• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
A co Pan sądzi o TEJ ostatniej propozycji ?
Nic szczególnego nie myślę, równie dobra, jak poprzednia, jeżeli się zachowa zasady projektowania - tu sama stacja jest OK. Oczywiście odsunięcie rozgałęzienia od stacji i zrobienie tam posterunku odgałęźnego w dość istotny sposób ogranicza przepustowość układu, ale tak też bywa. Jeżeli to rozgałęzienie jest blisko stacji, to zwykle się obie linie wprowadza bezpośrednio do stacji (jak w poprzedniej wersji z moimi poprawkami), jeżeli jest daleko, to zależy od warunków miejscowych, przewidywanego ruchu (koniecznej przepustowości) i kosztów. Trzeba wziąć pod uwagę, że dodatkowy posterunek to zwiększone koszty eksploatacji i utrzymania, więc w ostatecznym rachunku może się opłacić więcej zainwestować na początku, nawet, jeżeli koszty bardziej rozbudowanej stacji i poprowadzenia dwóch torów na dłuższym odcinku byłyby większe, niż prostsza stacja, jeden tor i posterunek odgałęźny.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
To jest dość rozsądny argument.

Jestem w stanie rozważyć inny plan stacji, ale zupełnie inny. Założenia:
1. Stacja czołowa
2. Wyjazd ze stacji w 2 różnych kierunkach
3. Autokuszetka
4. Stacja podobnych rozmiarów.

Będę wdzięczny za propozycje. Bez szaleństw ;)
... zobaczymy...
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
291 1 0
Po prostu bierz to co już jest narysowane, lekko zmodyfikuj. Poniżej propozycja, bazująca na tym co już jest. Tor "Grupy odstawczej" (Skoro 1 tor, to raczej nie grupa, a po prostu tor odstawczy) na tym oszczędnym planie służy też jako żeberko ochronne / tor wyciągowy / cokolwiek, żeby już nie mnożyć bytów. Plan w dwóch wariantach, pierwszy tak jak było na dwóch "anglikach", drugi tylko z jednym,

TORCINEK kolejny.jpg
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
Jak bumerang wracają mi 2 stacje.....:

Kudowa Zdrój (sprzed "modernizacji") i niemieckie Wilhelmshaven....W tym przypadku chodzi mi tylko o układ torowy. Dekoracja oczywiście będzie inna....

Zdjęcia tej drugiej poniżej.....

Co myślicie?

Wilhelmshaven 1.jpg
Wilhelmshaven 2.jpg
Wilhelmshaven 4.jpg
Wilhelmshaven 5.jpg
Wilhelmshaven 5a.jpg
Wilhelmshaven 5b.jpg
Wilhelmshaven 5c.jpg
Wilhelmshaven 5d.jpg
Wilhelmshaven 6.jpg
wilhelmshaven_0007.png
wilhelmshaven_0010.png
wilhelmshaven_0011.png
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Jak dla mnie to bierz Kudowę (w starej wersji). Układ torowy bardzo sprzyja manewrom. Są też niemałe opcje odstawcze dla przyjeżdżających składów. Dla mnie Kudowa (przed przebudową) jest najciekawsza jeśli chodzi o stacje krańcowe.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
Dzień dobry
OSTATECZNA decyzja podjęta. Zostaję przy ostatnim planie:
TORCINEK 11a.jpg


Jeszcze nie wiem, czy przy posterunku odgałęźnym będą perony/peron, czy nie......raczej nie....

Nie muszę tłumaczyć decyzji, ale to zrobię - dla jasności.

To będzie MOJA makieta - do zabawy taborem, ale z założenia ma być realistyczna w wykonaniu, zaś plan jest kompromisem.
To kompromis pomiędzy tym, co chcę, a tym, co mogę.

Jak wspominałem, czasem się gdzieś połączę z innymi. Ale to też odległa wizja. Musi być gotowa przynajmniej cała stacja.

Warunki lokalowe nie pozwalają na więcej. Gdzieś to muszę trzymać, a jak pisałem, do dyspozycji mam jedynie garaż.
Ale nie mogę go całkowicie zawalić modułami.

Poza tym, z powodów finansowych i czasowych, budowa będzie rozciągnięta w czasie.

@Andrzej Harassek możemy działać z sygnalizacją :)

*** Poza tym będzie "PO MOJEMU", czyli: ciekawie, pod prąd, niestandardowo ;)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
Kolejna rzecz:
Z powodu autokuszetek, w Torcinku będzie stacjonować stonka do manewrów.
Autokuszetki będą całoroczne.
Czy wystarczy "tanksztela" dla tej stonki, czy raczej powinna być szopa jednostanowiskowa (byłaby na końcu żeberka przy nastawni) ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
A może jednak troszkę inaczej? Z torem (lub dwoma) odstawczym dostępnym ze wszystkich torów stacji i z dodatkowym połączeniem torów 3 i 5? A co do hali na lokomotywę manewrową, to wydaje mi się, że nie jest potrzebna, na większe przeglądy i naprawy i tak musi jechać do macierzystej lokomotywowni. No i peron na posterunku odglałęźnym, jeżeli ma być, powinien być albo przed rozwidleniem, albo powinny być dwa.

TORCINEK 11a.jpg
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
W kwestii lokomotywowni, chciałbym jeszcze poczytać inne opinie.
Pytanie, czy było by błędem, aby tam się znalazła?
Co do układu torowego - NIE ZMIENIAMY JUŻ NIC :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
Od mojego planu niewiele się różni.... Kiedyś przeglądałem zdjęcia tej stacji. Łącznie z oglądaniem jej przez google maps.

Jedyna kwestia, która mnie mogła by mnie przekonać do niewielkich zmian jest ten tor wyciągowo-postojowy.
Ma sens.... Łączy się z propozycją Pana Andrzeja. Ale nie trzeba anglika :)

Dziękuję @Paweł 1-87
Zastanowię się....

Reasumując :
1. Prawdopodobnie będzie tor wyciągowo-postojowy (jak w stacji Koper)
2. Będzie lokomotywownia z punktem tankowania lokomotywy.

Kolejne pytania:
1. Czy potrzebna będzie wieża ciśnień ? Nie do końca rozumiem jej znaczenie dla otoczenia. Znam podstawy (do czego służy), ale nie znam filozofii jej wykorzystania - gdzie i dlaczego właśnie tam.... Nie zawsze była to stacja kolejowa. Dlatego pytam.
2. Mam wstępnie wybraną nastawnię, ale musi ona być właściwa dla :
- tego rodzaju stacji
- lat 90tych
- musi korespondować z resztą infrastruktury swoją architekturą (dworzec, budynek biurowo-pocztowy i lokomotywownia są ceglane, budynek pryszniców i wc będzie tynkowany, nieczynny magazyn - jeszcze nie wiem, czy w ogóle tam będzie...)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Czy potrzebna będzie wieża ciśnień ?
W dzisiejszych czasach już nie. Wieże ciśnień były stosowane dawniej, obecnie, jeżeli jeszcze gdzieś działają, to dlatego, że były i są sprawne, a jeżeli ich wydajność jest wciąż wystarczająca, to nie ma potrzeby ich likwidować. Tak więc na makiecie będzie to zależało od stylu pozostałej zabudowy. Jeżeli jest to stara stacja, zbudowana w XIX lub pierwszej połowie XX wieku, to można założyć, że miała też wieżę ciśnień (czy wciąż działającą, to inna sprawa). Jeżeli stacja jest relatywnie nowa, budowana od zera, to pewnie wieży ciśnień już nie miała. Tak że ew. wieża ciśnień
musi korespondować z resztą infrastruktury swoją architekturą (dworzec, budynek biurowo-pocztowy i lokomotywownia
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Też może być, ale użycie anglika pozwala na przybliżenie toru odstawczego do stacji i skraca całość. Drugi (i ew. dalsze) tor odstawczy jest oczywiście tylko opcją. Ale rozważyłbym jednak połączenie torów 3 i 5 półtrapezem przed kozłami.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
Walczę ze sobą z tym anglikiem :)

Jeszcze wiele pytań zadam, zanim zabiorę się do roboty. Aby uniknąć niepotrzebnych błędów, czy błędnych zakupów...

Powracam do kwestii nastawni.
1. Jaką należy wybrać dla tego rodzaju stacji? Z lektury forum wiem, że to nie takie oczywiste, ale nie wgłębiałem się w szczegóły.
(będę wdzięczny za przykłady : jakiego rodzaju TAK, a jakiego rodzaju NIE pasuje)
2. Po której stronie postawić nastawnię, wiedząc, że przed lokomotywownią jest jeszcze "tanksztela" (punkt tankowania) ?
Wiem, że trzeba ustawić nastawnię tak, by wszelkie połączenia z rozjazdów i semaforów były bez większej ilości załamań po drodze.
Wydaje mi się, że dobrze jest jak jest, ale mogłaby też być po stronie dworca, ale na tej samej wysokości.... Dobrze myślę ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Co do nastawni, to najpierw trzeba sobie odpowiedzieć na pytania:
1. Czy stacja jest stara (w domyśle: oryginalnie były urządzenia mechaniczne, ręczne lub pędniowe), czy nowa, na której od razu były urządzenia przekaźnikowe?
2. Jeżeli stacja jest stara, to czy pozostawiono oryginalne urządzenia, czy były wymienione na nowoczesne (przekaźnikowe lub komputerowe)?
Dopiero jak odpowiemy sobie na te pytania, będzie sens zastanawiania się nad rodzajem budynku i jego umiejscowieniem.

PS. Tak, jak jest, może być, ale na środku (naprzeciwko dworca) nie ma sensu w żadnym wariancie.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
Stacja jest stara, ale zmodernizowana na początku lat 90tych i zmieniono wszystkie urządzenia na przekaźnikowe.

Nie miałaby być na przeciwko dworca, tylko po tej stronie, co dworzec, na przeciwko tego miejsca, gdzie jest obecnie.
Piszę z tel, nie mogę narysować.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Na takich małych, końcowych stacjach często były dawniej urządzenia ręczne (kluczowe), a nastawnia była w budynku dworca. Załóżmy więc, że w Torcinku też tak było, a nowe urządzenia umieszczono w nowej nastawni, zbudowanej w miejscu, gdzie jest na ostatnim rysunku.
trzeba ustawić nastawnię tak, by wszelkie połączenia z rozjazdów i semaforów były bez większej ilości załamań po drodze
Taka zasada obowiązywała przy urządzeniach mechanicznych pędniowych. Przy urządzeniach elektrycznych nie ma to żadnego znaczenia. Natomiast i w jednym, i w drugim wypadku powinno się nastawnię umieszczać tam, gdzie jest największa praca manewrowa i tak, aby był z niej dobry widok na tory - to ostatnie miało szczególnie duże znaczenie przy urządzeniach mechanicznych, gdzie zajętość torów była stwierdzana wzrokowo przez dyżurnego ruchu lub nastawniczego.