• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Piwiarki

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Ponieważ mam zamiar wykorzystać coś z zebranego tutaj materiału aby odtworzyć piwiarkę (piwiarki ?) w modelu to nurtuje mnie jeden drobiazg który potrzebuje w czasie przygotowywania kalek. W II RP wagony te (jak pewnie i inne) maja naniesiony numer inwentarzowy na ścianie bocznej z budką hamulcową (na budce lub pod nią) - kilka zdjęć to ilustrujących jest w tym wątku. Ale nie natrafiłem lub przeoczyłem zdjęcie które pokazywałoby ścianę czołową bez budki - czy na niej też był naniesiony numer ?
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
W II RP wagony te (jak pewnie i inne) maja naniesiony numer inwentarzowy na ścianie bocznej czołowej z budką hamulcową (na budce lub pod nią) - kilka zdjęć to ilustrujących jest w tym wątku. Ale nie natrafiłem lub przeoczyłem zdjęcie które pokazywałoby ścianę czołową bez budki - czy na niej też był naniesiony numer ?
Tak, numery były nanoszone na obu czołach wagonu. Dotyczyło to praktycznie wszystkich rodzajów wagonów towarowych.
Taki sposób oznaczania zanikł około 1935 r., na części (jak nie na większości/wszystkich*) wagonów numery na czołach po prostu zamalowywano.
Numery pozostały (bądź zostały wznowione*/przeniesione*) na dużej części węglarek i platform, ale to w innym kontekście. I bezwzględnie nie na budkach hamulcowych.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
Pozostały (tzn. nigdy nie zniknęły) na elementach luźnych węglarek i platform - np. na kłonicach oraz ruchomych (zdejmowalnych) ścianach czołowych węglarek.
Pozostały, w tym kontekście to pisałem - części luźnych. Tyle że, z drobnymi modyfikacjami (przynajmniej w wielu przypadkach) dotyczącymi wielkości napisu i jego lokalizacji na ścianie czołowej. Czy nigdy nie zniknęły? - na logikę nie. Jednak pozostawiłem w swoim wpisie małą furtkę, bo może jednak (w jakiejś części) najpierw zamalowano to i owo (numer i chyba równolegle z nim znak ładowności), a dopiero po jakimś czasie (możliwe, że bardzo krótkim) nanoszono numery ponownie, w związku z "aktualizacją" na PKP przepisów o znakowaniu części luźnych (wprowadzenie systematyki i symboli części zamiast "wierszowanych" opisów). Widziałem zdjęcie, gdzie na odchylnej ścianie czołowej węglarki zamalowany był pierwotny numer, a niemalże centralnie w tym samym miejscu naniesiono go wtórnie, tyle że w wersji zmniejszonej.
A numery były też widoczne na innych elementach "luźnych" - np. wyjmowanych ścianach bocznych i czołowych (węglarki, platformy), nawet na drzwiach niektórych węglarek. Nawet chyba na forum jest zdjęcie, gdzie widać truchło 12,5-tonowej ładowności, serii Wmk, a tam A-A-A-A aż się "świeci" ;).
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Co prawda nie wagon ale z Krotoszyna

1649454367757.png


Zdjęcie z repozytorium cyfrowego cyryl.poznan.pl wykonane przy wytwórni lodu w poznańskiej rzeźni. Jakoś szkoda mi było nie podzielić się tym znaleziskiem ...
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
987 1 0
Pozwolę sobie jeszcze raz wstawić to zdjęcie z moimi propozycjami odnośnie pochodzenia widocznych wagonów.
Haberbusch i Schiele 1.jpg

Według mnie wagony 2 i 4 od lewej w drugim rzędzie produkty "Wagonu" z Ostrowa, była o nich mowa w poście Andrzeja Jaroszewicz i Krzysztofa Młodzikowskiego.
Wagon drugi od lewej w pierwszym rzędzie to produkt Cegielskiego z Poznania. Nie znalazłem fotki tego wagonu w tym wątku ale wydaje mi się, że na forum już była:
Kb027p.jpg

Chyba tego samego typu jest też czwarty wagon w pierwszym rzędzie. Co prawda widać tylko narożnik pudła, ale wydaje mi się, że oba prezentują ten sam typ.
Ciekawie się robi przy drugim z wagonów oznaczonych jako HCP (3 od lewej, górny rząd). Otóż wydaje mi się, że to wagon z postu Andrzeja Jaroszewicza - w dalszych postach jest dyskusja odnośnie tego gdzie w końcu trafił, ponieważ mimo naniesionych oznaczeń Haberbuscha według dokumentacji HCP trafił jednak do Skierniewic. Jeśli jednak prawidłowo rozpoznałem ten wagon to - być może nie od razu - znalazł się jednak w Warszawie.
To oczywiście moje hipotezy.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Chciałbym podziękować kolegom za zgromadzony materiał - dzięki niemu moje nieudolne próby z piwiarkami w 1:220 stały się rzeczywistością - co można zobaczyć TUTAJ. Nie jest to ostatnie słowo w temacie ... przykładowo jak to wyszło:

IMG_9965.JPG
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
Pozwolę sobie jeszcze raz wstawić to zdjęcie z moimi propozycjami odnośnie pochodzenia widocznych wagonów.
Zobacz załącznik 894628
Według mnie wagony 2 i 4 od lewej w drugim rzędzie produkty "Wagonu" z Ostrowa, była o nich mowa w poście Andrzeja Jaroszewicz i Krzysztofa Młodzikowskiego.
Pasuje tylko okno przedziału konwojenta. Nie pasuje kształt dachu - na dwóch, jedynych zachowanych fotkach jest płaski. Oczywiście, jeśli były budowane kolejne wagony - dach mógł być już inny.

Budowa wagonów piwiarek w przedwojennym WAGON-ie - to temat ciągle do wyjaśnienia. W przedwojennych zestawieniach zbudowanych w Ostrowie wagonów - wogóle ich nie ma.
Ale coś jednak zbudowano. Na załączonej fotce wagonu na ostoi widoczna jest przedwojenna tabliczka firmowa. Wychodzi więc, że albo były budowane nowe wagony, albo zakres skierowanego do naprawy wagonu był tak duży, że wagon otrzymał firmową tabliczkę.

Załączona fotka wagonu przed halą o numerze 530 165 [P] serii Sp - po naniesieniu "barw firmowych" warszawskiego browaru zmieniona na Spz.
 

Załączniki