• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
Jak z jednego ? Z każdego!
Ten tor dodatkowy na dole (wyjeżdżający z toru 2), to odstawczo-postojowy dla salonek - to nie grupa! :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
No i źle. Wjazd z Żyliny powinien być tak, jak na poprzednim rysunku, a wjazd na tor odstawczy powinien być możliwy z każdego toru stacyjnego i tłumaczenie, że to tylko dla salonek mnie nie przekonuje. Narysuję coś, ale za chwilę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Proszę przeczytać opisy kierunkowe na rysunku...
To znaczy? Nie rozumiem, o co chodzi. Pisałem o wjeździe z linii dochodzącej po łuku z tunelu - to nie jest kierunek z Żyliny (wprawdzie tam jest nieprawidłowo napisane Żilina, ale chyba chodzi o to samo)?
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
Dlaczego wjazd z Żyliny (Żiliny - nie znam słowackiego, tak mi było wygodniej, ale się nie upieram :) ) ma być jak poprzednio na (i z )tor 1 i 3 ?
Co to zmienia, gdy większość pociągów będzie przyjmowana na tory 1 i 2 (a wyjazdy będą z torów 1, 2, 3 lub 5) ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Po polsku nazwa brzmi Żylina, nie Żilina, podobnie jak Praga (nie Praha), Paryż (nie Paris) itd. Wjazdy z obu linii powinny być niezależne, teraz na angliku jest punkt kolizyjny i nie mogą się jednocześnie odbywać wjazdy/wyjazdy z obu linii. Wiem, że przy niewielkim ruchu nie jest to problem, ale takie obowiązują generalnie zasady projektowania i budowy stacji i węzłów kolejowych. Oczywiście są wyjątki, gdy z jakichś powodów się nie da (albo jest zbyt drogie) zbudować niezależnych wjazdów, ale tu jest to kwestia dwóch dodatkowych rozjazdów i w realu nikt by tak nie oszczędzał. A ponieważ połączenie toru odstawczego z torem w kierunku grupy odstawczej po prawej stronie jest moim zdaniem zbędne, można te rozjazdy lepiej wykorzystać.

TORCINEK NOWY 10.jpg
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
1. W tym momencie potrzebuję już 3 dodatkowych (!) anglików (mam tylko 1). W rzeczywistości może by nikt nie oszczędzał, ale tu mnożą się koszty....(około 500zł !)
2. Z drugiej strony rozumiem argumenty.
3. Tą bocznicę postojową na dole zostawiłbym jak była, bo trzeba, aby była możliwość oblotu składu, który tam będzie odstawiany (obojętnie, czy to będą salonki, czy inny skład).
4. W tym momencie muszę się dobrze zastanowić i ewentualnie dokonać zakupów torów w celach wykonania symulacji z użyciem realnego materiału.
Wiadomo, że scarm sobie, życie sobie....

Mam znowu o czym myśleć na spacerze z psem :)
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
Daj spokój. Za 2 lata te kilka stów nie będzie dla Ciebie miało żadnego znaczenia i będziesz miał zgryz, że można było zgodnie z prawidłami, a tak jest niesmak.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Tą bocznicę postojową na dole zostawiłbym jak była, bo trzeba, aby była możliwość oblotu składu, który tam będzie odstawiany (obojętnie, czy to będą salonki, czy inny skład).
A tego zupełnie nie rozumiem. w poprzedniej wersji na ten tor był wjazd wyłącznie z toru najbliżej dworca (co samo w sobie jest co najmniej nietypowe), a na tym torze akurat da się oblecieć skład. Więc ten argument jakoś nie bardzo mnie przekonuje. A połączenie na drugim końcu z torem dojazdowym dodatkowo komplikuje sygnalizację, bo potrzebne tam będą trzy dodatkowe tarcze manewrowe.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
Dlatego jeszcze muszę to wszystko przemyśleć.
Za chwilę zrobi się z tego Milano Centrale....
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
Żeby móc pójść do przodu, trzeba się cofnąć, ale żeby móc się cofnąć, trzeba najpierw pójść do przodu....
Czas się cofnąć....

Wieczorem zapodam kolejną opcję.
(Teraz piszę z deseczki).
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
Jak wspomniałem, cofnąłem się i :
1. Zrezygnowałem z grupy odstawczej (całkowicie).
2. Powróciłem do pierwszego planu.
3. Powróciłem do posterunku odgałęźnego - NIE, nie musi być stacji, by szlak się rozchodził na 2 różne kierunki...
(poniżej p.odg., którym się zainspirowałem)
4. Te łuki oczywiście będą na modułach "właściwe" - tu są skrócone dla zobrazowania planu.

5. Chyba tyle mi do szczęścia wystarczy......................na początek :devil::devil: ;) ;)

Poniżej plan na chwilę obecną....
Teraz, po raz enty, będę wdzięczny za sygnalizację (bez stacji - to już mamy ogarnięte).

TORCINEK 11a.jpg
1920px-Bieniowiec.png
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
299 1 0
Jak wspomniałem, cofnąłem się i :
1. Zrezygnowałem z grupy odstawczej (całkowicie).
3. Powróciłem do posterunku odgałęźnego - NIE, nie musi być stacji, by szlak się rozchodził na 2 różne kierunki...
Zgadza się, tylko że w twoim pierwotnym planie tam była grupa odstawcza, co wg mnie zmieniało spojrzenie na to rozgałęzienie. Teraz bez tej grupy odstawczej może być tylko posterunek odg. z przystankiem osobowym, ale...
Peron powinien być przed rozjazdami (tak jak w Bieniowcu (p.o. Chybie Mnich), żeby pociągi jadące w kierunku Żyliny też mogły z niego skorzystać. Ewentualnie drugi peron na linii do Żyliny (albo jeden wspólny, wyspowy, tak jak np. na stacji Sosnowiec Kazimierz - ale tylko peron, nie cała stacja).

Co do semaforów na p.odg. - wziąłbym po prostu takie które są w Bieniowcu - rzeczywisty przykład, który działa.

Poniżej przykład graficzny - na ostatnim rysunku nie rysowałem peronów, widać tam że możesz zaoszczędzić jedną "jazdę na bok" na linii do Żyliny.


TORCINEK 11a.jpg
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Krzysztofie! Postanowiłem zaatakować Cię agresywnie, bo tylko zimny prysznic ratuje w takiej sytuacji. Czyś Ty oszalał!??? Będąc już doświadczonym w bojach inżynierem kolejkownictwa wyobrażasz sobie, że tak szybko wszystko zbudujesz? Że już nie zdarzą się ani jedne urodziny/imieniny/Gwiazdki/Zajączki czy inne Mikołajki i nie będzie można zdobyć tych nieszczęsnych dwóch "anglików" podarunkową drogą finansowania? Człowieniu!!! Nieświadomie obrażasz swoich bliskich robiąc z nich okrutników dających od święta co najwyżej skarpetki!! Cofnij się! O tak, ale do postu #128 i zrób tak jak podpowiedział Nauczyciel. Taki układ baaardzo rozszerza możliwości manewrowania zwłaszcza w kontekście podstawiania pod rampę autokuszetek. Jako Naczelny Dyrektor DRKP w Torcinku zatwierdź ten plan i szybko wystąp o finansowanie do odpowiednich struktur Państwa R. Pamiętaj o dokupieniu dwóch tarcz manewrowych do "czerwonej kreski", a jak rezygnujesz ze stacji postojowej, to wydłuż te dwa tory (postojowy i dawny prowadzący do stacji postojowej) tak aby miały podobną długość do torów stacyjnych i już będziesz miał, gdzie schować skład dalekobieżnego, który do Ciebie przyjedzie. Układ, który zaproponowałeś ostatnio przypomina mi politykę niedawnych modernizacji na prawdziwej kolei, gdzie nie zwracano uwagi na wąskie gardła i chętnie je tworzono. Aktualna Twoja propozycja to wygaszanie popytu na przewozy koleją, bo zmniejsza przepustowość Twoich linii kolejkowych. Zachowujesz się więc jak kolejowy destruktor!!! TAK SIĘ NIE ROBI!!!
*****
Czy już leżysz na podłodze znokautowany moim ciosem? Pytam, bo nie chcę kopać leżącego.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
@JohnyTRS Nad peronem się jeszcze zastanowię, ale tak, czy inaczej, osobówki leciały by tylko na Bielsko...
Poza tym widziałem inne posterunki, gdzie peron był tylko przy jednym torze na rozwidleniu.

@bstok70 Taaaa, jeszcze mi tu Gawryluka naślij :)

A teraz poważka. Gdybym chciał zrobić dużą stację końcową, to bym miał raczej inny plan.
Od początku pisałem, że ma to być mała stacja ze średnim ruchem. I że chcę zachować jej kameralność.
Kasa ma znaczenie, ale da się ją jakoś zdobyć. Gorzej z miejscem na przechowywanie modułów. Tego już nie przeskoczę.
Mimo, że przeprowadziłem się z mieszkania do domu, aż tyle miejsca nie ma, żeby składować, a już nie wspomnę o rozłożeniu wszystkich modułów (kiedy już będą)....Mieszkam z rodziną, nie sam :)

Ta stacja jest głównie dla mnie - do cieszenia się nią i taborem, który na niej postawię.
Dołączanie do reszty będzie sporadyczne, chyba że spodoba się tak, że będę dostawał zaproszenia :)
Ale to daleeeeka droga.

Plan jest taki:
1. Wszystkie skrzynki stacyjne do końca 2023 roku.
2. Całkowita przejezdność całej stacji do końca 2024 roku (może wcześniej).
3. Podstawowe "dekoracje" na modułach do końca 2024 roku (może wcześniej).

Teraz wracam do kwestii sygnalizacji na szlaku i na posterunku odgałęźnym....
Nie znam się na symbolach, więc nie wiem, jakie światła są na tych semaforach na schemacie z Bieniowca.

Wiem tyle, że za stacją powinna być tarcza ostrzegawcza, później semafor (nie wiem jaki i nie wiem gdzie, względem posterunku),
Później semafory na posterunku od strony Bielska i Żyliny.....
Ale jakie?
Będę wdzięczny za namalowanie na schemacie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Jak już ostatecznie ustalimy układ torowy, to sygnalizację dla kolegi @Kris zaprojektuję. A w Bieniowcu są na semaforach światła (od góry):
A - czerwone-zielone-białe
B - zielone-czerwone-pomarańczowe-białe
C - zielone-pomarańczowe (nie wiem, po co)-czerwone-pomarańczowe-białe
ToA i ToC - zielone-pomarańczowe
ToB - pomarańczowe.

Nie rozumiem, dlaczego semafor C jest 5-komorowy (po co ma górne światło pomarańczowe), jeżeli dalej nie ma sbl ani następnego semafora - chyba, że jest gdzieś blisko w kierunku Bronowa albo Chybia jakiś następny posterunek.