Dwa kolejne, odkryte wagony, mają oznaczenie Omu. Zasadnicza konstrukcja została opracowana już na początku drugiej dekady XX wieku w ramach standaryzacji typów wagonów kolei niemieckich (wówczas jeszcze jako kolei poszczególnych państw związkowych). Ich budowę kontynuowano w okresie międzywojennym - nosiły wówczas oznaczenie Om. Koleje Niemieckiej Republiki Demokratycznej (NRD) posiadały ich ok. 20000 . W latach 60-tych ubiegłego wieku tamtejsze ZNTK (Ausbesserungswerke) podjęły szeroko zakrojoną akcję modernizacji wagonów.
Wprawdzie lokalne fabryki produkowały w znacznych ilościach nowe wagony, ale te były głównie przeznaczone na eksport. W ramach tego programu wymieniano ostoje (z nitowanych na spawane), zderzaki, układ hamulcowy i (częściowo) nadwozia. Natomiast bez zmian pozostało całe zawieszenie. Tak modyfikowanym jednostkom zmieniani oznaczenie z Om na Omu.
Pierwszy schemat to kopia rysunku z roku 1913, drugi przedstawia okres międzywojenny.
Model to naturalnie kolejny produkt Piko. Tutaj w wersji kolei państwowych oraz jako wagon zakładów VEB Synthesewerk Schwarzheide (VEB = VolksEigener Betrieb, czyli, dosłownie Zakład należący do ludu ), które to dziś należą do BASF. Waga modelu to 54 gramy.
Wprawdzie lokalne fabryki produkowały w znacznych ilościach nowe wagony, ale te były głównie przeznaczone na eksport. W ramach tego programu wymieniano ostoje (z nitowanych na spawane), zderzaki, układ hamulcowy i (częściowo) nadwozia. Natomiast bez zmian pozostało całe zawieszenie. Tak modyfikowanym jednostkom zmieniani oznaczenie z Om na Omu.
Pierwszy schemat to kopia rysunku z roku 1913, drugi przedstawia okres międzywojenny.
Model to naturalnie kolejny produkt Piko. Tutaj w wersji kolei państwowych oraz jako wagon zakładów VEB Synthesewerk Schwarzheide (VEB = VolksEigener Betrieb, czyli, dosłownie Zakład należący do ludu ), które to dziś należą do BASF. Waga modelu to 54 gramy.
Załączniki
-
182,4 KB Wyświetleń: 41
-
149,5 KB Wyświetleń: 42
-
311,4 KB Wyświetleń: 48
-
282,4 KB Wyświetleń: 44
-
273,5 KB Wyświetleń: 42
-
469,7 KB Wyświetleń: 47
-
120,6 KB Wyświetleń: 51
-
463,2 KB Wyświetleń: 53
-
249,3 KB Wyświetleń: 49
- 5
- 2
- Pokaż wszystkie