• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.882 526 30
No, gdzieś ten semafor wjazdowy musi być. Jeżeli tunel jest krótki, to można semafor postawić przed wjazdem. Ale wtedy trzeba kontrolować odcinek w tunelu, między semaforem a pierwszym rozjazdem. W Warszawie semafory wjazdowe na Dw. Centralny są w tunelu i czasem pociąg musi się tam zatrzymać. Ale ruch należy tak prowadzić, żeby unikać takich sytuacji.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
(pytanie czy wjazd do tunelu od strony Żyliny będzie na makiecie w ogóle widoczny).
Chyba prędzej będzie zbudowana TA część, a dopiero później grupa odstawcza.....
Jak wspomniałem na początku, to wszystko zależy od finansów, a grupa - ze względu na tory (w tym rozjazdy), to duży koszt...
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.542 34 1
Ja, przyglądając się obsłudze stacji Podgórki i jej bliźniaczki Grabowa Pomorskiego (obie powstały w KKMK) upierałbym się przy opcji takiej, jaka ma miejsce w Krynicy. Przeciwko opcji proponowanej przez Nauczyciela (bardzo przepraszam za śmiałość) może przemawiać też to, że masz bardzo krótkie tory wyciągowe i wprowadzenie składu bardzo długiego uwięziłoby lokomotywę. Oczywiście można by wtedy wzorem Zakopanego podsyłać lokomotywę ze stacji postojowej i po odczepieniu lokomotywy liniowej wagony wysłać do Torcinka Postojowego, a za nimi luzem lokomotywę ale do tego na imprezie będziesz potrzebował manewrowego. A manewrowy na imprezie to prawdziwy skarb i rarytas. Ja przez ostatnie dwa lata miałem podczas Hobby Karola (jednego z Podlaskich Bliźniaków) i chciałbym żeby zawsze mój ci On był. A jest o takich specjalistów bardzo trudno, bo nie każdy lubi manewrować, nie każdy lubi cierpliwie zaczekać na robotę, nie każdy chwyta o co chodzi we współpracy dyżurny ruchu-kierownik manewrów. Ale wracając do tematu. Opcja krynicka pozwoli Ci na samoobsługę maszynisty składu pasażerskiego. I jeszcze jedno. Widzę, że masz po dwie krawędzie peronowe na każdy kierunek, czyli pełna "profeska". Czy to dlatego w regulaminie technicznym stacji w części dotyczącej ruchu pociągów nie przewidujesz jazd z toru 1 i 2 w kierunku Żyliny?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.882 526 30
Po wszelkich rozmowach, przeróbkach plan wygląda następująco:
Nie rozumiem, dlaczego kolega @Kris tak się upiera, żeby nie zrobić oddzielnego toru między stacją a grupą odstawczą. Uprościłoby to znacznie sprawę sygnalizacji i prowadzenia ruchu.
Czy to dlatego w regulaminie technicznym stacji w części dotyczącej ruchu pociągów nie przewidujesz jazd z toru 1 i 2 w kierunku Żyliny?
A skąd taki wniosek?
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
Nie rozumiem, dlaczego kolega @Kris tak się upiera, żeby nie zrobić oddzielnego toru między stacją a grupą odstawczą. Uprościłoby to znacznie sprawę sygnalizacji i prowadzenia ruchu.
Odpowiadam OSTATNI raz - KASA (to raz. Dwa, wymagałoby to przemodelowania głowicy stacji, co się wiąże z dodatkowymi rozjazdami, co rodzi kolejne koszty, poza tym "zabije" to Z MOJEGO PUNKTU WIDZENIA kameralność stacji, a na tym mi bardzo zależy).

@bstok70 Też się pytam - skąd taki wniosek?
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
@bstok70 - nic złego. Po prostu zapytaliśmy :)

Jeśli w tej sytuacji trzeba go zastąpić innym, to proszę o wskazówkę (bo się nie znam) - zmienimy :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.882 526 30
KASA (to raz. Dwa, wymagałoby to przemodelowania głowicy stacji, co się wiąże z dodatkowymi rozjazdami, co rodzi kolejne koszty
Potrzebne byłyby dwa dodatkowe rozjazdy, nic więcej.
"zabije" to Z MOJEGO PUNKTU WIDZENIA kameralność stacji
No faktycznie, z takim argumentem nie umiem walczyć. Ja nie widzę tu żadnego "zabicia kameralności", ale każdy ma swoje odczucia.
trzykomorowy semafor wyjazdowy z toru 1
To jest pozostałość po tym, jak z tego toru był wyjazd tylko na wprost, bo nie było linii do tunelu. Teraz trzeba go zastąpić 4-komorowym, jak inne. Ale ten 3-komorowy semafor uniemożliwia wyjazd do tunelu wyłącznie z toru 1, z toru 2 jak najbardziej można.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
Panie Andrzeju, nie tylko rozjazdy.... ale też kawał szlaku...
Temat równoległego toru do grupy odstawczej uważam za zamknięty.

Czyli przy obecnym układzie torowym stacji, wszędzie - przy każdym torze stacyjnym: 1,2,3,5 (oprócz 7) - mają być takie same semafory 4-komorowe?
Dobrze rozumiem?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.882 526 30
przy każdym torze stacyjnym: 1,2,3,5 (oprócz 7) - mają być takie same semafory 4-komorowe?
Tak, bo z każdego toru jest możliwy wyjazd po rozjazdach na bok, a do tego potrzebne jest dolne pomarańczowe światło. Pozostaje kwestia osygnalizowania jazdy między stacją a grupą. Tam powinien być semafor od strony stacji, więc albo przed semaforem będzie tarcza ostrzegawcza, albo jej rolę będą pełniły semafory wyjazdowe - wtedy wszystkie muszą być 5-komorowe.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
@JohnyTRS , też o tym myślałem, ale to będzie wymagać niestandardowych rozmiarów skrzynek (ponad 50cm szerokości - łącznie będą tworzyć taki trapez...to zwiększa koszty, chyba że uda mi się kupić takie skrzynki w cenie standardowego prostokąta).
Ale grupa to bardziej odległy temat. Na początku chcę się skupić na samej stacji (z wyjazdami na Żilinę i Bielsko)

@Andrzej Harassek mam jeszcze takie pytanie. Zostawmy na razie te 4-komorowe na stacji.
Załóżmy, że coś się podzieje i zrezygnuję z grupy postojowej.....czy wtedy te 4-komorowe semafory nadal będą spełniać swoją rolę ?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.542 34 1
(...)
To jest pozostałość po tym, jak z tego toru był wyjazd tylko na wprost, bo nie było linii do tunelu. Teraz trzeba go zastąpić 4-komorowym, jak inne. Ale ten 3-komorowy semafor uniemożliwia wyjazd do tunelu wyłącznie z toru 1, z toru 2 jak najbardziej można.
Muszę powiedzieć, że to chyba jednak zależy od regulaminu prowadzenia ruchu na danej stacji. Tor2 zaznaczyłem jako tor z wyjazdem tylko w kierunku Torcinka Postojowego, ponieważ semafor trójkomorowy przy torze 1 sugeruje brak pełnej banalizacji przebiegów, jak na przykład na stacji Bialystok Starosielce. Tam, mimo że układ torów pozwala na wyprawienie z każdego toru w każdym kierunku, i mimo sygnalizacji świetlnej, nie było to możliwe, z powodu niemożności ułożenia wszystkich przebiegów w skrzyni zależności. Dlatego przyjmowało się tam pociągi na grupę torów kierunkowych: Białystok Centralny lub Białystok Tow. /Turczyn. Teraz kiedy w Torcinku przy torze 1 stanie semafor 4/5 komorowy, moje pytanie jest już nieaktualne.
@Andrzej Harassek mam jeszcze takie pytanie. Zostawmy na razie te 4-komorowe na stacji.
Załóżmy, że coś się podzieje i zrezygnuję z grupy postojowej.....czy wtedy te 4-komorowe semafory nadal będą spełniać swoją rolę ?
Wiem, że pytanie nie do mnie ale akurat mam otwartą edycję. Jasne, że tak. Ale lepiej postaw pięcio, tak pod kątem rozbudowy kiedyś ;)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.882 526 30
Załóżmy, że coś się podzieje i zrezygnuję z grupy postojowej.....czy wtedy te 4-komorowe semafory nadal będą spełniać swoją rolę ?
Oczywiście. Jak napisałem, wyjeżdżamy na szlak na sygnał S 2 (z toru 1 na wprost) lub na sygnał S 10 (wszystkie pozostałe wyjazdy, po rozjazdach na bok) - do tego potrzebne jest górne zielone światło. Maszynista wyjeżdża z toru 1 na wprost z największą prędkością, lub z V=40 km/h (po rozjazdach na bok) i dalej, za ostatnim rozjazdem przyspiesza do największej dopuszczalnej prędkości. Przed następnym posterunkiem jest To i maszynista odpowiednio reguluje jazdę. Natomiast wtedy, gdy blisko za stacją jest następny posterunek i nie ma przed nim To, trzeba jej funkcję przenieść na semafory wyjazdowe - i wtedy na semaforach potrzebne jest dodatkowo górne pomarańczowe światło - czyli semafory muszą być 5-komorowe (ew. 4-komorowy z toru, z którego jest tylko wyjazd po prostej).
Muszę powiedzieć, że to chyba jednak zależy od regulaminu prowadzenia ruchu na danej stacji.
Michał, nie kombinuj. Urządzeń srk nie projektuje się pod regulamin stacji, to regulamin pisze się z uwzględnieniem potrzeb eksploatacyjnych i możliwości, jakie dają urządzenia. Tu nie widzę najmniejszego powodu, żeby ograniczać wyjazdy z torów 1 i 2 w kierunku tunelu. Jeżeli nie będzie potrzeby, to się tak nie będzie jeździło, ale urządzenia powinny na to pozwalać.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
Jeszcze jest taka opcja:

TORCINEK + GRUPA - PLAN 1.jpg


Ale chyba muszę wynająć magazyn, albo conajmniej salę gimnastyczną w szkole, gdzie uczę, żeby to później rozłożyć....
Może dożyję, zanim skończę :D

* Tak - dobrze widzicie, tor na Bielsko schodziłby w dół na poziom 0, bo stacja ma być na +1 lub +2......

** Ten łuk byłby bardziej symetryczny, to jest tylko rysunek poglądowy.....

*** Patrząc na to, jak to rośnie, zastanawiam się nad rezygnacją z grupy odstawczej.... (Na imprezach będą stacje, które będzie można potraktować w ten sposób, a w domu mi nie potrzebna....)
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
391 1 0
Jeszcze jest taka opcja:

*** Patrząc na to, jak to rośnie, zastanawiam się nad rezygnacją z grupy odstawczej.... (Na imprezach będą stacje, które będzie można potraktować w ten sposób, a w domu mi nie potrzebna....)
Pytanie czy planowane imprezy nie kolidują z pikowskimi rozjazdami. A po drugie warto mieć coś, co by było funkcjonalne w domu.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
@JohnyTRS w domu można mieć nawet Miniatur Wunderland z Hamburga, jeśli ma się TAAAAAKI duży dom :)
To załatwiłoby sprawę.... :)

Ale niestety mam do dyspozycji jedynie kawałek garażu - stąd pomysł na moduły.
Co do torów Piko, to nie zdecydowałem jeszcze, ale prawdopodobnie użyję Roco Line (jeśli dobrze pamiętam, to mają szyny 2,1mm, jak na większości modułów)....
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.749 52 5
Wieczorne spacery z psem są bardzo inspirujące......

Gdyby nie te autokuszetki, na które się uparłem (z sentymentu z "dzieciństwa"), nie musiałbym budować grupy odstawczej....
Z jednej strony....mogłaby przyjeżdżać, rozładować auta, załadować następne i furt..... Takie zabiegi widziałem na jednym filmiku na YT, gdzieś za granicą, na południu, nie wiem, czy nie w Grecji gdzieś...
Z drugiej strony.....Przyjeżdża rano, wyjeżdża wieczorem, więc skład musi gdzieś "przekiblować" przez parę godzin.....
Z trzeciej strony.....Jeśli nie byłby to długi skład, tylko np 5 wagonów + platformy, to zmieści się na torze 7.....
Z czwartej strony......Dla takiego składu wystarczy jeden tor postojowy (a z założenia nie będzie on jeździł codziennie, więc w tym czasie inne składy, pojedynczo, mogą taki jeden tor postojowy zajmować....)
Z piątej strony.....Jeśli jednak będzie potrzebna grupa, z powodu sezonowego nasilenia ruchu, to i tak zbuduję ją dopiero w dalszej przyszłości...
Z szóstej strony.....gdzie później trzymać te wszystkie skrzynki.....???:X3::X3::X3:

Pomijając standardowe pociągi dalekobieżne, rozpoczynające i kończące bieg w Torcinku.....(skąd inąd - popularnym górskim kurorcie ;) ).

Suma-sumarum......Grupa będzie zbudowana, ale nie od razu (Kasa i miejsce), najpierw jednak skupię się na samej stacji i kawałkach szlaków wychodzących na Bielsko i Żilinę.....
Panie Andrzeju @Andrzej Harassek - wygrał Pan - będzie osobny tor do grupy odstawczej, równolegle do szlaku na Bielsko....
Przeanalizowałem Krynicę i Zakopane....stąd decyzja.....

Ponadto.....Mam 2 salonki służbowe (jedna będzie niebawem w ZNTK w celach przeróbek i przemalowania, druga jest prawie gotowa) i będą one stacjonować w Torcinku i z niego wyjeżdżać na "wycieczki". Dlatego stworzyłem dla nich osobny tor postojowo-odstawczy przy samej stacji.
Kiedy ich nie będzie, będą tam odstawiane inne wagony lub EZT....

Pytanie, czy taki element ma sens, czy lepiej dodać tor na grupie? (chodzi mi o to, że zanim zbuduję grupę, chcę by były elementem krajobrazu stacji).

Poniżej przerobiony plan stacji....
Kolejne pytania:
- Czy tak jest lepiej i bardziej realistycznie dla przebiegów (pomijając bocznicę dla salonek) ?
- Czy wobec tego nowego planu, te 4-komorowe semafory dalej będą spełniać swoją rolę?

TORCINEK NOWY 10.jpg

*
Aaaa, jeszcze jedno....Po przemyśleniu sprawy, dość dogłębnie i długo.....zostanę przy torach Piko A-gleis na stacji....
Aby połączyć się w przyszłości z resztą, będą specjalne mini-moduły przejściowe...Z 2,5mm na 2,1mm.
Względy finansowe - dużo mam już torów i rozjazdów z Piko i nie bardzo mnie stać, żeby to wszystko zostawić i kupować nowe pod kątem makiety...
Najprawdopodobniej, grupa będzie już na innych torach....
 
Ostatnio edytowane: