• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Kwiatkowa domowa makieta modułowa

flower7c3

Użytkownik
KKMK
Reakcje
24 0 0
#1
Witajcie.
Jakiś czas temu pisałem o moich planach budowy makiety w skali TT. Niedawno wróciłem do tematu i zdecydowałem o zmianie na skalę H0. Podsumowując szukałem rozwiązania idealnego, który łączy kilka ważnych cech:
  • całość zrealizowana jako dwu torowy owal, co umożliwi niezależny ruch pociągów
  • zastosowanie torów łukowych o promieniu od ok 420mm, bo mniejsze mogą sprawiać problemy
  • dość duża stacja z oddzielnym peronem oraz rozjazdami przed i za stacją
  • bocznica towarowa z wieloma rozjazdami, do manewrowania czy postoju
  • możliwość podzielenia na moduły, aby makieta nieużywana zajmowała mało miejsca
I tak powstał plan, który szerzej omawiam na moim blogu.
H0-home-scaled.jpg
Parametry:
  • wymiar modułów kwadratowych: 550x550mm
  • wymiar modułów prostokątnych: 940x550mm
  • wymiar po złożeniu: 2980x1100mm
  • torowisko: PIKO A-Gleis
  • w oparciu o zestawy torowe PIKO A+B+D+2E oraz kilka tortów na sztuki
  • promień łuków zewnętrznych: PIKO R3 500mm
  • promień łuków wewnętrznych: PIKO R2 437,4mm
  • przestrzeń peronowa między torami na stacji: 92,8mm
  • przestrzeń między torami na szlaku: 61,9mm
 

mudol

Znany użytkownik
Reakcje
1.055 4 1
#5
Miałem podobny układ, tylko nie dzielony na segmenty, ale ja proponuję, zrobić rozjazd krzyżowy i wtedy chyba łatwiej będzie zapanować nad kolejnymi rozjazdami jak i długością torów na bocznicy:
H0-home-scaled.jpg
 
OP
OP
flower7c3

flower7c3

Użytkownik
KKMK
Reakcje
24 0 0
#6
Miałem podobny układ, tylko nie dzielony na segmenty, ale ja proponuję, zrobić rozjazd krzyżowy i wtedy chyba łatwiej będzie zapanować nad kolejnymi rozjazdami jak i długością torów na bocznicy:
Takie rozwiązanie się nie uda. Rozjazd krzyżowy + prosta i 2 rozjazdy na bocznicy to razem prawie 120 cm, a ja tam mam 94 cm. Ale krzyżowy raczej dam i do tego kilka prostych 55205 lub flex. Dodałem również wymiary modułów na obrazku.
H0-home.jpg
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
982 82 11
#13
Znajdziesz dobrej jakości sklejkę na przykład w Casto...Grubości: 4, 6, 10, 12, 18.
Owszem znajdziesz sklejkę w Szajsramie ale mam poważne wątpliwości czy jest ona dobrej jakości. Kilka razy byłem zmuszony kupić u nich
sklejkę i za każdym razem po upływie doby bardziej przypominała śmigło albo fragment beczki niż prostą płaszczyznę. Sklejka kupiona gdzie
indziej nie robiła takich"numerów".
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.062 26 1
#14
Owszem znajdziesz sklejkę w Szajsramie ale mam poważne wątpliwości czy jest ona dobrej jakości. Kilka razy byłem zmuszony kupić u nich
sklejkę i za każdym razem po upływie doby bardziej przypominała śmigło albo fragment beczki niż prostą płaszczyznę. Sklejka kupiona gdzie
indziej nie robiła takich"numerów".
Z liściastej sklejki z tego sklepu zbudowałem ponad siedmiometrowy jacht i żadnego śmigła nie ma. Może coś się czasem zwichrować, bo w arkuszy sklejki drzemią jakieś naprężenia, ale to niebezpieczeństwo nie zależy od sklepu w którym kupujesz, ale od wytwórcy i rodzaju sklejki. Nie jestem specem od skrzynek, ale odradzałbym do tego celu sklejkę bukową, bo rzeczywiście ma tendencję do wichrowania. Zresztą najlepiej spytać o to Pawła Radeckiego z naszego forum. On dobrze doradzi.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
982 82 11
#15
Z tego co pamiętam to jacht ma mało płaskich elementów;), ale jest możliwe, że w Twoim markecie budowlanym mają sklejkę dobrej jakości,
a w moim kiepskiej. Oczywiście z takiej"ześmigłowanej"sklejki da się zrobić proste rzeczy ale trzeba przy tym trochę pomyśleć.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.062 26 1
#16
Z tego co pamiętam to jacht ma mało płaskich elementów;), ale jest możliwe, że w Twoim markecie budowlanym mają sklejkę dobrej jakości,
a w moim kiepskiej. Oczywiście z takiej"ześmigłowanej"sklejki da się zrobić proste rzeczy ale trzeba przy tym trochę pomyśleć.
Najtrudniej wichruje się sklejka wodoodporna no i szkutnicza. Możesz zamówić przez internet.
 

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.390 0 0
#17
Można się jeszcze zastanowić nad takim wariantem:
flower.JPG


Najpierw robisz części 1A i 1B i już można się bawić. W następnej kolejności dokładasz 2 (pojawiają się bocznice) a na koniec 3.
Można rozłożyć koszt w czasie i zbierać doświadczenia na kolejnych "modułach". Nie ma problemu z cięciem torów po skosie - wszystko
pasuje na wprost i na standardowych odcinkach.
 
OP
OP
flower7c3

flower7c3

Użytkownik
KKMK
Reakcje
24 0 0
#18
Zrobiłem małe poprawki co do układu torowego. Dodałem również numery torów, peronów i rozjazdów. Numeracja torów zgodna z Ir-1.
H0-home-plan-scaled.jpg

Dzisiaj mi przyszły wszystkie tory, to mogłem sobie to ułożyć na podłodze (brakuje tylko kilku torów, które będę ciąć z flexa):
IMG_20210426_164553-scaled.jpg
 
Ostatnio edytowane:

mudol

Znany użytkownik
Reakcje
1.055 4 1
#19
Nie bardzo ogarniam ten układ, możesz wytłumaczyć jaki sens ma ten tor 3b? Dlaczego tam łuk dałeś? Tak samo ten przy peronie pierwszym. Zastanawia mnie czy czasem nie lepiej by było bez toru nr 5, od razu peron, zobacz, że strasznie mało tam miejsca masz, co tam wejdzie? lok + 1 wagon? Jeśli planujesz to podłączyć do toru 7b to będzie ciężko.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.596 483 29
#20
Numeracja torów zgodna z Ir-1.
Zgodna tylko częściowo, na górnej stacji, poza tym numery rozjazdów zupełnie z czapy. Jeżeli przyjąć kierunek kilometrażu zgodny z ruchem wskazówek zegara, to na dolnej stacji tory boczne powinny mieć numery nieparzyste: 3a (z prawej) i 3b (z lewej), 5 i 7. Poza tym uważam, że jeżeli są to tory bocznicowe (bocznica szlakowa), to wjazd na nią powinien być odwrócony (od lewej strony), jak było na wcześniejszych rysunkach, ale od toru wewnętrznego pętli. Bocznica byłaby wtedy obsługiwana pociągiem jadącym wewnętrznym torem (tor 1) i obsługa bocznicy nie kolidowałaby z ruchem pociągów w przeciwnym kierunku, po zewnętrznym torze nr 2.
jaki sens ma ten tor 3b?
Tor 3b miałby sens jako żeberko do odstawienia lokomotywy, ale musiałby być dłuższy. Ale zupełnie bez sensu jest zagięcie toru 3b i 5 na końcu.
 

Podobne wątki