Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Chyba mój pierwszy projekt taborowy w dużej części .... z kartonu.
Maerklin wypuścil w ubiegłym roku model pudła wagonowego wykorzystanego jako tymczasowy magazyn - model 89012: https://www.maerklin.de/en/products/details/article/89012
No cóż - pierwsza myśl była, żeby jednak zrobić z niego coś co będzie jeździć.
Początek budowy nadwozia z kartonu:
Dawca rozebrany na czynniki pierwsze - wykorzystane będzie jedynie podwozie - po drobnych modyfikacjach - usunięcie ciężarka który podnosiłby pudło zbyt wysoko i odcięcie zakończeń pomostów:
Pudło - bez dachu i przygotowane podwozie. W środku model dociążony trochę wędkarskimi kulkami ołowiu (lepiej to zrobić przed przyklejeniem dachu - ja zapomniałem więc musiałem potem wiercić dziury "od spodu" i ciężarki tak włożyć do już gotowego pudła:
Ponieważ w porcie jest chłodnia to przypomniał mi się wątek o piwiarkach i wagonach chłodniczych do przewozu ryb. Piwiarki będą na pewno. Może uda sie i jakieś do ryb też zrobić - będą jednak wymagały większych prac przeróbkowych. No i trzeba będzie się jeszcze pobawić z kalkami - więc na pewno to trochę jeszcze potrwa.
Kiedyś jadąc S5 pomiędzy Lesznem a Wrocławiem zauważyłem pociąg złożony z węglarek PKP Cargo a pomiędzy nimi był rodzynek z PROTORu. Pomyślałem, że warto czasem i modelowo taki wagon włączyć do składu:
Cargo ostatnimi czasy pożycza wagony od innych firm.
A model super. Jedyna rzecz której nie potrafię zaakceptować to rozstaw gniazd skrętu wózków w wyrobach Marklina.
Ostatnimi czasy koncentrowałem się na modułach i dioramie więc mniej było prac taborowych. Ponieważ na dioramie poznańskiego portu jest chłodnia a koledzy zebrali dużo materiału na temat przedwojennych piwiarek pomyślałem, że choć pewnie nigdy tam nie były to w sumie nie jest to zły pomysł aby jednak je mieć. Na początek trzy sztuki:
Browar warszawski - wagon trochę zmodyfikowany - bez budki ale w to miejsce schody na jednej ścianie czołowej:
Browar krotoszyński - dodany stopień wzdłuż wagonu
Browary grodziskie - dodane poręczy - na wagonie z Krotoszyna też jeszcze powinny dojść
Dla przypomnienia wielkość:
Całe trio razem
I do kompletu z lokomotywą elektryczną - ta na 100% była w poznańskim porcie - nie wiem tylko czy kolor zielony jest właściwy
Tym razem przeskok o kilka epok modelarskich. Dawno temu (ponad 15 lat) udało mi się na e-bayu kupić zestaw 4 wagonów Berlin-Warszawa-Express - to krótka produkcja austriackiej SMZ Sondermodelle Z - przemalowane wagony Marklina - zestaw o tyle specyficzny, że były w nim dwa wagony restauracyjne (z pantografem i bez) oraz jedna dwójka i jedna jedynka. Od dawna myślałem żeby go uzupełnić do pełnego składu. W oparciu o dane z książki Andrzeja Etmanowicza https://tezeusz.pl/etmanowicz-andrzej-berlin-warszawa-express-660373 starałem sie dobrać możliwe najlepsze bazy do przeróbki na kolejne 3 wagony 2 klasy. Dwa z nich nawiązują choć nieidealnie do wagonów ABB Z1-B (Bdmnu) a trzeci to wagon typu 154Arow (Brdhmnu) do przewozu rowerów (dziewięć głównych okien + dodatkowe oznakowanie). Ten rowerowy wymagał zaklejenie po jednej stronie skrajnych mniejszych okien.
Obok przemalowania korekty dotyczyły też dachów - dodanie wywietrzników, likwidacja ryflowania - odpowiednio do typu wagonu:
W trakcie pracy nad kalkami:
Trzy nowe wagony gotowe:
I wszystkie razem:
Oraz pełny skład BWE - typowy z sześcioma wagonami:
Pozostaje jeszcze dobranie lokomotywy - na razie nie mam niczego sensownego w swojej kolekcji. Jest kilka możliwych opcji:
- Ludmiła DB (wymaga przemalowania bo nie ma wersji "ze śliniaczkiem")
- "Czarna wdowa" PKP IC (przemalowanie)
- Husarz PKP IC (jest baza ale dla dobrej zgodności wymagana jest zmiana pudla na wydruk 3D i oczywiście przemalowanie)
To oczywiście jeszcze potrwa.
Ten projekt sprowokuje jeszcze pewnie dwa inne projekty:
1. Skład 4-wagonowy Wawela (2xDB + 2xPKP). Wagony w malowaniu biało-czerwonym DB-IC są dość rzadkie a najlepiej dopasowane są w zestawie 5-wagonowym jaki udało mi się za dość sensowną kwotę kupić w Altenbeken (to jedne z niewielu wagonów wyprodukowanych przez Marklina z odwzorowanym wnętrzem i oświetleniem). Pozostaje dorobienie dwóch dwójek PKP IC
2. Skład Varsowii lub Beroliny - do wykorzystania będą pozostałe dwa wagony DB-IC - ale to pewnie znacznie dłuższy projekt..
"Ludmiły" jeździły z BWE tylko wyjątkowo (choć tych wyjątków było w sumie sporo), m.in. przy okazji objazdów przez Kostrzyn z powodu remontów na głównej linii. Zasadniczo BWE jeździły na całej trasie z elektrowozami.
"Ludmiły" jeździły z BWE tylko wyjątkowo (choć tych wyjątków było w sumie sporo), m.in. przy okazji objazdów przez Kostrzyn z powodu remontów na głównej linii. Zasadniczo BWE jeździły na całej trasie z elektrowozami.
Tak mam świadomość - pojawiła się na pierwszym miejscu ale pewnie jest najmniej prawdopodobne, że pójdę w tym kierunku. Pewnie najprostsze rozwiązanie to "Czarna wdowa" - jest baza Marklina w Z - tylko przemalować. Chociaż nie powiem - Husarz też kusi.
Ponieważ pojawiły się wagony niemieckie do EC "Varsowia" postanowiłem zrobić WARSA (nie będzie to idealny model) do tego składu. Na razie trochę zaklejania i trochę robienia dziur przyniosło taki efekt w stosunku do bazy:
Trochę dzisiaj miałem weny do rozpoczęcia prac nad ET41. Wydruki 3D tych pudeł są dość delikatne - cały czas boję się, że coś uszkodzę ale wydrukowane pantografy to jeszcze większe wyzwanie. Postanowilem nie ryzykować ich dolnych elementów a jedynie przygotować je tak aby jak najmniej przeszkadzały w trakcie malowania. Zabezpieczone zostały w pozycji "do góry" cienkim drucikiem:
Po odtłuszczeniu buda pomalowana podkładem (spray):
Następnie główna farba (Tamiya spray):
Obie połówki razem:
I po pomalowaniu dachu:
trzea pomalować ręcznie szczegóły (zderzaki i harmonie przejściowe na czarno, żaluzje i ciemniejszy element malatury na burcie) a kalki się rysują ...
Wydruk nie jest ze Shapeways ale myślę, że mogę pomóc w ew. pozyskaniu od osoby która projektowała. Napędy są od BR216/218 - obecna produkcja więc bardzo dobra praca silnika.