy, odpada problemem z "wyskakiwaniem" szlizgaczy itd. Jazda kontaktowa jak dla mnie jest dla "pięknych umysłów" jak mój imiennik Michał (oraz Gawryluk oczywiście!)
Dzięki Mateuszu, że wspomniałeś też o Gawryluku, choć ten ze wzruszenia się rozmazał i nie miałem z niego tego dnia pożytku. Natomiast nie zgadzam się na to co proponujesz. To co tworzysz i jak to realistycznie robisz i z jakim kunsztem powoduje, że nie możesz nie iść w kierunku sieci 0.3mm. Nie zeskakuje się z najwyższej półki.

U mnie montaż słupów i bramek od ostbahna zmienioną konstrukcją i grubszej blachy. Właśnie pod 0,3 do kontaktu pantograf- sieć.
Z czystej zawiści Ci tylko napiszę, że teraz odchodzi się od stawiania konstrukcji wsporczej dla sieci w obrębie peronu lub tam gdzie łażą ludzie. A przecież dopiero budujesz sieć :p. Co tam masz za inżynierów? A prawda jest oczywiście taka, że wygląda to pięknie. Nie mogę się doczekać samej sieci. Planujesz pojedynczy, czy podwójny przewód jezdny?
PS Złożyłem już zawiadomienie do prokuratury w związku ze znęcaniem się przez Ciebie nad Twoimi fanami poprzez egoistyczne i egocentryczne robienie tortu zamiast modułów, które można by wykorzystać na imprezach. My fani liczymy na ugodę, że jakoś pofragmentujesz tort i poczęstujesz nas na którejś imprezie.
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
432 17 2
Drut podwójny. Ale to nie tort. To moduły dookoła przy ścianach. Ja modułów nie wożę. Ale z tego co widziałem to jeszcze dużo jest takich stacji gdzie bramki są w takiej konfiguracji przez perony. I to nowo budowanych.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.578 34 1
No chyba nie przejmujesz się tym, co napisałem. Ja mówię, że "dąży się do tego". Zdjęcia, które pokazałeś pochodzą z epoki "czerwonych płyt peronowych". Wtedy nie było takiej tendencji. Tymczasem u Ciebie na stacji są szare płyty betonowe, kiedy już ta tendencja jest zaznaczona (obecne czasy). Podkreślam "tendencja". Nie zawsze można tę tendencję zrealizować w projekcie. Później podrzucę fotę ze świeżo zbudowanej stacji Białystok Zielone Wzgórza. Pokazuje "tendencję" widoczną na całej Rail Baltica aby słupy bramek trakcyjnych stawiać gdzie się da poza peronami. Natomiast dodam, że na tej samej stacji w niektórych miejscach słupy bramek sieci trakcyjnej stoją na peronie. Mój wpis oceniający Twoją pracę - przypominam - miał być objawem mojej zawiści. Nie masz czego się czepiać - czepiaj się czegokolwiek :)
Przecież sam widzisz, że to, co robisz jest super :)
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.309 38 4
W Olsztynie na nowym dworcu słupy w peronach mają zabezpieczenie anty wspinaczkowe w postaci prętów wygiętych w dół dookoła słupa. Mogę zrobić foto jakby koledzy potrzebowali. Na pewno fajny akcent byłby z takiego elementu. (y) Taśmy ostrzegawcze są chyba na niektórych tylko.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 87

Podobne wątki