• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

trainbrains

Użytkownik
Producent
Reakcje
147 0 0
#41
Rozważyłbym jeszcze semafory "zaporowe" (tylko ze światłem czerwonym), podające na stałe sygnał S1 "Stój!" na końcach torów po których odbywają się jazdy pociągowe. Możnaby także zamienić dwie tarcze manewrowe na torach stacyjnych między dworcem a peronem 1 na semafory ze światłem czerwonym i białym, do podawania sygnałów S1 "Stój" oraz "M2" jazda manewrowa dozwolona. Podobne rozwiązanie można spotkać np na stacji końcowej Krynica Zdrój
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
#42
Rozważyłbym jeszcze semafory "zaporowe" (tylko ze światłem czerwonym), podające na stałe sygnał S1 "Stój!" na końcach torów po których odbywają się jazdy pociągowe.
Jak najbardziej, jest to potrzebne.
Możnaby także zamienić dwie tarcze manewrowe na torach stacyjnych między dworcem a peronem 1 na semafory ze światłem czerwonym i białym, do podawania sygnałów S1 "Stój" oraz "M2" jazda manewrowa dozwolona. Podobne rozwiązanie można spotkać np na stacji końcowej Krynica Zdrój
A to już niekoniecznie - zależy od długości torów i przyjętej technologii pracy stacji. Zastąpienie tych Tm semaforami spowoduje, że wjeżdżający pociąg nie może dojechać do samego kozła oporowego i musi stanąć przed takim semaforem. Skutek: krótsze składy się zmieszczą, a pasażerowie mają dłuższy odcinek do przejścia.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#43
Po przeanalizowaniu 3 stacji (Zakopane, Wisła Głębce, Krynica Zdrój) i nie znając przepisów, ani kolorów świateł na semaforach , na logikę, widziałbym to w ten sposób:

Teraz proszę o uzupełnienie, potwierdzenie lub/i zaprzeczenie. :)
Uczę się, dlatego konstruktywne i merytoryczne uwagi mile widziane.

* biały kwadracik z czarną kreską w środku na końcu toru, to wskaźnik końca toru (symbolicznie, na szybko).
prostokąty z białymi kwadratami w środku to semafory, tylko tu kwestia wklejenia właściwych kolorów na właściwe miejsca.
Lub poprawienie na inne semafory. (przypominam - świetlne).
** Oczywiście na końcu tych bocznic też będą wskaźniki, zapomniałem dorysować. Skupiłem się na torach głównych.

TORCINEK NOWY semafory.jpg
 
Ostatnio edytowane:

trainbrains

Użytkownik
Producent
Reakcje
147 0 0
#44
W takiej sytuacji trzymałbym się projektu Alany.
Jeśli z toru powyżej peronu 2 mają odjeżdżać pociągi, a nie tylko być prowadzone manewry wówczas zastosujemy semafor wyjazdowy jak na schemacie. Jeśli tylko manewry - tarczę manewrową.
TORCINEK NOWY semafory.jpg


Dodatkowo pomiędzy pierwszym rozjazdem a semaforem wjazdowym została tarcza manewrowa - spod semafora wjazdowego nie manewrujemy na stację (manewry odbywają się zasadniczo w granicy stacji - do granicy przetaczania oznaczonej wskaźnikiem W5)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#45
Dziękuję.
Ten semafor wjazdowy spokojnie może iść dalej za przejazd, bo tam będzie na tyle miejsca, że cały pociąg się zmieści przed zjazdem na grupę odstawczą. Chyba, że takie są prawidła przepisów....

Teraz będę wdzięczny, jeśli inni znający się potwierdzą lub coś dodadzą.
To będzie już krok na przód. :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#47
Jak pisałem wcześniej, za przejazdem planuję łuk (ok 4m - czyli 4 moduły 1m), który bez problemu powinien pomieścić pociąg 9-10 wagonów.
Za łukiem będzie jeden odcinek prosty, też ok. 1 metr (w modelu) do rozjazdu na grupę.
Więc chyba starczy. Na łuku nie ma być żadnego przejazdu ani przejścia...
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
#49
Wskaźniki Z1 czyli kwadratowa skrzynka z białym kołem i poziomą kreską są "przywiązane" do kozłów oporowych, natomiast dodatkowo przy torach zakończonych kozłem oporowym na które wjeżdżają pociągi powinien stać jednokomorowy semafor z czerwonym światłem. Wynika to wprost z przepisów sygnalizacji, ponieważ na wcześniejszym semaforze jest sygnał którego część mówi: "Następny semafor wskazuje Stój". Wskaźnik Z1 nie jest semaforem. Niestety w realu nie zawsze jest (było) to przestrzegane.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
#51
spod semafora wjazdowego nie manewrujemy na stację
No, ale to zdaje się ma być semafor drogowskazowy, bo wjazdowy będzie przed grupą odstawczą? Sam już nie wiem, bo kolega @Kris nie zdecydował, jak daleko od stacji ma być ta grupa, a w związku z tym czy będzie ona w obrębie stacji, czy też między stacją a grupą będzie szlak. Jeżeli miałoby być tak:
za przejazdem planuję łuk (ok 4m - czyli 4 moduły 1m), który bez problemu powinien pomieścić pociąg 9-10 wagonów.
Za łukiem będzie jeden odcinek prosty, też ok. 1 metr (w modelu) do rozjazdu na grupę.
to faktycznie powinien to być szlak i wtedy semafor przed peronami będzie semaforem wjazdowym i manewrów spod niego nie może być. Ale wtedy trzeba ten semafor daleko odsunąć, żeby dało się wyciągnąć z peronów cały skład, aby uwolnić lokomotywę. Jeszcze innym wyjściem jest przedłużenie żeberka na teren "zakładu produkcji nabiału" i zrobić z tego toru wyciąg, na który będą wyciągane składy z pierwszych trzech od góry torów przyjazdowo-odjazdowych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
#53
Ja mieszam??? Proponuję, żeby kolega @Kris zamieścił plan całości (na jednym obrazku!), chociażby uproszczony, żeby wszyscy mogli się zorientować, jak to w końcu ma wyglądać, bo na razie poruszamy się trochę po omacku. Kolega pewnie wie, co chce zbudować, ale my się chyba trochę gubimy - przynajmniej ja...
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#54
Proszszsz..... plan bardzo uproszczony - pokazujący to, co opisujemy już od 3 stron :)

* Za grupą szlak idzie dalej.......ale już nie rysowałem...

UPROSZCZONYjpg.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
#55
Tylko jeszcze poproszę o długość tego szlaku między stacją a "grupą". I rozumiem, że z "grupy" wychodzi jeszcze szlak dalej na dół?
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#57
Odpowiedź na oba pytania już jest w postach powyżej...ale niech będzie. Powtórzę dla pewności.
@Andrzej Harassek - szlak w modelu będzie miał ok 5m długości - od przejazdu za stacją do rozjazdu wychodzącego na grupę.
@Alana - chcę uzyskać podobną ideę jednocześnie ograniczając ilość miejsca, roboty i koszty :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#58
Cały czas zastanawiam się nad jedną opcją....
Zaznaczone w kółku przejście zwrotnicowe na torach pomiędzy peronem a magazynem......

Czy ma sens ?

TORCINEK NOWY DEKOR 5o.jpg
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
#60
Pewnie musiałbym dać tam jeszcze jeden tor pomiędzy, żeby to miało sens. Ale nie chcę tego rozbudowywać.
Dziękuję za potwierdzenie moich słusznych, jak się okazało, przypuszczeń.