• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe typu Bi, Ci, Ciy, BCiy, Oy (dwu i trzyosiowe)

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
#61
873162-naprawa-gl-1980-11-04-04.jpg
br27866-szczecin-port-centralny.jpg

Szczecin Port Centralny 11.04.2004
ci025794-gniezno.jpg

Gniezno
dawnym-skasenie-choszczno-08-02.jpg

Dawny Skansen Choszczno
deblin-2-30-08-02.jpg

Dęblin 30.08.2002
model-w-skali-ho.jpg

Wykonany przez mnie model skali HO z kartonu
szczecin-gl.jpg
szczecin-glk.jpg
szczecin-glo.jpg

Szczecin Gł
zdjecie.jpg
Szczecin Port Centralny
takie-cudenko-znalazlem.jpg
Szczecin Pomorzany
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 24 0
#62
Czym jest ten wagon na ostatnim zdjęciu?[DOUBLEPOST=1382389855][/DOUBLEPOST]
Same serie niewiele mówią co to za wagon. Oznaczenia serii się zmieniały w czasie. Np. Ci > Bi > B. Różne zarządy miały własne systemy i przede wszystkim w skład jednej serii mogły wchodzić różne typy.
Na następny raz będę zatem bardziej precyzyjny, najlepiej ze zdjęciami. Będę się z pewnością po pomoc zgłaszał.

Pozdrawiam
 
Reakcje
1.062 25 2
#64
Pudło na terenie stacji Szczecin Pomorzany to dawna więźniarka. Pudło drewnianej konstrukcji, szkielet chyba przerabiany pod kątem nowego rozmieszczenia okien. Może ex pruski Oberlichtwagen III kl. lub nawet były sypialny np. a.d.1886.
Wagon był zapewne czteroosiowy, na wózkach, czyli znowu - nie w temacie !

A ja z uporem o trzyosiowych osobowych prusaczkach, wg Musterblattu rocznik 1906.
Tym razem ten sam wagon, co poprzednio ale w kolorze:
Biy 50 51 23-22 173-8, Tczew 10.08.1973, sl. fot.T.Suchorolski.jpg
Biy 50 51 23-22 173-8, Tczew 10.08.1973, sl. fot.T.Suchorolski
Prawda, że ładny ?
 
Reakcje
1.062 25 2
#67
No przecie w pierwszym moim poście napisałem :
No to i ja spróbuję coś wnieść ... ;)
Na początek, cobyście zawału nie dostali, zamieszczone już wcześniej zdjęcie,
... widać jadę za szybko ...
mimo to obiecuję powoli dozować, co by nam się liczba miłośników kolei nie wykruszyła z mego powodu .... :)
Tomek K - o tym, że IV epoka napisałem już przy cz-b. zdjęciu.
Zbyszek - nie notowałem wtedy danych z wagonów, a ze zdjęcia nie da się odczytać. Takie wagony można było spotkać prawie w całej Polsce, oczywiście z czasem coraz mniej. Zdjęcie wykonane w Tczewie, więc można chyba przyjąć, że któraś z okolicznych stacji była macierzystą, jeśli nie Tczew osobiście.
Dzisiaj kolejnego zdjęcia nie zamieszczę, by dać możliwość wyrównania tętna :)
Pozdrawiam, i ... idę spać, jutro rano do pracy.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#68
Zbyszek - nie notowałem wtedy danych z wagonów, a ze zdjęcia nie da się odczytać. Takie wagony można było spotkać prawie w całej Polsce, oczywiście z czasem coraz mniej. Zdjęcie wykonane w Tczewie, więc można chyba przyjąć, że któraś z okolicznych stacji była macierzystą, jeśli nie Tczew osobiście.
W tym roku jeszcze, ale podejrzewam, ze już jakiś rok 1975 mógł być końcem 3osiowych wagonów przechodnich i boczniaków w służbie PKP.
Natomiast sąsiadami tego wagonu przechodniego są. Z lewej strony pruski boczniak pierwotnie 3 klasy, po modyfikacjach, czyli bez świetlika, i jak mi się wydaje zlikwidowaną częścią drzwi. Natomiast z prawej strony typowałbym wagon z rodziny Cid21/27, ale wydaje mi mi się, że ma ozdobne [pruskie] wsporniki dachu na pomostem. Więc co to jest?
A odpowiedź skąd sa te wagony może tkwić w "Dodatku IIb do sieciowego rozkładu jazdy pociągów" dyrekcji Gdańskiej. Może ktoś ma? :ninja:
 
Reakcje
1.062 25 2
#69
Z lewej strony pruski boczniak pierwotnie 3 klasy, po modyfikacjach, czyli bez świetlika, i jak mi się wydaje zlikwidowaną częścią drzwi. Natomiast z prawej strony typowałbym wagon z rodziny Cid21/27, ale wydaje mi mi się, że ma ozdobne [pruskie] wsporniki dachu na pomostem. Więc co to jest?
Fotkę tego z lewej zamieszczam teraz, a tego z prawej ... no nie chciałbym, aby znowu u Kolegów pojawiły się oznaki przedzawałowe i grzał się telefon 112 ;)
Sam nie jestem pewien, co to za wagon ? Początkowo miałem konkretne przypuszczenie, lecz wydaje mi się, że dach nieco za bardzo okrągły, więc ... spytam najpierw Kolegę Koja. Cierpliwości :niepewny:

By 50 51 23-21 774-5, Tczew 10.08.1973, fot.T.Suchorolski a.jpg

By 50 51 23-21 774-5, Tczew 10.08.1973, fot.T.Suchorolski
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
#70
Do 1985 roku w Jarocinie były 2 wagony Bi kursujące w normalnym ruchu. Można je była spotkać na trasach do Leszna, Czempinia a nawet Oleśnicy. Ciekawostką jest natomiast fakt kursowania pociągów osobowych relacji Karsznice - Sieradz w składzie 2 lub 3 wagony Bi i Ai z dwoma SP30 na końcach składu. W rozkładzie te pociągi są zaznaczone jako prowadzone wagonem silnikowym. Ja natomiast pamiętam je jako prowadzone lokomotywami.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#71
Do 1985 roku w Jarocinie były 2 wagony Bi kursujące w normalnym ruchu. Można je była spotkać na trasach do Leszna, Czempinia a nawet Oleśnicy. Ciekawostką jest natomiast fakt kursowania pociągów osobowych relacji Karsznice - Sieradz w składzie 2 lub 3 wagony Bi i Ai z dwoma SP30 na końcach składu. W rozkładzie te pociągi są zaznaczone jako prowadzone wagonem silnikowym. Ja natomiast pamiętam je jako prowadzone lokomotywami.
Bardzo ciekawe, dlaczego były na obu końcach?
W Świecie Kolei był kiedyś artykuł, w którym pisano o innej takim sytuacji, że pociąg złożony z donnerow miał na obu końcach SP30. W tym przypadku dlatego, że z Przemyśla jechał do Przemyśla Bakończyc [o ile dobrze pamiętam], gdzie zaraz była granica z ZSRR i nie było miejsca na objazd składu.
Tak donnery ztcw utrzymały się tu i ówdzie [Podkarpacie, Mazury], do początku 2 połowy lat 80tych, ale dokładnie do kiedy, nie wiem.
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
808 5 0
#73
Bardzo ciekawe, dlaczego były na obu końcach?
W Świecie Kolei był kiedyś artykuł, w którym pisano o innej takim sytuacji, że pociąg złożony z donnerow miał na obu końcach SP30. W tym przypadku dlatego, że z Przemyśla jechał do Przemyśla Bakończyc [o ile dobrze pamiętam], gdzie zaraz była granica z ZSRR i nie było miejsca na objazd składu.
Tak donnery ztcw utrzymały się tu i ówdzie [Podkarpacie, Mazury], do początku 2 połowy lat 80tych, ale dokładnie do kiedy, nie wiem.
Na Mazurach najdłużej kursowały z Korsz do Reszla aż do połowy 1988 roku.
Ty2 z poc do Reszla 07 1988.jpg
 
Reakcje
1.062 25 2
#74
To może teraz dorzucę trzecie zdjęcie, tego trzeciego w składzie wagonu, a w zasadzie wagonika - jak wam się podoba ? :)

ABi 50 51 34-20 023-5, Tczew 10.08.1973, fot.T.Suchorolski.jpg.jpg

Niestety, nie jest to, to co przypuszczałem, Kolega Koj rozwiał moje przypasowania ...
Ciekawe jednak w nim jest to, że tak mały wagon, a mimo to jest dwuklasowy.
Dodatkowo, zapomniano chyba domalować żółty pasek dla pierwszej klasy !
Z informacji od Kolegi Koja wiem, że był to wagon produkcji Waggonbau Görlitz z 1911 roku i pochodził z którejś z kolejek zachodnich terenów.[DOUBLEPOST=1382991260][/DOUBLEPOST]Upps, apomniałem podpisać:

ABi 50 51 34-20 023-5, Tczew 10.08.1973, fot.T.Suchorolski
 

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
66 0 0
#77
(...)Wagon ten wraz z trzema innymi różnego typu tworzył pociąg osobowy, ciągnięty przez .... też wagon, ale motorowy - SN61 ! To był widok !!!
W innym wątku pojawiła się kiedyś fotka SN61 ze składem pięciu wagonów:
05 Pociąg osobowy z Węglińca prowadzony wagonem splinowym SN61 wjeżdża do jeleniej Góry.jpg

"Pociąg osobowy z Węglińca prowadzony wagonem spalinowym SN61 wjeżdża do Jeleniej Góry; 1968 r. ze zb. p. Magonia"
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#79
To może teraz dorzucę trzecie zdjęcie, tego trzeciego w składzie wagonu, a w zasadzie wagonika - jak wam się podoba ? :)

Zobacz załącznik 150218
Niestety, nie jest to, to co przypuszczałem, Kolega Koj rozwiał moje przypasowania ...
Ciekawe jednak w nim jest to, że tak mały wagon, a mimo to jest dwuklasowy.
Dodatkowo, zapomniano chyba domalować żółty pasek dla pierwszej klasy !
Z informacji od Kolegi Koja wiem, że był to wagon produkcji Waggonbau Görlitz z 1911 roku i pochodził z którejś z kolejek zachodnich terenów.[DOUBLEPOST=1382991260][/DOUBLEPOST]Upps, apomniałem podpisać:

ABi 50 51 34-20 023-5, Tczew 10.08.1973, fot.T.Suchorolski
To dobrze zauważyłem pruskie wsporniki dachu. Wagon pewnie pierwotnie miał też świetlik, i być może typowe pruskie okna. Jednak tych charakterystycznych cech został pozbawione podczas kolejnej naprawy [świetlik przy głównej]. Dach jak widać podwyższono by zmieścić lampy i wentylację. Podobnie ma przerobiony dach czwarty wagon w składzie - jak sądzę pierwotnie pruski boczniak 4 klasy.
Natomiast pierwszy wagon mimo likwidacji świetlika, na ma aż tak zaokrąglonego dachu. Zastanawiam się, czy nie jest to wagon metalowy zbudowany już po 1 wojnie światowej.
Jak koledzy widzą stopień przeróbek jest tak szeroki i w dodatku indywidualny dla różnych wagonów, że pan Koj bardzo długo analizuje na ile takie stare wagony mogły na przełomie lat 60tych i 70 mogły przypominać stan pierwotn, przy robieniu dokumentacji.
 
OP
OP
daniel loko
Reakcje
1.781 13 0
#80
A czy wiadomo jest lub czy zachowały się jakieś archiwalne fotki składów wagonów jakie kursowały z Korsz do Wiatrowca i potem do Sępopola? Z tego co słyszałem od przyjaciół mieszkających w Sępopolu wynika ,że jeździły "donnerki" ( cyt:...."przyjeżdżały jeden lub dwa wagony z balkonami na obu końcach, prowadzone takim długim parowozem z uszami z przodu"....):) Dowiedziałem się również ,że pociąg do Sępopola przyjeżdżał dwa razy dziennie - rano i po południu ,wożąc bachory jadące do szkoły....:) w Sępopolu również jeszcze parę lat temu istniał mały budynek stacyjny.....

Fotka Sepopol - Roszarnia
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki