• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie pociągów towarowych

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#1
Przez dłuższy czas obserwując pociągi towarowe jakie poruszają się w miniaturze po naszych makietach czasami widzę składy, które w realu nie miały by prawa wyjechać na szlak. Czasami jest to podyktowane nadal małym wyborem w zakresie dostępnego taboru, czasem jest to spowodowane brakiem informacji odnośnie zasad i wymogów stosowanych na kolejach odnośnie zestawiania składów pociągów towarowych. W przypadku pociągów pasażerskich dużą pomocą są dodatki do Służbowego Rozkładu Jazdy zawierające plany zestawiania pociągów natomiast w ruchu towarowym nie ma takich planów co nie znaczy że pociągi towarowe są zestawiane w sposób dowolny. Ogólne zasady są ujęte w Przepisach Ruchu R1, późniejszej Instrukcji R1, obecnie Instrukcji Ir1 w paragrafie 25. Poza tym jeszcze istnieją szczegółowe regulacje ujęte w przepisach i instrukcjach handlowych i taborowych.
W dalszej perspektywie rozwoju tego wątku chciałbym także poruszyć temat eksploatacji i proporcji istnienia wagonów starszego typu w nowszych epokach kiedy dany typ wagonów był z eksploatacji wycofywany.
Na początek postanowiłem przedstawić paragraf 25 Przepisów Ruchu R1 z roku 1970-go który bez istotnych zmian obowiązywał do drugiej połowy lat 90-tych.
Scan0001 (2).jpg
Scan0002.jpg
Scan0003.jpg


W następnych wpisach chciałbym przedstawić treść tego paragrafu wraz ze zmianami jakie następowały na przestrzeni ostatnich 20 lat
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#2
Zanim przedstawię nowsze wersje Instrukcji R1 i zawartego tam paragrafu 25 chcę przedstawić fragmenty treści Instrukcji o pracy manewrowej R34 w której temat zestawiania pociągów towarowych jest ujęty nieco bardziej szczegółowo. Pominąłem temat zestawiania pociągów pasażerskich a także warunków technicznych włączania wagonów do pociągu. Instrukcja R34 to wydanie z roku 1971-go.
Scan0002.jpg
Scan0003.jpg
Scan0004.jpg
Scan0005.jpg
Scan0006.jpg
Scan0007.jpg
Scan0008.jpg
Scan0009.jpg
Scan0010.jpg
Scan0011.jpg
Scan0012.jpg
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#6
Cała instrukcja to 217 stron. To zdecydowanie za dużo jak na ten wątek nie mówiąc o nakładzie czasu i pracy by to zeskanować. Ja raczej ze względu na ograniczoną ilość czasu raczej sie tego nie podejmę. Jak będzie więcej chętnych osób to jeszcze zeskanuję brakujące strony 156-165.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#7
Brawa dla Jacka za tę inicjatywę i włożony wysiłek. Jeśli autor nie ma nic przeciwko, to proponuję przenieść ten temat do działu "Prawdziwa kolej", bo tego on dotyczy, a informacje tu zawarte są przydatne nie tylko dla modeli H0.
 
#9
A ja mam pytanie odnośnie brankardu . Czy wagony tego typu dla drużyn konduktorskich /manewrowych były włączane tylko w pociagach z trakcją parową czy np prowadzonych przez ST-44 także ?
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#11
Na prośbę Kolegów przedstawiam treść paragrafów 28 i 29 instrukcji R34. Zeby nie było niewygody z czytaniem powtórzyłem pierwszą i ostatnią stronę w/w paragrafów.
Scan0004 (2).jpg
Scan0002.jpg
Scan0003.jpg
Scan0004.jpg
Scan0005.jpg
Scan0006.jpg
Scan0005 (2).jpg
 

Pank1

Nowy użytkownik
#12
Pytanie o ostatni wypust szutrówek od Albert Modell.
Która lokomotywa pasuje przydziałem i stanem do zestawu zielonych 411Vb z epoki IVc?

"Zestaw dwóch szutrówek typu 411Vb
PKP Ua-vx, ep.IVc
- nr wagonów :
86 51 976 0 126-9
86 51 976 0 127-7
Zakład Budownictwa Kolejowego Kielce
St.mac.Kielce Herbskie
DOKP Wschodnia
"
 
#15
Która lokomotywa pasuje przydziałem i stanem do zestawu zielonych 411Vb z epoki IVc?
Każda z tej samej epoki - bez względu na przydział i ... "stan" (?).
Pierwsze słyszę aby koń w składach towarowych był brany przydzialem...
PKP miało taki krótki okres kursowania towarowych tzw. sztywnych - sieć stałych codziennych połączeń łączących wszystkie stacje rozrządowe główne i część pomocniczych. Do tych pociągów były konkretne przydziały z wybranych lokomotywowni - nawet w seriach pojazdów. Dzięki temu można było spotkać takie kurioza jak ET41 ciągnąca jedną dwuosiową cysternę z kwasem......
ja zestawiłem swój skład szutrówek z ST44-190
(y)
 

Pantograf

Znany użytkownik
#16
Coś mi się wydaje że wiesz, że dzwoni ale nie wiesz w którym kościele... Proszę byś mi to jakoś udowodnił bo jak siedzę w temacie tak nie słyszałem nawet aby składy towarowe nawet to codzienne miały przypisane maszyny z konkretnego przydziału. Dziś, a tym bardziej kiedyś brali co było i wio. Byle jechało. A ile razy bywało tak, że lok o towaru był odpinany bo np był defekt pasażera? Nikt nie patrzył na przydział.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#17
Owszem były pociągi towarowe stałego kursowania do których były przydzielane konkretne serie lokomotyw z konkretnej lokomotywowni. Nie było tego dużo. Między innymi były to pociągi zbiorowe kursujące czasem nawet kilkaset kilometrów. Gdzie po drodze na wyznaczonych stacjach były odczepiane i doczepiane wagony. A także inne dla konkretnych priorytetowych przewozów. Jednak prawdą jest że w tamtych czasach większość przewozów towarowych wykonywano tym co było pod ręką bez patrzenia na przydział lokomotyw i znajomość szlaku drużyn trakcyjnych.
 

Podobne wątki