• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Baza mieszanych składów cystern i ich modele

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
753 43 0
W zeszłym tygodniu zaobserwowane w pociagu Olavionu. Oznaczenia na cysternach CZ-UNPAL. Cysterny 88 m3 produkcji Legios Loco, jakie w modelu robi Igra Model. Rewizja (albo data produkcji ?) styczeń 2023.

Screenshot_20230308_103144_Video Player.jpg Screenshot_20230308_103157_Video Player.jpg
Screenshot_20230308_103209_Video Player.jpg Screenshot_20230308_103223_Video Player.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
Ta cysterna pierwsza obok 406R wygląda na na ex ČSD ze zmienionymi wózkami. Modele produkuje Albert Modell. Modele we wcześniejszym wyglądzie pokazałem Tutaj
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
W zeszłym tygodniu zaobserwowane w pociagu Olavionu. Oznaczenia na cysternach CZ-UNPAL. Cysterny 88 m3 produkcji Legios Loco, jakie w modelu robi Igra Model. Rewizja (albo data produkcji ?) styczeń 2023.

Zobacz załącznik 958405 Zobacz załącznik 958406
Zobacz załącznik 958407 Zobacz załącznik 958408
Odkopię ten post celem sprostowania. Wagony są produkcji Nymwagu z Nymburku (Nb). Legios zbankrutował.
Projekt jest dalej produkowany przez Nymwag i z pewnymi zmianami przez Kolowag.

Orientujecie się co to za typ tych cystern po prawej na zdjęciu?

Nysa lata 2000

źródło zdjęcia :
https://www.wrphoto.eu/search.php?show_result=1&page=1
Po analizie, ja bym obstawiał na coś takiego:

33 81 788X XXX-X ÖBB [P] Zaes 65m³ ←15,24m→

https://gingespotting.smugmug.com/Austria/ZCoded-81/Zaes-33-81-7885/

Cysterna termos pomalowana na biało z czarnym pasem wydaje się być malowanie stosowanym tylko przez Austriaków. (srebrny i szary jest bardzo popularny, ale biały już bardzo rzadki) Tu zresztą taki niedobitek: https://www.tosh-railways.com/Wagons/Country/81-oebb-austria/787-788/i-wRt8qZs/A
Producent wagonu prawie na pewno jest austriacki, ale nie mam szczęścia do wagonów z tego kraju, więc nawet nie wiem, które zakłady wchodzą w grę.
 
Reakcje
111 1 0

SantaFe

Aktywny użytkownik
Reakcje
645 30 7
Ta "środkowa", szara cysterna wygląda na znaną konstrukcję produkcji jugosławiańskiej z zakładów w Kraljevie. Albert Modell robi takie same, na pierwszy rzut oka przynajmniej. W swoich zbiorach zdjęć wagonów mam kilka takich, mogę się tutaj podzielić nimi na dniach.
Byłoby super.
szukalem czy te Albert Modell jeżdżą u nas ale nie za dużo znalazłem. Jednak czasem są takie zdjecia jak te i zastanawiam się czy to nasze czy jakieś przeróbki Czeskich..
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
Byłoby super.
szukalem czy te Albert Modell jeżdżą u nas ale nie za dużo znalazłem. Jednak czasem są takie zdjecia jak te i zastanawiam się czy to nasze czy jakieś przeróbki Czeskich..
1. Tak cysterny od Albert Modell co najmniej do 2019 jeździły do Polski. https://forum.modelarstwo.info/threads/nowości-nie-pkp-2020.48949/page-12#post-880943
(malowania Mogul, Ryko, ABTrans) W tej chwili, to coraz bardziej wątpliwe, bo wagony są na granicy śmierci technicznej.

2. Ta cysterna z 2000r. to też ten sam typ produkcji GOSY produkowany przez Albert Modell (który de facto jest rozwojem kupionej przez nich licencji na polski projekt cysterny 29R, o zwiększonym przez nich zbiorniku). Jednak jak widać wagon ma podmienione wózki na Y25. Takie podmiany miały miejsce w wagonach Węgierskich i ex Jugosławiańskich. Nie w czechosłowackich.
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
Byłoby super.
szukalem czy te Albert Modell jeżdżą u nas ale nie za dużo znalazłem. Jednak czasem są takie zdjecia jak te i zastanawiam się czy to nasze czy jakieś przeróbki Czeskich..
Odnośnie tych cystern, to znalazłem u siebie zdjęcie takiej cysterny, słowackiego przewoźnika, w składzie różnorodnych cystern. Dokładnie taki model wydał swego czasu Albert Model. Zdjęcia zrobione 17.07.2012 r. w Krakowie (rzeczona cysterna na drugim zdjęciu):

P1060676.JPG P1060678.JPG P1060679.JPG P1060680.JPG P1060682.JPG P1060683.JPG

I model cysterny Albert Model:

785003a.jpeg

Może warto przy okazji zwrócić uwagę, że podobnego rodzaju cysterny (trochę innej konstrukcji, ale ja widzę tu pewne podobieństwo) nadal spotykane są na naszych szlakach a ich modele produkuje Igra Model. Samo wykonanie, mówiąc delikatnie, nie powala na kolana ale modele tak czy inaczej są. Przykładowe zdjęcia z 7.07.2011 r.:

P1050247.JPG P1050249.JPG P1050250.JPG

oraz całkiem współczesne czasy, 24.02.2021 r. Widać, że jeżdżą w składach z bardzo współczesnymi cysternami, tutaj np. niebieskie RTI:

P1040500.JPG P1040502.JPG P1040503.JPG

I modele cystern Igra Model (ten drugi to taki zestaw częściowo do samodzielnego montażu):

igra96100002a.jpg HQM0000101.jpg

Ciekawostką jest, jaka lokomotywa prowadzi ten skład - ET42:
 

Załączniki

Sebastian B.

Aktywny użytkownik
Reakcje
62 9 2
Interesuja mnie tez sklady cystern i interesuja mnie oznaczenia na tablicach ADR bo one informuja do czego sluza te cysterny. Zbieram glownie cysterny do przewozu paliw - benzyny 33/1203 i oleju napedowego 30/1202. Dobrze wiedziec do czego takie wagony sa wykorzystywane choc napewno sa sklady mieszane z roznymi rzeczami.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tablica_ADR
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
111 1 0
Interesuja mnie tez sklady cystern i interesuja mnie oznaczenia na tablicach ADR bo one informuja do czego sluza te cysterny. Zbieram glownie cysterny do przewozu paliw - benzyny 33/1203 i oleju napedowego 30/1202. Dobrze wiedziec do czego takie wagony sa wykorzystywane choc napewno sa sklady mieszane z roznymi rzeczami.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tablica_ADR
Może nie tyle informują do czego służy cysterna, ale mogą mówić jaki towar niebezpieczny (wysokiego ryzyka) dany wagon przewozi w stanie ładownym. Przeważnie cysterny są dostosowane do transportu więcej niż jednej substancji i po umyciu zbiornika nakleja się inne tablice RID lub też odkleja się stare, jeśli nie będzie to substancja niebezpieczna. Tak to najłatwiej wyjaśnić...
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
753 43 0
Może nie tyle informują do czego służy cysterna, ale mogą mówić jaki towar niebezpieczny (wysokiego ryzyka) dany wagon przewozi w stanie ładownym. Przeważnie cysterny są dostosowane do transportu więcej niż jednej substancji i po umyciu zbiornika nakleja się inne tablice RID lub też odkleja się stare, jeśli nie będzie to substancja niebezpieczna. Tak to najłatwiej wyjaśnić...
W stanie próżnym również moga jechać jako TN.
 

Jerrrrycho

Użytkownik
Reakcje
55 0 0
Cysterna termos pomalowana na biało z czarnym pasem wydaje się być malowanie stosowanym tylko przez Austriaków. (srebrny i szary jest bardzo popularny, ale biały już bardzo rzadki) Tu zresztą taki niedobitek: https://www.tosh-railways.com/Wagons/Country/81-oebb-austria/787-788/i-wRt8qZs/A
Producent wagonu prawie na pewno jest austriacki, ale nie mam szczęścia do wagonów z tego kraju, więc nawet nie wiem, które zakłady wchodzą w grę.

Mały odkop, producentem tych termosów powinny być zakłady Josef Meyer z Rheinfelden. Oparte o tę ramę są również Zaesy 85m³, w Polsce najczęściej spotykane na wahadłach Lotosu, własność VTG.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
583 0 0
Mały odkop, producentem tych termosów powinny być zakłady Josef Meyer z Rheinfelden. Oparte o tę ramę są również Zaesy 85m³, w Polsce najczęściej spotykane na wahadłach Lotosu, własność VTG.
Hmmm... Rozważałem tą opcję... ale jestem bardzo nieprzekonany. Owszem podparcia zbiornika i rama są bardzo podobne do tych J.M., ale praktycznie wszystkie detale: pomosty hamulcowe, wzór poszycia zbiornika, drabinki i pomosty nie zgadzają się ze wzorami spotykanymi na cysternach J.M. ex SBB.

Jeszcze, taka techniczna obserwacja: Starsze modele cystern J.M. miały podparcia prostokątne patrząc z boku, natomiast późniejsze równoległobokowe. I w dużym skrócie, prostokątne podparcia są wtedy, gdy wózek znajduje się pod podparcie zbiornika, a ukośne, gdy wózki są szerzej rozstawione niż podparcia. Ten austriacki wagon nie spełnia tej zasady, a przeróżne cysterny ex. SBB ją spełniają.

No, ogólnie się rozpisałem, że to i tamto, ale po prostu uważam, że ten wagon musiał zostać zaprojektowany przez innych inżynierów niż szwajcarzy, mimo, że mogli się wzorować na niektórych rozwiązaniach. Ale mogę się mylić.
 

Jerrrrycho

Użytkownik
Reakcje
55 0 0
Twoje zwątpienia dały mi powód do zgłębienia w temacie. Dogrzebałem się do jednego zdjęcia dłuższej o niecałe pół metra cysterny - tutaj jednak liczba podobieństw jest znacznie większa, niż przy konstrukcjach z Rheinfelden.

https://live.staticflickr.com/65535/51230027099_1c50fa9e5e_b.jpg (Simmering Graz Pauker, 1976)

Myślę, że dopóki nie znajdzie się tabliczka znamionowa z danego termosu, możemy założyć, że została wyprodukowana przez SGP.
 
OP
OP
G

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 3 0
Gwoli ścisłości, mamy tu cysterny zarówno Albert Model jak i Igry Model. Te drugie akurat tu przeważają. Swoją drogą ciekawy skład, osobiście nie spotkałem się z przypadkiem, gdzie w jednym składzie występowałyby te obydwa typy cystern.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.457 148 0
Krótkie pytanie: czy nowe modele cystern GATX z Igra Model, dostępne w ŚM są modelami realnych wagonów i kursujących po PL?

1683882490524.png
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 6
Tabor 7
Tabor 2
Tabor 5
Tabor 63

Podobne wątki