• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Gdy Glacier Express jest tylko tłem

OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.875 91 4
#81
Coraz dalej i coraz niżej, a w oddali kolejna stacja Poschiavo.
p01.jpg

p02.jpg

Taki widok z góry,
tt29.jpg

a po pętelce w tunelu coś dla miłośników infrastruktury kolejowej
tt03a.jpg

Przed Poschiavo kolejna mijanka.
tt31.jpg

p04.jpg

i wjeżdżamy na stację, jesteśmy bagatela już na 1014 m n.p.m.
tt32.jpg

tt33.jpg
tt34.jpg
tt04.jpg

p06.jpg

Z Poschiavo linia kolejowa biegnie wzdłuż drogi Tirano - Przełęcz Bernina
tt35.jpg
tt36.jpg

p07.jpg

a następnie brzegiem jeziora Lago do Poschiavo, po drodze dwa przystanki osobowe Le Prese na którym zatrzymuje się nawet sam Bernina Express oraz Miralago.
tt37.jpg

p01.jpg

Mijamy jezioro i zbliżamy się do słynnego wśród miłośników kolei i nie tylko Brusio.
 
OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.875 91 4
#83
Jeśli pytasz o kilometry przejechane koleją to trochę tego było, nie liczyłem. Co najmniej dwa razy trasę Berniny, raz Glaciera, do tego Chur Arosa, Filisur - Davos kilka razy. Jak będę miał chwilę czasu to policzę, ale myślę że ponad tysiąc, a do tego doliczyć trzeba kilkaset kilometrów postbusami.
 
OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.875 91 4
#86
Po godzinnym spacerku po Tirano wracamy.
Po oblocie EZT Allegra ABe 8/12 znowu w roli lokomotywy tylko będzie miała więcej pracy, bo skład nam się trochę powiększył.
TR01.jpg

W planach jest wysiadka w Brusio i spacerek do Kreisviadukt von Brusio (Wiaduktu spiralnego).
tt4.jpg

Szczęście nam tym razem dopisało, der Lokführer nie zasłonił kotar w kabinie i przez przedział pierwszej mogliśmy oglądać jak skład przejeżdża ulicami Tirano, niejako oczami maszynisty.
tt5.jpg

TR02.jpg

Po drodze mijamy Bastione del castello di Piattamala, pozostałości dawnego XII zamku zabezpieczającego drogę do przełęczy Bernina, później od 1920 roku elektrowni wodnej, a od lat 80-tych XX wieku hotelu Castello, obecnie pustostanu na sprzedaż.
tt55.jpg

Stąd do granicy Włoch ze Szwajcarią już tylko 400m, za którą znajduje się przystanek Campopologno, a za nim wspólny most kolejowo - drogowy, gdzie na czas przejazdu pociągu wstrzymywany jest ruch na drodze.
tt57.jpg

TR03.jpg

I znowu jesteśmy na wiadukcie.
TR04.jpg
TR05.jpg

A tak przedstawia się pociąg relacji Tirano - St. Moritz w tzw. godzinach szczytu, więcej wagonów już chyba nie dało się znaleźć.
TR06.jpg
TR07.jpg

Czerwony tasiemiec pnie się dalej do doliny Val Poschiavo, a my schodzimy w dół do "serca" wiaduktu.
TR08.jpg
TR09.jpg

by po drodze natknąć się na tajemnicze pieczary, schrony czy jak kto woli.
TR10.jpg
TR11.jpg

Tak naprawdę są to tutejsze wersje węgierskich piwniczek, trzeba przyznać że współczesne lodówki przy tych prostych budowlach wysiadają.
Na zewnątrz grubo ponad 20 stopni Celsjusza, a z tych "katakumb" bije przyjemny chłód.
Docieramy do wiaduktu, możemy go nawet dotknąć, polizać co kto woli, w każdym razie widok jest niesamowity, coś w rodzaju dookolnej areny na której co jakiś czas rozgrywa się przedstawienie w wykonaniu czerwonych składów sunących leniwie w dół lub wspinających się mozolnie pod górę.
TR12.jpg
 
OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.875 91 4
#88
Wracamy do Morteratsch.
Przy okazji mała łamigłówka, którędy pojedziemy.
TR20.jpg

Kilka fotek bo i tak kolejny dzień to przełęcz Bernina tym razem na pieszo od Alp Grum do Lagalp, także jeszcze kolegów zanudzę.
tt01.jpg

Na górze, nad linia kolejową, widać szczyt przełęczy na drodze samochodowej.
TR21.jpg
TR22.jpg

ttt1.jpg

TR23.jpg

ttt2.jpg

ttt3.jpg

I wszędzie te pociągi ;)
t13.jpg
 
OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.875 91 4
#91
Czy to są rejony przełęczy Oberalp, gdzie kręcono Bonda?
Nie jestem specjalnie fanem agenta 007, ale zdjęcia do filmu Goldfinger były nagrywane na Furka Pass na zjeździe do Realp, gdyż na początku w ujęciu pojawia się słynny Hotel Belvedere, potem mijają z Hotel Galestock i dalej jadą fragmentem gdy tor Matterhorn Gotthard Bahn poprowadzono równolegle z drogą tuż za Realp w kierunku Andermatt, samo Realp też robi za scenografię w filmie.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.674 50 5
#92
Taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkk

Pokiełbasiło mi się :D
Dzięki za naprostowanie.

Byłeś w którymś z tych miejsc ?
 
OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.875 91 4
#93
Taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkk

Pokiełbasiło mi się :D
Dzięki za naprostowanie.

Byłeś w którymś z tych miejsc ?
Miałem tą przyjemność dwa lata temu, zrobiłem sobie wtedy wycieczkę z Realp do Oberwald koleją Furka DFB, gdy stacjonowaliśmy w Visp, a później wracaliśmy do Polski częściowo drogą którą "jechał" filmowy Bond właśnie Realp do Andermatt.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 25 2
#94
Bardzo fajny wątek i przepiękne zdjęcia z kolejowej Szwajcarii.
…drogą którą "jechał" filmowy Bond właśnie Realp do Andermatt.
Pozwolę sobie na szybką ilustrację - widok na Realp i dalej dolinę Alp w kierunku Andermatt z punktu widokowego poświęconego Bondowi oraz skład MGB na odcinku Realp-Andermatt na wysokości Hospental.
IMG_5497.jpeg IMG_1628.jpeg
 
OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.875 91 4
#95
Bardzo fajny wątek i przepiękne zdjęcia z kolejowej Szwajcarii.

Pozwolę sobie na szybką ilustrację - widok na Realp i dalej dolinę Alp w kierunku Andermatt z punktu widokowego poświęconego Bondowi oraz skład MGB na odcinku Realp-Andermatt na wysokości Hospental.
Zobacz załącznik 1010950 Zobacz załącznik 1010951
Jak odnajdę dysk ze zdjęciami i filmami z tamtej podróży to coś zrzucę.
Moim skromnym zdaniem żadne Majorki, Teneryfy, nie się warte tygodnia w Szwajcarii, czy w Austrii.
 
OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.875 91 4
#96
Kolejny dzień to wyprawa do polodowcowego wąwozu Cavaglia i Giardino dei Ghiacciai di Cavaglia (ogrodu polodowcowego), powrót pociągiem na Alp Grum i dalej już pieszo przełęczą Bernina, brzegiem Lago Bianco do Bernina Lagalb. Pierwotnie mieliśmy iść wzdłuż torów (dosłownie) do Ospizio Bernina, ale zawęziłoby to perspektywę podziwiania taboru na szlaku, także zdecydowanie wybraliśmy dłuższą wycieczkę drugim brzegiem jeziora.
Wiadukt Pila z galerią.

ag02.jpg

Na stacji w Cavaglia mija nas poranna Bernina z Tirano.
ag03.jpg

A tym składem przyjechaliśmy.
Nie wiem czy tylko ja tak mam, ale czoło Allegr ABe 4/16 i 8/16 oraz wagonów At i Bt urzekające swoją zadziornością zwyczajnie mnie oczarowało.
Wielka szkoda, że nikt nie pokusił się o wypuszczenie modelu w H0.
ag04.jpg

Bernina która nas mijała jest na już na "pętelce" za Stablini.
ag05.jpg

a teraz na "pętelce" wjazdu na stację Alp Grum
ag06.jpg

Dochodzimy do wąwozu, od stacji jakieś 500m.
Jak dla nas miłośników wszelkiej maści klamm-ów, szału nie ma, ale można odwiedzić, teraz tylko żal że nie wiedziałem wcześniej, że można wchodzić na teren elektrowni wodnej w Calvagia i Robbia.
ag08.jpg

Głowna atrakcja to liczne gigantyczne dziury powstałe w wyniku erozji, jest ich tu naprawdę sporo i niektóre naprawdę duże.
ag07.jpg

Po godzinny spacerku jesteśmy z powrotem na stacji Cavaglia i tu poddając się psychologii "tłumu" zostajemy nauczeni kultury wsiadania do pociągu na stacjach z wąskimi peronami.
ag09.jpg

Zamiast cierpliwie czekać na peronie od strony stacji, jak barany za przykładem wydawało się tubylców (znaczy szwajcarów) wleźliśmy na środkowy wąski peron. Przyjechał nasz skład (ten po lewej stronie), a z drugiej strony wjechał pociąg do Tirano i co, i nic, z tej strony drzwi się nie otwierają i nawet interwencje "tubylców" nie pomogły, skład odjechał bez nas.
Skład z St. Moritz zaś czekał z wypuszczeniem pasażerów, aż do odjazdu naszego składu i dopiero gdy ostatni wagon opuścił peron odblokowały się drzwi, co ciekawe oczekujący na ten skład również czekali cierpliwie na peronie stacyjnym, nikt nie właził na wąziutką wysepkę robiącą za peron.
Ponieważ mieliśmy bilet bez limitu szybka decyzja, nie czekamy godzinę na następny, jedziemy jeszcze raz na dół do Poschiavo i stamtąd wrócimy do Alp Grum.
ag10.jpg

Wyszło nawet na dobre, nauczyliśmy się zasad na stacjach RhB, a przy okazji zobaczyłem stary wiadukt którego nie zauważyliśmy w podróży do Tirano dnia poprzedniego.
ag11.jpg

Z przygodami docieramy do celu. Alp Grum
ag12.jpg

W dole galeria na podjeździe do stacji.
ag14.jpg

Wylot tunelu od strony St. Moritz.
ag16.jpg

W dole Cavaglia i "pętelka" przed Stablini.

ag17.jpg

Ze stacji udajemy się w górę do Hotelu Belvedere, by obejść wzgórze górujące nad stacją i wejść na Berninapass.
Po niżej widać "pętelkę" z przedłużeniem torów stacyjnych, praktycznie w środku budują miejsce w którym będzie punkt widokowy.
ag18.jpg

My zaś po małej wspinaczce trafiamy na inny punkt widokowy nad Historische Trockenmauern, historycznych konstrukcji zabezpieczających przed lawinami wykonanych z kamieni bez zaprawy, tutaj zadaniem ich była prawdopodobnie ochrona torowiska i pociągów.
W dole widać galerię w dolinie rzeki Pila, to ta z pierwszego zdjęcia wpisu.

ag21.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.522 512 30
#99
Wydaje mi się, że Bemo wypuściło wcześniej allegrę w skali 1:87, ale w fikcyjnej jednak wersji na tor 16,5 mm. Bemo cały czas ma w ofercie takie fikcyjne modele wąskotorówek, ale na tor H0,
 
OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.875 91 4
Wydaje mi się, że Bemo wypuściło wcześniej allegrę w skali 1:87, ale w fikcyjnej jednak wersji na tor 16,5 mm. Bemo cały czas ma w ofercie takie fikcyjne modele wąskotorówek, ale na tor H0,
Ma ale głównie są to loki i wagony popularnych pociągów panoramicznych: Glacier, Bernina, GoldenPass, Barenland Arosa.
W tym roku z EZT ma ukazać się ABe 4/16 Capricorn, jednak też tylko w H0m.
 

Podobne wątki