• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskotorowe klimaty

Jarząbek

Znany użytkownik
Witaj Michał. Z tego co wiem, to kolej Poznań - Biedrusko miała swój początek właśnie na poznańskiej cytadeli i była połączona z forteczną siecią kolei. Była też linia wąskotorowa na lotnisko Ławica a także linia Tama Garbarska - Prowiatura na Solnej.
Tory miały szerokość 600 mm, co zresztą można zobaczyć na zachowanych zdjęciach taboru, m.inn. parowóz firmy Henschel & Sohn serii RIIIc dla austriackich kolei polowych a także typowe wagony towarowe pruskich kolei wąskotorowych.
Koleje forteczne były także na terenie innych miast, takich jak: Grudziądz, Toruń, Kraków. Modlin, Dęblin, Warszawa, Brześć, Wilno, Przemyśl.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Z tego co wiem, to kolej Poznań - Biedrusko miała swój początek właśnie na poznańskiej cytadeli i była połączona z forteczną siecią kolei. Była też linia wąskotorowa na lotnisko Ławica
Na planie z 1929r. zaznaczona jest linia kolejowa z Cytadeli. Początek przy Alei Szelągowskiej i dalej wzdłuż Naramowickiej w kierunku Biedruska.
Na Golęcinie widać też fragment linii, która zaczyna się w Koszarach Lotników.
(Zdjęcie pochodzi z archiwum Poznania)
Plan_Poznania_1929_1.jpg
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Koledzy, z podziękowaniem! Ciekawą sieć tworzyły też kolejki cegielniane na Świerczewie. Jeśli nie mylę się, było tam kilkanaście cegielni połączonych siecią kolejki przemysłowej.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Ciekawą sieć tworzyły też kolejki cegielniane na Świerczewie
Pamiętam z dzieciństwa cegielnię w Luboniu w pobliżu osiedla Lubonianka. Kilka razy z kumplami chodziliśmy patrzeć jak się robi cegły. ;)
Do dzisiaj pozostały budynki administracji, które zostały zaadaptowane na mieszkania komunalne.
W miejscu gdzie dzisiaj jest centrum handlowe Pajo, było zaplecze techniczne kolejki cegielnianej. Tory od cegielni biegły w kierunku Szacht, skąd wydobywano glinę do produkcji cegieł. W połowie lat 70-tych rozebrano tory i zburzono cegielnię.
W archiwach praktycznie jest tylko jedno zdjęcie, z już rozbieranej cegielni.
Druga cegielnia była na Kotowie. Czy miała połączenie z tą z Lubonia, tego niestety nie wiem.
 
Witam szanownych Kolegow

z takim oto zagadnieniem: W ksiazce pana Pokropinskiego o Jedrzejowskich KD wszystkie wagony typu Ziehla 4Ww oznaczone sa seria Wddxhs - nawet te zbudowane w 1984r. Na zamieszczonych zdjeciach z 1985r (w tej samej ksiazce) pokazane sa 2 egzemplarze 9840-0 i 9843-4 juz oznakowane jako Wddxhp ( podobnie jak transportery Tddyyhp) Czy zmiana oznakowania hamulca zespolonego miala miejsce na przelomie 1984/85? A moze jest zupelnie inne uzasadnienie?

Pozdrawiam
Wpis połączony automatycznie:

Pewna niescislosc przepraszam. Zdjecia sa z ksiazki "Hrubieszowskie Koleje Wask."
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Tak, jest uzasadnienie. Po prostu p. Bogdan się pomylił (nie pierwszy raz). WM-11 nie przewiduje oznaczenia hamulca hs. Albo h albo hp.

W tej książce warto jeszcze poszukać rysunku drezyny Warszawa na 750 mm ;-)
 
Ostatnio edytowane:
A moze jest zupelnie inne uzasadnienie?
owszem, inne... jest to pewna nieścisłość, jak sam zauwazyłeś...

Zgodnie z przepisami oznakowania taboru wąskotorowego na PKP nie stosowało się małej litery "s", seria Wddxhs to twórcza inwencja autora, być może zainspirowana twórczą inwencją jakiegoś niedouczonego kolejarza.
tzn. te wagony były oznaczone serią Wddxhp jeśli były w wersji z hamulcem zespolonym, lub Wddxh, jeśli miały tylko hamulec ręczny.
 
A skoro jesteśmy przy przepisach, to jak to było z letniakami? Bo seria BTxh też jest chyba radosną twórczością kolejarzy?
owszem ;)
wg przepisów duża litera T oznacza wagon transporter, natomiast mała litera t (bo czasem takowej używano do ozn. letniaków) występuje tylko w połaczeniu z dużą literą F i oznacza wagon służbowy (brankard) do ruchu towarowego. Oczywiście do letniaków ma się to nijak, ale w latach 90. XX w., gdy takowe pojawiły się na większą skalę, świadomość przepisów już była nikła...
 
owszem, inne... jest to pewna nieścisłość, jak sam zauwazyłeś...

Zgodnie z przepisami oznakowania taboru wąskotorowego na PKP nie stosowało się małej litery "s", seria Wddxhs to twórcza inwencja autora, być może zainspirowana twórczą inwencją jakiegoś niedouczonego kolejarza.
tzn. te wagony były oznaczone serią Wddxhp jeśli były w wersji z hamulcem zespolonym, lub Wddxh, jeśli miały tylko hamulec ręczny.
Dziekuje Kolegom za wyjasnienie i pozdrawiam.
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Postanowiliśmy odpocząć z Żabcią na łonie natury w arboretum w Rogowie, ale na początku podjechaliśy do Jeżowa, gdzie nie było kucyka, budynek jeszcze nie powstał, ale była Lidka i tłum ludzi.

DSC_0539.JPG


A potem złapaliśmy pociąg po drodze.

DSC_0550.JPG


DSC_0557-crop.JPG


Na tle elewatora.

DSC_0561.JPG


I już na ostatniej prostej przed stacją Rogów Wąskotorowy Towarowy.

DSC_0565.JPG


A potem wjeżdżający na przystanek Rogów Wąskotorowy Osobowy i podczas oblotu składu przed kolejnym kursem, i wszystko wspaniale, ale jaka szkoda że to nie Px48 który mógł tu być.

DSC_0579-crop.JPG


DSC_0586.JPG
 

Podobne wątki