• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
#81
Chodziło mi o uproszczony schemat, na którym widać, że 1) grupa jest obok szlaku, a 2) sam szlak idzie dalej. To, że całość jest na łuku, nie ma akurat żadnego znaczenia dla rozpatrywania sposobu prowadzenia ruchu pociągów i manewrów. Co do układu torów grupy, nie chciało mi się szukać, ale faktycznie, jest inaczej.

TORCINEK schemat.jpg


Jeżeli tor między stacją a grupą ma mieć ok. 3 m, to w warunkach modelarskich wygląda to już na szlak, a nie część stacji, więc ruch między stacją a grupą powinien odbywać się na zasadzie jazd pociągowych. A jeżeli tak, to nie ma mowy o wyciąganiu składów z peronów poza semafor wjazdowy stacji po to, by uwolnić lokomotywę lub przestawić skład na inny tor. Proponuję więc rozważyć jeszcze raz kwestię oddalenia grupy od stacji. Moim zdaniem lepiej byłoby, gdyby grupa była blisko stacji, a jeżeli miałaby być dalej, to powinna być połączona ze stacją osobnym torem. Obie wersje niżej:

TORCINEK propozycja 1.jpg

TORCINEK propozycja 2.jpg
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.440 481 107
#82
Połączenie stacji i grupy nie koniecznie powinno wymagać osobnego toru. Sytuacja na stacji Krynica Zdrój jest na przykład taka, że pociągi po przybyciu na stację zjeżdżają następnie szlakiem jednotorowym na stację Powroźnik gdzie jest grupa postojowa. Ten przykład mógłby także być ciekawą inspiracją aby przy grupie zrobić malutką mijankę i to też by rozwiązało problem sygnalizacji - dwie stacje...wiadomo. Zawsze to ciekawiej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
#83
Połączenie stacji i grupy nie koniecznie powinno wymagać osobnego toru.
Nie twierdzę, że koniecznie musi być osobny tor, tylko że moim zdaniem lepiej, by tak było. A w razie wspólnego toru:
Jeżeli tor między stacją a grupą ma mieć ok. 3 m, to w warunkach modelarskich wygląda to już na szlak, a nie część stacji, więc ruch między stacją a grupą powinien odbywać się na zasadzie jazd pociągowych. A jeżeli tak, to nie ma mowy o wyciąganiu składów z peronów poza semafor wjazdowy stacji po to, by uwolnić lokomotywę lub przestawić skład na inny tor.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.440 481 107
#84
Jeżeli tor między stacją a grupą ma mieć ok. 3 m, to w warunkach modelarskich wygląda to już na szlak, a nie część stacji, więc ruch między stacją a grupą powinien odbywać się na zasadzie jazd pociągowych. A jeżeli tak, to nie ma mowy o wyciąganiu składów z peronów poza semafor wjazdowy stacji po to, by uwolnić lokomotywę lub przestawić skład na inny tor.
A to ja poproszę o objaśnienie dlaczego w takiej sytuacji takie manewry są wykluczone ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
#85
Manewry z wyciąganiem na szlak mogą odbywać się nie dalej, niż do wskaźnika W 5, który ustawia się w odległości min. 100 m przed semaforem wjazdowym (od strony stacji). Manewry z wyciąganiem poza W 5 i ew. poza semafor wjazdowy wymagają specjalnych procedur, w tym zamknięcia szlaku i są dopuszczalne w wyjątkowych sytuacjach, a nie jako codzienna praktyka.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#86
U mnie na pewno będzie szlak 1 torowy pomiędzy stacją i grupą.
Czyli : wskaźnik W5 powinien być 100m przed semaforem wjazdowym od strony stacji. To nieco ponad metr w modelu...

A ile w takim razie w jakiej odległości od stacji stawia się W5, licząc od ostatniego rozjazdu?
Też 100 m ? Tak mi się coś kojarzy....
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
#87
wskaźnik W5 powinien być 100m przed semaforem wjazdowym od strony stacji. To nieco ponad metr w modelu...

A ile w takim razie w jakiej odległości od stacji stawia się W5, licząc od ostatniego rozjazdu?
Też 100 m ? Tak mi się coś kojarzy....
Źle się kojarzy. W 5 powinien być faktycznie 100 m od semafora, ale w modelu oczywiście tę odległość skracamy, trudno zachować te wielkości w skali - uważam, że 20-30 cm zupełnie wystarczy, oczywiście proporcjonalnie do skrócenia pozostałych wymiarów (długość torów stacyjnych, długość głowicy rozjazdowej, wynikająca z większego, niż w realu skosu rozjazdów itd.). Natomiast odległość od ostatniego rozjazdu do W 5 wynika z długości wyciąganych składów: cały skład musi się zmieścić między rozjazdem (a jeżeli jest jeszcze Tm, to między tarczą) a wskaźnikiem W 5, żeby dało się skład wyciągnąć, przestawić rozjazd i wepchać skład z powrotem na inny tor, a przy tym od strony szlaku koniec składu nie wyjechał poza W 5.

W 5 i manewry.jpg
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#88
W takim razie......czeka mnie wycieczka do Wisły Głębce i Krynicy Zdrój :D
Trzeba to naocznie stwierdzić, popytać lokalsów (kolejarzy z rzeczonych stacji),
czy jest tak, jak na obrazku,
czy miary się zgadzają,
czy dzieje się tak, jak powinno, wg prawideł,
czy są odstępstwa....
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.251 39 0
#89
W takim razie......czeka mnie wycieczka do Wisły Głębce i Krynicy Zdrój :D
Trzeba to naocznie stwierdzić, popytać lokalsów (kolejarzy z rzeczonych stacji),
czy jest tak, jak na obrazku,
czy miary się zgadzają,
czy dzieje się tak, jak powinno, wg prawideł,
czy są odstępstwa....
Na przepisach i zasadach się nie znam ale sugeruję zaoszczędzenie czasu i analizę schematów przywołanych stacji w Bazie Kolejowej i podobnych źródłach + ew. popatrzenie w Google maps, Geoportal itp. źródła - może uda się zidentyfikować konkretne miejsca na zdjęciach, pomierzyć odległości. Czasami to pomaga jak człowiek chce się upewnić co i jak. Czasem jest też obok droga i w funkcji Street View wiele widać.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#93
Poprawiłem trochę układ torowy grupy odstawczej.
Skróciłem przy okazji o metr i dostosowałem do standardowej szerokości 50cm modułu

Krótki opis : Torcinek to stacja fikcyjna, w fikcyjnym położeniu (mapa poniżej). Przejeżdżać przez nią będą pociągi międzynarodowe (taki zamiennik dla Zwardonia), lokalne oraz krajowe-dalekobieżne. Niektóre tu będą kończyć/zaczynać lub przejeżdżać tranzytem, tu będą też wymieniane lokomotywy (słowackie na polskie i odwrotnie - jak w Zwardoniu)

Stąd ten posterunek odgałężny.
Poproszę znów o:
- merytoryczne uwagi dotyczące tej części stacji
- rozmieszczenie semaforów i tarcz manewrowych
- ewentualne uwagi do rozmieszczenia infrastruktury

TORCINEK GRUPA ODSTAWCZA 1.jpg
TORCINEK-MAPA.jpg
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
392 1 0
#94
Tak na szybko to rozgałęzienie przy tej grupie postojowej ("posterunek odgałęźny") powoduje, że w tym miejscu powinna raczej powstać stacja.

Ewentualnie rozgałęzienie powinno mieć miejsce w samym Torcinku (a odcinek Torcinek -Grupa postojowa powinny tworzyć dwie jednotorowe linie kolejowe, z czego z jednej będzie wjazd na grupę.)
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
392 1 0
#95
Poniżej jeszcze raz to samo, tylko że na rysunku. Jeżeli przy grupie postojowej ma być tylko grupa postojowa, a nie stacja, to linia do Żyliny powinna biec na innej wysokości niż linia kolejowa do Bielska - gdyby obie biegły na tym samym poziomie to można by zadać pytanie, dlaczego nie powstała tam (Torcinek Postojowy) stacja kolejowa.

Torcinek - Grupa.png
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.542 34 1
#97
Popełniłem taką opcję.....
Cześć. Przepraszam, że wtrącam się tak późno ale mam teraz trochę mniej czasu na przyjemności w tym także na zaglądanie do Twojego wątku. Jest trochę nie po Bożemu w kwestii sygnalizacji przy torze 1 i 2. Postawione blisko końca peronu tarcze manewrowe powinny być semaforami zaporowymi. Pociąg bowiem musi zatrzymać się przed wjazdem na tę małą głowicę rozjazdową do oblotu składu. Wtedy także nie będą potrzebne jednokomorowe semafory zaporowe przy żeberkach torów 1 i 2, ponieważ za semaforem zaporowym będą się odbywać wyłącznie jazdy manewrowe. Trzymam kciuki za ten super projekt ale także i za to aby ta fajna stacyjka miała opcję wyjęcia z tortu i przyłączenia do modułowej zabawy na przykład gdzieś na uboczu. Ruch lokalny na szynobusach i dwa razy dziennie skład wagonowy gdzieś z głębi kraju....
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#98
Dziękuję za miłe słowa. Ten projekt od początku do końca ma być modułowy, a nie tortowy :)

Czy to miałoby wyglądać w TEN sposób (jak w Krynicy) ?

1024px-POL_Krynica perony.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
#99
Znacznie bardziej realistycznie będzie tak:

TORCINEK NOWY DEKOR 9b.jpg

Postawione blisko końca peronu tarcze manewrowe powinny być semaforami zaporowymi. Pociąg bowiem musi zatrzymać się przed wjazdem na tę małą głowicę rozjazdową do oblotu składu.
Niekoniecznie. Założeniem było, że pociąg ma prawo dojechać do samego kozła oporowego. Krótsze składy mogą stanąć wcześniej, przed Tm, co oczywiście ułatwi manewry. Jeżeli założymy, że wszystkie składy zmieszczą się przed Tm, to faktycznie można tarcze zastąpić semaforami.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
OK, jeśli pociąg z kierunku Żiliny będzie czekał na semaforze, to wagony mogą być w tunelu ?