• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zdjecia historycznych lokomotyw w USA.

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Pare innych przykladow parowozow typu “Santa Fe” 2-10-2. Nazwa Santa Fe wziela sie stad, ze pierwsza lokomotywa o takim ukladzie osi pojawila sie na kolei Santa Fe chociaz byla to lokomotywa przebudowana (dodano tylna os toczna). Lokomotywy o ukladzie 2-10-2 budowano w latach 1914-1931 dla 44 towarzystw kolejowych. Bylo tego 2179 sztuk.
1. Denver & Rio Grande Western F-81. Bylo 10 sztuk zbudowanych w 1917 roku przez ALCO w zakladach Brooks. Jedyne lokomotywy tego typu na Rio Grande.
2. Illinois Central. Seria 2900. Zbudowano 125 sztuk w latach 1921-23. Producent Lima.
3. Chicago, Indianapolis & Louisville (Monon) L-1. 8 sztuk tej serii zbudowalo ALCO w latach 1914 i 1916.
4. Bessemer & Lake Erie seria D1A. Lokomotywy tej serii zbudowano w zakladach Baldwina w 1916 roku (20 sztuk).
5. Union Pacific TTT-6 . ALCO zbudowalo 8 sztuk tej serii w 1923.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
4-8-4 Niagara S-2a #5500.
Byla to ostatnia lokomotywa tego typu wyprodukowana dla NYC.
NYC mial 3 serie tych lokomotyw: S-1a (jedna sztuka), S-1b (25 sztuk) i S-2a (1 sztuka). S-2a roznila sie od S-1b systemem ukladu napedowego. W lokomotywach S-1b zastosowano rozrząd system Bakera a w S-2a rozrzad system Caprotti.
Wszystkie Niagary zbudowala firma ALCO w latach 1945-46. Niagary uchodza za drugi najlepszy ciezki parowoz pasazerski. Niestety ich zywot byl krotki i zadnej nie zachowano.
Parowozy budowane dla NYC mialy mniejsza skrajnie (byly zdecydowanie nizsze) dlatego nie widzimy charakterystycznego zbieralnika pary . Tak byl zabudowany w kotle, ze go nie widac na zewnatrz. Rowniez komin byl bardzo krotki.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Jeszcze pare zdjec roznych ciezkich parowozow pasazerskich o ukladzie 4-8-4.
1. Milwaukee Road seria S-2 . Kolej miala 40 sztuk tych maszyn. Wszystkie zbudowal Baldwin
2. Chicago & Northwestern seria H. Zbudowano 35 sztuk w zakladach Baldwina w 1929 roku.
3. Burlington Route seria O-5a. Te lokomotywy zbudowala kolej we wlasnych zakladach. Jednakze kolej ich nie zaprojektowala ale skopiowala z poprzedniej serii O-5 zbudowanej przez Baldwina w 1930 roku w ilosci 8 sztuk. Maszyny O-5a budowano w latach 1936-40. Cala seria liczyla 28 sztuk.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Pierwsze na swiecie parowozy Northern (4-8-4) wyprodukowano na przelomie lat 1926-27 roku w zakladach ALCO. Byla to seria A kolei Northern Pacific liczaca 12 sztuk (numeracja 2600-2611).
Zdjecie przedstawia #2606. Jest to bardzo stara odbitka zrobiona w 1930 roku (cala pozolkla). Aby zmyc brud wlozylem je do wody a pozniej przykleilem na szybe. Czasami tak robilem ze starymi zdjeciami. Niestaty przerwalem je na pol w czasie odrywania.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
MC-2 to jeden z przedstawicieli najstarszych lokomotyw Cab Forward w ukladzie 2-8-8-2. Zbudowano 15 sztuk w zakladach Baldwina w 1910 roku. Z czasem przeklasyfikowano je na AC-1 dodajac do nowej serii 2 pierwsze MC-1 zbudowane w 1908 roku.
To byly pierwsze lokomotywy Cab Forward w Ameryce. Nie tak potezne jak pozniejsze 4-8-8-2 ale chyba ciekawsze.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Lokomotywy serii AC-1, AC-2 i AC-3 to byly praktycznie takie same maszyny.
Seria AC-1 skladala sie z 17 sztuk (2 przerobione MC-1 i 15 przebudowanych MC-2)
Seria AC-2 to 12 sztuk (przebudowane MC-4) a seria AC-3 liczyla 20 sztuk (przebudowane MC-6). Przebudowa w tych maszynach polegala na wymianie silnikow parowych. Parowozy MC gdy je budowano mialy sprzezone silniki parowe (2 niskocisnieniowe i 2 wysokocisnieniowe).
Wszystkie te paropwozy zbudowal Baldwin a przebudowy dokonala kolej Southern Pacific we wlasnym zakresie.

W poprzednim poscie dalem zly opis zdjecia. Zdjecie przedstawia lokomotywe AC-1 (MC-2 po przebudowie).

1. AC-3 #4034
2. AC-1 #4007
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
AC-4 (numeracja 4000-4009). Lokomotywy zbudowane przez Baldwina w drugiej polowie 1928 roku w ilosci 10 sztuk.
Byly to pierwsze parowozy Cab Forward w ukladzie 4-8-8-2.

Ponizej kolejne zdjecia fabryczne lokomotywy Allleghany 2-6-6-6. Jeszcze mam gdzies podobne zdjecia tendra ale musze odszukac.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Parowozy M-3 i M-4 kolei Duluth Missabe and Iron Range.
Obie serie niczym sie nie roznily poza rokiem produkcji. M-3 wyprodukowano w 1941 roku w liczbie 8 sztuk (numeracja 220-227) a M-4 (numeracja 228-237) w 1943 w liczbie 10 sztuk. Producentem byl Baldwin. To byly prawdopodobnie najlepsze lokomotywy typu Yellowstone (2-8-8-4) jakie kiedykolwiek jezdzily. 3 sztuki zachowano i sa to jedyne lokomotywy tego typu zachowane na swiecie. Chyba ze jeszcze dodamy Cab Forward ale tam uklad kol byl 4-8-8-2 (mozna powiedziec, ze byl to odwrocony Yellowstone).
Ciekawostka: zarowno w M-3 jak i w M-4 stosowano 2 rozne typy podgrzewacza: Elesco i Worthington.
Oczywiscie wszystkie lokomotywy typu Yellowstone nie byly wlasciwymi Malletami. Wszystkie wlacznie z radzieckimi P-38 mialy 4 wysokocisnieniowe cylindry.

Jest jeszcze jedna ciekawa lokomotywa. Moim zdaniem najciekawsza tego typu. To waskotorowka Yellowstone zbudowana za czasow Adolfa Hitlera w firmie Henschel dla kolei w Brazylii. Bylo to w 1937 roku. Znane jest mi tylko to jedno fabryczne zdjecie.
Moze nasz kolega Jerzy Jez cos tu dorzuci.
Ma ponoc dojscia do roznych zrodel z Niemiec. Do roboty. Pokaz co potrafisz. Dasz jakies ciekawe materialy to nagroda Ciebie nie minie.
1. M-3 2. M-4 3. M-3
4. waskotorowy 2-8-8-4 Henschel
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Rolls Royce - tak maszynisci na kolei Norfolk & Western mowili na 5 ostatnich sztuk parowozow serii A (numeracja od 1238 do 1242) i obsluga tych znakomitych maszyn byla uwazana za nobilitacje. Cala seria liczyla 43 sztuki (#1200-1242) i byla budowana etapami w latach 1936-50. To byly najdoskonalsze parowozy na swiecie. Potrafily zarowno ciagnac sklady towarowe o masie do 18000 ton z szybkoscia powyzej 40 mil na godzine w terenie plaskim jak i szybkie ciezkie pociagi pasazerskie ze stala predkoscia 70 mil na godzine. Byly parowozy silniejsze ale nie bylo wydajniejszych, ekonomiczniejszych i bardziej uniwersalnych. Lokomotywy byly doskonale dopracowane. Szkoda tylko, ze jedynie #1218 zachowano z calej serii. Niestety ostatnia piatka w calosci trafila na zlom.
Jeszcze kiedys o nich napisze i zamieszcze wiecej zdjec.
 

Załączniki

  • 247,3 KB Wyświetleń: 610
OP
OP
D

Dariusz

Gość
General Electric BQ23-7. Te brzydkie lokomotywy zostaly wyprodukowane na przelomie lat 78-79 dla spolki Seaboard Coast Line w ilosci 10 sztuk. To byla zwykla B23-7 z obszerniejsza kabina aby mozna w niej bylo pomiescic obsluge pociagu jadaca w wagonie na koncu pociagu tzw. caboose. Byl to czas gdy koleje zaczynaly likwidowac caboose'y. Lokomotywy przetrwaly az do epoki CSX. Wycofano je w polowie lat 90-tych.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Najlepsze lokomotywy elektryczne w USA to GG1 budowane w latach 1935-43.
1. Zdjecie fabryczne #4856 z 1935 roku.
2. #4935 byla ostatnia zbudowana GG1. Zdjecie zrobione przez fotografa kolejowego zaraz po wejsciu do sluzby w 1943. Do dzis zachowana w idealnym stanie w Muzeum Pennsylvanii w Strasburgu.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
GG1 byly elektrowozami pasazerskimi ale w pozniejszych latach rowniez swietnie radzily sobie z pociagami towarowymi. Czesto laczono je parami. Zdjecie ponizsze musialem poobcinac bo sie nie miescilo.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
"Horatio Allen" - eksperymentalny parowoz kolei D&H zbudowany w 1924 roku przez ALCO w Schenectady. Ciezki parowoz o nacisku na kazda os napedna przekraczajacym 33 tony.
Niestety nie mam lepszego zdjecia. To jest z wrzesnia 1925 roku. W sieci cos tam mozna znalezc ale tez kiepskiej jakosci.
Moze kiedys sie trafi cos lepszej jakosci to zamieszcze.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Unikalne zdjecie zapomnianego juz Malleta w ukladzie 4-4-6-2. Baldwin zbudowal 2 takie lokomotywy dla kolei Santa Fe w 1909 roku. Zdjecie zrobiono prawdopodobnie jeszcze przed I wojna swiatowa.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Bardzo stara fotografia przedstawiajaca lokomotywe inspekcyjna charakterystyczna dla kolei XIX-wiecznych. Odbitka jest mocno wyblakla i pozolkla. Brak jakichkolwiek danych n/t czasu i miejsca gdzie zrobiono to zdjecie.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
Parowozy o ukladzie 0-6-0 byly glownie przeznaczone do pracy manewrowej. Najczesciej byly to maszyny z tendrem ale spotykalo sie tez tendrzaki.
Oto kilka przykladow.
1. Parowoz C-7 kolei C&O. Zbudowano 10n sztuk w 1905 roku w zakladach ALCO. Wycofano je ze sluzby w 1952 roku.
2. To jest ciekawa lokomotywa poniewaz byla wielokrotnie przebudowywana i zmieniala wlascicieli. Pierwotnie zbudowal ja Baldwin w 1899 roku. Tu na zdjeciu z 1920 roku prezentuje sie jako parowoz manewrowy B-10 nalezacy do spolki Chicago and Alton. Zbudowano ja jako Mogul 2-6-0 i jako Mogul zostala zlomowana w 1943 roku.
3. Bardzo stary parowoz C-3 spolki C&O. Zbudowal go Baldwin w 1900 roku a w 1951 zostal wycofany. Kolej C&O miala tylko 1 sztuke.
4. Parowoz O-9-a Canadian National. Ten na zdjeciu zbudowano w 1903 roku z zakladach spolki kolejowej Grand Trunk. W sumie bylo ich 46 zbudowanych przez rozne firmy i wszystkie wycofano w 1956 roku.
5. Erie Railroad B-5. Budowane w latach 1904-1912 przez kilku producentow wliczajac w to wlasne zaklady spolki Erie. Ten na zdjeciu zostal zbudowany w zakladach ALCO-Cooke’a.
 

Załączniki

OP
OP
D

Dariusz

Gość
kolejne szostki (parowozy 0-6-0).
1. B4 kolei Pennsylvania. Wszystki zbudowane w 1892 roku w zakladach Pennsylvanii Juniata w Altoona. Zdjecie fabryczne z tego samego roku. Ma nie do konca wyretuszowane tlo. Te lokomotywy zaczeto wycofywac jeszcze przed I wojna swiatowa. 2 przebudowano na tendrzaki. Ale do II wojny zadna juz nie dotrwala.
2. B6sb kolei Pennsylvania. Kolej zbudowala 238 sztuk w latach 1916-1920 w swoich zakladach w Altoona i byly to najlepsze lokomotywy manewrowe na Pennsy. Ostatnie przetrwaly do konca epoki pary.
3. B-8 kolei Monon. Zbudowano go w 1905 roku w zakladach ALCO/Brooks. Wycofano w 1949 roku. Ostatni parowoz jezdzacy na Monon.
4. Parowoz typy 2500 zbudowany przez Baldwina dla kolei Santa Fe. Alameda Belt Line zakupila lokomotywe po rozpoczeciu dzialalnosci. W 1950 roku sprzedano go na zlom.
5. I-4a Milwaukee Road. Zbudowano je w latach 1898-1902 w ilosci 43 sztyk z tym, ze 38 sztuk kolej zbudowala u siebie w zakladach w Milwaukee a 5 zbudowal Baldwin. Ten na zdjeciu to egzemplarz z Baldwina. Do 1944 roku wszystkie zdazono wycofac z eksploatacji.
 

Załączniki

Podobne wątki