• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Opowieści dziwnej treści czyli Piotra i Pawła kolejowe peregrynacje

Marcin Sz

Aktywny użytkownik
Reakcje
129 34 3
Cześć Pawle , widzę że byłeś w Polanowie za sprawą czerwonego mostu. Szkoda żeśmy się nie zgadali ( trzy miesięczny odpoczynek od forum ) , bo można było się spotkać. Miło też czytać , że poleciłem tą wyprawę i nie żałujesz -pozdrawiam !
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Cześć Pawle , widzę że byłeś w Polanowie za sprawą czerwonego mostu. Szkoda żeśmy się nie zgadali ( trzy miesięczny odpoczynek od forum ) , bo można było się spotkać. Miło też czytać , że poleciłem tą wyprawę i nie żałujesz -pozdrawiam !
Cały nasz pobyt nad morzem to była improwizacja "wyprawa" do Polanowa też, za diabła nie mogliśmy znaleźć mostu, gps zgłupiał, a nie było nikogo kogo można było spytać, jednak daliśmy radę, dzięki za podpowiedź warto było trochę się pomęczyć, obiekt super, okolice zresztą też, co ciekawe po wieloletniej traumie spowodowanej dwuletnimi wczasami nad morze z funduszu LWP, zaczynam się znów przekonywać do morza, poza tym zeszłoroczny pobyt skutkował utratą kolejnych kilogramów, co mnie niezmiernie cieszy bo w sumie wraz z okresem choroby straciłem 21 kilo, co uważam za niebywały sukces.
Jeśli będę w okolicach dam znać, może wtedy się spotkamy, jeszcze raz Marcin bardzo Ci dziękuję za polecenie tego ciekawego obiektu historycznego.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Dużo miałem zrobić, ale parowóz jechał trzy dni po tym jak byliśmy w Koszalinie:mad: jeszcze przyjadę, nie umieram, jak mi się wydaje.:)
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Siódma a ciemno jak w przysłowiowej d...e i minus trzy na trzecim piętrze, na dole pewnie więcej, kto to słyszał taki mróz w styczniu :eek:, nie cierpię zimy:mad:, kiedy będzie ciepełko:).
No nie ma co marudzić, kalesonki:niepewny: i ruszamy.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Idę na przystanek, rześko, zatrzymuje się samochód, kolega z pracy na PŁ, już mnie kiedyś podwoził, od słowa do słowa jedzie na Widzew po żonę, hura, jak ślepej kurze ziarno, mijamy EC IV na terenie stoją dwa "Holendry" i po chwili na stacji już byli, mam trochę czasu idę kupić bilet, celem moje podróży, ha podróży, krótkiej z zamysłu wycieczki raptem 16 km, a wszystko przez trzy odnalezione zdjęcia, ale po kolei, jak mówią maszyniści, najpierw cel podróży.

DSC_0556-crop.JPG


Jakiś pośpieszny prowadzony EP07-1064 wiem że to nic takiego, ale w zalewie pociągo-podobnych plastikowych bolidów, normalna lokomotywa z wagonami to już nie taki częsty widok w Łodzi.

DSC_0551.JPG


Z drugiej strony nie opóźniony i to jest wyczyn bo jadąc z Fabrycznej jak ten pociągi potrafią i piętnaście minut się opóźnić "Kazimierz" ED160-015.

DSC_0555-crop.JPG


W oddali jak się często zdarza rezerwa w postaci "siódemki" za krótki obiektyw psia mać, trzeba zakupić lepszy.

DSC_0553-crop.JPG


Zaplecze ŁKA i składy czekające na zatrudnienie.

DSC_0552.JPG


Pociąg od Krzyśka Młodzikowskiego ze z Ostrowa do stolicy, może nawet Krzyś nim jechał do córki.:niepewny:
EN57AL-2117

DSC_0559-crop.JPG


I pojechałem sobie, podróż krótka, spędziłem ja na bezczelnym gapieniu się na Panią Kierownik.
Wysiadam o onych Żakowicach i czternaście minut czekam aż przestaną zamykać się zapory i będzie można spokojnie przejść i zrobić zdjęci, ciągle coś jedzie, dwie fotki, reszta to ciągle to samo.
Jak błyskawica przemknął pociąg z EP07-356 na czele.

DSC_0565.JPG


Zaraz za nim drugi tym razem EN57-1479.

DSC_0568.JPG


Mapa satelitarna pokazująca wszystkie trzy miejsca które chce dziś zobaczyć i porównać z tymi ze zdjęć sprzed dwudziestu lat, oba przystanki Żakowice i Żakowice Południowe, oraz Będzelin (oznaczona gwiazdką), a w zasadzie miejsce gdzie była nastawnia, jej dokładną lokalizację podał mi jak zwykle Piotrek, ja tam byłem bo mam zdjęcie, ale nie trafiłbym.

B1-crop.jpg


Żakowice dziś, na to samo kopyto co setki podobnych przystanków, nowe bez jakiegokolwiek wyrazu, niebiesko bordowe z Żółtym pasem na krawędzi, wiem postęp itp. ale sami oceńcie efekty porównania.

DSC_0566-crop.JPG


I gdy byłem młodszy, i ładniejszy.
Budynek w stylu zakopiańskim jak to kiedyś ktoś biegły w sztuce budownictwa powiedział, był w okolicy Łodzi jeszcze jeden w Grotnikach, obu już nie ma.

93.jpeg


Był zaniedbany ale miał "serce" dzisiejsze wiaty są bezduszne, odhumanizowane, nawet nie chronią dobrze przed deszczem, cóż dobrze że ma choć to jedno zdjęcie.
Idę w stronę Żakowic Południowych, nowy peron stary jest kilkadziesiąt metrów dalej.

DSC_0569-crop.JPG


Podchodzę do strażnicy przejazdowej, Pani otwiera okno pytam o lokalizację nastawni, tłumaczę czemu szukam i robię zdjęcia, chyba mi nie wierzy, ale proszę o nie wzywanie SOK kiwa głową pokazuje gzie była nastawnia i prosi żeby nie chodzić po torach oraz uważać, jakżeby inaczej "uważność" to moje czwarte imię.

Tu podobno była wspomniana, nie pamiętam już choć kilka razy tu łapaliśmy pociągi i z Piotrkiem i z Kudłatym, niech będzie że to tu.

DSC_0570.JPG


A była taka.

92.jpeg


Nawet kawałek głowy mojego "młodego" się załapał na fotkę.

Obok strażnicy budynek jak mniemam kolejowej proweniencji.

DSC_0572.JPG


CDN.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.419 72 3
Idę na przystanek, rześko, zatrzymuje się samochód, kolega z pracy na PŁ, już mnie kiedyś podwoził, od słowa do słowa jedzie na Widzew po żonę, hura, jak ślepej kurze ziarno, mijamy EC IV na terenie stoją dwa "Holendry" i po chwili na stacji już byli, mam trochę czasu idę kupić bilet, celem moje podróży, ha podróży, krótkiej z zamysłu wycieczki raptem 16 km, a wszystko przez trzy odnalezione zdjęcia, ale po kolei, jak mówią maszyniści, najpierw cel podróży.

Zobacz załącznik 865768

Jakiś pośpieszny prowadzony EP07-1064 wiem że to nic takiego, ale w zalewie pociągo-podobnych plastikowych bolidów, normalna lokomotywa z wagonami to już nie taki częsty widok w Łodzi.

Zobacz załącznik 865765

Z drugiej strony nie opóźniony i to jest wyczyn bo jadąc z Fabrycznej jak ten pociągi potrafią i piętnaście minut się opóźnić "Kazimierz" ED160-015.

Zobacz załącznik 865770

W oddali jak się często zdarza rezerwa w postaci "siódemki" za krótki obiektyw psia mać, trzeba zakupić lepszy.

Zobacz załącznik 865767

Zaplecze ŁKA i składy czekające na zatrudnienie.

Zobacz załącznik 865766

Pociąg od Krzyśka Młodzikowskiego ze z Ostrowa do stolicy, może nawet Krzyś nim jechał do córki.:niepewny:
EN57AL-2117

Zobacz załącznik 865769

I pojechałem sobie, podróż krótka, spędziłem ja na bezczelnym gapieniu się na Panią Kierownik.
Wysiadam o onych Żakowicach i czternaście minut czekam aż przestaną zamykać się zapory i będzie można spokojnie przejść i zrobić zdjęci, ciągle coś jedzie, dwie fotki, reszta to ciągle to samo.
Jak błyskawica przemknął pociąg z EP07-356 na czele.

Zobacz załącznik 865771

Zaraz za nim drugi tym razem EN57-1479.

Zobacz załącznik 865773

Mapa satelitarna pokazująca wszystkie trzy miejsca które chce dziś zobaczyć i porównać z tymi ze zdjęć sprzed dwudziestu lat, oba przystanki Żakowice i Żakowice Południowe, oraz Będzelin (oznaczona gwiazdką), a w zasadzie miejsce gdzie była nastawnia, jej dokładną lokalizację podał mi jak zwykle Piotrek, ja tam byłem bo mam zdjęcie, ale nie trafiłbym.

Zobacz załącznik 865775

Żakowice dziś, na to samo kopyto co setki podobnych przystanków, nowe bez jakiegokolwiek wyrazu, niebiesko bordowe z Żółtym pasem na krawędzi, wiem postęp itp. ale sami oceńcie efekty porównania.

Zobacz załącznik 865772

I gdy byłem młodszy, i ładniejszy.
Budynek w stylu zakopiańskim jak to kiedyś ktoś biegły w sztuce budownictwa powiedział, był w okolicy Łodzi jeszcze jeden w Grotnikach, obu już nie ma.

Zobacz załącznik 865774

Był zaniedbany ale miał "serce" dzisiejsze wiaty są bezduszne, odhumanizowane, nawet nie chronią dobrze przed deszczem, cóż dobrze że ma choć to jedno zdjęcie.
Idę w stronę Żakowic Południowych, nowy peron stary jest kilkadziesiąt metrów dalej.

Zobacz załącznik 865789

Podchodzę do strażnicy przejazdowej, Pani otwiera okno pytam o lokalizację nastawni, tłumaczę czemu szukam i robię zdjęcia, chyba mi nie wierzy, ale proszę o nie wzywanie SOK kiwa głową pokazuje gzie była nastawnia i prosi żeby nie chodzić po torach oraz uważać, jakżeby inaczej "uważność" to moje czwarte imię.

Tu podobno była wspomniana, nie pamiętam już choć kilka razy tu łapaliśmy pociągi i z Piotrkiem i z Kudłatym, niech będzie że to tu.

Zobacz załącznik 865790

A była taka.

Zobacz załącznik 865793

Nawet kawałek głowy mojego "młodego" się załapał na fotkę.

Obok strażnicy budynek jak mniemam kolejowej proweniencji.

Zobacz załącznik 865792

CDN.
Udalo mi się (chwilowo) nadrobić braki w śledzeniu Twego wątku Pawle, ale faktycznie to co bylo z dwadzieścia kilka lat temu miało to coś, czego już na kolei jest coraz mniej... Nazwij to jak chcesz..., duch, dusza, klimat...

Pozdrawiam,...
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
Tak, to dokładnie to - duch, klimat i to coś, co Paweł znakomicie ujmuje słowem i fotografią.
Moje łódzkie rejony to stara Łódź Fabryczna z przyległościami. No, historia ...
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Kilkadziesiąt metrów dalej jest jeszcze jeden przejazd, może jednak tu była nastawnia, nie pamiętam.

DSC_0571.JPG


Obok strażnicy kozioł oporowy, ostrożnie żeby nie wejść w ogródek, idę w jego stronę.

DSC_0575.JPG


Stary, nitowany, na jednej z szyn cecha, słabo widoczna rok w ziemi, Friedenshutte, czyli Huta Pokój. https://pl.wikipedia.org/wiki/Huta_Pokój

DSC_0574.JPG


Widok na żeberko.

DSC_0577.JPG


Relikt minionych czasów, coraz rzadziej można spotkać barierki z szyn, tu niestety ani śladu cechy.

DSC_0578.JPG


Idę w stronę Będzelina, ciężko się idzie zimą poboczem, zwłaszcza jak jest podmarznięte, no a kierowcy,jeden na dziesięciu zjedzie trochę do osi jezdni, inni mijają mnie na styk, niebezpieczne to moje hobby.

DSC_0579.JPG


Mapka pokazująca stan mojego rozeznania w terenie, normalnie geniusz, no ale nie będę się złościł na siebie samego.

Ż4-crop.jpg


Miałem iść szlakiem czerwonych strzałek, poszedłem pomarańczowym, :eek::niepewny:, co prawa i tak dotarłem tam gdzie chciałem, ale nadłożyłem drogi znacznie, z drugiej strony spacer przez las był odświeżający i całkiem miły, słonko grzało, musiałem się rozpiąć jak agrafka na pustyni.

DSC_0580.JPG


Znalazłem fajną kapliczkę.

DSC_0581.JPG


Powinienem iść prosto a nie bardzo mogłem ze względu na rozlewisko, choć pewnie dałoby się je ominąć, no ale ...wszedłem na pomarańczowy szlak, asfaltowy wygodny.

DSC_0582.JPG


DSC_0583.JPG


Wsi moja sielska, anielska.

DSC_0584.JPG


Widziałem przejazd niestrzeżony i słyszałem dzwonek, coś będzie jechać.
EP08-012

DSC_0587-crop.JPG


No i dotarłem, odrobinę za daleko.

DSC_0588.JPG


Cóż skręciłem w stronę torów i wzdłuż nich wróciłem tam gdzie powinienem być, miałem fart bo nadjechała BR233 643-6 w nieznanym mi malowaniu prawdę mówiąc.

DSC_0592.JPG


Jak widać wszędzie dostatek wody, trochę polem, trochę obok torów jakoś udało mi się wrócić, całe szczęście że jeszcze było wszystko lekko zmarznięte.

Na mapce która już była zaznaczone punkty charakterystyczne dla mojej podróży.

B1-crop.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Punkt A pierwszy wiadukt kolejowy.

DSC_0594.JPG


Widok z wiaduktu w stronę Żakowic Południowych

DSC_0596.JPG


Jedyna "stara "cecha na szynie w odbojnicy.

DSC_0595.JPG


Idę dalej, słyszę syrenę, jakaś znajoma, no nawet tu ŁKA, ło matko z Pijotrkowa na Fabryczną.

DSC_0599-crop.JPG


Dotarłem do punktu B czyli drugiego wiaduktu kolejowego przed którym linia po prawej stronie odchodzi w prawo:niepewny:.

DSC_0611.JPG


DSC_0610.JPG


Przed odejście dwa kozły oporowe na żeberkach ochronnych, oba stare nitowane na tym bliżej mnie niewyraźna cecha nie do odczytania, zlewa się z szyną, dałem sobie spokój.

DSC_0600.JPG


Po przeciwnej stronie przy odejściu, są cechy na szynach.

DSC_0601.JPG


Bochum 1887

DSC_0602.JPG


Hoesch 1887

DSC_0603.JPG


Jak nie liczyć mają 135 lat, po tamtej stronie według lokalizacji stała nastawnia Będzelin, choć naprawdę był to posterunek odgałęźny w pewnym momencie na każdy taki budynek mówiło się nastawnia.
Na mojej fotce liczącej 21 lat.

33-crop.jpeg


I z netu tym cenniejsze że ukazujące ją w ostatnich dniach istnienia, niestety nie pamiętam autora tychże, na tym jeszcze w pełni świetności.

1131794112.jpg


I po zawodach.

1270301646-1.jpg


1270301689-1.jpg
Koluszki17.jpg


Widać na ostatnim zdjęciu odejście torów w lewo, tam pójdę bo tam jest droga, ale zanim ruszę w drogę popatrzę jeszcze na ET22-073

DSC_0606-crop.JPG


CDN niebawem.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
nastawnia Będzelin, choć naprawdę był to posterunek odgałęźny w pewnym momencie na każdy taki budynek mówiło się nastawnia.
Nastawnia to nastawnia, niezależnie od tego, czy jest na stacji, posterunku odgałęźnym, odstępowym, czy gdziekolwiek indziej. Nastawnia to obiekt, w którym są wewnętrzne urządzenia srk i pomieszczenie dla obsługującego je personelu. Z nastawni, jak sama nazwa wskazuje, nastawia się zewnętrzne urządzenia srk w terenie: zwrotnice, wykolejnice i sygnalizatory. Nastawnia zwykle jest z oddzielnym budynku, ale może też być częścią budynku stacyjnego (lub innego), a nawet być pomieszczeniem w podziemiu (jak na Dworcu Centralnym w Warszawie).
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Idę w kierunku Koluszek, zamysł był inny, aby wrócić do Żakowic i ulica Kolejową iść do tychże, latem się pójdzie jeszcze raz, dziś było inaczej ale nie gorzej.

Mapa pokazująca jakem szedł.

K33-crop.jpg


Po drodze robiłem zdjęcia budowli hydrotechnicznych lub inżynierskich jak kto woli.

DSC_0612.JPG


DSC_0613.JPG


Po drugiej stronie ruiny .. nie wiem czego ale się postaram dowiedzieć.

DSC_0614.JPG


DSC_0615.JPG


Za potem sekcja drogowa:niepewny:.

DSC_0616.JPG


DS-10-02 Nr248

DSC_0617-crop.JPG


WM15Ak Nr 363

DSC_0618-crop.JPG


DH-350.11 Nr 20

DSC_0619-crop.JPG


Na przejeździe w punkcie P czekałem na przejście i tak tak tez zrobiłem sobie zdjęcie nowoczesnego składu narodowego przewoźnika, a co.

ED161-017

DSC_0621-crop.JPG


Człowiek nie zajrzy kilka dni, a tu wszystko popsują, mieli mieszkańcy Koluszek wiadukt, mają teraz tylko jeden przejazd kolejowy tam gdzie podczas poprzednich wizyt robiłem zdjęcia, czyżby i do nich gościnnie zawitał łódzki system remontu wszystkiego co się da, bez względu na nic.
Hanka została ekspertem w Koluszkach, biada Wam biada.

DSC_0622.JPG


Cala stacja zapchana cysternami na czterech torach.

DSC_0623.JPG


Jak zwykle w miejscu gzie nie wolno stoi jakaś lokomotywa, tym razem to SM42-2189 CTL Logistic

DSC_0624.JPG


W głębi odpoczywa skład ŁKA.
Gdy przechodziłem podziemnym korytarzem z peronu na peron i usiłowałem kupić bilet, pojawiła się SM42-2320

DSC_0629.JPG

Zwróćcie uwagę na młodego chłopca stojącego po prawej stronie "stonki" na sąsiednim peronie, to jest gość który zamiast siedzieć w domu i grać na kompie, biega jak szalony po peronach i robi zdjęcia taboru, to miłośnik, możliwe że za dwadzieścia kilka lat co niektórzy z Was dziś małoletnich będzie oglądać jego zdjęcia w necie, wzruszyłem się widząc jego zaaferowanie przejeżdżającymi składami, kimkolwiek jest, życzę mu udanych zdjęć i wytrwałości, szkoda że zbliżający się czas odjazdu nie pozwolił mi z nim porozmawiać.

Dwa zdjęcia robione jedną ręką bo w drugiej trzymałem telefon i rozmawiałem z Jackiem/Meggido.
Jadący z "górki" ET22-938.

DSC_0634-crop.JPG


I wjeżdżający w chwili w której miałem wsiąść do pociągu, którego cień widać na peronie EU160-027

DSC_0639.JPG


Opuściłem gościnne progi Koluszek, w pociągu tłok jak na jarmarku.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
I już na Widzewie, znów jakiś pośpieszny więc fotka na pamiątkę.
EP07-1043.

DSC_0642.JPG


Zdrzemnąłem się chwilę w ciepełku w pociągu ŁKA do Łowicza Głównego, jadącego przez Chojny, ruszyliśmy, zrobiłem zdjęcie przez brudną szybę pełną odblasków, gdyby nie walor dokumentu nie okazałbym jej, dwie siódemki rezerwowe może stały od rana.
O lewej EP07-374 i po prawej EP07-344.

DSC_0648-crop.JPG


Wysiadam na Chojnach, pusto, idę powoli może coś się przywlecze ze strony Olechowa, nie dziś, dziś już był komplet, trudno trzeba żyć dalej.;)
Dziś przeszedłem 13,2 km, miły spacer, pogoda dopisała w pełni zrealizowałem swoje plany, miodzio.

Dziękuję za uwagę, skończył się czas świątecznego lenistwa, czas do roboty, następne wolne na Wielkanoc, ale mam jeszcze kilka dni zaległego urlopu, potrzebny tylko zamysł i plan wycieczki.:niepewny:
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Słynne "przeciąganie" pociągów "unplugged" w czasie budowy nowego wiaduktu nad ulicą Pabianicką, więcej zdjęć i kilka słów możecie znaleźć tu.

http://www.lkmk.eu/articles.php?article_id=24

Ja mam tylko cztery, i nimi się pochwalę.

24.04.2003 Dąbrowa Przemysłowa SM31-123 i EU07-?

110-crop.jpeg


25.04.2003 Chojny ST44- 891 i ET22-656 z towarowym składem.

112-crop.jpeg


ST44-? możliwe że to był 891 lub 163 plus ET40-26

111-crop.jpeg


Za Chojnami w stronę Kaliskiej ten sam skład, po lewej zarośnięta ale używana bocznica do śp.Organiki.

113-crop.jpeg
 

JSz

Użytkownik
Reakcje
132 0 0
Słynne "przeciąganie" pociągów "unplugged" w czasie budowy nowego wiaduktu nad ulicą Pabianicką, więcej zdjęć i kilka słów możecie znaleźć tu.

http://www.lkmk.eu/articles.php?article_id=24

Ja mam tylko cztery, i nimi się pochwalę.

24.04.2003 Dąbrowa Przemysłowa SM31-123 i EU07-?

Zobacz załącznik 866728

25.04.2003 Chojny ST44- 891 i ET22-656 z towarowym składem.

Zobacz załącznik 866730

ST44-? możliwe że to był 891 lub 163 plus ET40-26

Zobacz załącznik 866729

Za Chojnami w stronę Kaliskiej ten sam skład, po lewej zarośnięta ale używana bocznica do śp.Organiki.

Zobacz załącznik 866731
Powiększyłem ostatnie czwarte zdjęcie i wychodzi na to mi że uwieczniony na nim ST44 ma numer 1074. Maszyna była wówczas jeszcze na stanie Zakładu Taboru w Warszawie (niedługo później przeniesiono ją do ZT Gdynia).
Żeby było jeszcze ciekawiej ów gagarin ciągnie wygaszoną ET42, czyli trafił się szanownemu Kpt.Nemo duet czysto radzieckich maszyn.
ST44-1074 nadal istnieje i pracuje (a przetrwała dzięki wytypowaniu jej do modernizacji ), nosząc obecnie oznaczenie ST44-1273.