• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe typu Bi, Ci, Ciy, BCiy, Oy (dwu i trzyosiowe)

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#42
Ten sklep na włoskim eBayu ma w ofercie jeszcze inne pocztówki z PKP:
Zobacz załącznik 114152
Ty5-33, Poznań, 1958 r.


Zobacz załącznik 114153
à propos ciekawych składów - w opisie data ok. 1955, ale musi być później, bo ryflaki były produkowane od 1957 r.
Żadnych przechodnich prusaków na tych zdjęciach nie ma, ale fotki naprawdę warte grzechu :)
Ten wagon czteroosiowy ma oczywiście pochodzenie austriackie, dobrze sprzed 1 wojny światowej [mniej więcej przełom XIX/XX].
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.005 1 0
#43
Jeszcze się wtrącę z tym wagonem austriackim. Poniżej zdjęcie modelu firmy Muras Train chyba takiego wagonu. Piszę chyba, bo zgadza mi się ogólny wygląd, liczba i układ okien ale nie zgadza się liczba pionowych ryfli:

netalt1.JPG

Nie wiem jak z jakością ale tutaj jest troszkę.
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 24 0
#46
Ok, pytanie absosmerfnie lamerskie, bo ja się jeszcze nie do końca orientuję w tych wynalazkach... Czy stareńkie Pikowe donnery (m.in. "texasy" opisane na burcie jako Baai i ciemnozielone opisane jako Bi) da się przerobić na PKP? Na własne tortowo podłogowe potrzeby mi ich poziom detali wystarczy, a się na początek na starych zabawkach poduczę całej wagonozabawy ;)
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.282 32 10
#47
Czy stareńkie Pikowe donnery (m.in. "texasy" opisane na burcie jako Baai i ciemnozielone opisane jako Bi) da się przerobić na PKP? Na własne tortowo podłogowe potrzeby mi ich poziom detali wystarczy, a się na początek na starych zabawkach poduczę całej wagonozabawy ;)
Oczywiście, trzeba tylko nałożyć kalkomanie.
Następny stopień trudności to byłoby malowanie przed i po nałożeniu.
Można by jeszcze dodać detale (poręcze itp)

To wszystko się przyda w przyszłości!
 
Reakcje
1.061 25 2
#49
No to i ja spróbuję coś wnieść ... ;)
Na początek, cobyście zawału nie dostali, zamieszczone już wcześniej zdjęcie, ale w lepszej rozdzielczości.
Obiecuję zamieszczać tu zdjęcia wagonów jedynie z takim widocznym napisem: PKP ;)

By 26461, fot.COBiRTK, zapewne J.Szeliga.jpg

By 26461, fot.COBiRTK, zapewne J.Szeliga
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 24 0
#52
Bi24 miał inną liczbę okien niż te które mam (moje mają po 7 wąskich okien), nie wiem jak się nazywa ta seria. Nawet jeśli to jest kolejka do celów domowych nie chcę tworzyć jakichś nieistniejących wynalazków ;)
 
Reakcje
1.061 25 2
#53
Klimat.
I za tym trzyosiowym prusakiem kolejny. Czy wiadomo też gdzie to zdjęcie zostało zrobione.
niestety nie wiadomo, a tego drugiego ledwo widać na całym zdjęciu, ale mimo to widać, że ma pomost zamknięty.
By 26461,z lewj taki sam wagon z zamkniętym pomostem, fot.COBiRTK, zapewne J.Szeliga.jpg
By 26461, z lewj taki sam wagon z zamkniętym pomostem, fot.COBiRTK, zapewne J.Szeliga

Jak dla mnie, jest to najpiękniejszy typ z wagonów trzyosiowych. Właśnie taką kolej lubię najbardziej. Jest coś magicznego w tym wzornictwie, a jeszcze jak przypomnę sobie jazdę takimi i podobnymi wagonami, ten miarowy stukot na trzy lub na dwa.... Szczególnie podobają mi się te świetliki na dachu, wentylatorki, uchylane lufciki nad oknami, poręcze, stopnie, filigranowe podparcia daszku nad pomostem, stopnie i ... wymieniać bez końca. A wewnątrz, oświetlenie gazowe, parciane pasy przy oknach, archaiczne klamki i wszelakie pokrętła, emaliowane tabliczki z napisami i cała reszta. Wiele wagonów posiadało wewnątrz istny labirynt przejść, a to po środku, a to bokiem - wspaniałości ! W nocy panował półmrok, za oknami przez "kołyszące się" druty telefoniczne przelatywały iskierki pomieszane z dymem, a wszelkimi szparami do środka próbowała dostać się para z dzielnie walczącej z przestrzenią Ok1...
To była prawdziwa kolej !
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
857 77 5
#54
Panie Tadeuszu, a czy ma Pan w swoich zbiorach zdjęcia dawnych wagonów motorowych i wagonów doczepnych do nich, które upublicznił by Pan? Np. zdjęcie dawnego wagonu motorowego kolejki Pyrzyckiej, które jest opublikowane w książce. Albo 4-oś. wagony, doczepne ex-DRG, czy polskie konstrukcje dawnych wagonów motorowych, które zakończyły żywot jako zwykłe wagony pasażerskie.Temat ogromnie wdzięczny i ciekawa karta historii Naszego kolejnictwa.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#55
Bi24 miał inną liczbę okien niż te które mam (moje mają po 7 wąskich okien), nie wiem jak się nazywa ta seria. Nawet jeśli to jest kolejka do celów domowych nie chcę tworzyć jakichś nieistniejących wynalazków ;)
No to trzeba było od razu pisać dokładniej. Pod serie Bi czy Baai mogą łapać się różne typy. Tobie chodzi o te najbardziej zabawkowe ze starych zestawów startowych. W naturze odpowiadają mniej więcej niemieckim typom Cid21 i Cid27, które oczywiście były na PKP, jak większość zresztą niemieckich typów.[DOUBLEPOST=1382302952,1382302523][/DOUBLEPOST]
niestety nie wiadomo, a tego drugiego ledwo widać na całym zdjęciu, ale mimo to widać, że ma pomost zamknięty.
Zobacz załącznik 148592 By 26461, z lewj taki sam wagon z zamkniętym pomostem, fot.COBiRTK, zapewne J.Szeliga

Jak dla mnie, jest to najpiękniejszy typ z wagonów trzyosiowych. Właśnie taką kolej lubię najbardziej. Jest coś magicznego w tym wzornictwie, a jeszcze jak przypomnę sobie jazdę takimi i podobnymi wagonami, ten miarowy stukot na trzy lub na dwa.... Szczególnie podobają mi się te świetliki na dachu, wentylatorki, uchylane lufciki nad oknami, poręcze, stopnie, filigranowe podparcia daszku nad pomostem, stopnie i ... wymieniać bez końca. A wewnątrz, oświetlenie gazowe, parciane pasy przy oknach, archaiczne klamki i wszelakie pokrętła, emaliowane tabliczki z napisami i cała reszta. Wiele wagonów posiadało wewnątrz istny labirynt przejść, a to po środku, a to bokiem - wspaniałości ! W nocy panował półmrok, za oknami przez "kołyszące się" druty telefoniczne przelatywały iskierki pomieszane z dymem, a wszelkimi szparami do środka próbowała dostać się para z dzielnie walczącej z przestrzenią Ok1...
To była prawdziwa kolej !
Taak. Trzyosiowce pruskie zarówno boczniaki jak i przechodnie coś w sobie mają. Do tego jeszcze mieszanka 2 i 3 osiowych wagonów austro-wegierskich [miejmy nadzieję, że doczekamy się niebawem jakichś modeli oprócz starych Liliputa].
A w temacie polecam obejrzeć "Pigułki dla Aurelii" - zwłaszcza, że w filmie brały udział aż trzy składy.
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 24 0
#56
No to trzeba było od razu pisać dokładniej. Pod serie Bi czy Baai mogą łapać się różne typy. Tobie chodzi o te najbardziej zabawkowe ze starych zestawów startowych. W naturze odpowiadają mniej więcej niemieckim typom Cid21 i Cid27, które oczywiście były na PKP, jak większość zresztą niemieckich typów
Jak na razie odróżnianie serii wagonów to dla mnie kwarki ;) wiedziałem tylko że to Piko i że na burcie ma napisane Baai ;) Na nastęnym raz będę dołączał zdjęcia, będzie prościej. Ale to już w następnym odcinku.
 
Reakcje
1.061 25 2
#57
Panie Tadeuszu, a czy ma Pan w swoich zbiorach zdjęcia dawnych wagonów motorowych i wagonów doczepnych do nich, które upublicznił by Pan? Np. zdjęcie dawnego wagonu motorowego kolejki Pyrzyckiej, które jest opublikowane w książce. Albo 4-oś. wagony, doczepne ex-DRG, czy polskie konstrukcje dawnych wagonów motorowych, które zakończyły żywot jako zwykłe wagony pasażerskie.Temat ogromnie wdzięczny i ciekawa karta historii Naszego kolejnictwa.
A jaki jest temat tego wątka ???
Potem chcąc coś znaleźć, trzeba przeglądać wszystko, bo a nuż np. pod tytułem "rozjazdy krzyżowe" znajdę coś o "budynkach stacyjnych" ... = trzymajmy się tematu.
Wracając do zamieszczonego powyżej zdjęcia, teraz ten sam typ w oznaczeniach IV epoki.
Biy 50 51 23-22 173-8, Tczew 10.08.1973, fot.T.Suchorolski.jpg

Biy 50 51 23-22 173-8, Tczew 10.08.1973, fot.T.Suchorolski

Wagon uchwycony z drugiej strony. Widać jednak, że ma już oświetlenie elektryczne oraz przerobione okna, pozbyto się odchylanych wywietrzników. Zniknęły więc z dachu kominki lamp gazowych, a pod ostoją zamiast pokaźnego zbiornika na gaz jest skrzynka na akumulatory.
Wagon ten wraz z trzema innymi różnego typu tworzył pociąg osobowy, ciągnięty przez .... też wagon, ale motorowy - SN61 !
To był widok !!!
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#58
A jaki jest temat tego wątka ???
Potem chcąc coś znaleźć, trzeba przeglądać wszystko, bo a nuż np. pod tytułem "rozjazdy krzyżowe" znajdę coś o "budynkach stacyjnych" ... = trzymajmy się tematu.
No właśnie..... A czy ten wątek w ogóle nie powinien być w Dziale - Prawdziwa kolej? Trzymajmy się tematu!
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
1.061 25 2
#59
Faktycznie Janeczku, no to prośba do Administratora o przeniesienie tego wątka do działu Prawdziwa kolej.
Na pewno skorzysta z tego więcej zainteresowanych tematem i zapewne może być ciekawiej :)
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#60
Jak na razie odróżnianie serii wagonów to dla mnie kwarki ;) wiedziałem tylko że to Piko i że na burcie ma napisane Baai ;) Na nastęnym raz będę dołączał zdjęcia, będzie prościej. Ale to już w następnym odcinku.
Same serie niewiele mówią co to za wagon. Oznaczenia serii się zmieniały w czasie. Np. Ci > Bi > B. Różne zarządy miały własne systemy i przede wszystkim w skład jednej serii mogły wchodzić różne typy.
 

Podobne wątki