• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Składy Realistyczne zestawianie pociągów towarowych

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Reakcje
1.936 44 1
#1
Przez dłuższy czas obserwując pociągi towarowe jakie poruszają się w miniaturze po naszych makietach czasami widzę składy, które w realu nie miały by prawa wyjechać na szlak. Czasami jest to podyktowane nadal małym wyborem w zakresie dostępnego taboru, czasem jest to spowodowane brakiem informacji odnośnie zasad i wymogów stosowanych na kolejach odnośnie zestawiania składów pociągów towarowych. W przypadku pociągów pasażerskich dużą pomocą są dodatki do Służbowego Rozkładu Jazdy zawierające plany zestawiania pociągów natomiast w ruchu towarowym nie ma takich planów co nie znaczy że pociągi towarowe są zestawiane w sposób dowolny. Ogólne zasady są ujęte w Przepisach Ruchu R1, późniejszej Instrukcji R1, obecnie Instrukcji Ir1 w paragrafie 25. Poza tym jeszcze istnieją szczegółowe regulacje ujęte w przepisach i instrukcjach handlowych i taborowych.
W dalszej perspektywie rozwoju tego wątku chciałbym także poruszyć temat eksploatacji i proporcji istnienia wagonów starszego typu w nowszych epokach kiedy dany typ wagonów był z eksploatacji wycofywany.
Na początek postanowiłem przedstawić paragraf 25 Przepisów Ruchu R1 z roku 1970-go który bez istotnych zmian obowiązywał do drugiej połowy lat 90-tych.
Scan0001 (2).jpg
Scan0002.jpg
Scan0003.jpg


W następnych wpisach chciałbym przedstawić treść tego paragrafu wraz ze zmianami jakie następowały na przestrzeni ostatnich 20 lat
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Reakcje
1.936 44 1
#2
Zanim przedstawię nowsze wersje Instrukcji R1 i zawartego tam paragrafu 25 chcę przedstawić fragmenty treści Instrukcji o pracy manewrowej R34 w której temat zestawiania pociągów towarowych jest ujęty nieco bardziej szczegółowo. Pominąłem temat zestawiania pociągów pasażerskich a także warunków technicznych włączania wagonów do pociągu. Instrukcja R34 to wydanie z roku 1971-go.
Scan0002.jpg
Scan0003.jpg
Scan0004.jpg
Scan0005.jpg
Scan0006.jpg
Scan0007.jpg
Scan0008.jpg
Scan0009.jpg
Scan0010.jpg
Scan0011.jpg
Scan0012.jpg
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Reakcje
1.936 44 1
#4
To są te tematy które pominąłem. Jak będzie taka wola i zapotrzebowanie to w wolnej chwili zeskanuję także i te strony.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
938 6 6
#5
W/g mnie cała instrukcja pokazana po kolei była by lepszym rozwiązaniem, kto nie będzie chciał czytać całości to ominie te paragrafy które go nie interesują.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Reakcje
1.936 44 1
#6
Cała instrukcja to 217 stron. To zdecydowanie za dużo jak na ten wątek nie mówiąc o nakładzie czasu i pracy by to zeskanować. Ja raczej ze względu na ograniczoną ilość czasu raczej sie tego nie podejmę. Jak będzie więcej chętnych osób to jeszcze zeskanuję brakujące strony 156-165.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.251 156 21
#7
Brawa dla Jacka za tę inicjatywę i włożony wysiłek. Jeśli autor nie ma nic przeciwko, to proponuję przenieść ten temat do działu "Prawdziwa kolej", bo tego on dotyczy, a informacje tu zawarte są przydatne nie tylko dla modeli H0.
 

browar łódź

Aktywny użytkownik
Reakcje
68 4 3
#9
A ja mam pytanie odnośnie brankardu . Czy wagony tego typu dla drużyn konduktorskich /manewrowych były włączane tylko w pociagach z trakcją parową czy np prowadzonych przez ST-44 także ?
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Reakcje
1.936 44 1
#11
Na prośbę Kolegów przedstawiam treść paragrafów 28 i 29 instrukcji R34. Zeby nie było niewygody z czytaniem powtórzyłem pierwszą i ostatnią stronę w/w paragrafów.
Scan0004 (2).jpg
Scan0002.jpg
Scan0003.jpg
Scan0004.jpg
Scan0005.jpg
Scan0006.jpg
Scan0005 (2).jpg
 

Pank1

Nowy użytkownik
Reakcje
6 1 0
#12
Pytanie o ostatni wypust szutrówek od Albert Modell.
Która lokomotywa pasuje przydziałem i stanem do zestawu zielonych 411Vb z epoki IVc?

"Zestaw dwóch szutrówek typu 411Vb
PKP Ua-vx, ep.IVc
- nr wagonów :
86 51 976 0 126-9
86 51 976 0 127-7
Zakład Budownictwa Kolejowego Kielce
St.mac.Kielce Herbskie
DOKP Wschodnia
"
 

Skiper

Użytkownik
Reakcje
181 33 10
#15
Która lokomotywa pasuje przydziałem i stanem do zestawu zielonych 411Vb z epoki IVc?
Każda z tej samej epoki - bez względu na przydział i ... "stan" (?).
Pierwsze słyszę aby koń w składach towarowych był brany przydzialem...
PKP miało taki krótki okres kursowania towarowych tzw. sztywnych - sieć stałych codziennych połączeń łączących wszystkie stacje rozrządowe główne i część pomocniczych. Do tych pociągów były konkretne przydziały z wybranych lokomotywowni - nawet w seriach pojazdów. Dzięki temu można było spotkać takie kurioza jak ET41 ciągnąca jedną dwuosiową cysternę z kwasem......
ja zestawiłem swój skład szutrówek z ST44-190
(y)
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
622 44 23
#16
Coś mi się wydaje że wiesz, że dzwoni ale nie wiesz w którym kościele... Proszę byś mi to jakoś udowodnił bo jak siedzę w temacie tak nie słyszałem nawet aby składy towarowe nawet to codzienne miały przypisane maszyny z konkretnego przydziału. Dziś, a tym bardziej kiedyś brali co było i wio. Byle jechało. A ile razy bywało tak, że lok o towaru był odpinany bo np był defekt pasażera? Nikt nie patrzył na przydział.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Reakcje
1.936 44 1
#17
Owszem były pociągi towarowe stałego kursowania do których były przydzielane konkretne serie lokomotyw z konkretnej lokomotywowni. Nie było tego dużo. Między innymi były to pociągi zbiorowe kursujące czasem nawet kilkaset kilometrów. Gdzie po drodze na wyznaczonych stacjach były odczepiane i doczepiane wagony. A także inne dla konkretnych priorytetowych przewozów. Jednak prawdą jest że w tamtych czasach większość przewozów towarowych wykonywano tym co było pod ręką bez patrzenia na przydział lokomotyw i znajomość szlaku drużyn trakcyjnych.
 
Reakcje
547 4 0
#19
które w realu nie miały by prawa wyjechać na szlak
Przeważnie.
Raz do roku wyciągano z krzaków wszystko co mniej więcej mogło jeździć i pchano ten złom do wożenia buraków.
1628551838522.png

Do tego można sobie wyobrazić parowóz, który spycha tę cały złom żelazny po torze niewłaściwym.
1628552000580.png

Oczywiście nie robiono tego bo ktoś lubił sobie popatrzeć na takie cudowne składy, zresztą jak widać była ciemna noc tylko dlatego, że na ówczesnym PKP notorycznie brakowało wagonów.
1628552403737.png

Zresztą rok później okazało się, że co prawda wagonów nie zabrakło ale sieć kolejowa wzięła się była i zapchała.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Podobne wątki