• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne składy pociągów PKP w epoce III i IV

luc1979

Znany użytkownik
#1
Witam

Od pewnego czasu kolekcjonuje tabor PKP w epoce III i IV, zebrało się tego już trochę i w związku z zakupem sprzętu do ekspozycji kolekcji (Train Safe) chciałbym pokusić się o zestawienie w miarę realistycznuch i sensownych składów pociągów.
Moja kolekcja nie jest na tyle duża bym mógł próbować zachować proporcje składów, ale chciałbym zachować zgodność epok oraz stacji.

Na początek co jest w mojej kolekcji:

Parowozy:

OKl2-21, Parowozownia Korsze, Epoka IIIb, Roco
OKl2-6, Parowozownia Nysa, Epoka IVa, FL
OK1-349, Parowozownia nieznana, epoka IVa (ujednolicone reflektory)
OKo1-9, Parowozownia Poznań (?), epoka IIIc
TKt48-143, Parowozownia Międzyrzecz, epoka IVb
Ty5-12, Parowozownia Jarocin, epoka IIIb (Dracula)
TKi3-135, Parowozownia nieznana, epoka IIIa/b

Wagony bagażowe, pocztowe i osobowe

Gmy (St. Bydgoszcz) epoka III
F (Stacja Dęblin) epoka IIIc, FL
Fg (Stacja Krzyż) epoka III, Tillig
Ai (Stacja Dęblin) epoka IIIc, FL
Bi (Stacja Krzyż) epoka IIIc. Roco
Ci (Stacja Korsze) epoka IIIb, Brawa
Ci (Stacja Korsze) epoka IIIb, Brawa
Bhixt (Stacja Leszno) epoka IVb, Dracula
Bipa (Stacja Katowice) epoka IIIc


Wagony towarowe

WWu, epoka IIIc
Kddet, epoka IIIc
Kddet, epoka IIIc
Kddt, epoka IIIb
Kdt,epoka IIIc
Slr, epoka IIIa
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Moje pomysły:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pociąg osobowy ze stacji Korsze, epoka IIIb

OKl2-21, Parowozownia Korsze, Epoka IIIb, Roco
Ci (Stacja Korsze) epoka IIIb, Brawa
Ci (Stacja Korsze) epoka IIIb, Brawa

Pociąg osobowy z epoki IVb

TKt48-143, Parowozownia Międzyrzecz, epoka IVb
Bhixt (Stacja Leszno) epoka IVb, Dracula

Tu mam pewien zgrzyt, bo jednak parowozownią lepszą byłby Wolsztyn, ale ten egzemplarz TKt48 pojawił się tam dopiero w 1990 roku.

Pociąg osobowy z epoki IIIc/IVa

OKl2-6, Parowozownia Nysa, Epoka IVa, FL
Bipa (Stacja Katowice) epoka IIIc

Pociąg osobowy z epoki IIIc/IVa z wagonami z DOKP Lublin

OK1-349, Parowozownia nieznana, epoka IVa (ujednolicone reflektory)
F (Stacja Dęblin) epoka IIIc, FL
Ai (Stacja Dęblin) epoka IIIc, FL

Chcę dokupić jeszcze Bi made by FL oraz Bi ze stacji Dęblin od Parowozika, problem jest z parowozem bo nie znam historii przydziałów tego egzemplarza więc nie wiem czy stacjonował w lubelskiej DOKP, gdyby ktoś mógł posłużyć wiedzą w tym temacie - będę zobowiązany

Pociąg osobowy z poznańskiej DOKP w epoce IIIc

OKo1-9, Parowozownia Poznań (?), epoka IIIc
Fg (Stacja Krzyż) epoka III, Tillig
Bi (Stacja Krzyż) epoka IIIc. Roco

Chciałbym uzupełnić ten skład o Bi ze stacji Krzyż od Parowozika.

Jeśli chodzi o składy towarowe to jedyne co mi przychodzi do głowy to podpięcie wszystkiego pod Ty5-12, choć wiem że to nieco mieszanie podepok i wyglądać może trochę dziwacznie (wagony w orłem i bez) ale orły z wagonów nie zniknęły przecież jednego dnia ze wszystkich wagonów, więc zapewne mógł się zdarzyć taki skład.

Do tego zostaje TKi3-135 oraz Gmy ze stacji Bydgoszcz do którego uzupełnieniem może być Ci z Bydgoszczy od Parowozika.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jakieś uwagi, wskazówki, porady?? Będę zobowiązany.

L
 

bob4ten

Użytkownik
#6
Ponieważ moja kolekcja jest nastawiona na modele lokomotyw i to one stanowią główną część zbioru, a wagony osobowe to mała część kolekcji, chciałbym utworzyć kilka składów dopasowując lokomotywę do posiadanych wagonów.

Oczywiście podejście nie ma być ortodoksyjne - realne modele wagonów i lokomotywy zarządu PKP ale rewizje oraz opisy na wagonach dopuszczam dowolne.

Na początek chcę się zająć trakcją parową, trakcję spalinową (SP42, ST43, ST44, SU45, SP45) i elektryczną (EU07-171, PIKO 96364D) przedstawię później.

Swojego czasu zakupiłem:
wagon osobowy 2/3 klasy PKP (Roco 64560)
wagon osobowy 3 klasy PKP (Roco 64561)
niestety bagażowego PKP (Roco 64449) już nie dostałem i zastąpiłem go bagażowym Tilligiem 501268.
Do tego składu jest dedykowana lokomotywa Tkt2-59 (Roco 63259), którą również mam w swoich zbiorach.

Czy możliwe, żeby taki skład mógł być ciągnięty przez któryś z niżej wymienionych parowozów:
Oi1-29 (Fleischmann 413703)
Oi2-32 (Roco 62211)
OKo1-15 (Fleischmann 984007)
OKi2-67 (Roco 62296)
OKl2-21 (Roco 62204)

TKt2-59 (Roco 63259)
TKt3-45 (Fleischmann 408602)

Drugi zestaw wagonów, do którego chciałbym dobrać realne modele parowozów to:
Roco 64290 Wagon osobowy 1 kl Aix 5307 PKP, Kraków Płaszów, DOKP Kraków
Roco 64291 Wagon osobowy 1/2 kl ABix 12111 PKP, Lublin, DOKP Lublin
Roco 64292 Wagon osobowy 2 kl Bix 20468 PKP, Wrocław, DOKP Wrocław
Roco 64293 Wagon bagażowy Fx 30657 PKP, Wrocław Gł., DOKP Wrocław

Ponieważ skład złożony z tych wagonów jest cięższy od poprzedniego, grupę lokomotyw proponuję rozszerzyć o poniższe:
Ty2-1082 (Roco 72221) - parowóz ten bywał używany do ciągnięcia składów osobowych, gdzie pociąg o masie ok. 130 ton, składający się wagonów 2 i 3-osiowych mógł pokonywać wzniesienia 25‰, przy prędkości do 40 km/h.

Ty4-107 (Roco 62331) - po pojawieniu się Ty246 i Ty51 parowozy Ty4 wykorzystywano do obsługi lżejszych pociągów i prac manewrowych. Czy stosowano je do ciągnięcia składów osobowych?

Ty5-31 (Roco 63295) - były eksploatowane do prowadzenia pociągów towarowych, ale może jest jakaś furtka.

Rh 919 (Brawa 40424) po konwersji na Pt31 (o tym parowozie jest już osobny temat, który czytam)

Mam jeszcze wagony:
Rivarossi (HRS4230) Bipa PKP 3-wagonowy zespół piętrowy Bhp Poznań,
i oliwkową Bonanzę produkcji Piko (w tej chwili nie mogę sprawdzić numeru).

Proszę o Wasze sugestie, jak sensownie połączyć posiadane wagony i lokomotywy.

Formowaniem składów towarowych zajmę się później. Tu zresztą będzie problem bo wagony towarowe mam tylko zarządu DR i te składy będą czystą fikcją.
 
OP
OP
luc1979

luc1979

Znany użytkownik
#7
Oczywiście podejście nie ma być ortodoksyjne - realne modele wagonów i lokomotywy zarządu PKP ale rewizje oraz opisy na wagonach dopuszczam dowolne.
Ok, znaczy dopuszczalne jest zestawienie wagonów z różnych dat rewizji i różnych stacji. Bo opis na wagonie to też np. orzełek, klasa wagonu etc.
Swojego czasu zakupiłem:
wagon osobowy 2/3 klasy PKP (Roco 64560)
wagon osobowy 3 klasy PKP (Roco 64561)
niestety bagażowego PKP (Roco 64449) już nie dostałem i zastąpiłem go bagażowym Tilligiem 501268.
Do tego składu jest dedykowana lokomotywa Tkt2-59 (Roco 63259), którą również mam w swoich zbiorach.
Wagony osobowe i parowóz jak najbardziej pasują, ba - są zestawione bardzo ortodoksyjnie, bo zgadzają się zarówno rewizję jak i przydziały. Nie pasuje tu wagon bagażowy, bo o ile wagony osobowe są z epoki IIIb, sprzed reformy klas (wagony klasy 2giej i 3ciej), mają zero przed numerem inwentarzowym i orzełek, to wagon bagażowy jest o kilka lat późniejszy i na pudle wagonu bagażowego brakuje orzełka oraz zera przed numerem inwentarzowym. Moja rada - dokup ten bagaż Roco 64449.
Czy możliwe, żeby taki skład mógł być ciągnięty przez któryś z niżej wymienionych parowozów:
Oi1-29 (Fleischmann 413703)
Oi2-32 (Roco 62211)
OKo1-15 (Fleischmann 984007)
OKi2-67 (Roco 62296)
OKl2-21 (Roco 62204)
TKt2-59 (Roco 63259)
TKt3-45 (Fleischmann 408602)
Jeśli pominiemy rewizję oraz przydziały parowozów, to każdy w wyżej wymienionych z wyjątkiem Oi2-32, gdyż ma on już wygląd typowy dla parowozów PKP końca lat 60, czyli inne światła (nie ex niemieckie, ale polskie), zmienioną armaturę kotła oraz usunięty przegrzewacz z dymnicy.
Drugi zestaw wagonów, do którego chciałbym dobrać realne modele parowozów to:
Roco 64290 Wagon osobowy 1 kl Aix 5307 PKP, Kraków Płaszów, DOKP Kraków
Roco 64291 Wagon osobowy 1/2 kl ABix 12111 PKP, Lublin, DOKP Lublin
Roco 64292 Wagon osobowy 2 kl Bix 20468 PKP, Wrocław, DOKP Wrocław
Roco 64293 Wagon bagażowy Fx 30657 PKP, Wrocław Gł., DOKP Wrocław
Przydałby się jeszcze jeden czteroosiowy wagon osobowy 2 klasy, bo proporcje klas 1 i 2 nie powinny być 1:1, ale co najmniej 1:2, albo nawet 1:3.
Ponieważ skład złożony z tych wagonów jest cięższy od poprzedniego, grupę lokomotyw proponuję rozszerzyć o poniższe:
Ty2-1082 (Roco 72221) - parowóz ten bywał używany do ciągnięcia składów osobowych, gdzie pociąg o masie ok. 130 ton, składający się wagonów 2 i 3-osiowych mógł pokonywać wzniesienia 25‰, przy prędkości do 40 km/h.

Ty4-107 (Roco 62331) - po pojawieniu się Ty246 i Ty51 parowozy Ty4 wykorzystywano do obsługi lżejszych pociągów i prac manewrowych. Czy stosowano je do ciągnięcia składów osobowych?

Ty5-31 (Roco 63295) - były eksploatowane do prowadzenia pociągów towarowych, ale może jest jakaś furtka.

Rh 919 (Brawa 40424) po konwersji na Pt31 (o tym parowozie jest już osobny temat, który czytam)
Bez przesady, to ledwo 5 wagonów (jeśli dodasz jeszcze jeden czteroosiowy) - spokojnie pociągnie je każdy z wymienionych wyżej parowozów, a już szczególnie OKo1, który jest w końcu parowozem pośpiesznym (przynajmniej jako taki był projektowany) no i 25 promilowe wzniesienie to już spora górka (jak dla pociągów rzecz jasna).
I znów pomijając daty rewizji i przydziały:
Ty2-1082 - mógł ciągnąć.
Ty4-107 - raczej nie, te parowozy po wycofaniu z Magistrali Węglowej skierowano na inne trasy, np. na linię Poznań - Wrocław (sporo ich stacjonowało w Lesznie) gdzie prowadziły ciężkie składy towarowe;
Ty5-31 - jak najbardziej ciągnęły składy osobowe w Dyr Poznańskiej, jest masę zdjęć to potwierdzających.
Mam jeszcze wagony:
Rivarossi (HRS4230) Bipa PKP 3-wagonowy zespół piętrowy Bhp Poznań,
i oliwkową Bonanzę produkcji Piko (w tej chwili nie mogę sprawdzić numeru).
3 częściowa Bipa ma oznaczenie Bhp, a więc wprowadzone po 1985 roku. Żaden z parowozów które masz, w tym wyglądzie nie dotrwał do tej daty w służbie liniowej (Ty2-1083 skreślony w 1989 wyglądał już w 1985 zupełnie inaczej niż tak jak przedstawiony jest w modelu). Gdyby nie to oznaczenie Bhp to mógłby go ciągnąć właśnie Ty5-31 w epoce epoce IVb (bipy z prostym dachem wprowadzono w PL od 1974, a Ty5 jeździły zdaje się do do 1978). Jeśli masz bonanzę ze stacji Wrocław, (epoka IVb) to możesz ją zestawić z Ty5 oraz Oi2 (jeśli tą z Nysy to raczej z żadnym z powyższych parowozów, bo ta nyska ma oliwkowy dach, a tak malowano wagony w latach 80, w których żaden z tych parowozów nie dotrwał w linii, a Ty2 tak nie wyglądał.
 
#8
Leszczyńskie Ty4 ciągnęły planowo składy towarowe od Leszna do Brochowa (Wrocław)
Notabene w późniejszym okresie tę relację obsługiwały leszczyńskie ET22.
Pozdrawiam
 
OP
OP
luc1979

luc1979

Znany użytkownik
#10
Czy w takim razie trzeba byloby ten perowoz wpierw "spolszcyc" aby pasowal do epoki IVb?
Moim zdaniem Ty5-31 od Roco, co prawda wg. producenta jest przypisany do epoki IIIc, ale z powodzeniem może też jeździć bez dodatkowej ingerencji w epoce IVa, a nawet (z pewnym przymrużeniem oka) w IVb.

Przede wszystkim - w polskiej wersji tego modelu usunięto z dymnicy przegrzewacz. Dalej - model nie ma już ex niemieckich reflektorów, tylko coś co przypomina (mniej więcej) polskie lampy K50 stosowane od 1966 roku. Jeżeli przyjrzymy się zdjęciom Ty5 z lat 70 i epoki IVb (wbrew pozorom jak na liczebność tej serii jest ich sporo, bo stacjonowały w poznańskiej dyrekcji i tu przyjeżdżało sporo zagranicznych wycieczek miłośników parowej kolei) to zobaczymy, że na wielu egzemplarzach do lat 70 zachowały się dzwony parowe, czy prądnice na dymnicy (a nie na pomoście). Jedyne, co ortodoksyjnie może nie pasować do epoki IVb w tym modelu to niemieckie lampy na tendrze.
 

mikl

Znany użytkownik
#11
@luc1979 Pięknie dziękuję. Głowiłem się co podpiąć pod Ty5. Dla mnie ciekawym jest że można pod wrocławskie bonanzy zarówno elektrowóz (wrocławską 'siódemke") jak i parowóz. Czy barbarzyństwem jest podpięcie wszystkich 6 dostępnych, czy może skromniejsze składy były częściej spotykane?
 
OP
OP
luc1979

luc1979

Znany użytkownik
#12
nie mam dostępu do II dodatku do SRJP z epoki IVb by powiedzieć dokładnie jak liczne były składy osobowe prowadzone przez Ty5. Na znanych mi fotografiach z epoki IVb prowadzą ryflaki i bipy, ale zważywszy że jeździły raczej na liniach lokalnych o niewielkich potokach podróżnych stawiam że były yo raczej składy 2-3 wagonowe.

L
 

KoVaL

Znany użytkownik
#13
Na przykład do Wągrowca przez Skoki Ty5 1kl+2kl +4xBipa czasami i dłuższe . Mało składów było 2-3 wagonowych w tamtych czasach z Poznania ,może z Gniezna do np.Janowca Wlkp.
 
OP
OP
luc1979

luc1979

Znany użytkownik
#14
Zdarzały się i 3 wagonowe - 1974 Ok1-302 w okolicach Gniezna (autor mi nieznany, znalezione na eBay)

PKP Poland Railways Steam Loco Ok1 302 Gniezno 1974.JPG

Ty5 mam zdjęcie z Bipą z 1976 roku z Żnina, autorstwa MIck'a Pope (ale z samą Bipą);

Ty5-21 znin 1976.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#15
Moim zdaniem Ty5-31 od Roco, co prawda wg. producenta jest przypisany do epoki IIIc, ale z powodzeniem może też jeździć bez dodatkowej ingerencji w epoce IVa, a nawet (z pewnym przymrużeniem oka) w IVb.

Przede wszystkim - w polskiej wersji tego modelu usunięto z dymnicy przegrzewacz. Dalej - model nie ma już ex niemieckich reflektorów, tylko coś co przypomina (mniej więcej) polskie lampy K50 stosowane od 1966 roku. Jeżeli przyjrzymy się zdjęciom Ty5 z lat 70 i epoki IVb (wbrew pozorom jak na liczebność tej serii jest ich sporo, bo stacjonowały w poznańskiej dyrekcji i tu przyjeżdżało sporo zagranicznych wycieczek miłośników parowej kolei) to zobaczymy, że na wielu egzemplarzach do lat 70 zachowały się dzwony parowe, czy prądnice na dymnicy (a nie na pomoście). Jedyne, co ortodoksyjnie może nie pasować do epoki IVb w tym modelu to niemieckie lampy na tendrze.
Pozwolę sobie mieć jednak nieco odmienne zdanie na temat tego modelu. Inne lampy z przodu i z tyłu lokomotywy trochę rażą nawet, jeśli założymy, że to epoka IIIc. Choć da się to na siłę wytłumaczyć, np. przypięciem tendra od innej, jeszcze niezmodernizowanej lokomotywy, to jednak będzie to trochę naciągane. Ale nie to jest największą niezgodnością. Parowóz w wykonaniu Roco ma usunięty nie tylko przegrzewacz Knorra, ale także pompę wodną z lewego pomostu, nie ma jednak charakterystycznych inżektorów (zwłaszcza dobrze widocznego lewego Metcalfe'a-Friedmanna). Mnie to bardziej przeszkadza, niż te nieszczęsne lampy na tendrze. Widziałem parę (choć z pewnością nie wszystkie) zdjęć Ty5 z lat siedemdziesiątych, ale na żadnym nie widziałem prądnicy na kotle, za to wszystkie miały współczesne reflektory, tzw."garnki", a nie K50. Co ciekawe, widziałem sporo zdjęć różnych parowozów z lat sześćdziesiątych, też z "garnkami" ze światłami czerwonymi. Mam więc wątpliwości co do terminu wprowadzenia lamp K50. A moim zdaniem lampy w modelu jednak bardziej przypominają kształtem stosowane do dziś "garnki", choć bez czerwonych świateł końcowych.
3 częściowa Bipa ma oznaczenie Bhp, a więc wprowadzone po 1985 roku.
Poza tym, w latach siedemdziesiątych chyba trudno było spotkać 3-członową Bipę.

Jeśli chodzi o wagony 120A, to krótsze, 2-3 wagonowe składy też się zdarzały na lokalnych liniach, chociaż raczej nie w relacjach z i do dużych miast, jak Poznań.
 

bob4ten

Użytkownik
#16
Dziękuję luc1979 oraz pozostałym Kolegom za tak bardzo szczegółowe wyjaśnienia. Niestety kupienie bagażowego Roco 64449 z orzełkiem jak radzisz, będzie bardzo trudne z tego też powodu zdecydowałem się na zakup wagonu bagażowego Tilliga na którym brak orzełka. Może ktoś z forumowiczów ma ten wagon w więcej niż jednym egzemplarzu i gotowy byłby go odsprzedać.
Sprawdziłem, też wersję Bonanzy. Jest to PIKO 96649-2 Wagon pasażerski Bwixd PKP, Wrocław. Mam jeszcze oliwkowego ryflaka 120 Aapil 636l Piła firmy ROBO z oświetleniem, o którym wcześniej zapomniałem napisać.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
luc1979

luc1979

Znany użytkownik
#17
Widziałem parę (choć z pewnością nie wszystkie) zdjęć Ty5 z lat siedemdziesiątych, ale na żadnym nie widziałem prądnicy na kotle, za to wszystkie miały współczesne reflektory, tzw."garnki", a nie K50. Co ciekawe, widziałem sporo zdjęć różnych parowozów z lat sześćdziesiątych, też z "garnkami" ze światłami czerwonymi. Mam więc wątpliwości co do terminu wprowadzenia lamp K50. A moim zdaniem lampy w modelu jednak bardziej przypominają kształtem stosowane do dziś "garnki", choć bez czerwonych świateł końcowych.
Panie Andrzeju, przecież napisałem, że ta epoka IVb to z pewnym przymrużeniem oka...Jeśli weźmiemy pod uwagę, że epoka IVa zaczyna się od 1968 roku to na Ty5-36 (zdjęcie opublikowane już tu na forum umieszczone przez nieodżałowanego ŚP Piaskowego) widać, że Ty5 ma jeszcze lampy starego typu - już nie niemieckie, ale starsze polskie. Wydaje się, że prądnica też jest jeszcze na dymnicy, choć pewności nie mam. Nie posiadam Ty5-31 w kolekcji, a na publikowanych zdjęciach nie widać daty naprawy głównej/średniej - gdyby była widoczna można by obliczyć jak daleko można posunąć się w latach biorąc pod uwagę cykl napraw parowozów stosowany na PKP (NG-NS-NS-NG).

1968, Poznań, autor Helmut Griebl

TKp1-25 Ty5-36 Poznań 1968.jpg

Jak dla mnie to co jest na dymnicy to jest prądnica

Poza tym, w latach siedemdziesiątych chyba trudno było spotkać 3-członową Bipę.
Tu pełna zgoda, szczególnie z prostymi końcami dachu, w końcu ta wersja pojawiła się w PL w 1974 roku, więc nawet jeśli jakiś człon został skasowany to z pewnością był zapasowy na podmianę.

Mam jeszcze oliwkowego ryflaka 120 Aapil 636l Piła firmy ROBO z oświetleniem, o którym wcześniej zapomniałem napisać.
Tego pilskiego ryflaka możesz połączyć z tą trzy częściową bipą z oznaczeniem Bhp, ryflak ma zdaje się rewizję 1988, a oznaczenie Bhp było jak wspominałem stosowane od 1985 roku, więc mógł z nią razem jeździć (tyle, że z żadnym z parowozów które wymieniłeś);
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#18
Zgadza się, to jest prądnica. Nie znałem tego zdjęcia (nie pamiętałem go z wcześniejszej publikacji na forum), ale ono nie przeczy moim słowom, napisałem, że nie widziałem podobnego zdjęcia z lat siedemdziesiątych, nie znaczy to jednak, że takich nie było. Tak czy tak, moim zdaniem ten model można zaliczyć najwyżej do epoki IVa. Wynika to także z tego, że na budce ma opis "D.O.K.P. Poznań Parow. Poznań" (a nie Zachodnia DOKP) , czyli sprzed zmiany nazw DOKP, która nastąpiła w 1975 roku. Daty rewizji chyba w ogóle nie ma, przynajmniej na fotkach w internecie jej nie dostrzegłem. Ale chyba nie ma o co się spierać.
 
OP
OP
luc1979

luc1979

Znany użytkownik
#19
Wogóle ten Ty5 ze zdjęcia jest ciekawy:
1) brak wiatrownic
2) koła szprychowe w wózku tocznym (w większości były już pełne talerzowe, takie jak w Ty2)
3) budka jeszcze z oryginalnymi wywietrznikami
 

Podobne wątki