• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zdjecia historycznych lokomotyw w USA.

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Pierwsze lokomotywy typu "Santa Fe" dla kolei Burlington Route zbudowal Baldwin w liczbie 5 sztuk w 1912 roku. Kolej sklasyfikowala je jako typ M-1. Zdjecie zrobiono w latach 30-tych. Wszystkie te 5 maszyn wycofano przed 1950 rokiem. Nastepne serie tego typu (M-2, M-2A i M-3) eksploatowano na tej kolei jeszcze w latach 50-tych.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Mala lokomotywa manewrowa ALCO HH600. Budowano je przed II wojna (1932-39). Co ciekawe zbudowano tylko 79 sztuk ale nabywcami byly 22 spolki (20 kolejowych, cementownia i kamieniolomy).
Zdjecia fabryczne przedstawia #101 wyprodukowana dla kamieniolomow w Michigan (firma miala takie 2 sztuki). Z tylu zdjecia jest podana charakterystyka lokomotywy wraz z numerem zamowienia.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Fairbanks Morse H-24-66 Trainmaster.
Te lokomotywy zbudowaly zaklady Fairbaks Morse w ilosci 107 sztuk w latach 1953-57. Dodatkowe 20 zbudowano na licencji w Kanadzie w 1956 roku. Wszystkie lokomotywy FM byly wyposazone w dwusuwowe silniki diesla z przeciwstawnymi tlokami (opposed tlokami). W czasie wojny firma FM byla dostarczycielem takich silnikow dla amerykanskich okretow podwodnych. Na okretach gdzie warunki pracy silnika sa stabilne spisywaly sie bez zarzutu. W kolejnictwie bylo juz inaczej.
Ale do dzis fabryka istnieje i produkuje takie silniki z tym, ze z biznesu kolejowego wycofala sie na dobre w 1963 roku. Tylko 1 Trainmaster zostal zachowany dla celow muzealnych. I to w Kanadzie nie w USA.
Lokomotywa widoczna na zdjeciu to jednostka po przebudowie (silnik FM zastapiona jednastka z ALCO). Zdjecie: Bob's Photo
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Parowozy N-1 N-2 i N-3 kolei Great Northern.
Te 3 oznaczenia dotycza tylko jednej serii skladajacej sie z 25 sztuk. Historia tej lokomotywy zaczela sie w 1912 roku. Zostaly zbudowane jak tzw. Mallety wlasciwe tzn lokomotywa posiadala 1 pare cylindrow wysokocisnieniowe i 1 niskocisnieniowych.
W Malletach wlasciwych para najpierw zostaje dostarczana do cylindrow wysokocisnieniowych a stamtad dopiero idzie do niskocisnieniowych. Te niskocisnieniowe cylindry umieszczano z przodu i posiadaly wieksza srednice niz te drugie. W USA nazywa sie te lokomotywy compound articulated albo true Mallets.
W latach 20-tych zaczeto w USA budowac lokomotywy z obiema parami cylindrow wysokoscisnieniowych. Para byla dostarczana z kotla bezposrednio do obu par cylindrow. Przykladem takich maszyn jest Big Boy, Alleghany, Yellowstone, Challengery i wiele innych nowszych parowozow. Nazywa sie je simple articulated. Ponoc nawet nie powinno sie uzywac nazwy Mallet ale potocznie nazywa sie je simple Mallets.
Tak wiec N-1 zostaly calkowicie przebudowane z compound na simple w latach 1924-27 i przeklasyfikowano je na N-2. Dodano rowniez duze 6-osiowe tendry Vanderbuilta.
W 1939 Great Northern dokonal kolejnej przebudowy ( wymieniono kotly) i znowu przeklasyfikowano lokomotywy dajac nowe oznaczenie N-3. Wycofano je w latach 1955-57.
N-3 to bardzo ladny parowoz z duzo iloscia detalu. W modelu (dobrej klasy) prezentuje sie rewelacyjnie.
Fot. Gayle Christen wrzesien 1951 rok Hillayrd Shop (w tych zakladach spolka dokonywala modernizacji i budowala parowozy na swoje potrzeby).
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Jedno z nielicznych zdjec eksperymentalnej lokomotywy Leoner F. Loree kolei D&H i bardzo unikalne. Zrobiono je w Chicago w lipcu 1933 roku. Niestety zdjecie jest w bardzo zlym stanie. Bede je musial zalaminowac.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Wczesniejszy parowoz eksperymentalny "James Archbald" spolki Delaware and Hudson. Oddano go na zlom juz w 1935 roku. Zdjecie z 1930 roku krotko po zbudowaniu. Parowoz byl bardzo ciezki. Nacisk na os dochodzil do 33 ton. Parowoz mial tylko 4 osie napedne ale byl duzo silniejszy od Ty246. Sila pociagowa wynosila 32658 kg
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Tendrzak M. G. Bright #34 spolki Jeffersonville, Madison & Indianapolis RR. Zdjecie pochodzi z lat 70-tych XIX wieku. Jest juz mocno sfatygowane. Zdjecie unikatowe. Sama spolka istniala tylko do 1890 roku.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Jeszcze jeden manewrowy z powiekszona skrzynia ale juz wiekszy. Parowoz S-1 kolei Norfolk and Western. Ten na zdjeciu nalezy do serii 30 sztuk zbudowanych przez Baldwina dla C&O. N&W odkupil je pozniej za cene zlomu. Spolka byla z nich tak bardzo zadowolona, ze skopiowano je we wlasnych zakladach Roanoke Shops. Zbudowali 45 sztuk w latach 51-53.
Zdjecie z sierpnia 1954 roku.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
ALCO C420 w malowaniu Long Island. Budowano je w latach 63-68. Zbudowano 131 sztuk.
Moc 2000KM. Long Island eksploatowala najwieksza ilosc tych lokomotyw (30 sztuk).
Dodac nalezy, ze budowano maszyny zarowno z wysokim jak i niskim nosem. Sporo ich dzisiaj zachowano.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Troche staroci.
1. Lokomotywa 4-4-0 zbudowana w zakladach Baldwina dla Pennsylvania Railroad w 1866 roku i z tego roku jest to zdjecie.
2. Ten sam typ parowozu 4-4-0 spolki Camden & Atlantic (mala kolej kontrolowana przez Pennsy). Producent Baldwin. Zdjecie wykonane przez fotografa fabrycznego w kwietniu 1871. Na tabliczce producenta da sie odczytac pod szklem numer konstrukcyjny 2482.
3. Parowoz 2-6-0 spolki New Jersey Railroad & Transportation Company (nalezacej do Pennsy). Producent Baldwin. Zdjecie wykonane przez fotografa fabrycznego w sierpniu 1871.
4. Tendrzak z XIX wieku i to wszystko co moge napisac. Jest sygnatura zdjecia ale nie mam odpowiedniego katalogu by to odczytac.
5. To samo. Brak danych poza tym, ze jest to parowoz zbudowany przez Baldwina. Z pewnoscia odbiorca byla jedna ze spolek wschodniego wybrzeza.
6. Lokomotywa typu Consolidation 2-8-0. Producentem jest Hinckley Locomotive Co. a odbiorca spolka New York and New England RR. Zbudowano ja na poczatku lat 80-tych.
7. Parowoz manewrowy serii Au3 zbudowany przez Pennsy we wlasnych zakladach w Altoonie. Rok 1895.
8. Kolejny parowoz o bardzo popularnym w XIX wieku ukladzie 4-4-0. Zbudowany w zakladach Baldwina w 1867 dla Pennsy. Zdjecie z 1885
9. Ten cudak to przerobka. Tu po przebudowie w klasycznym ukladzie 4-4-0 a w oryginale byla to maszyna 6-2-0 (3 osie toczne i jedna napedowa).
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Parowozy K2 i K2A typu Mountain (4-8-2) kolei Norfolk and Western.
Parowozy K2 (numeracja 116-125) zbudowalo ALCO w zakladach Brooksa w ilosci 10 sztuk jeszcze w czasach I wojny swiatowej a K2A (126-137) to parowozy Baldwina (12 sztuk) zbudowane w 1923 roku. Roznice byly minimalne. Loki Baldwina mialy podgrzewacze i troche wieksze tendry.
Poczawszy od 1945 roku wszystkie te lokomotywy zostaly zmodernizowane zmieniajac przy tym selwetke poprzez dodanie otuliny oplywowej. Otulina byla takiego samego typu jak w slynnych parowozach J-class stad ludzie czesto je myla.
Pierwsze 2 zdjecia przedstawiaja K2 a nastepne 2 K2A. Zdjecia z lat 40-tych i 50-tych. Lokomotywy juz do konca nie byly przebudowywane (poza wymiana kol tocznych z typu szprychowego na pelne) i wygladaly tak samo.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Ciezkie parowozy pasazerskie typu Northern (4-8-4).
Nazwa potoczna Northern wziela sie z tego, ze pierwsza maszyna tego typu (seria A) zostala zbudowana przez ALCO dla spolki kolejowej Northern Pacific w 1927 roku. Wszystkie wieksze spolki kolejowe oprocz najwiekszej Pennsylvani mialy na stanie maszyny tego typu. Oczywiscie poszczegolne serie roznily sie charakterystykami i wygladem.
Przeznaczone byly glownie to obslugi ciezkich skladow osobowych i ekspresowych lekkich pociagow towarowych. Do obslugi ciezkich skladow towarowych juz sie nie nadawaly.
Na szczescie sporo ich zachowano tak w USA jak i w Kanadzie i niektore sa na chodzie.
W Europe tego typu parowozy eksploatowano tylko w Hiszpanii. Eksperymentalnych 06 nie licze.
Jest jeszcze P36 ale koleje ZSRR trudno zaliczyc do Europy.
1. Parowoz A-2 Northern Pacific (numeracja 2650-2659). Zbudowano 10 sztuk w zakladach Baldwina w 1934 roku. Zdjecie z wystawy w Chicago w 1934 roku. Lokomotywa jeszcze nowa i nie upackana.
2. A-5 Northern Pacific (numeracja 2680-2689). Zbudowano 10 sztuk w zakladach Baldwina w 1943 roku. Zdjecie z lat 50-tych.
3-4. Missouri Pacific #2119 i 2120 (seria 2101). Maszyny o numeracji od 2101 do 2125 byly zbudowane jako Berkshire (2-8-4) i zostaly przebudowane na Northern przez kolej Missouri Pacific.
5-6. Southern Pacific GS-1 #4400 i #4401. Sa to jedyne GS-y zbudowane przez Baldwina w ilosci 10 sztuk (numeracja 4400-4409). Wszystkie pozostale oplywowe GS zbudowala Lima.
7. Rio Grande M-64 (numery 1700-1713). Zbudowane przez Baldwina w 1929 roku w ilosci 14 sztuk.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Kolejne lokomotywy typu Northern:
1. FEF-1 Union Pacific. Lokomotywy zbudowalo ALCO w ilosci 20 sztuk w 1937. Zdjecie Union Pacific
2. GS-4 Southern Pacific. Zbudowano 28 sztuk w zakladach Limy w latach 1941-42. Ta na zdjeciu opuscila fabryke w kwietniu w 1942 roku. Kosztowala wowczas $192873.00. Foto Stan Kistler 1955
3. GS-4 Southern Pacific ale po zdjeciu otuliny i przemalowaniu. Tak robiono z tymi GS-ami, ktore zostaly przesuniete do prowadzenie innych pociagow niz "Daylight". Fabrycznie wszystkie GS-4 byly pomalowane w barwy pociagow "Daylight".
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Pare zdjec roznych lokomotyw parowych typu Mountain 4-8-2.

Pierwsze tego typu lokomotywy wyprodukowala firma ALCO dla Kolei Chesaepeke & Ohio juz w 1911 roku. Lokomotywy pracowaly glownie w ruchu pasazerskim ale nie tylko (na Pennsylvanii ciagnely szybkie i lekkie sklady towarowe) . W sumie zbudowano cos ponad 2200 parowozow typu Mountain dla przeszlo 40 towarzystw kolejowych. Zdecydowanie najwiecej ich miala kolej New York Central.
1. Rysunek pierwszej lokomotywy typu Mountain J-1 zbudowanej przez ALCO-Richmond dla kolei C&O (byly 3 sztuki)
2. C&O J-2 (#548) zbudowana w 1918 roku przez ALCO-Brooks. Ciezsza i silniejsza od poprzedniej. Zdjecie zrobione 15 pazdziernika 1938.
3. Great Northern P-2 #2520. Lokomotywy zbudowal Baldwin w 1923 roku w ilosci 28 sztuk. Pracowaly do konca epoki pary na GN. Zdjecie zrobione w 2 polowie lat 50-tych juz po wycofaniu tych maszyn.
4. Union Pacific MT-1 #7851. Wszystkie zbudowalo ALCO w latach 22-23. Razem bylo 55 sztuk + 5 MT-2 zbudowanych rok pozniej i identycznych ale opalanych mazutem.
5. Southern Pacific Mt-3 #4340. Spolka miala 5 serii. Serie Mt-1 i Mt-2 w ilosci 28 sztuk zbudowalo ALCO a pozostale (Mt-3, Mt-4 i Mt-5)zostaly zbudowane przez Southern Pacific we wlasnych zakladach.
6. New York, Ontario & Western Y-2 (#458). Zbudowane przez ALCO w ilosci 10 sztuk w 1929 roku.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
U-4a i U-4b - oplywowe parowozy typu Northern 4-8-4 kolei Canadian National
Kanadyjczycy zaczeli prace na parowozami z otulina oplywowa jeszcze przez Amerykanami bo juz w 1931 roku. Pierwsze lokomotywy oplywowe tego typu zbudowala fabryka Montreal Locomotive Works w 1936 roku w ilosci 5 sztuk. Seria otrzymala nazwe U-4a i numeracje 6400-6404. Dwa lata pozniej Lima zbudowala jeszcze 6 sztuk identycznych maszyn nazwanych U-4b. Byly odrobine ciezsze a od poprzednich roznily sie ksztaltem gornych wlotow powietrza z przodu. U-4b (numery 6405-6410) pracowaly na kolei Grand Trunk Western nalezacej do CN. Obie serie pracowaly do konca lat 50-tych.
Lokomotywa o numerze 6400 zostala odrestaurowana i znajduje sie w museum w Ottawie. Reszte pocieto na zlom.

1. #6400 swiezo po zbudowaniu w 1934.
2. #6403 w roku 1958 po wycofaniu ze sluzby.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Ten dziwolag na zdjeciu to lokomotywa inspekcyjna spolki Rutland. Takie lokomotywy uzytkowano w koncu XIX wieku. Sluzyly urzednikom kolejowym do jazd inspekcyjnych. W srodku bylo pare siedzen.
W XX wieku zaprzestano stosowania takich maszyn.
Zdjecie slabej jakosci ale jest bardzo stare.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
3 inne przyklady lokomotyw typu 4-8-2
1. Missouri Pacific MT-75 #5322. To przebudowana przez spolke lokomotywa ALCO MT-69. MT-69 bo kola maialy srednice 69 cali. Przebudowa miedzy innymi polegala na wymianie kol napednych na wieksze o srednicy 75 cali stad zmieniono nazwe na MT-75.
2. New York Central L-2d #2973. Zdjecie z 1951 roku. Na NYC lokomotywy tego typu nazywano Mohawk . Wszystkie L-2b/d zbudowala firma ALCO w ilosci 100 sztuk.
3. Pennsylvania M-1a #6744. Zbudowano 100 sztuk (50 Baldwin, 25 Altoona i 25 Lima). Zdjecie z 1956 roku. Fot. Wm Swartz
 

Załączniki

Podobne wątki