• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

#2
Karolku, lat 14 !!!

NIE ZDARZAŁO SIĘ !

Lokomotywy pospieszne mają inne przełożenie przekładni niż towarowe. I zasada, że lokomotywa towarowa może ciągnąć pociąg osobowy lub nawet pospieszny nie działa w drugą stronę !
 

xendx

Nowy użytkownik
#3
garcia ramirez napisał(a):
mają inne przełożenie
Do składów osobowych z reguły słabsze loki a szybsze ponieważ ciężar wagonów osobowych i ich ilość w składzie jest mała w porównaniu z lokami towarowymi gdzie do ruszenia i uciągu składu kilkudziesięciu wagonów z ładunkiem potrzebna jest przekładnia która kosztem mniejszej prędkości daję większą moc.
 
OP
OP
Karol K.

Karol K.

Znany użytkownik
#5
Dowiedziałem się z zaufanego źródła że na bazie EP można zrobić EU05 (towarową).
Różnią się tylko malowaniem. :D

Zródło: ICE

pozdr.
To EU może ciągnąć i tow. i osob. ?
(na zasadzie analogii)
 
#6
Sorry za pytanie ale jak można budować model lokomotywy nie mając zielonego pojęcia o oryginałach jeżdżących po żelaznych szlakach?

Literki EU znaczą:

E - lokomotywa elektryczna
U - lokomotywa uniwersalna, czyli nadająca się zarówno do przewozów pasażerskich jak i towarowych.

Lokomotywy EU05, tzw. "czechy", były eksploatowane na PKP od 1961 roku. Następnie w w latach 1973-1977 przerobiono je na EP05, zmieniając przełożenie przekładni głównej celem podwyższenia prędkości maksymalnej ze 125 km/h do 160 km/h. Tak więc od 1977 nie było już żadnych EU05 na PKP. Dziś w eksploatacji pozostają tylko EP05-16 oraz EP05-23. Dla Ciebie interesująca może być EP05-22, której przed kilku laty przywrócono malowanie serii EU05. Nosi ona obecnie oznaczenie EU05-22 i można ją zobaczyć na terenie lokomotywowni Kraków Prokocim. Lokomotywa ta jest wyłączona z ruchu i spełnia jedynie rolę pomnika.

Polecam zakup październikowego "Świata Kolei" i lekturę artykułu na temat oznaczeń taboru elektrycznego PKP.
 
OP
OP
Karol K.

Karol K.

Znany użytkownik
#8
Nie mówiłem, że to powiedziałeś ICE :twisted:

psz
To co napisałeś wyczytałem na Wiki a "towarową" użyłem niefortunnie chodziło mi o ogólną :grin:
 
#13
"W ruchu towarowym tylko podczas jazd próbnych przy odbiorze każdej lokomotywy: na odcinku 270 km ze składem o masie 2000-2200 ton. W teorii EU05 mógł prowadzić skład 2000t z prędkością maks. 80 km/h, natomiast 1000t nawet z prędk. 100 km/h. Dla porównania lokomotywy ET21 mogą prowadzić składy towarowe o masie 2300 t z prędkością 70 km/h."
...
"W okresie pierwszego roku pracy objętego ogólną gwarancją wyrobu, lokomotywy zostały skierowane przede wszystkim do obsługi pośpiesznych pociągów pasażerskich na linii Warszawa-Gliwice-Warszawa. Fakt ten wynikał z braku lokomotyw do wykonywania takich właśnie zadań przewozowych, podczas gdy zapotrzebowanie lokomotyw do ruchu towarowego pokrywały w zasadzie dostawy krajowego przemysłu w postaci towarowych lokomotyw elektrycznych serii ET21."
- tyle mówi o tym literatura branżowa.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
#14
Jeśli chodzi o nawet sam wygląd, EU05 to nie to samo co jeden człon ET40. ET40 to na dobrą sprawę połączenie dwóch lokomotyw serii 130 (E479), co można rozpoznać po charakterystycznym wlocie powietrza na dachu między pantografami. Poza tym podczas prób z EP40-41 władowano do niej podzespoły ze skasowanych EP05. Jak to się skończyło - niemal każdy wie.
 

Daniel

Aktywny użytkownik
#16
Psz.A masz może wiedzę czy ten pomnik w postaci tegoż Czecha można zwiedzić :) oczywiście z aparatem i miarką ????? co sobie stoi w Krakowie Prokocimiu.Szkoda żeby zgniła,albo ją palnikiem potraktowali jak by się miało troszkę wymiarów to by się jaki model zrobiło w odpowiedniej skali :)
 

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
BGM
#17
Witam wszystkich.;)
Planuję skompletować skład pociągu w następującej konfiguracji: wagon oliwkowy 111A Herisa 2 kl. + wagon 112Ag Robo 1 kl. (przemalowany na barwy kremowo czerwone) + wagon oliwkowy 111A Herisa 2 kl. Mam jednak pewien dylemat, z tego co wiem to wagony 112Ag w barwach kremowo czerwonych jeździły od roku 1995. Na wagonie Herisa pisze data ważenia 1970 rok, więc jest około 25 lat różnicy. Jednak chodzi mi głównie o to, czy takie zestawieni miało w ogóle racje bytu na kolei, bo myślę, że wagony oliwkowe typu 111A można było spotkać z oliwkowymi wagonami 112Ag (112Ag produkowane od 1978 r.), ale czy oliwkowe 111A jeździły z 112Ag kremowo czerwonymi?
Znalazłem na internecie takie materiały: (to jest podajże rok 1996 - 97)
wagon 2.JPG

Wagony.JPG


Ale znowu pytanie, czy te oliwkowe to nie 112Ag.

Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc.
Pozdrawiam Marwin:)
 

hobbystah0

Znany użytkownik
#18
Po takiej jakości zdjęcia nie da się określić, czy te oliwkowe na drugim zdjęciu to 112Ag, czy inny podtyp 112A. Jeżeli chcesz skompletować z Herisami bez zmieniania oznaczeń, to 25 lat różnicy to naprawdę jest bardzo dużo. A jeżeli taki kompromis Cię zadowala, to w czym problem? :)
 

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
BGM
#19
Przemek tabisz Czyli oliwkowe 111A jeździły z 112Ag kremowo czerwonymi. Ale chyba musiał bym zmienić tą datę ważenia na datę rewizji, bo raczej przez 25 została wykonana rewizja (czy data ważenia zostawała i się jej nie zmienia?):)
 

przemek tabisz

Aktywny użytkownik
Donator forum
#20
Kalki i daty zmienione. Ja mam składy z datami różnymi o kilka lat. Spróbuj przeczytać datę z odległości 70cm, a potem podczas jazdy składu z 1,5 m.
 

Podobne wątki