że w Polsce Ludowej było 78 cukrowni.
Doliczając te przedwojenne i przedprzedwojenne to pewnikiem wyjdzie grubo ponad setka.
Ja sobie pozwolę policzyć te publiczne wąskotorówki. Po niektórych nie ma już śladu, niektóre nie ją już w Polsce a niektóre pewnikiem pominąłem.
Zacznę od publicznych, te poznane są najlepiej.
1 Antonowiecka
2 Baranowicka
3 Błudeń-Kartuz
4 Brasławska (Dukszty-Druja)
5 Bydgoska
6 Chybie-Strumień
7 Gawia-Iwie
8 Gończary-Filipowicze
9 Grojecko-Wilanowska
10 Hrubieszowska
11 Jablonowsko-Karczewska
12 Jarocińska
13 Jędrzejowska
14 Juraciszki-Piesiewicze
15 Kaliska
16 Kruszwicka
17 Kujawska
18 Bystrzyca-Łęczna
19 Łubków-Cisna
20 Marcinkaniecka
21 Marecka
22 Mławska
23 Nałęczowska
24 Naroczańska (Nowoświęcany-Kobylnik)
25 Nasielska
26 Nowogrodzka
27 Opalenicka
28 Orańczycze-Prużana
29 Ostrolęcka
30 Piotrkowska
31 Pleszewska
32 Podlaska
33 Poleska
34 Przeworska
35 Rogowska
36 Sędziszów-Szczekociny
37 Nasielsk-Lubicz
38 Śmigielska
39 Sochaczewska
40 Średzka
41 Starachowicka
42 Bełżec-Budy
43 Wieluńska
44 Wołyńska
45 Żnińska
46 Zwierzyniecka
47 Herby-Częstochowa
48 Ełcka
49 Olecka
50 Kętrzyńska
51 Gdańska
52 Kwidzyńska
53 Pomorska
54 Wrocławska
55 Bogatyńska
56 Górnośląska
57 Casenkow-Penkun-Oder
58 Stolper Kleinbahn
59 Olesno–Praszka
60 Nowoświęciańska
61 Insterburger Kleinbahnen
Razem to jest o ile oczywiście dobrze policzyłem 5794km linii i 2156 punktów eksploatacyjnych (stacje, przystanki, ładownie).
Oczywiście to powyższe to skrót myślowy to kolejki te łączyły się, dzieliły i jak dobrze policzyć to można wydzielić 92 (o ile dobrze policzyłem) różne wąskotorowe sieci kolejowe.
Następne są kolejki, jak je nazwałem upublicznione czyli koleje pozostające poza strukturami kolei publicznych na których odbywał się publiczny ruch głównie pasażerski.
Koleje upublicznione:
1 Nadwórna-Rafajłowa
2 Worochta-Foreszczanka
3 Broszniów-Osmołoda
4 Wygoda-Świca
5 Bieszczadzka KL(od1963r.)
6 Koleje Zakładów Gieschego
Razem to jest 167km
Następna kategoria to są tak zwane kolejki drugorzędne na których możliwy był publiczny ruch pasażerski i towarowy.
Kolejki drugorzędne występowały tylko w Dyrekcji Wileńskiej z jednym wyjątkiem ale już teraz nie chce mi się szukać o którą kolejkę chodziło.
Stan w 1923 r.
1 Błudeń-Michalin
2 Woropajewo-Połowo
3 Woropajewo-Hruzdowo
4 Wilejka-Lubań
5 Domiszewicze-Zarój
6 Jeziory-Wiercieliszki
7 Jeziory-Szkleńsk
8 Jeziory-Dubinka
9 Bohdanów-Odrowąż-Klem
10 Druskieniki-Konable
11 Malkowicze-Dobrosławka
12 Hancewicze-Deniskowicze
13 Juchnowicze-Newel
14 Kosowo-Chochłówka
15 Parafianowo-Dokszyce
16 Widzibór-Moroczno
Razem 412km
Następna kategoria to przenośne rollbany na których odbywał się ruch publiczny.
1 Opatów-Jasice
2 Janów-Szastarka
3 Izbica-Żółkiewka
4 Chmielnik-Busko
Następna kategoria to wąskotorowe tramwaje konne.
1 Mrozy - Kałuszyn
2 Wawer - Stara Miłosna
3 Mrozy - Rudka Sanatorium
4 Okuniew - Miłosna
5 Pruszków-Tworki-Komorów
Oczywiście nie może zabraknąć zwykłych tramwajów z których przynajmniej część była klasyfikowana jako kolej (o ile nie wszystkie).
Tramwaje wąskotorowe:
1 Białystok
2 Bielsko-Biała
3 Bydgoszcz
4 Cieszyn
5 Elbląg
6 Grudziądz
7 Gubin
8 Inowrocław
9 Jelenia Góra
10 Górny Śląsk
11 Kostrzyn nad Odrą
12 Kraków
13 Legnica
14 Lwów
15 Ł.W.E.K.D.
16 Olsztyn
17 Słubice
18 Słupsk
19 Sopot
20 Tarnów
21 Toruń
22 Wałbrzych
23 Wilno
24 Zgorzelec
25 Ostrawa
Kolejki parkowe:
1 Chorzów
2 Bydgoszcz/Myślęcinek
3 Ostrów Wielkopolski
4 Poznań/Malta
5 Gnieźnieńska Kolej Dziecięca
6 Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy"
7 Trzebiatów
8 Kraków
i na koniec kolejki turystyczne:
1 Pionki
2 Hajnówka
3 Czarna Białostocka
4 Hel
5 Płociczno
6 Krośnice
7 Tarnowskie Góry
8 Złoty Stok
Oczywiście powyższe to nie jest lista kompletna.
Oczywiście też nie mam ambicji żeby to kiedykolwiek wziąć w kupę i opisać z powodów o których Prezes pisał powyżej.
Kolejek przeróżnych gospodarczych, przemysłowych, folwarcznych czy militarnych nawet nie będę próbował liczyć to kiedyś spróbowałem i dałem sobie spokój w okolicach szóstej czy siódmej setki.
Na koniec obrazek czyli Koleje Kujawskie i żeby nie było wcale nie najdłuższe i najbardziej skomplikowane.
Pozdrawiam serdecznie i skomplikowanie.
ksiezyc_nad_gieesem ...