• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
Jeśli chodzi o wagony IC to tylko PIKO lub ROBO czyli normalne Y-ki. A piętrus na siłę Rivarossi, choć ten żółto-niebieski PR-ów ma strzałki a na zdjęciu jest napis PRZEWOZY REG.... . Ale mimo strzałek ja sobie taki kupiłem.
Na Ostbahnie jeździł ten czerwony Fiat jeszcze z Bohunami PR-ów. Poniżej link do filmu, warto obejrzeć.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Sorry, skupiłem się na wagonach PKP IC, a takich Rivarossi nie produkowało, ale jeśli chodzi o wagony piętrowe Bhp (dawniej Bipa), to oczywiście tak, tylko Rivarossi miało i ma w swojej ofercie takie modele, choć nie jestem pewien, czy w takim malowaniu (pomijam tu stare modele Schicht/Piko).

PS:
Na Ostbahnie jeździł ten czerwony Fiat jeszcze z Bohunami PR-ów. Poniżej link do filmu, warto obejrzeć.
Na filmie widać też dwuwagonowy skład z wagonem Y typu polskiego i wagonem Y typu Bautzen, więc model Tilliga też się nada.

PS 2. Fajny film, szkoda tylko że tak beznadziejnie nakręcony. I to nie dlatego, że nie w technice cyfrowej, a chyba starą kamerą analogową...
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
372 2 1
Przyznam szczerze że generalnie to malowanie niebiesko- żółte tych wagonów piętrowych wygląda fatalnie.... Nie wiem czy się zdecyduje na zakup, tak samo jak na większość modelu od prywatnych przewoźników. Raczej znajdę coś z Y byle nie Tillig. Uważam że ceny produktów Tilliga są absurdalnie wysokie w stosunku do ich jakości. Skusiłem się na dwa wagony z tej firmy i muszę przyznać że większego badziewia jeszcze nie uświadczyłem. Po raz kolejny przekonałem się że tylko stare Roco z pomarańczowych pudełek do tego patyna od TV i modele prezentują się naprawdę świetnie. Mimo też wielu słów krytyki pod adresem Piko uważam że ich produkty są mocne trwałe, dobrze jeżdżą i naprawdę solidnie wyglądają. Ale nie o tym chciałem....
Udało mi się złożyć skład z Białegostoku. Lokomotywa Schlesienmodelle EU07 408 i wagony Piko. Jak dotąd to jedyny skład. Drugi, który się klaruje ( ze względu na 4 czy już nawet 5 wagonów )
z Warszawy Grochowa. Niestety nie mam do nich jeszcze wybranej lokomotywy. Mam też komplet Y Herrisa z Poznania, tutaj można coś chyba znaczy z Wrocławiem lub Trójmiastem i dorzucić też "siódemkę" lub zostawić tylko te 4 szt i dołożyć Fiata. Chętnie poczytam Wasze sugestie i dziękuję za wszystkie wyrażone opinie.
 
Reakcje
372 2 1
A wracając jeszcze do tematu to moim marzeniem jest zrobienie takiej fajnej dużej Dioramy że stacji Wałbrzych. Mimo iż pochodzę z Gdańska to jednak kolejowe południe Polski jakoś bardziej "mi leży".
Uważam że cała architektura wokół tej dużej szopy wygląda świetnie, a przed szopą całe mnóstwo ST 43 zrobionych przez Mario ZNTK oczywiście ;)
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
Przyznam szczerze że generalnie to malowanie niebiesko- żółte tych wagonów piętrowych wygląda fatalnie.... Nie wiem czy się zdecyduje na zakup, tak samo jak na większość modelu od prywatnych przewoźników. Raczej znajdę coś z Y byle nie Tillig. Uważam że ceny produktów Tilliga są absurdalnie wysokie w stosunku do ich jakości. Skusiłem się na dwa wagony z tej firmy i muszę przyznać że większego badziewia jeszcze nie uświadczyłem. Po raz kolejny przekonałem się że tylko stare Roco z pomarańczowych pudełek do tego patyna od TV i modele prezentują się naprawdę świetnie. Mimo też wielu słów krytyki pod adresem Piko uważam że ich produkty są mocne trwałe, dobrze jeżdżą i naprawdę solidnie wyglądają. Ale nie o tym chciałem....
Udało mi się złożyć skład z Białegostoku. Lokomotywa Schlesienmodelle EU07 408 i wagony Piko. Jak dotąd to jedyny skład. Drugi, który się klaruje ( ze względu na 4 czy już nawet 5 wagonów )
z Warszawy Grochowa. Niestety nie mam do nich jeszcze wybranej lokomotywy. Mam też komplet Y Herrisa z Poznania, tutaj można coś chyba znaczy z Wrocławiem lub Trójmiastem i dorzucić też "siódemkę" lub zostawić tylko te 4 szt i dołożyć Fiata. Chętnie poczytam Wasze sugestie i dziękuję za wszystkie wyrażone opinie.
Odnośnie Herisa, to prawidłowe były tylko dwa wagony, jedne normalnie ogólnodostępny i drugi na zamówienie Michasa. Pozostałe trzy (jeżeli mają plamę) to wagony fikcyjne.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Koledzy, ilość wydanych modeli ACME w malowaniu "papuga" uniemożliwia zestawienie składu złożonego tylko z tych wagonów. W dodatku są to tylko wagony jednego typu, co dodatkowo utrudnia zadanie.
Posiadam w zasobach jeden wagon 1kl i jeden wagon 2kl w tym malowaniu. Zastanawiam się do jakich pociągów z okresu 1994-2001 można użyć takie jednostkowe wagony. Najlepiej gdyby oba znalazły się w jednym składzie, ale mogą wystąpić również osobno, jako pojedyncze kwiatki w tym malowaniu w składzie.
Uprzejmie proszę o jakieś pomysły, relacje, wspomnienia....a najlepiej zdjęcia :D
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
Na podstawie zdjęć i moich obserwacji jeśli chodzi o pociągi dawniej najwyższej kategorii IC (odpowiednik obecnych EIC), to w większości były wagony bezprzedziałowe typu 154A i 152A, więc bez tych wagonów ciężko będzie coś zestawić. Standardowe zestawienie obejmowało:
- bezprzedziałowy klasy 2 typu 154A
- przedziałowy klasy 2 typu Z1B lub 144A (czasami zdarzały się nieklimatyzowane odpowiedniki - np. 136A)
- barowy 113A lub restauracyjny Bautzen89
- przedziałowy klasy 1 typu Z1A lub 145Ab (z przedziałami czteromiejscowymi), często były oba wagony
- bezprzedziałowy klasy 1 typu 152A
Zwykle było od 2 do 4 wagonów klasy 2 oraz 2-3, a czasem nawet 4 wagony klasy 1.

Na wyżej dołączonym zdjęciu mamy przykład takiego pociągu.
Za lokomotywą jest wagon 154A, drugi wagon to 144A, trzeci i czwarty prawdopodobnie również 144A, potem chyba barowy 113A i na końcu 2 wagony klasy 1 w malowaniu „papuga” – tu już trudno określić typy na podstawie zdjęcia.

Z wydanych do tej pory modeli, można próbować odwzorować skład z okolic 2004 roku. Wtedy były mieszane składy z wagonami w barwach „papuga” i współczesnym szaro-niebieskim.
Przykładowo można wziąć Z1A i Z1B w malowaniu „papuga” i bezprzedziałowe 154A i 152A w barwach IC (modele takich firma ACME produkowała). Do tego oczywiście jakiś barowy lub restauracyjny. Skład można wydłużyć np. dodatkowym wagonem Z1B w barwach IC, albo ostatnio wydanym 144A – no trzeba trochę przymknąć oko na szczegóły oznaczeń ;)

Chcąc odwzorować pociąg z wcześniejszych lat można próbować zestawić pociągi międzynarodowe. Przykładowo EC Sobieski, EC Polonia, EC Praha (i może jeszcze jakieś inne) były zestawiane z samych wagonów przedziałowych standardu Z.
Zwykle zestawienie tych pociągów obejmowało:
- wagon klasy 1 typu Z1A w malowaniu „papuga”
- barowy 113A lub restauracyjny Bautzen89
- 4 wagony klasy 2 serii Bdmnu najczęściej albo same wagony typu 144A, albo 4 nieklimatyzowane (typu 136A lub Z2B Bautzen91), ale czasem mogły być jakieś podmiany i pojedynczy Z1B moim zdaniem mógł się trafić.

To może czas na jakieś fotki :p

http://rail.phototrans.eu/14,5044,0,PaFaWag_104Eb_EP09_040.html
EC Polonia: za lokomotywą wagon Z1A, drugi to barowy 113A, i dalej 4 wagony klasy 2 w tym jeden w malowaniu papuga – przypuszczam, że Z1B a pozostałe pewnie 144A.

http://rail.phototrans.eu/14,5124,0,PaFaWag_104Eb_EP09_043.html
Znowu EC Polonia: Z1A, barowy 113A w malowaniu „papuga”, dalej chyba Z2B Bautzen91, a kolejnych wagonów już nie widać.

http://rail.phototrans.eu/14,4563,0,PaFaWag_104Eb_.html
EC Sobieski: Z1A, restauracyjny Bautzen89 i 4 sztuki 144A.

http://rail.phototrans.eu/14,4904,0,PaFaWag_104Eb_EP09_034.html
EC Praha: za lokomotywą Z1A, barowy 113A, trzeci to 136A, czwarty bodowo-kremowy Bautzen91 i na końcu chyba jeszcze 2 Bautzeny jeden zielony i drugi bordowy. To jest fajny skład, chyba wszystkie modele w odpowiednich malowaniach były produkowane.

Na koniec przykład wagonowej mieszanki z 2004 roku:
http://rail.phototrans.eu/14,4537,0,PaFaWag_104Eb_.html
EC Polonia:
w planowym zestawieniu na stronie https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=MAV&kategorie=MÁV:EC&cislo=130&rok=2004#v956 są same 144A, ale na zdjęciu (o ile się nie mylę) widać:
- Z1B w malowaniu „papuga”
- 136A zielono-kremowy
- 144A w nowych barwach
- barowy 113A (jakiś szaro-brudny ;P)
- chyba 145A w nowych barwach (modelu nie ma, ale Z1A chyba mógłby zastępczo być)
- dalej pewnie ten jedyny austriacki Ampz
- i kolejnych wagonów to już niestety nie widać
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.587 104 12
Natknąłem się przez przypadek więc się dziele. Nie wiedziałem gdzie podpiac ten wpis ale zostawiam tutaj gdyż rzadko się trafia taki film ukazujący "dzień z życia stacji. Polecam poniższy film z paru względów:

- "tylko" 20 lat temu nakręcony a ukazuje zupełnie inny świat kolej w Polsce na przykładzie linii podsudeckiej. Jest również może trochę mało znany (98 wyświetleń na YT w 8 miesięcy). A jest i co oglądać!!

- Mnogość połączeń (jest nawet ujęcie rozkładu jazdy). Lublin, Stronie Śląskie, Katowice, Kędzierzyn, Jaworzyna Śląska itp itd. Niektóre połączenia (większość można sobie sprawdzić w rozkładzie który jest ukazany w filmie) to składy nawet ośmiowagonowe;
- Mnogość spalinowozów i malowań. SU46-008, SU42 (chyba malowanie "Polsat"), SU45 -165 z żółtym czołem (tak, ta od PIKO! więc nie lada gratka bo jej delegacja na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku trwała kilka miesięcy! Do tego z całą gamą ciekawych zestawień). Oraz zielona SU45-011 oraz SU46-054
- Mnogość wagonów. W szczególności piętrusy Bhp z prostymi jak i ściętymi dachami w wersji 4 członowej!! Plus bardziej popularne "ygreki" oraz "bonanzy"


Naprawdę polecam. A tym którzy może się trochę dziwią moja fascynacja, to proszę spojrzeć na teraźniejszy rozklad jazdy że stacji Prudnik. Dwa TLK z max trzema wagonami (jeśli tylko Nurek jest sprawny). Plus parę szynobusów..

Chyba się szybciej starzeje niż mi się wydaje skoro taka nostalgia mnie przycisnęła o filmie z 2003...
 
Reakcje
372 2 1
Film rzeczywiście bardzo zacny i z pewnością warto go zobaczyć. Co się zaś tyczy kolegi Miko to też dzięki za info, ale takie wagony nigdy nie zagoszczą w mojej kolekcji. Mnie interesują stare składy z epoki III do max V ale tylko w malowaniu oliwkowym względnie beżowo - zielonym i beżowo - czerwonym. Jakoś te nowe wagony mi nie leżą a już szczególnie bezprzedziałowe z gratisowym Corona virusem ;)
 

Podobne wątki