• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Pitt35

Użytkownik
Reakcje
93 0 0
Jak tak sobie przypomne dawne czasy to nie było takich pęknięć. Ale w odległych czasach drewno się suszyło przez odpowiednio długi czas a być może i eliminowano takie pęknięte. A teraz mamy gospodarkę typu "szybciej, szybciej i do klienta po diengi".
Dokładnie tak jak Kolega napisał. W książce wydanej w latach 20 XX wieku ""NAWIERZCHNIA DRÓG ŻELAZNYCH" jest w tym temacie taka dość ciekawa informacja.
"Pnie na podkłady powinny być ścinane w zimie, gdyż wówczas w lepszym stanie wywozi się je z lasu, lepiej wysychają i mniej są narażone
na szkodliwe działanie owadów. Podkłady z drzewa szpilkowego przy suszeniu pękają mniej aniżeli z liściastego, także podkłady z drzewa, rąbanego w zimie, pękają mniej aniżeli z innych pór roku.
Suszenie podkładów powinno trwać minimalnie 4 miesiące, a przy drzewie o strukturze zbitej, jak dębina, najmniej 6 miesięcy."
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.349 58 3
Suszenie podkładów powinno trwać minimalnie 4 miesiące, a przy drzewie o strukturze zbitej, jak dębina, najmniej 6 miesięcy."
Tutaj należy sprecyzować jaka to metoda suszenia naturalna czy sztuczna (czyli suszenie w suszarniach) ponieważ okresy suszenia drewna są diametralnie różne. Przy suszeniu naturalnym przyjmuje się że drewno twarde liściaste schnie ok 1 cm na rok, a iglaste 1 cm na 6 miesięcy. Przy suszeniu w suszarniach ten okres jest zależny od sposobu suszenia drewna (kilka różnych technologii suszenia) ale w ok 14 dni drewno liściaste osiąga wilgotność poniżej 10 % .
Może ktoś posiada podręcznik technologii produkcji podkładów kolejowych drewnianych.

Znalazłem wilgotność drewnianego podkładu przed impregnacją nie może być większa jak 25 % więć drewno musi być po prostu suszone i to do jasno określonej wartości.
paragraf 15 strona 15 - Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru podkładów, podrozjazdnic i mostownic drewnianych – wymagania i badania Id-113
https://www.plk-sa.pl/files/public/...przepisy/Instrukcje/Wydruk/Id/Id-113_WCAG.pdf
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.396 442 99

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
631 3 0
Budowa tunelu dla pieszych mającego zastąpić wąski chodnik pod wiaduktem kolejowym w Tarnowskich Górach na ulicy Częstochowskiej. Jak widać na zdjęciu te nowoczesne barierki (mające chronić pieszych przed ochlapaniem przez samochody bo woda tam tu i ówdzie po deszczu stoi a podczas ulewy nie da się czasami tamtędy samochodem przejechać), które zastąpiły stare blaszano-pancerne nie są hołoto-odporne więc tunel jak najbardziej przydatnym mi się wydaje.

Mam nadzieję, że nie zapomniano planując tę budowlę o wybudowaniu także wiaduktu dla kolei wąskotorowej z Bytomia Karbia do Miasteczka Śląskiego. Na razie tory zniknęły. "Szły" w miejscu gdzie teraz widać tę wiszącą rurę.

Tunel-TG.jpg


PS. Moja żona stwierdziła, że będzie bała się takim tunelem chodzić. Doradziłem, że zawsze może wjechać tam swoim samochodem.:devil:
 
Ostatnio edytowane:

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
631 3 0
Tak, to właśnie ten wiadukt. Tylko teraz z jego lewej strony znajduje się jedynie ta rura i powietrze :D

Nie mam pojęcia co w tej rurze się znajduje choć prawdopodobnie mogą w niej być umieszczona kable zasilające semafor postawiony z kilometr dalej przed skrzyżowaniem z torem normalnotorowym biegnącym do ogrodzonego terenu wojskowego. Zdjęcia tego skrzyżowania kiedyś tu zamieściłem.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.122 216 0
Całe te wykopki związane są z przebudowa linii 182.
Więcej można przeczytać tutaj, jak znajdę czas to uzupełnię wpisy bo ostatnio dużo zostało już zrobione.
 

hjugytf

Aktywny użytkownik
Reakcje
460 47 4
Parowóz jest robiony w innym miejscu i nie mam informacji w jakim stanie jest kocioł. Wcześniejsza naprawa dotyczyła chyba malowania i szpachli. Tender i dudka rozpadały się dosłownie w rękach. Teraz spokojnie jako pomnik wytrzyma sporo lat, bo jak wposmniałem jest na nim praktycznie nowa blacha.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.219 39 0
Przeznaczenie zmieniła wyłącznie cukrownia.
Powiatowa wąskotorówka jest po drugiej stronie drogi i robi swoje.

Sam obiekt cukrowni jest wielkim kompleksem hotelowo/konferencyjnych także ze strefą Spa. Zrobione jest to z zachowaniem rzadko spotykanej w skali Polski dbałości o zachowanie dziedzictwa przemysłowego. Nie wiem czy to bardziej zamysł "biznesowo-designerski" a zachowanie jest "przy okazji" czy też powody ułożyły się odwrotnie ale patrzeć trzeba na ostateczny wynik.
Jest tam drogo (imprezy firmowe) ale np. na stałe można mieć wycieczki z byłym pracownikiem cukrowni który opowiada o tym jak ona działała, jest mnóstwo artefaktów stanowiących wyposażenie pokoi, korytarzy etc. Jak ktoś będzie w Żninie - zdecydowanie polecam aby zobaczyć jak to wygląda - nawet jeśli się jedynie wypije kawę.
 

Podobne wątki