• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Brankardy Pwg 14 na PKP (ozn. U oraz Ft)

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#1
Czy ktoś z Państwa może mnie oświecić, gdyż jakoś nie mogę znaleźć na ten temat danych, ile służyło i w których dyrekcjach PKP poniemieckich brankardów typu Pwg 14 (oznaczenie na PKP: U albo Ft)?

Może ktoś posiada spis tych wagonów wraz z ich numerami oraz przyporządkowaniem danym stacjom z czasu służby na PKP, którym może się podzielić na forum? Interesuje mnie także:
- kolorystyka tych brankardów na PKP
- oraz czy powielano na PKP oznaczenia Ft (U) dla brankardów różnych typów (np. Bremen lub Oppeln) utrudniając w ten sposób ustalenie ich pochodzenia i faktycznego typu bez wiedzy o wyglądzie zewnętrznym danego egzemplarza?
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.622 8 0
#2
czy powielano na PKP oznaczenia Ft (U) dla brankardów różnych typów (np. Bremen lub Oppeln) utrudniając w ten sposób ustalenie ich pochodzenia i faktycznego typu bez wiedzy o wyglądzie zewnętrznym danego egzemplarza?
Tylko do tej części pytania mogę się ustosunkować.
Wydaje mi się, że jednak przebudowywano różne wagony towarowe na wagony Ft. Osobiście posiadam jeden rysunek projektu takiej właśnie przebudowy - chodzi konkretnie o wagon Kd. To druga połowa lat 50-tych.
Przed wojną również "adaptowano" wagony towarowe na wagony Ft. Tu też jest "papier" z roku 1929 na przebudowę 50 wagonów serii Kmz na Ft. Mam też projekt odbudowy wagonów towarowo - bagażowych Ft (i trzy autentyczne numery wagonów) dla Dyrekcji Katowickiej z 1930 roku.

Co do pozostałej części pytania - proponuję kontakt z Krzysztofem Kojem :D
Pozdrawiam.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#3
Dziękuję Panu za odpowiedź i interesujące dane. Przypuszczałem, że na całą serię U (Ft) mogą składać się wagony różnego pochodzenia i różnego typu.

Odnośnie dokumentów, o których Pan wspomina, czy dysponuje Pan nimi w postaci cyfrowej i byłby Pan skłonny podzielić się tymi informacjami na forum? - Pozdrawiam i raz jeszcze dziękuję. Do Pana Koja prześlę zapytanie.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.282 32 10
#4
yahya napisał(a):
Może ktoś posiada spis tych wagonów wraz z ich numerami oraz przyporządkowaniem danym stacjom z czasu służby na PKP, którym może się podzielić na forum?
Na pierwszą część odpowiedział przedpiśca, druga część pytania sprawia ze odpowiedź na całe brzmi 'nie' (ale wszyscy będziemy Ci wdzięczni kiedy udostępnisz swoją wiedzę na ten temat)

yahya napisał(a):
- kolorystyka tych brankardów na PKP
Z czasów gry były już oznaczane Ft (U) lub U - zielone, wcześniej czerwone.
yahya napisał(a):
- oraz czy powielano na PKP oznaczenia Ft (U) dla brankardów różnych typów (np. Bremen lub Oppeln) utrudniając w ten sposób ustalenie ich pochodzenia i faktycznego typu bez wiedzy o wyglądzie zewnętrznym danego egzemplarza?
Tak, PKP uparcie stosowało praktykę nadawania serii opisujących jedynie parametry eksploatacyjne niezależnie od typu wagonu :twisted: Podobnie z resztą jak wszystkie inne zarządy kolejowe, bo oni się bawią w kolej nie w modelarstwo.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
857 77 5
#5
Przepisy R2 z 76r. przewidują dla wagonów U(Ft) zakres numeryczny 9400000-9407999,
a z 61r. serię Ft i zakres 800000-819999. Bez podkładki zdjęciowej, będziesz miał prawidłowo oznakowany fikcyjny model. ;)
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#6
To ciekawe, o czym Pan pisze. Mam świadomość, że trzeba najpierw odnaleźć dokumentację fotograficzną danego brankardu, by poznać jego pierwotny typ.

A czy ktoś z forumowiczów, poza wspomnianym Panem Kojem, posiada takową dla brankardów Pwg?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#7
Albo dokumentację techniczną, albo archiwum Ministerstwa Komunikacji [dawnego], gdzie powinny być odpowiednie księgi. :? Potem przynajmniej miesiąc porównywania danych technicznych i pierwotnych numerów oraz lat produkcji to będziemy znać liczbę i przydziały.
A przydziały się zmieniały.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.210 504 30
#11
Brankardy służyły jako wagony dla drużyny konduktorskiej pociągów towarowych (głównie zbiorowych), Pewnie dawno temu zdarzało się też, że były wykorzystywane jako wagony bagażowe w pociągach osobowych, ale ja się z tym nie spotkałem (aż taki stary nie jestem:)).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.210 504 30
#13
Pociąg zbiorowy to kategoria pociągu. Jest to pociąg uruchamiany pomiędzy stacjami węzłowymi i obsługujący punkty ładunkowe na stacjach pośrednich i bocznicach szlakowych. Podstawia na te punkty wagony i zabiera z nich wagony już rozładowane lub załadowane. Stąd taka nazwa. Właśnie z tego powodu w drużynie pociągowej jest kierownik i czasami też konduktor. A z charakteru takiego pociągu wynika, że tabor faktycznie może być bardzo zróżnicowany. Ale to wszystko powinienem chyba napisać w czasie przeszłym, bo wydaje mi się, że pociągi zbiorowe to już historia.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.564 13 6
#14
Odświeżę ten wątek. Zakupiłem taki typ wagonu i chciałbym go umiejscowić w III epoce z orzełkiem. I tu mam takie pytanie do znawców tematu, czy taki kolor zielony może zostać, czy też należy ten wagon przemalować na kolor czerwony?
PC228924.JPG
Zdjęcie-0976.jpg
Zdjęcie-0978.jpg
PB248148.JPG
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.240 30 1
#18
Odświeżę ten wątek. Zakupiłem taki typ wagonu i chciałbym go umiejscowić w III epoce z orzełkiem. I tu mam takie pytanie do znawców tematu, czy taki kolor zielony może zostać, czy też należy ten wagon przemalować na kolor czerwony? Zobacz załącznik 432557 Zobacz załącznik 432553 Zobacz załącznik 432554 Zobacz załącznik 432555
Znawcą tematu nie jestem, ale wydaje mi się Janku,że jeżeli chcesz oznaczyć swój model na epokę III to kolor pudła wagonu na czerwony tlenkowy ? (RAL3009)
Kolor zielony na Brankardach to już raczej chyba po roku 68 gdzie nadawano wagonom ujednolicone 12-to cyfrowe numery.

Może się mylę ,a jeżeli tak to ktoś skoryguje na pewno mój wpis;)
Pozdrawiam
Zbigniew
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#19
Odświeżę ten wątek. Zakupiłem taki typ wagonu i chciałbym go umiejscowić w III epoce z orzełkiem. I tu mam takie pytanie do znawców tematu, czy taki kolor zielony może zostać, czy też należy ten wagon przemalować na kolor czerwony? Zobacz załącznik 432555
Z orłem [Epoki IIIa -'45-50, IIIb - '50-56 i IIIc* - 56-58] obowiązkowo RAL3009. Ten model jest malowaniu z lat 56-58, o okresu IIIb różni się brakiem 0 na początku. W IIIa był natomiast pełny opis literowy zamiast cyfr z symbolami.
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 86 30
#20
Pod wpływem lektury tego wątku postanowiłem popchnąć jeden z moich projektów do przodu. mianowicie chciałem poddać konwersji zalegający u mnie brankard Piko na wagon z Czeremchy z epoki jak najpóźniejszej IV. Nie wiem czy takowe były, zakładam że będzie to w większej części fikcja, byłbym wdzięczny aby ktoś ocenił mój projekt oznaczeń takowego wagonu:
kalki brankard.jpg

Numer i daty pewnie skopane, mógłby ktoś coś pomóc?

Pozdrawiam:)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 8
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki