• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Opowieści dziwnej treści czyli Piotra i Pawła kolejowe peregrynacje

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.132 26 1
Mało tego, owe wózki są drewniane i tylko obite stalą.
Wagon został rozdłubany i stał całe lata pod dachem, w hali dzierżawionej obecnie prywaciarzom (przy skansenie). Pekap się rozdupcył, halę wynajęto, wypchnięto więc wagony retro i ten oto zezwłok. Właścicielem jest Mauzoleum...
Poszperałem w internecie i znalazłem informacje na temat tych ciekawych kół. Są to kola niejakiego Losh'a lub koła-Y.
Segmenty z wewnętrznym pierścieniem i szprychami wstawiało się w gniazda w piaście, po czym nitowało ze sobą.
Na to nakładano obręcz i skręcano z segmentami pierścienia wewnętrznego. Załączam dwa obrazki znalezione przy opisie. Opis dotyczył modeli owych kół w H0.
Patent ten pochodzi z drugiej połowy dziewiętnastego wieku.
WR1_Losh-Rad-1-1.jpg
WR1_Losh-Rad-2-1.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 509 29
Już maiłem iść na kolejną zastępczą wycieczkę tramwajową, bo wiem ze czekacie z niecierpliwością ;) na dalszy ciąg, Żabcia w drodze do kolonii karnej Ldzań, miała mnie wyrzucić na ul. Rudzkiej, no ale jak poczułem na własnej skórze jakie jest wiatr i zaczyna coś lecieć z góry, a ja po utracie piętnastu kilo, utraciłem odporność na zimno, no jednym słowem wymiękłem na myśl o spacerze rawie 10 km pod wiatr a jeszcze trzeba by wrócić, siedzę wiec w domciu rozkoszuję się ciszą i spokojem, słucham Esbjorn Svenson Trio, popijam naleweczkę z pigwy, znaczy dla zdrowotności i piszę te słowa, a bodźcem były porządki po utracie dysku, cudownym ocaleniu na nim danych i ich odzyskaniu, a przede wszystkim znalezienie folderu o enigmatycznej nazwie "Objazdówka z Nemo" oglądam, myślę, przypominam sobie, pokażę co mi szkodzi.

26.08.2007 pojechaliśmy z Jackiem vel Meggido, tu i tam, nie pamiętam jaka idea nam przyświecała, może tylko swędzenie dupy, kto by tam pamiętał.

Rogów i wtedy "cud" techniki ED74-002

IMGP6128-crop.JPG


Przed wąskotorową szopą.

IMGP6131.JPG


Rewolucja była wtedy w okolicy, działy się rzeczy niepojęte, jak choćby postój dźwigu na torach bocznicy do elewatora.

IMGP6132.JPG


Remonty, remonty, aby ludziom pracy się wiodło lepiej, aby do stolicy szybko dojeżdżali aby w niewoli na utracjuszy pracować, no a po, jak powoli jeździły tak jeżdżą, ot lepsze idzie.
Apokalipsa.

IMGP6133.JPG


Się buduje podziemne przejście, całe szczęście że nie dziś, bo byłoby narodowe, a tak jest tylko brudne, zaśmiecone, lokalne.

IMGP6137.JPG


IMGP6139-crop.JPG


Z utrudnieniami, ale ruch się odbywa.
EP07-384

IMGP6151.JPG


IMGP6153.JPG


Dźwięk sygnału lokomotywy, coś jedzie na "wąskim" idziemy.
Lxd2-265

IMGP6156.JPG


IMGP6157-crop.JPG


Widok na wjazd normalnotorowy na Rogów Towarowy.

IMGP6159.JPG


Wraca w pięknym przechyle.

IMGP6162-crop.JPG


IMGP6165.JPG


Wspomniana bocznica zaadaptowana na składowisko surowców i maszyn niezbędnych do remontu linii.
SM42-2377

IMGP6167.JPG


Się dzieje.

IMGP6169.JPG


Pojechaliśmy "Poldkiem" Jacka, łatwo więc nam było się teleportować do Koluszek, a tam też już idzie nowe.
Mnie osobiście nowe nie przeszkadza, ale brakuje mi kładek na Widzewie, w Justynowie, w Koluszkach, Rogowie, się wchodziło i z niebios zdjęcia robiło.
SM42-995

IMGP6171.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 509 29
EN57-847

IMGP6174.JPG


Pokazywana już"stonka" i EN57-113

IMGP6176.JPG


W drogę, okolice hm, nie pamiętam, ale w stronę Tomaszowa z pewnością.

SM30-278 Dolkomu

IMGP6178.JPG


Zaosie ET41-163

IMGP6186-crop.JPG


Budynek dróżnika.

IMGP6191-crop.JPG


Rokiciny, pomyka "byk" z osobowym.
ET22-?41

IMGP6196.JPG


18.30 czas powoli do domu, a jeszcze chwila na Olechowie.
ET22-876

IMGP6201.JPG


Dziewiętnasta, kończy się dzień i światło, jeszcze nie umieramy, spokojni, nie mamy pojęcia co nas jeszcze spotka, spokojni.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 509 29
Też lubię posłuchać Esbjorn Svensson Trio. Szkoda, że Svensson r.i.p.
Podobnie jak wielu innych, którzy odeszli, ale muzyka zostaje, taka muzyka, bo to współczesne stękanie raczej próby czasu nie przetrwa.
Są takie utwory do których nijak się nie da podejść za pierwszym razem, dostałem w czasach gdy byłem i piękny i młody :niepewny:, płytę winylową a jakże, Czesława Wydrzyckiego ;) "Katharsis" ło matko dla takiego szczeniaka to było dziwo, próbowałem i próbowałem, nijak nie mogłem strawić, minęło kilka lat zakochałem się w tych dźwiękach, tak samo dorosłem do "Się" Edwarda Stachury, nie mogłem przebrnąć przez pierwsze strony, potem "połknąłem" wszystkie jego utwory, starałem się go naśladować, czego nie ukrywam, mimo iż już młodość w zasadzie ta fizyczna mnie opuściła, mam wszystkie jego dzieła, tak to nazwę bo tak uważam, w miękkiej oprawie udającej dżins, Ewcia zakochana wtedy bez granic we mnie:rolleyes: stała po nią w księgarni Pegaz ponad pięć godzin, szkoda będzie umierać i pozostawić na pastwę losu te wszystkie dobre i złe wspomnienia.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.132 26 1
Podobnie jak wielu innych, którzy odeszli, ale muzyka zostaje, taka muzyka, bo to współczesne stękanie raczej próby czasu nie przetrwa.
Są takie utwory do których nijak się nie da podejść za pierwszym razem, dostałem w czasach gdy byłem i piękny i młody :niepewny:, płytę winylową a jakże, Czesława Wydrzyckiego ;) "Katharsis" ło matko dla takiego szczeniaka to było dziwo, próbowałem i próbowałem, nijak nie mogłem strawić, minęło kilka lat zakochałem się w tych dźwiękach, tak samo dorosłem do "Się" Edwarda Stachury, nie mogłem przebrnąć przez pierwsze strony, potem "połknąłem" wszystkie jego utwory, starałem się go naśladować, czego nie ukrywam, mimo iż już młodość w zasadzie ta fizyczna mnie opuściła, mam wszystkie jego dzieła, tak to nazwę bo tak uważam, w miękkiej oprawie udającej dżins, Ewcia zakochana wtedy bez granic we mnie:rolleyes: stała po nią w księgarni Pegaz ponad pięć godzin, szkoda będzie umierać i pozostawić na pastwę losu te wszystkie dobre i złe wspomnienia.
Dla mnie, mistrzostwem świata jest winyl Namysłowskiego-" Kuyaviak gores funky", a już solo na Fenderze Karolaka.....
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 509 29
Zaczęło się od porządków, w papierowych zdjęciach i znalezionych dwóch z dworca Łódź Chojny, i dziś a ramach relaksu po dwóch dniach grzebania w laserze i ratowania firmy i swojej pensji skoczyłem szybko na Chojny żeby zrobić zdjęcie porównawcze, i mogło się na tym skończyć, ale chyba nie umiem już robić czegoś zwięźle, a niech tam.
Potem jeszcze chwila szperania w necie i tak powstała krótka opowieść o Chojnach wczoraj i dziś.

Łódź Chojny widok od ulicy Rzgowskiej, czyli praktycznie od wjazdu na stację, lata siedemdziesiąte ubiegłego stulecia, mroczne zamglone miasto, moje miasto.

806aaa85ce3c1f10bd87478bdd16d553067f64b8.jpg


Zdjęcie lotnicze z 1942 roku zwraca uwagę brak wyjścia ze stacji po lewej stronie w kierunku będącego w budowie Litzmannstadt Vbf czyli właśnie Olechowa, jak pisze Pan Jerczyński w książce o łódzkich stacjach nie wcześniej niż pod koniec 1942 został wyprowadzony dwutorowy szlak z Chojen.

Dworzec_Lodz_Chojny_337349_Fotopolska-Eu-crop.jpg


Dla porównania widok z roku 2007.

c1-crop.jpg


Oto dwa zdjęcia które znalazłem, przedstawiają szerokotorową część stacji a na niej urządzenie do rozładunku wagonów, kiedyś Piotrek pokazywał zdjęcie ze stojącym pod tą konstrukcją wagonem i samochodem obok, na drugim zdjęciu już jest nikomu nie potrzebne, częściowo zdemontowane.
W głębi widać wieżę ciśnień Fakory o której też kilka słów będzie.

skan20210309095420_001.jpg


skan20210309095442_001.jpg


Dziś jest bardziej pusto i ponuro.

P1270904.JPG


I jeszcze jedno zdjęcie z Fotopolski, śliczne, zrobione najwyraźniej z okna wieżowca na pobliskim osiedlu, nie było jeszcze dronów, a szkoda, czy robił je miłośnik kolei, czy też kaprys, może próba nowej Smieny 8M, jest i to jest najważniejsze.

Stacja_kolejowa_Lodz_Chojny_227680_Fotopolska-Eu.jpg


Budynek A, najprawdopodobniej należący do służby drogowej, jak pozostałe w chwili gdy Chojny umierały w mękach, zdewastowany, zasiedlony przez lumpenproletariat, zburzony ze względów bezpieczeństwa.

Dziś pozostały jedynie nikłe ślady na trawniku.

P1270897.JPG


Budynek B prawdopodobnie szalety, mętnie pamiętam z podróży do Lubina nocnym Szczecin-Lublin, te budynki, ale miałem wtedy około 8 lat.

Dziś jeszcze mniej widoczne ślady, zdjęcia z dwóch stron.

P1270899.JPG


Lekkie wybrzuszenie gruntu, być może fundament.

P1270900.JPG


Spotkany niegdyś "miłośnik" kolei i fortyfikacji twierdził iż w tym miejscu jest wejście do bunkra, nawet mi pokazywał, ale prawdę mówiąc niczego nie dostrzegłem.

Fasada dworca z czasów gdy był do niej przyklejony kiosk Ruchu, a pod koniec jego istnienia sympatyczna Pani sprzedawała herbatę i czekoladę z termosów, się nie raz skorzystało, ponieważ jestem nieuważny i często gubię, tam zawsze kupowałem za dwa złote grzebień do czesania brody.

Dworzec_Lodz_Chojny_730222_Fotopolska-Eu.jpg


Po jego likwidacji stanęła przyczepa z ciepłymi psami i innym zdrowym makrobiotycznym jedzeniem.

Dworzec_Lodz_Chojny_323559_Fotopolska-Eu.jpg


Co ciekawe na tych zdjęciach są ludzie, co dziś jest dość rzadkim widokiem, a dziś wygląda to tak, wyremontowany na szybko, niechlujnie, i w dodatku nie cały budynek dworca, podobno jak twierdzi kolega pracujący na kolei strop w pewnych miejscach między strychem a parterem nie wytrzymał i poszedł na spacer, prowizorycznie zabezpieczony pewnie przeżyje mnie.

P1270908.JPG


Budynek C, dawniej magazyn Cefarmu, potem sprzedany popadał w ruinę, śmieci wokół niego były przedmiotem sporów i kłótni łódzkich włodarzy, w efekcie w okolicach 2014 roku spłonął, co było sporą atrakcją dla okolicznej ludności, pamiętam zawsze stert śmieci i opakowań styropianowych rozwiewanych przez monsunowe wiatry po okolicy.

Dziś jest tu pusta przestrzeń.

P1270901.JPG


Budynek D, Fabryka Kotłów i Radiatorów "Fakora" dawniej fabryka kotłów "John, Krebs & Co" dziś z całego zakładu pozostała wieża ciśnień i fragmenty betonowych elementów konstrukcyjnych hali fabrycznej, które są prawdopodobnie pierwszymi budynkami żelbetowymi zbudowanymi w Królestwie Polskim, to co pozostało pokazywałem przy okazji penetracji łódzkich bocznic, między innymi także bocznicy do Fakory.

Dziś widok zasłania usypany wał z ziemi, a wjazd do zakładów był w okolicy końca wału.

P1270911.JPG


Zdjęcie z 2007 roku na którym widać większość z miejsc dziś pokazywanych.

c2-crop.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 509 29
Stacja niegdyś tonąca w zieleni, szpaler drzew przy drodze dojazdowej, i na terenie w stronę wyjazdu w kierunku na
Widzew i Olechów, dziś decyzją lokalnego kacyka z PLK twierdzącego że po tylu latach zagrażają bezpieczeństwu, nie określił w jaki sposób i komu, poległy pod piłą Nikodema pilarza, pozbawiając zakochane pary miejsca do konsumpcji swych wątłych związków, działkowiczów miejsca gdzie w ekologiczny sposób mogli pozbyć się wszelkich śmieci, odebrała wagarowiczom odrobinę intymności a degustatorom możliwość spokojnego spożycia boskich trunków z pobliskiego sklepu, pozostała przygnębiająca pustka.

P1270910.JPG


Po tej samej stronie powstał terminal kontenerowy, zmora okolicznych mieszkańców ul.Warneńczyka, zwłaszcza latem, nie pomagały prymitywne zraszacze, kurz ogromny przy niesprzyjającym wietrze atakujący pasażerów na peronach, zniknął na początku roku 2018 dziś jest tak samo pusto ja na całej stacji, tak wyglądało to w czasach prosperity.

Terminal_kontenerowy_1760032_Fotopolska-Eu.jpg


Dziś tak jak na pokazywanym już dziś zdjęciu.

P1270907.JPG


Czasami przejedzie towarowy, czasami osobowy, najczęstszymi gośćmi są pociągi ŁKA, jest w miarę czysto, dworzec nie jest czynny całą dobę, mimo to są to ciągle "moje" Chojny, czasami w sobotę idę stoję kilkanaście minut, niczego nie ma, wracam, ot rutyna.
Ciągle szukam cech i ciągle znajduję, może nie są to spektakularne odkrycia, ale mnie i to cieszy, a chyba w tym wszystkim o to chodzi.

Na zakończenie zdjęcie pobliskiej krańcówki tramwajowej z czasów gdy kończyły swój bieg tramwaje więcej niż jednej linii, w tle ruch o jakim można pomarzyć.

Krancowka_tramwajowa_Chojny_KilinskiegoKarpia_1081980_Fotopolska-Eu.jpg


I akcent kolejowy żeby nie było, ŁKA.

P1270896.JPG


I sobie pojechałem do "córeczki" a Pan w pomarańczowym kubraczku, mijając mnie spytał po co robię zdjęcia, wytłumaczyłem, zadumał się i podsumował mówiąc "wszystko to ch.. . coś w tym jest, a może nie.

Dziękuje za uwagę.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 509 29
Pogoda dziś super, w sam raz na rowerową wycieczkę, ale "jesteśmy wspaniali, jesteśmy po prostu ze stali" skończyło się robotę, trzeba jechać, tym bardziej że wczoraj wieczorem zdjęcia znalazłem, i aż się prosi o porównanie tego co było dawniej do dzisiejszej rzeczywistości.

Niedaleko sobie pojechał bo na ulicę Niciarnianą, zdjęcie z Fotopolski bo posiłkuję się nimi bezczelnie, pokazujące oba miejsca w których dziś byłem, robione z nieistniejącej kładki przy ulicy Józefa prowadzącej do parku Baden Powella.

Przejazd_kolejowy_1554266_Fotopolska-Eu.jpg


Na pierwszym planie przejazd, po prawej miejsce po nieistniejącym już budynku przystanku Łódź Niciarniana, po lewej budka strażnika przejazdowego, linia już jest nieczynna, maszyny czekają aby to wszystko zrównać z ziemią w imię dobra ogółu.

Jak było, punkt A przejazd przez ulicę Niciarnianą, jej nazwa wzięła się z obecności fabryki nici "Aridana" w podróżach szlakiem łódzkich bocznic jest więcej o niej informacji, punkt B przejazd przez ulicę Widzewską.

N2-crop.jpg


A jak jest.

N1-crop.jpg


Niciarniana, na zdjęciu z roku chyba 2008 widać budynek przystanku, budkę przejazdową, oraz budynek kolejowej proweniencji, nie znanego mi przeznaczenia.

N3-crop.jpg

Zdjęcia z 28.12.2008 roku .
EP07-3??

P1030298-crop.JPG


Od strony przejazdu.

P1030299.JPG


Od peronu.

P1030302.JPG


En face.

P1030310.JPG


Wejścia na perony od strony przejazdu.

Przystanek_kolejowy_Lodz_Niciarniana_1554278_Fotopolska-Eu.jpg


Przystanek_kolejowy_Lodz_Niciarniana_1554281_Fotopolska-Eu.jpg


Poczekalnia z jednej i drugiej strony.

P1030304.JPG


P1030308.JPG


Magazyn ?

P1030305.JPG


ED74-014

P1030309.JPG


Tu była strażnica, trudno określić ze stuprocentową dokładnością, zmienił się przebieg zarówno torów jak i ulicy, ale to musiało być tu.:niepewny:
Widok od ulicy, myślę że strażnica była tu gdzie teraz jest szyb windy, może trochę dalej.

P1270916.JPG


Widok z peronu.

P1270920.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 509 29
Miejsce gdzie był budynek poczekalni łatwo zidentyfikować ponieważ za nim stały i stoją do dziś dwa bloki które nawet niespecjalnie zmieniły kolor.

P1270918.JPG



Kilkaset metrów dalej był przejazd przez ulicę Widzewską, genialny projektant i jeszcze bardziej genialni włodarze miasta odcięli miejscową ludność od cywilizacji likwidując przejazd, coś tam ktoś brzdąkał o kładce, ale ważniejsze są ogródki w centrum dla meneli.

Było tak.

N4-crop.jpg


Jadę spokojnie środkiem ulicy, cisza i tylko śnieg zacina w gałki, a oczy trzeba mieć szeroko otwarte.

Stary Widzew, czas się tu zatrzymał, na lewo sterta piachu z norą wygrzebaną przez gatunek kotów nasypowych.

P1030311.JPG


Dziś obok tej bramy tez przejeżdżałem.

P1030312-crop.JPG


Na miejscu.

P1270914.JPG


Widok na przejazd z dawnych lat od strony Al.Piłsudskiego czyli przeciwnej do tej z której nadjechałem.

Przejazd_kolejowy_315694_Fotopolska-Eu.jpg


Dziś to obraz nędzy i rozpaczy.

P1270912.JPG


Z jednej i drugiej betonowa zapora i ogrodzenie.
A kiedyś było trochę inaczej, ale tez bez szaleństw, komfortu to ten co tam siedział szczególnego nie miał.

Przejazd_kolejowy_315695_Fotopolska-Eu.jpg


Trochę tak bez życia.

P1030313.JPG


P1030314.JPG


P1030315.JPG


Wracam, na jednej z posesji, słupki w nieistniejącej bramie z szyn, niestety bez cech.

P1270915.JPG


Teraz prawie siedem kilometrów pod wiatr i śnieg zacinający w oczy, bagatela.

Dziękuję za uwagę, do następnego, choć pogoda znów pokrzyżowała mi plany, ale sorry taki mamy klimat.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.953 531 30
Na zakończenie zdjęcie pobliskiej krańcówki tramwajowej z czasów gdy kończyły swój bieg tramwaje więcej niż jednej linii, w tle ruch o jakim można pomarzyć.
To zdjęcie jest ciekawe jeszcze z jednego powodu: widoczny na nim pociąg jest zestawiony z dwóch zespołów EN57, z których jeden ma drzwi jeszcze dwukolorowe (żółto-niebieskie), a drugi ma drzwi już w całości pomalowane na żółto. Czy wiadomo, kiedy to zdjęcie zostało zrobione? Stawiam na drugą połowę lat 1980.