• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskotorowe klimaty

Mam pytanie do Kolegów Jarząbka i Prezesa, bo znacie kolej radzymińską jeszcze z czasów jej istnienia, otóż na tej kolei przypuszczalnie aż do jej likwidacji znajdowała się czteroosiowa platforma saska o numerze 28205. Czy posiadacie może jakieś informacje co się stało z tą platformą później i ewentualnie jakieś jej zdjęcie?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Doskonale pamiętam tą platformę, zresztą jak wszystkie inne wagony z tej kolei znajdujące się na Stalowej w latach sześćdziesiątych. Była to faktycznie saska platforma, wyprodukowana w Waggonfabrik Zwickau w roku 1921, początkowo wyposażona w ławę pokrętną. Otrzymała numer 5217K i została przeznaczona na kolej Taubenheim - Dürrhennersdorf. Następny numer to - K8037. W czasie okupacji trafiła na kolej bialską a następnie w latach pięćdziesiątych na radzymińską, gdzie była wykorzystywana głównie przez służbę drogową i przeważnie stała na st. Targówek. Po wprowadzeniu numerów dwunastocyfrowych otrzymała nr 00 15 324 4400-5. Można ją było zobaczyć w składzie pociągu rozbiórkowego. Po zakończeniu rozbiórki kolei mareckiej platformę, tak jak i wiele innych wagonów przesłano na kolej mławską. Skreślona z ewidencji w grudniu 1975 roku.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Nie to jest ta platforma, jest to najprawdopodobniej platforma, która w tym czasie była już skreślona z inwentarza, albo jakaś archaiczna sprowadzona na czas rozbiórki, podobnie jak widoczna w składzie poc. rozbiórkowego platforma Pddxh.
Oprócz tych wagonów jest w składzie wagon bagażowy 4054 a także (w zaleźności od zestawienia) jedna z węglarek z dawnej kol. kwidzyńskiej lub żuławskiej.
Widzę, że wczoraj błędnie napisałem II saski numer wagonu K8037 - powinno być K8038.
 
Panowie jeszcze jedna sprawa, w Sochaczewie znajdują się 2 platformy z byłej kolei w Zielonce, saska 28204 i podobna do niej 28213, której wygląd sugeruje, że może mieć również saski rodowód. 28204 trafiła do Polski w czasie II wojny, podobnie jak omawiana wcześniej 28205, a co myślicie o 28213? Jej dawny numer 7645 nie pasuje do zakresów numeracji saskiej. Macie może jakieś inne informacje na ten temat?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
w Sochaczewie znajdują się 2 platformy z byłej kolei w Zielonce, saska 28204 i podobna do niej 28213, której wygląd sugeruje, że może mieć również saski rodowód.
Jak najbardziej ma saski rodowód, tylko, że to nie platforma, ale ... węglarka, która została pozbawiona odejmowanych ścian. Kiedy to nastąpiło ... trudno powiedzieć, gdyż saskie wagony wąskotorowe trafiały na PKP zarówno po I wojnie światowej jak i po drugiej.
Natomiast z całą pewnością można stwierdzić, że po II wojnie została zakwalifikowana jako platforma.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Szanowni Koledzy, dociekam na jakiej kolejce realizowany był spektakl Teatru Telewizji pr. "Mrzonka", min 56:49:
Na moje oko jest to kolejka sochaczewska i wjazd na stację Tułowice (charakterystyczny zakręt i brzozowy zagajnik ), choć parowóz ustawiony byłby nietypowo, kominem w stronę Sochaczewa. Może być to również kolejka nasielska lub mławska. Prosiłbym o identyfikację.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Kolejki takie funkcjonowały w wielu miejscach, np. Forcie Winiary w Poznaniu w latach międzywojnia, a może i wcześniejszych lub w też w czasie ostatniej wojny. Tory kolejki (nie znam niestety szerokości toru, przypuszczalnie 600mm lub 700mm) ułożone były w suchej fosie. Podobna kolejka pracowała na poligonie w Biedrusku (http://ebiedrusko.pl/aktualnosci/mi...iedrusko-gdzie-znajdowala-sie-stacja-koncowa/). Przypuszcalnie kolejka do Biedruska miała połączenie z kolejką forteczną.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Kolego Jarząbku, czy kolejka cytadelowa w Poznaniu miała połączenie z wąskotorówką wojskową Poznań-Biedrusko? Dzięki za informację.
Wagon motorowy kolejki wojskowej rembertowskiej (chyba dobrze mówię?) został zachowany i stacjonuje w naszym wąskim mauzoleum w Sochaczewie, jako już wagon osobowy, bez silnika.
 

Podobne wątki