Na podstawie zdjęć i moich obserwacji jeśli chodzi o pociągi dawniej najwyższej kategorii IC (odpowiednik obecnych EIC), to w większości były wagony bezprzedziałowe typu 154A i 152A, więc bez tych wagonów ciężko będzie coś zestawić. Standardowe zestawienie obejmowało:
- bezprzedziałowy klasy 2 typu 154A
- przedziałowy klasy 2 typu Z1B lub 144A (czasami zdarzały się nieklimatyzowane odpowiedniki - np. 136A)
- barowy 113A lub restauracyjny Bautzen89
- przedziałowy klasy 1 typu Z1A lub 145Ab (z przedziałami czteromiejscowymi), często były oba wagony
- bezprzedziałowy klasy 1 typu 152A
Zwykle było od 2 do 4 wagonów klasy 2 oraz 2-3, a czasem nawet 4 wagony klasy 1.
Na wyżej dołączonym zdjęciu mamy przykład takiego pociągu.
Za lokomotywą jest wagon 154A, drugi wagon to 144A, trzeci i czwarty prawdopodobnie również 144A, potem chyba barowy 113A i na końcu 2 wagony klasy 1 w malowaniu „papuga” – tu już trudno określić typy na podstawie zdjęcia.
Z wydanych do tej pory modeli, można próbować odwzorować skład z okolic 2004 roku. Wtedy były mieszane składy z wagonami w barwach „papuga” i współczesnym szaro-niebieskim.
Przykładowo można wziąć Z1A i Z1B w malowaniu „papuga” i bezprzedziałowe 154A i 152A w barwach IC (modele takich firma ACME produkowała). Do tego oczywiście jakiś barowy lub restauracyjny. Skład można wydłużyć np. dodatkowym wagonem Z1B w barwach IC, albo ostatnio wydanym 144A – no trzeba trochę przymknąć oko na szczegóły oznaczeń
Chcąc odwzorować pociąg z wcześniejszych lat można próbować zestawić pociągi międzynarodowe. Przykładowo EC Sobieski, EC Polonia, EC Praha (i może jeszcze jakieś inne) były zestawiane z samych wagonów przedziałowych standardu Z.
Zwykle zestawienie tych pociągów obejmowało:
- wagon klasy 1 typu Z1A w malowaniu „papuga”
- barowy 113A lub restauracyjny Bautzen89
- 4 wagony klasy 2 serii Bdmnu najczęściej albo same wagony typu 144A, albo 4 nieklimatyzowane (typu 136A lub Z2B Bautzen91), ale czasem mogły być jakieś podmiany i pojedynczy Z1B moim zdaniem mógł się trafić.
To może czas na jakieś fotki
http://rail.phototrans.eu/14,5044,0,PaFaWag_104Eb_EP09_040.html
EC Polonia: za lokomotywą wagon Z1A, drugi to barowy 113A, i dalej 4 wagony klasy 2 w tym jeden w malowaniu papuga – przypuszczam, że Z1B a pozostałe pewnie 144A.
http://rail.phototrans.eu/14,5124,0,PaFaWag_104Eb_EP09_043.html
Znowu EC Polonia: Z1A, barowy 113A w malowaniu „papuga”, dalej chyba Z2B Bautzen91, a kolejnych wagonów już nie widać.
http://rail.phototrans.eu/14,4563,0,PaFaWag_104Eb_.html
EC Sobieski: Z1A, restauracyjny Bautzen89 i 4 sztuki 144A.
http://rail.phototrans.eu/14,4904,0,PaFaWag_104Eb_EP09_034.html
EC Praha: za lokomotywą Z1A, barowy 113A, trzeci to 136A, czwarty bodowo-kremowy Bautzen91 i na końcu chyba jeszcze 2 Bautzeny jeden zielony i drugi bordowy. To jest fajny skład, chyba wszystkie modele w odpowiednich malowaniach były produkowane.
Na koniec przykład wagonowej mieszanki z 2004 roku:
http://rail.phototrans.eu/14,4537,0,PaFaWag_104Eb_.html
EC Polonia:
w planowym zestawieniu na stronie
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=MAV&kategorie=MÁV:EC&cislo=130&rok=2004#v956 są same 144A, ale na zdjęciu (o ile się nie mylę) widać:
- Z1B w malowaniu „papuga”
- 136A zielono-kremowy
- 144A w nowych barwach
- barowy 113A (jakiś szaro-brudny ;P)
- chyba 145A w nowych barwach (modelu nie ma, ale Z1A chyba mógłby zastępczo być)
- dalej pewnie ten jedyny austriacki Ampz
- i kolejnych wagonów to już niestety nie widać