• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowe znaleziska

Paul8550

Nowy użytkownik
#1
Na początku chciałbym się przywitać, gdyż jestem tu nowy, a to mój pierwszy post. Jestem z Jeleniej Góry i ciekawi mnie czy ktoś z obecnych tutaj forumowiczów będzie coś wiedział na temat wagonu, którego fotki załączam poniżej. Dodam tylko, że pochodzi ona z mojego miasta właśnie. Z góry dziękuję za jakiekolwiek informacje:)
 

Załączniki

ALA

Aktywny użytkownik
#2
Re: Co to za wagon?

Noooo, muszę przyznać, że jestem w lekkim szoku, że coś takiego się jeszcze gdzieś u nas zachowało :shock: :!: To wygląda na pudło niemieckiej więźniarki, której model produkuje Brawa i był dwa lata temu dostępny w polskim malowaniu!
 

Załączniki

OP
OP
P

Paul8550

Nowy użytkownik
#4
Re: Co to za wagon?

Taka mała ciekawostka jeszcze ode mnie. Z tego co się dowiedziałem od zatrudnionego tam stróża (to jest teren prywatny, gdzie łowią sobie ryby) wagon ten służył jako salonka naczelnikowi PKP chyba z JG, który jeździł nim na polowania w latach bodajże 70 -tych. Fotek nie mogę cyknąć z drugiej strony bo zasłonięte żywopłotem, a gdy wszedłem za pozwoleniem na teren to mi zabroniono cyknąć fotek ani z zewnątrz, ani w środku. Mam rozumieć, iż jest to raczej rzadki widok tak? Bo w sumie to fotek na necie też nie znalazłem żadnych czegoś takiego. Mam nadzieję, że ktoś coś jeszcze będzie wiedział. Aha i jeszcze coś... przyglądając się bliżej zamieszczonym przez kolegów fotografii, widzę niewielkie różnice w dachu oraz ilości okienek, czy się mylę? Może model niedokładny?
 

ALA

Aktywny użytkownik
#6
Re: Co to za wagon?

Wagon prawie na pewno ten, a różnice mogą wynikać z modyfikacji dokonanych zarówno w ramach napraw okresowych podczas eksploatacji na kolei, jak i w ramach przystosowania do obecnej funkcji.
 
OP
OP
P

Paul8550

Nowy użytkownik
#7
Re: Co to za wagon?

Czyli co? Mam rozumieć, że podczas którejś tam naprawy przycięli go troszeczkę z tyłu tak że miał po jednym oknie mniej z każdej strony?
 

ALA

Aktywny użytkownik
#8
Re: Co to za wagon?

Pomijając kwestię, że na podstawie wstawionego tu zdjęcia, trudno cokolwiek jednoznacznie twierdzić, to raczej "należy rozumieć", że rozrzedzono te okna!
 

CoCu

Znany użytkownik
#9
Re: Co to za wagon?

Ja wątpię w rozrzedzanie okien.
Chociażby dlatego, że poszczególne okna mogły się znajdować pomiędzy elementami konstrukcyjnymi ścian. A zatem rozrzedzenie mogłoby spowodować, że okno wypadłoby w miejscu jakiejś belki.
 

ALA

Aktywny użytkownik
#12
Re: Co to za wagon?

Paul8550 napisał(a):
Ciekawi mnie jeszcze jedna rzecz, mianowicie ile sztuk takiego wagonu jeździło u nas po torach. Ale tego raczej sie już nie dowiem:]
Myślę, że kolega Krzysztof Koj potrafi odpowiedzieć dość precyzyjnie na to pytanie, a co do konstrukcji wagonu, to nie znam jej, więc nie sposób określić, gdzie te okna wypadają, natomiast między bajki można włożyć, że wagon został skrócony, a z tego, co pamiętam, nie było innej wersji tych wagonów, więc zmiana rozstawu okien wydaje się być jedyną sensowną. Wagon był wyposażony w cele do transportu więźniów, więc przypuszczam, że na celę przypadało jedno okno. Może stwierdzono, że cele są zbyt wąskie i postanowiono je poszerzyć, a za tym poszła zmiana ich rozstawu i ilości? To taka moja hipoteza. 8)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#13
Re: Co to za wagon?

ALA napisał(a):
nie było innej wersji tych wagonów
Z tego, co wiem, wagonów więźniarek 2-osiowych było na PKP kilka typów (na pewno więcej niż jeden), choć trudno mi powiedzieć, czy były to nieznacznie różniące się wersje tego, którego model wypuściła Brawa, czy też wagony innej budowy, a tylko do tych podobne. Sam nigdy się tym tematem bliżej nie interesowałem, więc nie dysponuję szczegółami.

Osobiście też nie bardzo wierzę w rozsuwanie okien, a tym bardziej w skracanie wagonu. Ze zdjęcia można sądzić, że część okien po prostu zlikwidowano, ale z długości modułu okna wnioskuję, że w oryginale mogło być raczej 6 cel, a nie 7, jak w modelu Brawy. Więc to jednak chyba inny wagon, bo myślę, że Brawa nie wypuściła fuszerki.

ALA napisał(a):
Myślę, że kolega Krzysztof Koj potrafi odpowiedzieć dość precyzyjnie na to pytanie
Też tak sądzę, a pewnie też i na inne, postawione już w tym wątku.
 
OP
OP
P

Paul8550

Nowy użytkownik
#15
Re: Co to za wagon?

Zbyszek napisał(a):
Ten wagon stoi w Podgórzyńskich Stawach?? Jakieś dokładniejsze namiary można?
Żaden Podgórzyn:). Normalnie wysiadasz na głównej stacji PKP w Jeleniej i podążasz ul. Krakowską, aż do rozwidlenia dróg i skręcasz w prawo w stronę lasu (tam gdzie widać zamek Paulinum. No i dam właśnie jeszcze przed lasem jest taki mały staw a przy nim stoi owe pudełko:).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#16
Re: Co to za wagon?

Witam,

Jak już wcześniej wspomniałem, sam nie mam szczegółowych danych o wagonach-więźniarkach na PKP, zapytałem więc kolegę Andrzeja Etmanowicza. Z jego badań wynika, że po 1945 roku znalazło się 45 wagonów-więźniarek różnych typów, 2-, 3-, i 4-osiowych. Większość z tych wagonów było pochodzenia niemieckiego, ale znalazło się też 10 wagonów austriackich, 2 węgierskie, 3 francuskie i 1 belgijski. 2 z tych wagonów były 4-osiowe, 6 - 3-osiowych, pozostałe to 2-osiowe. Niestety, nie jestem w stanie powiedzieć, ile było np. wagonów niemieckich 2-osiowych, ile 3-, a ile 4-osiowych. Liczba 45 nie uwzględnia wagonów 4-osiowych zamówionych przez Ministerstwo Sprawiedliwości w późniejszym okresie, przebudowanych z niemieckich tzw. Eilzugwagen.

Zdaję sobie sprawę, że rozbudzam Waszą ciekawość, ale proszę, nie zadawajcie dalszych pytań, gdyż nie będę w stanie na nie odpowiedzieć. To, co podałem, to wszystko, co udało się Andrzejowi na dziś ustalić. Te informacje chyba potwierdzają, że nie możemy mieć żadnej pewności, czy stojący w Jeleniej Górze wagon to ten sam typ, co model Brawy (jak już wspomniałem, mnie się wydaje, że nie). Żeby wiedzieć coś więcej, trzeba by dokładnie ten wagon obejrzeć, sprawdzić, czy są jakieś ślady przebudowy, poszukać ew. śladów oznakowania (jeżeli cokolwiek się zachowało) itd. itp. Z relacji kolegi Paul8550 można wnioskować, że takie badania są praktycznie niewykonalne, przynajmniej na razie.

Poniżej zdjęcia innego pudła po wagonie-więźniarce, wykonane przez Andrzeja w kwietniu 2007 roku na st. Szczecin Pomorzany (zdjęcia oczywiście zamieszczone za zgodą autora). Ten wagon jest wyraźnie dłuższy, ale nie wiemy nawet, czy był to wagon 2-, czy 3-osiowy (bo raczej nie 4-osiowy). Może ktoś z kolegów wie coś więcej o tym wagonie i czy w ogóle jeszcze tam stoi?

Pozdrawiam
 

Załączniki

Uriel

Znany użytkownik
#17
Re: Co to za wagon?

Andrzej Harassek napisał(a):
st. Szczecin Pomorzany (zdjęcia oczywiście zamieszczone za zgodą autora). Ten wagon jest wyraźnie dłuższy, ale nie wiemy nawet, czy był to wagon 2-, czy 3-osiowy (bo raczej nie 4-osiowy). Może ktoś z kolegów wie coś więcej o tym wagonie i czy w ogóle jeszcze tam stoi?
Jak znasz dokładne miejsce (ulica, punkcik na mapie) to mogę to sprawdzić. Sam jestem ciekaw czy tam jeszcze stoi ...
 
OP
OP
P

Paul8550

Nowy użytkownik
#18
Re: Co to za wagon?

Widzę, że coś się dzieje w temacie, ale nie spodziewałem się jeszcze jakichś innych zdjęć, a tu proszę :D ! Pudło łudząco podobne do tego uchwyconego na fotce przeze mnie, jak i również do modelu Brawy. W tym wypadku wnioskuję, że po prostu jedyną zasadniczą różnicą między tymi wersjami była ich długość, a co za tym idzie liczba cel (no i czasem dodatkowa ośka), ale to tylko takie moje domysły. W każdym razie dziękuję za zdjęcia i czekam może ktoś jeszcze znajdzie coś ciekawego na ten temat :D
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#19
Re: Co to za wagon?

Zdjęcie zrobił Andrzej Etmanowicz. Ja tam nigdy nie byłem. Spróbuję go spytać o szczegóły, ale to najwcześniej jutro.
Paul8550 napisał(a):
Pudło łudząco podobne do tego uchwyconego na fotce przeze mnie, jak i również do modelu Brawy. W tym wypadku wnioskuję, że po prostu jedyną zasadniczą różnicą między tymi wersjami była ich długość, a co za tym idzie liczba cel (no i czasem dodatkowa ośka), ale to tylko takie moje domysły.
Nie powiedziałbym, że łudząco podobne. Za mało widać na tych fotkach, żeby stwierdzić, na ile są one podobne do siebie. Wątpię zresztą, by w tym samym okresie produkowano niewiele różniące się wersje wagonu-więźniarki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#20
Re: Co to za wagon?

Od Andrzeja dowiedziałem się, że zdjęcia wagonu-więźniarki zostało zrobione w rejonie torów postojowych. Andrzej nie potrafi podać dokładniejszego miejsca. Na załączonym zdjęciu (ze strony Zumi) zaznaczyłem mniej więcej ten obszar czewonym kołem. Pamiętajcie, że wagon znajduje się na terenie wewnetrznym PKP (nie wiem, konkretnie której spółki) i wstęp tam musi być poprzedzony zgodą zwierzchnika danej jednostki.
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 8
Prawdziwa kolej 112
Prawdziwa kolej 8

Podobne wątki