• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Po wizjach lokalnych w miejscach gdzie przebiegał szlak, takie też wnioski wyciągnęliśmy - linia Ozorków-Stryków przecinała 2 rzeki + jakiś niewielki strumyk lub rów melioracyjny. Na starych mapach rysowana jest raczej kawałek od drogi, ale w rejonie Moszczenicy raczej nie ma takiej opcji, żeby przechodziła inaczej jak dawnym mostem drogowym- są tam zbyt duże rozlewiska i spadek terenu w stronę rzeki po obu stronach, w zasadzie jedyne rozsądne przewężenie to w miejscu obecnego mostu drogowego. Przejście torami z jednego brzegu na drugi w innym miejscu moim zdaniem wymagałoby prac niemożliwych do wykonania w krótkim czasie.
Mapy geodezyjne, o których wspomniałem wcześniej to potwierdzają, tor na moście oraz kawałek przed i za nim był ułożony wprost na drodze.

Natomiast Czerniawkę linia przecinała prawdopodobnie w polach, jednak w miejscu gdzie najprawdopodobniej musiała przebiegać, nie znaleźliśmy żadnych jednoznacznych śladów. Coś musi być jednak na rzeczy ponieważ w tym rejonie na wschodnim brzegu również są rozlewiska i częściowo podmokłe tereny, ale mniej więcej w kluczowym miejscu jest fragment wyraźnie twardszy, gdzie suchą nogą da się przejść na sam brzeg rzeki. Zostaje wbić tam "sondę" w postaci szpadla i zobaczyć czy cokolwiek było tam podsypywane.
To się również zgadza.

W załącznikach 4 plany geodezyjne mostów na Czerniawce i Moszczenicy z podejściami z obu stron.
 

Załączniki

TJM

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Na forum 750mm.pl zamieściłem kilka lat temu plan przebiegu linii Ozorków - Stryków sporządzony przeze mnie na podstawie planów geodezyjnych byłej DOKP Łódź znajdujących się w Archiwum w Łodzi. Zobacz tam, ale nie pamiętam już w jakim wątku to było. Plan ten nie był w wysokiej rozdzielczości ponieważ musiałem go zmniejszyć aby można było go tam zamieścić, ale jest czytelny.
Właśnie te Twoje mapy były najsolidniejszą podstawą do poszukiwań terenowych, ponieważ mapa na railmap/bazie kolejowej miejscami wykazuje bardzo dużą rozbieżność, a mapy z epoki wcale nie mniejszą - o czym przekonaliśmy się w trakcie pierwszej wizji lokalnej w terenie. Ich czytelność jest ok jeśli chodzi o sam przebieg szlaku, ale do szukania w terenie musiałem mocno pokombinować z wyliczaniem współrzędnych, żeby zrobić sobie urywki tracka GPS z przebiegiem szlaku. Przy okazji znalazło się coś takiego

łuk jesionka 2.png

W terenie widać również gołym okiem jakiś fragment łuku, w tym miejscu nie było orki pod sadzenie lasu. Po prawej od drogi już było orane i żadnych śladów nie widać. Szpadla w tym miejscu wbić nie można - oznaczony teren prywatny - ale powiedzmy, że na oko widać, że gleba dokładnie taka sama jak obok.

Jeszcze taka ciekawostka. Źródło: Google Earth, wersja na PC (można tam suwakiem cofać się w czasie, w wersji webowej nie znalazłem takiej funkcjonalności). Październik 2017, widać ciemniejszą kreskę lecącą przez pola, jej położenie pokrywa się mniej więcej z położeniem szlaku.
Roślinność zdradza czasami ślady po rzeczach których dawno nie widać w terenie. Tylko trzeba utrafić zdjęcie robione w odpowiednim momencie. Obstawiam że nawet jeżeli pod tory nic nie było sypane, to możliwe, że różnica w odcieniu wynika z tego, że przez 10 lat ten fragment pod torami nie było orany.

2017.png
 
Ostatnio edytowane:

Spy007

Użytkownik
Reakcje
96 2 0
Dobry wieczór wszystkim forumowiczom,
Otrzymałem w niedzielę (tj. 3 marca) informację od dziadków, jakoby na którymś programie TVP 3 Poznań miała miejsce emisja filmu z Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej. Tym bardziej przykuło moją uwagę, jakoby-według słów dziadków-film miał pochodzić z 1947 roku (!). Jednak szukając sam niczego nie znalazłem. Czy któryś z państwa ma wiedzę na temat owego nagrania i gdzie mógłbym je znaleźć?
Pozdrawiam, Spy
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.505 37 4
Koledzy, po raz kolejny grzebię na Flickr, znalazłem kogoś kto ma ledwo 3 strony zdjęć, jest kilkanaście zdjęć z Polski (wąski tor): Żnin, Środa Miasto, Śnieciska (pod tymi hasłami warto rzucić okiem). Jest jedno wyraźne zdjęcie wagonu z pełnym numerem, może komuś się przyda.
47115537091_c93bacdd66_o.jpg

Autor: Dirk Upnmoor
Link:
FLICKR
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Zdjęcia prezentują przejazd specjalny dla niemieckich entuzjastów wąskotorówek (rok 1976). Parowozik ten nazywany był przez witaszyckich kolejarzy "Pelasią". Witaszyckie parowozy już wtedy bardzo rzadko prowadziły pociągi osobowe, choć zapewne zdarzały się jeszcze pociągi towarowo-osobowe. W 1977 roku nastała era lokomotyw spalinowych serii Lyd2, a ostatni parowóz (Hanomag) wygaszono przypuszczalnie w 1979 roku (prośba o weryfikację).
A tutaj ciekawe zdjęcia kolejki krotoszyńskiej z 1980 roku:
https://irenakuczynska.pl/pieszy-rajd-trasa-kolejki-z-krotoszyna-do-broniszewic-jest-pomysl/
Pociąg osobowy relacji Pleszew Miasto - Krotoszyn prowadzony parowozem serii Px48-1775 lub 1777 (prośba o weryfikację). Ostatni parowóz pracujący na kolejce krotoszyńskiej wygaszony został w 1982 roku i był to najprawdopodobniej Px48-1760.
 

Podobne wątki