Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
W zeszłym tygodniu zaobserwowane w pociagu Olavionu. Oznaczenia na cysternach CZ-UNPAL. Cysterny 88 m3 produkcji Legios Loco, jakie w modelu robi Igra Model. Rewizja (albo data produkcji ?) styczeń 2023.
Ta cysterna pierwsza obok 406R wygląda na na ex ČSD ze zmienionymi wózkami. Modele produkuje Albert Modell. Modele we wcześniejszym wyglądzie pokazałem Tutaj
Ta cysterna pierwsza obok 406R wygląda na na ex ČSD ze zmienionymi wózkami. Modele produkuje Albert Modell. Modele we wcześniejszym wyglądzie pokazałem Tutaj
Ta cysterna pierwsza obok 406R wygląda na na ex ČSD ze zmienionymi wózkami. Modele produkuje Albert Modell. Modele we wcześniejszym wyglądzie pokazałem Tutaj
W zeszłym tygodniu zaobserwowane w pociagu Olavionu. Oznaczenia na cysternach CZ-UNPAL. Cysterny 88 m3 produkcji Legios Loco, jakie w modelu robi Igra Model. Rewizja (albo data produkcji ?) styczeń 2023.
Odkopię ten post celem sprostowania. Wagony są produkcji Nymwagu z Nymburku (Nb). Legios zbankrutował.
Projekt jest dalej produkowany przez Nymwag i z pewnymi zmianami przez Kolowag.
Cysterna termos pomalowana na biało z czarnym pasem wydaje się być malowanie stosowanym tylko przez Austriaków. (srebrny i szary jest bardzo popularny, ale biały już bardzo rzadki) Tu zresztą taki niedobitek: https://www.tosh-railways.com/Wagons/Country/81-oebb-austria/787-788/i-wRt8qZs/A
Producent wagonu prawie na pewno jest austriacki, ale nie mam szczęścia do wagonów z tego kraju, więc nawet nie wiem, które zakłady wchodzą w grę.
Ta "środkowa", szara cysterna wygląda na znaną konstrukcję produkcji jugosławiańskiej z zakładów w Kraljevie. Albert Modell robi takie same, na pierwszy rzut oka przynajmniej. W swoich zbiorach zdjęć wagonów mam kilka takich, mogę się tutaj podzielić nimi na dniach.
Ta "środkowa", szara cysterna wygląda na znaną konstrukcję produkcji jugosławiańskiej z zakładów w Kraljevie. Albert Modell robi takie same, na pierwszy rzut oka przynajmniej. W swoich zbiorach zdjęć wagonów mam kilka takich, mogę się tutaj podzielić nimi na dniach.
Byłoby super.
szukalem czy te Albert Modell jeżdżą u nas ale nie za dużo znalazłem. Jednak czasem są takie zdjecia jak te i zastanawiam się czy to nasze czy jakieś przeróbki Czeskich..
Byłoby super.
szukalem czy te Albert Modell jeżdżą u nas ale nie za dużo znalazłem. Jednak czasem są takie zdjecia jak te i zastanawiam się czy to nasze czy jakieś przeróbki Czeskich..
2. Ta cysterna z 2000r. to też ten sam typ produkcji GOSY produkowany przez Albert Modell (który de facto jest rozwojem kupionej przez nich licencji na polski projekt cysterny 29R, o zwiększonym przez nich zbiorniku). Jednak jak widać wagon ma podmienione wózki na Y25. Takie podmiany miały miejsce w wagonach Węgierskich i ex Jugosławiańskich. Nie w czechosłowackich.
Byłoby super.
szukalem czy te Albert Modell jeżdżą u nas ale nie za dużo znalazłem. Jednak czasem są takie zdjecia jak te i zastanawiam się czy to nasze czy jakieś przeróbki Czeskich..
Odnośnie tych cystern, to znalazłem u siebie zdjęcie takiej cysterny, słowackiego przewoźnika, w składzie różnorodnych cystern. Dokładnie taki model wydał swego czasu Albert Model. Zdjęcia zrobione 17.07.2012 r. w Krakowie (rzeczona cysterna na drugim zdjęciu):
I model cysterny Albert Model:
Może warto przy okazji zwrócić uwagę, że podobnego rodzaju cysterny (trochę innej konstrukcji, ale ja widzę tu pewne podobieństwo) nadal spotykane są na naszych szlakach a ich modele produkuje Igra Model. Samo wykonanie, mówiąc delikatnie, nie powala na kolana ale modele tak czy inaczej są. Przykładowe zdjęcia z 7.07.2011 r.:
oraz całkiem współczesne czasy, 24.02.2021 r. Widać, że jeżdżą w składach z bardzo współczesnymi cysternami, tutaj np. niebieskie RTI:
I modele cystern Igra Model (ten drugi to taki zestaw częściowo do samodzielnego montażu):
Ciekawostką jest, jaka lokomotywa prowadzi ten skład - ET42:
Interesuja mnie tez sklady cystern i interesuja mnie oznaczenia na tablicach ADR bo one informuja do czego sluza te cysterny. Zbieram glownie cysterny do przewozu paliw - benzyny 33/1203 i oleju napedowego 30/1202. Dobrze wiedziec do czego takie wagony sa wykorzystywane choc napewno sa sklady mieszane z roznymi rzeczami.
Interesuja mnie tez sklady cystern i interesuja mnie oznaczenia na tablicach ADR bo one informuja do czego sluza te cysterny. Zbieram glownie cysterny do przewozu paliw - benzyny 33/1203 i oleju napedowego 30/1202. Dobrze wiedziec do czego takie wagony sa wykorzystywane choc napewno sa sklady mieszane z roznymi rzeczami.
Może nie tyle informują do czego służy cysterna, ale mogą mówić jaki towar niebezpieczny (wysokiego ryzyka) dany wagon przewozi w stanie ładownym. Przeważnie cysterny są dostosowane do transportu więcej niż jednej substancji i po umyciu zbiornika nakleja się inne tablice RID lub też odkleja się stare, jeśli nie będzie to substancja niebezpieczna. Tak to najłatwiej wyjaśnić...
Może nie tyle informują do czego służy cysterna, ale mogą mówić jaki towar niebezpieczny (wysokiego ryzyka) dany wagon przewozi w stanie ładownym. Przeważnie cysterny są dostosowane do transportu więcej niż jednej substancji i po umyciu zbiornika nakleja się inne tablice RID lub też odkleja się stare, jeśli nie będzie to substancja niebezpieczna. Tak to najłatwiej wyjaśnić...
Cysterna termos pomalowana na biało z czarnym pasem wydaje się być malowanie stosowanym tylko przez Austriaków. (srebrny i szary jest bardzo popularny, ale biały już bardzo rzadki) Tu zresztą taki niedobitek: https://www.tosh-railways.com/Wagons/Country/81-oebb-austria/787-788/i-wRt8qZs/A
Producent wagonu prawie na pewno jest austriacki, ale nie mam szczęścia do wagonów z tego kraju, więc nawet nie wiem, które zakłady wchodzą w grę.
Mały odkop, producentem tych termosów powinny być zakłady Josef Meyer z Rheinfelden. Oparte o tę ramę są również Zaesy 85m³, w Polsce najczęściej spotykane na wahadłach Lotosu, własność VTG.
Mały odkop, producentem tych termosów powinny być zakłady Josef Meyer z Rheinfelden. Oparte o tę ramę są również Zaesy 85m³, w Polsce najczęściej spotykane na wahadłach Lotosu, własność VTG.
Hmmm... Rozważałem tą opcję... ale jestem bardzo nieprzekonany. Owszem podparcia zbiornika i rama są bardzo podobne do tych J.M., ale praktycznie wszystkie detale: pomosty hamulcowe, wzór poszycia zbiornika, drabinki i pomosty nie zgadzają się ze wzorami spotykanymi na cysternach J.M. ex SBB.
Jeszcze, taka techniczna obserwacja: Starsze modele cystern J.M. miały podparcia prostokątne patrząc z boku, natomiast późniejsze równoległobokowe. I w dużym skrócie, prostokątne podparcia są wtedy, gdy wózek znajduje się pod podparcie zbiornika, a ukośne, gdy wózki są szerzej rozstawione niż podparcia. Ten austriacki wagon nie spełnia tej zasady, a przeróżne cysterny ex. SBB ją spełniają.
No, ogólnie się rozpisałem, że to i tamto, ale po prostu uważam, że ten wagon musiał zostać zaprojektowany przez innych inżynierów niż szwajcarzy, mimo, że mogli się wzorować na niektórych rozwiązaniach. Ale mogę się mylić.
Twoje zwątpienia dały mi powód do zgłębienia w temacie. Dogrzebałem się do jednego zdjęcia dłuższej o niecałe pół metra cysterny - tutaj jednak liczba podobieństw jest znacznie większa, niż przy konstrukcjach z Rheinfelden.
Gwoli ścisłości, mamy tu cysterny zarówno Albert Model jak i Igry Model. Te drugie akurat tu przeważają. Swoją drogą ciekawy skład, osobiście nie spotkałem się z przypadkiem, gdzie w jednym składzie występowałyby te obydwa typy cystern.