Pierwszy wagon naszego pociągu to „wagon towarzyszący” (wg. nomenklatury niemieckiej), czyli brankard Pwg (a właściwie Pwg Pr 14). Na temat tych wagonów toczyła się już na forum dyskusja (
https://forum.modelarstwo.info/threads/brankardy-pwg-14-na-pkp-ozn-u-oraz-ft.5328/post-76971) , więc nie będę tematu zbytnio rozszerzał. Dla przypomnienia tylko tyle, że wagony tego rodzaju służyły zarówno kierownikowi pociągu, kierownikowi pakowania (Packmeister) jak i pozostałej obsłudze pociągu (początkowo, przed wprowadzeniem hamulców pneumatycznych, w jej skład wchodzili także hamulcowi). Dla pierwszych dwóch przeznaczony był przedział podwyższony (z którego kierownik mógł obserwować parowóz i pociąg), podczas gdy w drugiej część znajdowało się pomieszczenie socjalne pozostałych pracowników. Ładnie jest to opisane (niestety w języku niemieckim) tu :
https://www.eisenbahn-und-modellbau.de/lesenEMB20S08ff.htm ( z tego źródła pochodzą też szkice pomieszczenia socjalnego i schematy wagonu). Z czasem ich przeznaczenie ewoluowało w kierunku wagonów bagażowych. Wówczas usuwano wyposażenie pomieszczenia socjalnego (meble, piecyk, okna w drzwiach przesuwnych itd.). Wagony tego rodzaju były eksploatowane w Niemczech do lat 70-tych ubiegłego wieku (w sumie wybudowano ich ponad 7000).
Wagon jest naturalnie dość uproszczonym modelem, bez wyposażenia wnętrza czy otwieranych drzwi. Również oznakowanie ważącego 60 g modelu …nie jest optymalne. Niemniej na plus trzeba zaliczyć, że pomimo upływu lat przetrwał bez większych strat po dzień dzisiejszy.