• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Baza mieszanych składów cystern i ich modele

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
683 1 0
Na stronie www.trainsdepot.org pojawił się katalog firmy Albert Model z całkowicie nowymi modelami cystern, które mają się ukazać (...)

Cysterny te mają może taki trochę archaiczny wygląd, ale to też ich zaleta.
Co ciekawe cysterny wyglądają na bardziej archaiczne niż mogłoby się wydawać. Jest to projekt VEB Waggonbau Niesky produkcji lat 1989-1991
jeszcze na zamówienie kolei wschodniemieckich, w których to barwach wagony za bardzo się nie najeżdziły.

Zdecydowanie nietypowy i trudny do pomylenia nawet z dużej odległości z czymkolwiek innym.


Natomiast katalogi pojawiły się dwa i ten drugi też może być interesujący.



Rumuńska 63 kubikowa cysterna paliwowa, była przeze mnie fotografowana w Polsce co najmniej w latach 2017-2022
Niemniej tylko wagony należące do słowackiego Slovnaftu, aczkolwiek zarówno oryginalne czerwone, jak i szare, na obydwu rodzajach wózków.


KR_op-sm-dg-nh_05wr19 (32)_.jpg
33 56 7857 039-1 Zas SK-SLVAG
KR_op-sm-dg-nh_05wr19 (148)_.jpg
33 56 7857 051-6 Zas SK-SLVAG
Kraków Nowa Huta NHa; 05.09.2019;

Można także nadmienić, że istnieją również mniej liczne cysterny termosy na bazie tych cystern, również widywane w Polsce.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.790 41 4
21.07.2025. Olsztyn Gutkowo.
Taką cysternę spotkałem u siebie. Niby nic ale zainteresowała mnie, ma ten stary pas z czasów DEC/CPN? I ogólnie inspiracja do patynowania modelu.
IMG_20250721_170930830.jpg
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.790 41 4
Bardzo lubię oglądać cysterny, chyba już tylko na nich widać "ząb czasu" bo większość wagonów idzie pod całościowe naprawy, nowe malatury itp., już trochę tego wrzucałem na forum, gdyby komuś zależało na zdjęciach detalu takich ciekawszych cystern to jak będą w Olsztynie czy w ogóle gdzieś spotkam, to prawie zawsze mogę zrobić bardziej dokładne fotki(y)
 
Ostatnio edytowane:

Pawelec

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 2 1
Dziś miłe zaskoczenie mnie dopadło:)
Niedługo minie rok jak uwieczniłem ciekawą "beczkę" na Górczynie w Poznaniu:
20240825_174153.jpg

Oglądając katalog Piko na drugą połowę roku, w moje oczy wpadła ta właśnie cysterna, nie sądziłem że któryś z producentów podejmie się wyzwania:)
piko-24627-knickkesselwg-ermewa-omv-vi.jpg

Akt. Trix poszedł dalej, ma lub będzie miał cały set, oraz pojedyncze wagony:
387a8a0a6f0cad6e43c82c2f761c5f751484123924.jpg
trix-h0-kesselwagen-zacns-omvermewa-neuwertig.jpeg
Malowanie zbliżone do oryginału, w porównaniu do Piko.
 
Ostatnio edytowane:

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
895 46 0

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.117 67 3
Co więcej ośmielam się wątpić czy ten typ wagonów kiedykolwiek znalazł się na stanie GATX. To ten sam typ wagonu jaki miał udawać polską cysternę produkcji jugosłowiańskiej Jt620. Jednak ma to tyle wspólnego że jest to też cysterna z izolowanym termicznie zbiornikiem i na tym koniec podobieństw. Przede wszystkim cysterna Rivarossi to dawny projekt firmy Jouef i ma on całkowicie odmienną konstrukcję. To opracowanie to cysterna z ramą zespoloną ze zbiornikiem coś jak w stylu konstrukcji Uerdingen. Takie wagony produkowano w fabrykach francuskich i być może belgijskich. Dokładnego typu nie znam. Czy takie wagony pojawiły się w naszym kraju, całkiem możliwe ale nie ma na to potwierdzenia w postaci zdjęć. Do tego na pewno były własnością jakichś francuskich firm. Ja mam model takiego wagonu w malowaniu Nacco SNCB jeszcze firmy Jouef malowanie na zlecenie LS Models. I też mam niemałe wątpliwości co do zgodności z oryginałem.
Kod wymiany 81 dopuszcza do kursowania w ruchu międzynarodowym w ograniczonym zakresie tutaj wagon jest dopuszczony SNCF, CFL, DB i NS. Niemniej Wagony tego typu będąc własnością innych firm n.p. Simotra, Millet, Ermewa mogły się pojawiać w Polsce szczególnie w latach 70-tych I 80-tych kiedy wymiana gospodarcza z krajami zachodnimi była ożywiona pomimo oficjalnej niechęci władz naszego kraju do takich praktyk. No ale cóż brak dowodów w postaci zdjęć.
 

Załączniki

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
683 1 0
Co więcej ośmielam się wątpić czy ten typ wagonów kiedykolwiek znalazł się na stanie GATX. To ten sam typ wagonu jaki miał udawać polską cysternę produkcji jugosłowiańskiej Jt620. Jednak ma to tyle wspólnego że jest to też cysterna z izolowanym termicznie zbiornikiem i na tym koniec podobieństw. Przede wszystkim cysterna Rivarossi to dawny projekt firmy Jouef i ma on całkowicie odmienną konstrukcję. To opracowanie to cysterna z ramą zespoloną ze zbiornikiem coś jak w stylu konstrukcji Uerdingen. Takie wagony produkowano w fabrykach francuskich i być może belgijskich. Dokładnego typu nie znam. Czy takie wagony pojawiły się w naszym kraju, całkiem możliwe ale nie ma na to potwierdzenia w postaci zdjęć. Do tego na pewno były własnością jakichś francuskich firm. Ja mam model takiego wagonu w malowaniu Nacco SNCB jeszcze firmy Jouef malowanie na zlecenie LS Models. I też mam niemałe wątpliwości co do zgodności z oryginałem.
Kod wymiany 81 dopuszcza do kursowania w ruchu międzynarodowym w ograniczonym zakresie tutaj wagon jest dopuszczony SNCF, CFL, DB i NS. Niemniej Wagony tego typu będąc własnością innych firm n.p. Simotra, Millet, Ermewa mogły się pojawiać w Polsce szczególnie w latach 70-tych I 80-tych kiedy wymiana gospodarcza z krajami zachodnimi była ożywiona pomimo oficjalnej niechęci władz naszego kraju do takich praktyk. No ale cóż brak dowodów w postaci zdjęć.
No, cóż... Model tej cysterny dalej nie daje mi spać.

Faktycznie wygląda na francuza i by się to zgadzało, jeżeli to opracowanie Joef'a.

Najbliżej temu do późnego typu cystern termosów produkcji zakładów HK Porter w Marpent produkcji około 1974-76. (Te zakłady bankrutują w 1976.)

Np: widoczna tutaj w drugim rzędzie z napisem TOTAL.


Źródło zdjęcia: https://docrail.fr/les-wagons-citerne-a-trois-essieux-pour-le-transport-de-produits-petroliers/

Ale to nie do końca jest to, parę detali się nie zgadza, albo inaczej: jest przedstawiona w sposób bardzo uproszczony. I moim zdaniem najprawdopodobniej ten model może mieszać cechy konstrukcyjne kilku różnych producentów wagonów nie dając się dokładnie przyporządkować. Taki sam problem mam z Tilligwską cysterną Zagkks w skali TT.

W Belgi nie produkowano nowożytnie cystern. Kupowali produkty francuskie, w tym cysterny termosy CFPM/CFMF Balbigny.
Przy czym należy pamiętać, że zakłady Franco-Belge z Raismes leżą we Francji.

Przedstawiony twój model belgijskiej cysterny z kodem wymiany 81, jest moim zdaniem oparty malowaniem na bardziej archaicznym typie cysterny, produkcji zapewne sprzed 1965. Taki kod wymiany na nowoczesnym wagonach fabrycznie osadzonych na Y25 (co przedstawia forma modelu) jest niemal niespotykany.

No i ogólnie powiedziałbym, że cysterny termosy francuskiej produkcji, były dużo powszechniejsze do zobaczenia w Polsce w latach '00 i '10, aniżeli '70 i'80 kiedy to może się przytrafiły.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.790 41 4
Dzień dobry koledzy!
Mijał mnie dzisiaj skład Azotów (nawozy do Dobrego Miasta), pomyślałem, że zrobię kilka fotek, może maja jakąś wartość na kontekście modeli. Niestety miałem duży obiektyw i nie mogłem robić zdjęć od boku. Niemniej trafiły się m.in. takie dwie sztuki.
beczka 2000.jpg
beczka 1 2000.jpg

Poza nimi były jeszcze:
ZAKKS 84 51 7901 821 1
ZAS 33 51 7849202 1
I kilka sztuk innych, których mam zdjęcia połowy, bo od boku, niemniej są wyraźne tablice.
Gdyby komuś trzeba było podeślę większe zdjęcia.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 6
Tabor 7
Tabor 2
Tabor 5
Tabor 63

Podobne wątki