• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

LordVegetos

Aktywny użytkownik
#1
Witam

Nie ukrywam jako początkującego modelarza coraz bardziej wciąga mnie tematyka koleji. Jest facynująca.

Mam mały problem z dopasowaniem składu.
Z Poznania jeździły składy pasażerskie
Bhp PKP. Zestaw Rivarossi HRS4230. Chcę kupić. I tutaj następuje mały problem jaką lokomotywe podstawić do zestawu.
Zależy mi aby przypadł mniej więcej okres 1985 a 1998. Ponieważ skład w miarę realistycznie wjedzie na makietę później.
Linia kolejowa nie ma trakcji. Więc w rachubę wchodzi tylko spalinowe albo parowe lokomotywy. Tylko co??

Drugi dylemat. To pięknie zrobiona SP42 - 049 plus wagony HRS4231. Piękny zestaw. Zwłaszcza malowanie jej. Akurat ta lokomotywa w tych barwach przypada na Opole. Szkoda, że nie Poznań. Później trafiła do Poznania i przeszła remont i zupełnie inaczej wygląda SU42 - 502.
Niestety z uwagi na remont oraz przybycie powyższej lokomotywy nie pasuje mi kompletnie aby wstawić na szlak kolejowy. Pierwsza kwestia malowanie a druga lokomotywa przybyła pod koniec roku 1999. Zestaw z Opola to tylko zakup hobbistyczny bo też na planowany szlak nie pasuje.

Do dopełnienia składu piętrowego dobrze by było dopasować wagon 1 i 2 klasy czasem spotykane. Ale tutaj prosiłbym o wypowiedź modelarzy, którzy latami siedą w modelarstwie i mają bardzo dużą wiedzę.
Mam nadzieje, że zechcą się podzielić.

Dziękuje wszystkim za pomoc i wpisy...
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#3
Heloł. Przepraszam, że piszę z zadyszką ale wciąż z Gawrylukiem tańczymy z radości, że Piko było tak kochane, że chciało przygotować coś z naszego regionu, co pasuje do wcześniejszych wypustów . Przesyłamy serca!!!
Czyli Białostockie będą pasować do EU07-345 ZT Białystok. Będzie z czego złożyć Jaćwinga :D
Jaćwing jeździł z wagonami warszawskimi. A że zmiane trakcji miał w Sokółce, nie byl tez zasilany wagonami w Białymstoku. W ogóle to miał bardzo krótki jak na Białystok postój (3min). Natomiast wagony takie jeździły na zmianę z wrocławskim nocnym do Wrocławia i szczecińskimi w nocnym do Szczecina.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#5
Michał, cos wiecej nt tego nocnego?
Pociąg ten jeździł od niepamiętnych lat. Mówiliśmy na niego "Włóczęga północy" choć niesłusznie, gdyż to inny pociąg (z Lublina do Trójmiasta) miał tę potoczną nazwę. Wyruszał z Białegostoku około 20 i jadąc przez Ełk, Olsztyn, Toruń i Poznań meldował się we Wrocławiu około 9.50. Początkowo skład był zestawiony wyłącznie z wagonów wrocławskich ale w późnych latach 90-tych i aż do zawieszenia jego kursowania jeden skład był wrocławski , a drugi białostocki za wyjątkiem sypialnego i kuszetki (w Białymstoku nie było i nie ma oddziału Warsu) - te wagony były więc z Wrocławia. Ponieważ wagonownia w Białymstoku była dość skromna zdarzały się zastępstwa ze 120A. Białystok nie dołączał do przejeżdżających pociągów swoich jedynek (chyba było ich za mało i chyba nie było na nie zapotrzebowania ze strony pasażerów). W składzie szczecińskim (przez Ełk, Olsztyn, Elbląg, Malbork, Trójmiasto, Słupsk i Koszalin) wagony sypialne i kuszetki były szczecińskie, a pozostałe z Białegostoku (lub wcześniej naprzemiennie raz ze Szczecina, a raz z Białegostoku). Może w tygodniu uda mi się namierzyć rozkłady służbowe ale chyba są one z lat 90 a wagon ma rewizję z 2000. Także spokojnie te wagony można było spotkać w bardzo wielu miejscach i takie wagony miały całkiem duże przebiegi.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
#6
Może w tygodniu uda mi się namierzyć rozkłady służbowe ale chyba są one z lat 90 a wagon ma rewizję z 2000.
Czyli wagon raczej znajdował zatrudnienie tylko i wyłącznie w pośpiechach. Osobówki z tego okresu, jeżeli były na wagonach (kierunek Ełk, Olsztyn), były zestawiane z wagonów z Czeremchy. Miały tak porobione obiegi, że rano wyjeżdżały ze stacji macierzystej jako pociąg Czeremcha-Białystok, po czym przechodziły na inny pociąg. Głównie bohuny co prawda, ale zdarzały się też zwykłe dwójki.
 
#7
Pamiętam na linii Ełk-Olsztyn (przez Mikołajki) składy osobowe w różnych konfiguracjach: piętrusy z Czeremchy łączone z zielonymi dwójkami (nie pamiętam przydziałów, prawdopodobnie Olsztyn/Białystok), czasami bonanzy (Olsztyn), czerwona jedynka (Olsztyn/Białystok). Do tego na czole polsacik, fiat, czasami SU46.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
#11
To początek lat 90. ubiegłego stulecia. Wtedy nazwy miały jedynie Expressy, a pośpiechy z nazwami były wyjątkami, o ile w ogóle takowe były.

Był to pociąg pospieszny relacji Wrocław Gł. - Gdynia Gł. Osobowa (tak wtedy nazywała się ta stacja), który docierał do Gdyni około godziny 17:00. Ewentualnie, ale to mniej prawdopodobne, mógł to być także pociąg z Łodzi Kaliskiej przez Płock, Sierpc, Brodnicę i Iławę - niestety nie mam teraz przy sobie notatek, ani rozkładu jazdy z 1991 roku, więc nie mogę tego sprawdzić na 100%. Zweryfikuję te dane za tydzień, gdy będę w Gdyni.
Zestawienie składu mniej więcej widać - EU07 (MD Gdynia)+B+B+B+B+A+A+B+Pd. Czy zgodne z dodatkiem 2B? - do sprawdzenia.
 

Pantograf

Znany użytkownik
#12
W tamtym okresie o ile pamiętam to był Ex Piast oraz Pomorzanin... Nie pamiętam czy pos. Mieszko nie śmigal do Wrocka. Choć Mieszka bardziej pamiętam z relacji Poznań Główny--Gdynia Główna Osobowa. Jak byś mógł (o ile masz gdzieś zapisane) napisz jaki nr był pociągu. Jeszcze raz dzięki za info.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
#13
Wtedy jeszcze nie było Mieszka, ani Piasta.
Jeśli dobrze pamiętam, to jedynymi pośpiechami do/z Gdyni byly Bałtyk/Bohemia - czyli pociąg do Poznania z wagonami do Pragi, Varsovia do Budapesztu z wagonami do Bratysławy i Splitu oraz Gedania do Berlina.
Expressy to Pomorzanin do Poznania i Łodzi Kaliskiej dzielony w Bydgoszczy oraz Kaszub i Neptun do/z Warszawy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#14
Był też, chyba przez cały czas, pospieszny "Stoczniowiec" relacji W-wa Zachodnia - Gdynia Główna. Później jego relacja została wydłużona na południe do Katowic. Ja "Stoczniowca" pamiętam z pierwszej połowy lat 1980. kiedy często nim jeździłem, ale chyba jeździł też w latach 1990.
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#16
Z pośpiesznych z nazwami własnymi z tamtych lat, prowadzący wagony oliwkowe, to kojarzy mi się jeszcze "Portowiec" z Warszawy do Szczecina.
 

Pantograf

Znany użytkownik
#19
@Bodek bardsiej interesują mnie składy relacji Gdynia- Poznan/Wrocław. Pamiętam swego czasu jak Bałtyk składał się z paru (3-4) kuszet czy też sypialnych (tego nie pamiętam dobrze), wlaczanych w Poznaniu do jakiegoś składu. Nie mniej bardziej mnie interesuje jaki skład jest na Twoim zdjęciu :)
 

Bodek

Aktywny użytkownik
#20
Bałtyk prowadził dwa lub 3 wagony ĆSD do/z Pragi, przełączane w Poznaniu zapewne do pociągu jadącego ze Szczecina do Wrocławia, skąd dalej do Pragi już właściwym pociągiem Bohemia z Warszawy.
O pociągu na zdjęciu napiszę więcej za jakiś tydzień - dwa, gdy będę miał swoje notatki.
 

Podobne wątki