Skorzystam z okazji bo mnie nurtuje pewna wątpliwość.
Wróćmy na chwilę do tego
O z
wcześniejszego postu, bo chciałbym się upewnić czy dobrze rozumuję.
Czy model Roco prezentuje późniejszy typ takiego wagonu niż produkt Fleischmanna (a także Tilliga)?
Wagony wyglądają bardzo podobnie z tym, że u Fleischmanna (i Tilliga) skrzydła drzwi są bardziej prostokątne, u Roco bliskie kwadratowi. Napisy eksploatacyjne na burtach nie wykazują jakichś większych różnic, ta sama długość i powierzchnia ładowna, nośność itp. Wydaje mi się, że na zdjęciu Roco parametr LüP podaje wartość 8,10m. Na zdjęciu modelu Fleischmanna nie widzę tej wielkości, natomiast na Tilligu, który posiadam, nie ma tego w ogóle.
Za to na schemacie zamieszczonym przez
Hoarta długość dla wagonu z budką wynosi 8,8 metra, co po odliczeniu 0,7 na budkę daje również 8,10m, przy czym wagon z tego rysunku bardziej przypomina Fleischmanna i Tilliga. A więc długość jest taka sama.
Kluczowe wydaje się to co napisał
@Beobachter:
trochę zwiększony rozstaw osi (4,5 m)
Na rysunku
@Hoart jest natomiast 4,0m. Zmierzyłem rozstaw osi w Tilligu i też wychodzi około 4m.
Wychodzi więc, że poszerzono drzwi, co przy takiej samej długości wagonu spowodowało skrócenie części stałych burt i mimo rozsunięcia osi ich rozmieszczenie względem wzmocnień na ścianach wydaje się takie samo.
Na niemieckiej wiki znalazłem natomiast coś takiego:
Czy więc model Roco to wagon z 1928 a Fleischmann z 1911?
Jeszcze tylko zdjęcia porównawcze do moich wypocin:
Roco (skadrowane zdjęcie z
postu @Beobachter)
Fleischmann (zdjęcie z
tej strony)
Tillig (z budką, zdjęcie ze
strony producenta - chociaż w tym wypadku widać pewną niesymetryczność wzmocnień burty)
I jeszcze rysunek zamieszczony ostatnio przez
@Hoart w
tym poście (też z budką)
I jeszcze rzut oka na oryginały (chyba Fleischmann/Tillig):
Jeśli zaśmieciłem wątek to przepraszam.