• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa - Linia 397

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.936 625 30
Typowa mała stacyjka, ale ja zrobiłbym odejście toru ładunkowego z lewej strony na rozjeździe prawym, bezpośrednio za rozjazdem w torze głównym zasadniczym. Unikniemy wtedy esowania. Poza tym, tor ładunkowy powinien być trochę odsunięty od toru głównego dodatkowego. Tak, jak jest, na torze dodatkowym krawędź peronowa będzie za krótka (tam jest za wąskie międzytorze na peron wyspowy).
 
OP
OP
Walter Rusin

Walter Rusin

Jasnowidz roku
Reakcje
45 2 5
To trzeba jeszcze oczywiście poprawić. Odległości torów też. Dziękuję za uwagę z rozjazdem. Zamienię lewy na prawy. Trochę się jedna skrzynka wydłuży żeby zmieścić trzy rozjazdy i wstawki proste między nimi ale dzięki temu tabor będzie płynniej jeździł. Kolejny projekt pojawi się wkrótce.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.936 625 30
Trochę się jedna skrzynka wydłuży żeby zmieścić trzy rozjazdy i wstawki proste między nimi
Niekoniecznie. Wystarczy, że na jednej skrzynce będzie pierwszy i drugi rozjazd (od lewej) + ew. wstawka między nimi (żeby zwiększyć odległość między torami głównymi, bo tam też jest trochę ciasno, choć od biedy ujdzie). Trzeci rozjazd może być na kolejnej skrzynce, bo między drugim a trzecim musi być wstawka prosta, żeby odsunąć tor ładunkowy. Fakt, że ta wstawka będzie przekraczać granicę skrzynek po skosie, ale nie powinno to być wielkim problemem.
 
OP
OP
Walter Rusin

Walter Rusin

Jasnowidz roku
Reakcje
45 2 5
O teraz tak...

Stacja_korekta1.jpg


Odległości między torami są takie: między głównymi jest miejsce na peron wyspowy 5.8m z krawędzią odległą od osi toru o 1.6m (czyli po przeliczeniu do H0 odległość oś do osi to z grubsza 107mm). To da miejsce na peron wyspowy niski dwukrawędziowy o szerokości 67mm i pozwoli na zachowanie skrajni zalecanej przez normę NEM. Tor ładunkowy jest odsunięty od głównego dodatkowego i odległość (jak zwykle oś do osi) to 71mm (czyli około 6.2m w rzeczywistości).

Umiejscowienie budynków takie samo jak poprzednio. Całkowita długość od semafora do semafora (zakładam że wjazdowe są na krańcach widocznych torów) to 7.2m.
 
OP
OP
Walter Rusin

Walter Rusin

Jasnowidz roku
Reakcje
45 2 5
A czemu nie zbudujesz po prostu Kargowej tylko idziesz w jakąś fikcje?!?!?
Bardzo BARDZO bym chciał zbydować Kargowę. Podstawowy problem to budynek dworca. Jest bardzo skomplikowany. Można by go co prawda zaprojektować i wyciąć laserem ale jeszcze zbyt mało w tym temacie potrafię. Do tego dochodzi też potrzeba budynku kaszarni po drugiej stronie torów.

W najbliższym czasie nie zapowiada się żebym mógł pojechać i policzyć cegły na budynku w Kargowej. Najlepiej byłoby moc plany ale nie wiem skąd takowe wziąć.

Chociaż... Jest na to pewien pomysł...
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
280 0 0
Budynek Kaszarni można pominąć budując tylko jego rampę. Nawet należałoby go pominąć bo zaburzałby perpektywę. A budynek dworca...fakt złożony, ale technologia idzie naprzód.

No i Kargowa to kolejna stacja po Okuninie na tej już niestety rozebranej linii.Więc jak kiedyś udałoby się połączyć...
 
OP
OP
Walter Rusin

Walter Rusin

Jasnowidz roku
Reakcje
45 2 5
Przyznam że zasiałeś ziarno i pewnie będzie trudno ten chwast wyplewić :D

Kaszarnia nie miała rampy. Miała taki zsyp.

Co do łączenia to by trzeba było jeszcze Smolno Wielkie no i oczywiście Chwalim zbudować :)
 

Załączniki

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.865 172 19
A czemu nie zbudujesz po prostu Kargowej tylko idziesz w jakąś fikcje?!?!?
Moim zdaniem to bardzo dobry pomysł i mam nadzieję, że się skusisz go zrealizować @walter_r. Widząc jak idzie Ci robota, jestem pewien, że byś sobie z tym poradził! Trzeba tylko chcieć :podstepny:. Zdolniacha z Ciebie (y) - bierz się do roboty!

Kargowa - niewielka stacyjka położona na linii nr 357 Sulechów - Luboń koło Poznania:
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Kargowa
http://bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=3144&okno=start

Licząc od przejazdu do przejazdu - niecałe 700 metrów - w przeliczeniu na skalę H0 - ok. 8 metrów - jeżeliby zastosować 30% skrót - odległość ta kurczy się do lekko ponad 5,5 metra. Doliczyć należałoby jeszcze drogi ochronne pomiędzy ostatnimi rozjazdami, a semaforami wjazdowymi - w przepadku wjazdu od strony Lubonia, byłaby to nieco większa odległość jeśliby uwzględnić bocznicę do fabryki cukierków. Niestety nawet bez zastosowania skrótu dla długości peronów, nie miałby one więcej niż 120 m i 100 m, czyli ok. 1,35 m i 1,15 m (prawdopodobnie 100 m i 80 m, czyli jeszcze mniej - 1,15 m i 0,9 m - ciężko mi określić dokładną ich długość). W przypadku długości składów osobowych na tej linii nie jest to jednak żadnym problemem - 4 x 24,50 m = 98 m, tak więc weszłyby nawet cztery wagony - Bonanzy od PIKO, Ryflaki, a niedługo także Y-ki polskiej budowy od ROBO (na trzech zdjęciach widać w składzie pociągu wagon 1 kl.). Stacyjka bardzo ciekawa i warta uwiecznienia w postaci pięknej makiety :gwizd:, tym bardziej, że linii już nie ma :niepewny:.

Kilka fotografii na zachętę :):

- źródło: http://bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=3144&okno=galeria&uid=0&sort=wiek&

1206571601-6.jpg


- źródło: http://dolny-slask.org.pl/5294768,foto.html?idEntity=534625

5294768.jpg


- źródło: http://dolny-slask.org.pl/4476503,foto.html?idEntity=534625

4476503.jpg


- źródło: http://fotopolska.eu/dworce/woj.lubuskie.html

687949.jpg


- źródło: http://fotopolska.eu/dworce,40,20/woj.lubuskie.html

526886.jpg


- źródło: http://fotopolska.eu/dworce,40,20/woj.lubuskie.html

450499.JPEG


- źródło: http://fotopolska.eu/dworce,40,20/woj.lubuskie.html

445789.JPEG


- źródło: http://dolny-slask.org.pl/5294763,foto.html

5294763.jpg


- źródło: http://dolny-slask.org.pl/4592476,foto.html?idEntity=534625

4592476.jpg


- źródło: http://fotopolska.eu/dworce,40,20/woj.lubuskie.html

515068.jpg


- źródło: http://fotopolska.eu/dworce/woj.lubuskie.html

579698.jpg


- źródło: http://fotopolska.eu/dworce,40,20/woj.lubuskie.html

453559.JPEG


Co do łączenia to by trzeba było jeszcze Smolno Wielkie no i oczywiście Chwalim zbudować :)
We dwóch dacie radę :gwizd:.

@walter_r (y), do dzieła!
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Walter Rusin

Walter Rusin

Jasnowidz roku
Reakcje
45 2 5
No to ja bym to tak widział na dzień dzisiejszy... oczyma duszy...

Kargowa.jpg


Miało być coś takiego jak tu:

Kargowa.png


Wszystkie skrzynki po 890mm tylko jedna - ta z trzema rozjazdami w środku ma 990mm. Nietypowo ale Flexy Tilliga taką oto długość mają. Nie ma problemu żeby to przerobić na 900mm tylko mi się nie chciało w programie za bardzo babrać.

Wykolejnice Weinerta, zwrotniki Kluby, semafory Viessmann'a... Tarcze ostrzegawcze trzeba się dowiedzieć czy były takie na stałe czy były nastawiane. Wiem że część rozjazdów była nastawiana ręcznie (pewnie 2, 3, 4 i 5). Nie wiem jak było z wykolejnicami Wk4 i Wk5 - ręcznie czy z nastawni?
 
Ostatnio edytowane:

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
280 0 0
1. Ja bym szedł w rozjazdy Weinerta. Są imho lepsze, a różnica w cenie niewielka.
2. Wykolejnice - potrzebne Ci będą tylko dwie - Wk1 i Wk3. Dlaczego - ano dlatego, że wykolejnice Wk4 i Wk5 zostały dodane kiedy na linii znacznie ograniczono ruch i tor główny dodatkowy robił za odstawczy (tak samo było na Okuninie). Co do wykolejnicy Wk2 - na Okuninie postawiono wykolejnice w analogicznym miejscu po tym jak zaprzestano używać rampy na skutek awarii rozjazdu prowadzącego na rampę. Wówczas ustawiono wykolejnice, żeby tabor nie uciekł na szlak, bo nie można było zabezpieczyć toru ładunkowego kierując rozjazd na rampę. Jeśli chcesz odtwarzać stację z czasów świetności, z działającym rozjazdem numer 3 to w zupełności wystarczą Ci Wk1 i Wk3.
3. Tarcze ostrzegawcze bym odpuścił i semafory wjazdowe ustawił jak najbliżej krawędzi skrzynek wjazdowych, bo pamiętaj, że jeszcze musisz ustawić znak granicy przetaczania + droga ochronna. Dorabianie kolejnych skrzynek - vide punkt 7.
4. Rozjazdy 1 i 6 sterowane z nastawni, rozjazdy 2,3, 4 i 5 - sterowane ręcznie;
5. Semafory - zależy w którym roku - za DRG były tylko wjazdowe. Wyjazdowe ustawiono w PKP około 1955-1960 roku.
6. Zrobiłbym małą fikcję i bocznice Kaszrani przerobiłbym na bocznicę z rampą.
7. Zrobiłbym skrót na skrzynce numer 5 (najchętniej wogóle bym się jej pozbył) - droga ładunkowa na jednym module będzie w sam raz, po co ci tor długości 1,8 metra na drogę ładunkową - tu można zaoszczędzić miejsca. W zamian za to zrobiłbym dwie krótkie skrzynki (po 50 cm każda) na której umieściłbym tarcze jeśli tak bardzo Ci na nich zależy.
 
OP
OP
Walter Rusin

Walter Rusin

Jasnowidz roku
Reakcje
45 2 5
Z pozbyciem się skrzynku Nr5 to bardzo dobry pomysł. Wtedy od rozjazdu do rozjazdu jest w sam raz około 5.5m. Ładnie, symetrycznie, dwie środkowe skrzynki po 990mm...

Bardzo dziękuję też za informacje na temat wykolejnic i rozjazdów. Realia będą raczej na lata 1975-1989 trzeba popytać co wtedy było a czego nie.
 

Załączniki

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
280 0 0
Z pozbyciem się skrzynku Nr5 to bardzo dobry pomysł. Wtedy od rozjazdu do rozjazdu jest w sam raz około 5.5m. Ładnie, symetrycznie, dwie środkowe skrzynki po 990mm...

Bardzo dziękuję też za informacje na temat wykolejnic i rozjazdów. Realia będą raczej na lata 1975-1989 trzeba popytać co wtedy było a czego nie.
W tych latach na pewno były semafory wyjazdowe. Wykolejnice na torze głównym dodatkowym pojawiły się po zamknięciu stacji dla czynności techniczno-ruchowych. Nie wiem kiedy to się stało na Kargowej, ale na Okuninie w 1974. Odpuściłbym też tą wykolejnicę Wk2, bo jej sens jest tylko gdy nie działa rozjazd na rampę, a zakładam, że chcesz tam wstawiać wagony, więc będzie wówczas zbędna.
 

Podobne wątki